Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  134 19561
Fakta om tobakk
Tobakken inneholder mange forskjellige stoffer som er ekstremt farlige. Per dags dato er det påbevist 15 forskjellige giftstoffer i en sigarett.

Karbonmonoksid, Co, er en giftig gass som oppstår når noe brenner uten at det blir tilført nok oksygen. Det er denne gassen som tar livet av mennesker i husbranner.

Metanol er en alkohol som ligner den som vi nordmenn flest drikker, bare at den er enda farligere. Den kan føre til både blindhet og død.

Ammoniakk er et stoff som også finnes i sigaretten, bare at dette stoffet ikke er tynnet ut på noe som heldst måte.

Blåsyre, hydrogencyanid, er en meget sterk gift som har blitt brukt til å henrette mennesker i gasskamre under 1.verdenskrig.

Arsenikk er stoffet som brukes mye i rottegift verden over.

Tjære er rester etter forskjellige organiske og uorganiske stoffer i kroppen. Disse partiklene er klebrige, og derfor fester de seg lett i lungene.

Kvikksølv er faktisk også en del av sigaretten.

Blyet i sigaretten hemmer kroppen og hjernens vekst. Den gjør deg dårlig og kvalm

Aceton er et organisk løsemiddel som finnes i sigaretten. Det brukes også i neglelakkfjerner.

Fenol, karbolsyre, brukes til blant annet desinfisering og rengjøring. Ekstremt giftig stoff.

Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken. I tillegg rammes mange av sykdommer som fører til vesentlige helseplager og redusert livskvalitet. De viktigste sykdommene er kreftsykdommer, luftveissykdommer og hjerte- og karsykdommer. Ved å slutte å røyke kan du oppnå flere gode leveår med mindre sykdom og forbedret livskvalitet. Røykeslutt er gunstig uansett alder – men jo tidligere du slutter, jo større blir helsegevinstene.
Kilde: Sosial- og helsedirektoratet

Hærregud.. Jeg skremmer meg selv med dette! Dette er ikke kødd, men helt seriøst.
Så værsågod.. røyk deg selv til døde hvis du vil! Men jeg slutter med en gang.. Hva med deg?
Sist endret av getlonewolf; 13. februar 2006 kl. 12:29.
Fysj og æsj! Hadde ikke peiling på hva som egentlig var i en sigarett, men dette er skremmende ja!
visste det var masse dritt i en sigarett ja, men ikke at det var arsenikk, kvikksølv, blåsyre og andre skremmende stoffer man hører om på fbi files
Jeg synes det er rart at alle dem giftstoffene faktisk smaker bra jeg
Sitat av Vomitpuke
Jeg synes det er rart at alle dem giftstoffene faktisk smaker bra jeg
Vis hele sitatet...
det smaker jo ikke bra da.. det er jo ikke smaken man er ute etter.

Sitat av general
Trøng æ å sei nå ainna einn snus?!
Hoill dåkk te d
Vis hele sitatet...
Snus er mere avhengighetsskapende enn røyk, og du får i deg mere nikotin gjennom snusen enn gjennm røyking! Velg selv.. som sagt så slutter jeg ihvertfall!
Snusing har uheldige konsekvenser for kondisjonen. Hvis du legger inn en pris så stiger faktisk blodtrykket og pulsen. Dette medfører at prestasjonen blir dårligere.. garantert. Du merker det i det lange løpet. Selve nikotinen i snus snører sammen blodårene og gjør slik at blodsirkulasjonen blir dårligere. Resultatene av dette er svekket restutisjon, alstå "helbredelse", ved skade eller hard trening.
Sist endret av getlonewolf; 13. februar 2006 kl. 12:22.
Jeg tror de fleste vet at tobakk ikke er det samme som økologisk te for å si det slik.
Husker jeg leste lista med et utdrag på 200 av 3000 stoffer som det var vanlig å tilsette i røyk. Størst andel av "tilsetningstoffer" er kun smaksforsterkere osv. Men også avhengighetsstoffer, mener å ha funnet mange flere giftstoffer enn det getlonewolf viser oss her, men jeg mener også det er disse som er de alle farligste!

Skumle saker..
Sitat av el_bamso
Husker jeg leste lista med et utdrag på 200 av 3000 stoffer som det var vanlig å tilsette i røyk. Størst andel av "tilsetningstoffer" er kun smaksforsterkere osv. Men også avhengighetsstoffer, mener å ha funnet mange flere giftstoffer enn det getlonewolf viser oss her, men jeg mener også det er disse som er de alle farligste!

