Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 16017
Bare lurer litt på hva jernkorset betyr. Om det har noen nazistisk betydning eller ei!
uhm, ja!
Fant et bilde for dem som ikke vet hvordan det ser ut!
http://johnsonshotrodshop.com/Mercha...ncross-big.jpg
har litt lyst på et sånt som beltespenne, men hvis det har en litt "dum" betydning er vel kanksje ikke