Skumle saker..
Vis hele sitatet...
Ja det gjør det garantert! Du har helt rett.
Hvor får man tak i den lista el bamso? Skulle gjerne likt å lese denne for å bli enda mere motivert.
Jeg husker at på en undersøkelse for litt siden fant de ut at etter 5 år med regelmessig snusing var de 65% sjangs for å få/fått munnhulekreft. Denne typen kreft har HØY dødlighet.
man kan jo si det ganske enkelt, når ble sunt å puste in "røyk"? har vel aldri vært det...
Har lagt opp røykinga etter de siste anti-røyke reklamene på tv

Jeg takler ikke de kols reklamene de viser om dagene, har ikke lyst til å ende opp sånn om noen år. Så jeg kutta ut røykinga mens det ikke var så vanskelig lenger. Har vel røyka i 4-5 år nå men det var null stress å slutte.

Til dere som skal slutte, er ikke noen vits i å prøve å slutte før dere vet at dere virkelig vil. Jeg har prøvd å slutte før et par ganger med da har ikke hodet mitt vært helt med på å slutte å røyke :P


Men hvertfall, lykke til til alle som skal slutte.
Og til de som ikke skal/vil, bare stå på hvis dere dør blir det mer på oss
Skulle ta med en røyk i sted, til tross for hva jeg nettopp leste og skrev her, men halvveis kom jeg på inhholdet i tråden og ble bare svimmel! Det var ekkelt, har røyket i en lang periode nå, så vi snakker ikke nikotinsjokk nei

Men jeg røyket meg ferdig seff.
Sitat av el_bamso
Skulle ta med en røyk i sted, til tross for hva jeg nettopp leste og skrev her, men halvveis kom jeg på inhholdet i tråden og ble bare svimmel! Det var ekkelt, har røyket i en lang periode nå, så vi snakker ikke nikotinsjokk nei

Men jeg røyket meg ferdig seff.
Vis hele sitatet...
Det samme skjedde med meg for 10min siden da jeg og en kompis tok oss en røyk.. hærregud! Jeg veit at det er farlig, men det er vanskelig og slutte!
Utrolig nok så er sigg utrolig digg, selv om det er gift. Som Lasse sier der oppe, hvis du vil slutte må du virkelig ville det. Har vel røyka ett år nå og synes det er digg, har enda ikke prøvd å slutte rett og slett fordi jeg egentlig ikke har noe lyst. Vet jo at det er farlig men føler bare ikke for å slutte enda. Går ut for å ta en sigg nå jeg
Sist endret av Bomber; 13. februar 2006 kl. 14:18.
stod mye rart om sigaretter!
tror heller jeg bare begynner å kjøpe petterøe's elns
Sist endret av kwm; 13. februar 2006 kl. 15:09.
jeg sluttet å røyke for et par år siden, og begynte å snuse.. men i sommer bestemte jeg meg for å bli sunn, null alko, null nico... kun THC i helgene!
Mange skadelige stoffer ja. At røyking er usunt har vel ikke skkurat vært noen hemmelighet. At snus ikke er helt bra for helsa er vel heller ingen hemmelighet. Etter hvert som folk blir mer bevisste på hva de drar inn/putter under leppa så tror jeg flere kommer til å slutte. Ikke jeg riktignok, for ingenting slår en feit pris.
er du klar over hva du puster inn, co2 fins i vanlig luft og
Sitat av Sonic
er du klar over hva du puster inn, co2 fins i vanlig luft og
Vis hele sitatet...
CO og CO2 er to forskjellige stoffer.
Sitat av Sonic
er du klar over hva du puster inn, co2 fins i vanlig luft og
Vis hele sitatet...
Ja, det er CO2 i vanlig luft også ja, det er CO2 i lungene dine hele tiden skal jeg si deg. Faktisk så er menneskekroppen slik at vi puster inn luft, derrav O2 og CO2, men ut kommer det mer CO2 naturlig ut ettersom celleåndings prosessen der oksygenet forbrennes er slik. Så CO2 det tror jeg ikke du skal engste deg så altfor mye for. CO2 er ikke farlig i den forstand at det dreper oss som gift. Men kroppen vår klarer ikke nyttegjøre oss av CO2 slik at bare Karbondioksid ville vært kjipt.

Du tenker sikkert litt på drivhuseffekter osv, men det er en helt annen ting.

Jeg tror vi heller burde se på problemet med CO - Karbonmonoksid, det er litt farligere, vi kan like så godt kjøpe en svart søppelsekk fyllt med eksos og innhalere det!

edit: jeg føler at mr.fantastic var raskere der..
Sitat av Dice
Jeg husker at på en undersøkelse for litt siden fant de ut at etter 5 år med regelmessig snusing var de 65% sjangs for å få/fått munnhulekreft. Denne typen kreft har HØY dødlighet.
Vis hele sitatet...

Skyte meg hvis jeg tar feil, men var det ikke slik at sjansen økte med 65%? Noe som gjorde en totale sjansen 0,025 eller 0,25, er en stund siden jeg leste det, men jeg mener å huske at det var 65% økning, ikke 65% sjanse, altså 2 ganske forskjellige ting...
Sitat av Bomber
Utrolig nok så er sigg utrolig digg, selv om det er gift. Som Lasse sier der oppe, hvis du vil slutte må du virkelig ville det. Har vel røyka ett år nå og synes det er digg, har enda ikke prøvd å slutte rett og slett fordi jeg egentlig ikke har noe lyst. Vet jo at det er farlig men føler bare ikke for å slutte enda. Går ut for å ta en sigg nå jeg
Vis hele sitatet...

ja du den siggen er jeg med på
Det er 65% økning ja. Og sjansen er fortsatt ikke akkurat stor. Trodde du virkelig det var 65% sjanse for å få munnhulekreft etter 5 år med snusing? De har ikke klart å kartlegge skadevirkningene og hvor store de er, helt enda. Rapportene til disse svenske forskerne er ikke annerkjent som at de har bevist at teoriene deres er sanne.
Det hadde virkelig vært kjekt med en enkel måte å slutte på. Selv så har jeg prøvd så mange ganger at jeg rett og slett ikke gidder lengre. Men det som egentlig er værst er vell økonomien. Jeg kjenner en fra Tyskland som kastet røyken på flekken da han flyttet til Norge. På en måte er det da bra av staten og sette opp tobakkprisene.. det får jo NOEN til å slutte å røyke. Men mange av oss lever på vann og brød for å beholde nikotinen i kroppen her i landet.

Når jeg ser han fyren på tv med kolst, så tenker jeg altid "nei det der skjer hvertfall ikke med meg"... og den tanken skulle jeg ønske jeg kunne snu litt på.. for jeg vet jo liksom at det KAN skje med meg.. men jeg føler liksom at det ikke kommer til å skje...

Jaja.. "Røyking dreper"... enkelt og greit...
Det er jo tonn med folk som røyker ti talls sigaretter og vet du hva ? de lever fortsatt Man burde jo skjønne det meste når man ser på pakken at røyking dreper.
Sitat av St.Vitus
Det er jo tonn med folk som røyker ti talls sigaretter og vet du hva ? de lever fortsatt Man burde jo skjønne det meste når man ser på pakken at røyking dreper.
Vis hele sitatet...
Røyk, uansett form dreper. Det, samt listen over hva som var i tobakk viste jeg om lenge før jeg begynnte å røyke. Plager det meg? Nope, nix, nei. Egentlig ikke. Kommer jeg til å fortsette å røyke? Ser slik ut, uansett hva slags skremselspropaganda som spyes ut.

Du glemte nikotin i den listen din. Som er i større mengder enn det som er ellers.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av meitemark
Du glemte nikotin i den listen din. Som er i større mengder enn det som er ellers.
Vis hele sitatet...
Hehe

Lungekapasiteten din er 90% av et vanlig menske om du er en 25år gammel person som røyker.80% når du er 35år osv.Når du er 75år så er du dau/puster ikke lengre.
Synes ikke det var så ekstrem redusering jeg.
(Kilde var en tabell jeg så på lungepoliklinikken her på sykehuset.)

Uansett jeg skal prøve å slutte om ikke alt for lenge .. Bare for å utfordre psyken min litt. Synes det er gøy å finne ut hvor mye abstineser jeg kan få av og slutte. Blir som regel lett forbannet og slik i perioder uten røyk eller noen annen form for nikotin.

Har ikke jeg røyk kommer "suget" etter 5min-1time. Har jeg røyk kan jeg sitte i 3-4 timer forann pcen eller gjør noe annet uten å tenke over det. Så jeg skal vertfall ha røyk tiljengelig under slutte perioden.

Angående kolst så er chain-smokers. Eller folk som røyker veldig mye som får det i følge ett google søk. Mulig att det er reklamen der er litt blæææææ, finner ikke ord for det jeg tenker på.
Ikke for å forsvare røyking på noen måte, men det punktet om at sigaretter inneholder metanoler jo ikke akuratt så viktig.
Jeg mener; appelsinjuice for eksempel inneholder også metanol, og jeg drikker ca 1 kartong om dagen og jeg er fortsatt ikke blind.
Jeg mener at man kan ikke tenke på at man kan dø av røyking i den tiden vi lever i nå (jeg røyker ikke selv) Man kan dø av ALT. Min mening er bare at man skal leve i øyeblikket, man vet aldri når noe skjer deg. Mange tenker sikkert slik nå: "hva med konsekvensene?" og da sier jeg, ok konsekvenser er en artig liten greie. Mange som har røyka hele livet uten at noe har skjedd dem, mens andre har fått kreft med engang. Gjør hva dere vil =] ikke la dere påvirke for mye av andre.

Kanskje en litt usaklig post, men det får gå :P

Uansett så er snus tingen
Sitat av qnstner
Jeg mener at man kan ikke tenke på at man kan dø av røyking i den tiden vi lever i nå (jeg røyker ikke selv) Man kan dø av ALT. Min mening er bare at man skal leve i øyeblikket, man vet aldri når noe skjer deg. Mange tenker sikkert slik nå: "hva med konsekvensene?" og da sier jeg, ok konsekvenser er en artig liten greie. Mange som har røyka hele livet uten at noe har skjedd dem, mens andre har fått kreft med engang. Gjør hva dere vil =] ikke la dere påvirke for mye av andre.

Kanskje en litt usaklig post, men det får gå :P

Uansett så er snus tingen
Vis hele sitatet...
Selv om man kan dø av ALT, som du så fint skriver det, så betyr ikke det at en pose potetgull er like farlig som sigaretter. Tør påstå at det ikke er mange som har røyket hele livet, og hvor det ikke har skjedd noe med dem. Skje er ikke bare kreft o.l.
Ja, usaklig post. Skjønner ikke helt poenget med å poste hvis det er usaklig, menmen..
Sant! en pose potetgull er langt ifra farligere enn sigaretter. Jeg ville bare prøve å framheve at man kan
dø av det meste og vil man leve et godt liv, så gjør man akkurat det som passer en.
Beklager for den usaklige posten
Vil man leve et godt liv, noe som veldig ofte tilsier god helse, så er ikke "akkurat det man vil" alltid noe som er smart, eller gunstig.
Sitat av getlonewolf
Hærregud.. Jeg skremmer meg selv med dette! Dette er ikke kødd, men helt seriøst.
Så værsågod.. røyk deg selv til døde hvis du vil! Men jeg slutter med en gang.. Hva med deg?
Vis hele sitatet...
Vi skal jo alle dø en dag. Hvis det ikke er røyken som fjerner noen måneder eller år, så kan det like gjerne være alkoholen, stresset, det dårlige kostholdet eller det at folk flest mosjonerer alt for lite.

Røyker ikke selv da, men vi har jo alle våre laster.

Det handler vel bare om å leve et liv man selv kan være fornøyd med...
Sist endret av Yuna; 16. februar 2006 kl. 18:07.
Sitat av meitemark
Røyk, uansett form dreper. Det, samt listen over hva som var i tobakk viste jeg om lenge før jeg begynnte å røyke. Plager det meg? Nope, nix, nei. Egentlig ikke. Kommer jeg til å fortsette å røyke? Ser slik ut, uansett hva slags skremselspropaganda som spyes ut.

Du glemte nikotin i den listen din. Som er i større mengder enn det som er ellers.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg er ikke interresert i hva som er i siggen min når den smaker helt nydelig. Det dreper , VI VET! men vi lever utrolig nok for det
I like turtles
Skyfex's Avatar
Er det ingen røykere som stusser på hvorfor de ikke lager nikotinfrie sigaretter? Personlig tror jeg de kan, men ingen (eller veldig få) ville røyket det. Ergo røyker man utelukkende fordi man er avhengig, og selv synes jeg det er komplett meningsløst.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Skyfex: er mange som skyter opp heroin uten å være avhengig og da. Nikotin er det viktigste aktive stoffet i sigaretter, og det er det alle trakter etter, uten å nødvendigvis være avhengig.

Men, på den annen side, sigaretter er sykt avhengighetsdannende og vanedannende. Jeg har selv sluttet et par ganger uten at det har vært det største problemet, foruten at tanken på røyk er meget sterk de to-tre første dagene, før det gradvis avtar. Tho, hvis man så tar seg et par røyk igjen ved en eller annen anledning (les: fest) så er det godt gjort å holde seg "ren" senere. Da viser avhengighetspotensialet sitt sanne ansikt.

MVh en røykfri Tias
Før jeg leste denne ekle posten så hadde jeg planer om å starte en ny en ang. tobakk i jointer. Men jeg slenger det heller her.
Sluttet med sigaretter (ca. 5 røyk om dagen) og snus (1 boks pr. 2 dag) for ca. 1 måned siden. Men jeg røyker hasj. Problemet mitt er at jeg føler meg tiltrukket til å røyke fordi jeg blir avhengig av nikotin igjen. Er det noen som har noen gode alternativer til tobakk i jointen?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Tias
Skyfex: er mange som skyter opp heroin uten å være avhengig og da. Nikotin er det viktigste aktive stoffet i sigaretter, og det er det alle trakter etter, uten å nødvendigvis være avhengig.
Vis hele sitatet...
Har Nikotin noen andre effekter enn å være avhengihetsdannende? Og hvis så.. hvordan vet man at en person er bare ute etter de eventuelle effektene, og ikke er avhengig?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Skyfex
Har Nikotin noen andre effekter enn å være avhengihetsdannende? Og hvis så.. hvordan vet man at en person er bare ute etter de eventuelle effektene, og ikke er avhengig?
Vis hele sitatet...
Klart, det har jo en rusgivende / stimulerende effekt, hvorfor skulle ellers folk velge å innta stoffet? Men det er jo samme stoff som har et stort avhengighetspotensiale...
Folkens!! Slutt å lev..! Dere kan dø av det :S
Nei man dør fortere av røyk :P
Nei du kan like så greit være død nå så da kan du vel ikke skylde på røyken hvis du ble påkjørt av en buss?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av PNuT
Før jeg leste denne ekle posten så hadde jeg planer om å starte en ny en ang. tobakk i jointer. Men jeg slenger det heller her.
Sluttet med sigaretter (ca. 5 røyk om dagen) og snus (1 boks pr. 2 dag) for ca. 1 måned siden. Men jeg røyker hasj. Problemet mitt er at jeg føler meg tiltrukket til å røyke fordi jeg blir avhengig av nikotin igjen. Er det noen som har noen gode alternativer til tobakk i jointen?
Vis hele sitatet...
lag din egen bong, eller spis hasjen!
Tar bare litt lengre tid;]
Heldigvis så er jeg ikke røyker
Mått tobakkindustrien betale ut erstatning til de er fattigere enn FØR de startet opp sitt dødsmaskineri!
Jeg røyker så og si ikke så /care. Tror ikke jeg noen gang kommer til å få noen problemer pga tobakk hledigvis. Morro å se hvor mye faenskap det er i en sigg tough.

God natt
Sitat av getlonewolf


Metanol er en alkohol som ligner den som vi nordmenn flest drikker, bare at den er enda farligere. Den kan føre til både blindhet og død.

Ammoniakk er et stoff som også finnes i sigaretten, bare at dette stoffet ikke er tynnet ut på noe som heldst måte.

Blåsyre, hydrogencyanid, er en meget sterk gift som har blitt brukt til å henrette mennesker i gasskamre under 1.verdenskrig.

Arsenikk er stoffet som brukes mye i rottegift verden over.


Kvikksølv er faktisk også en del av sigaretten.

Blyet i sigaretten hemmer kroppen og hjernens vekst. Den gjør deg dårlig og kvalm

Aceton er et organisk løsemiddel som finnes i sigaretten. Det brukes også i neglelakkfjerner.

Fenol, karbolsyre, brukes til blant annet desinfisering og rengjøring. Ekstremt giftig stoff.
Vis hele sitatet...
Når jeg leste dette, stumpa jeg røyken jeg nettopp hadde tent..
Dette var ting jeg ikke visste jeg fikk i meg på daglig basis
Det er litt skremmende på en måte, kommer sikkert til å tenke på det hver gang jeg tar en sig heretter... Denne posten er kanskje det jeg trenger som grunn for å slutte/trappe ned...
Har planer om og slutte jeg også. Er det noen som har noen tips? Spis dit knask på datt osv.
Sitat av ZtAiAn
Har planer om og slutte jeg også. Er det noen som har noen tips? Spis dit knask på datt osv.
Vis hele sitatet...
Start å snuse maybe...
Sitat av ZtAiAn
Har planer om og slutte jeg også. Er det noen som har noen tips? Spis dit knask på datt osv.
Vis hele sitatet...
A clean break! Det er det eneste som funket for meg. Man må være sikker på at man virkelig ønsker å slutte, og da er det bare å slutte på dagen.
Jeg har ikke lyst til å slutte, men mesteparten av dere bor vel ikke lag med mora deres lenger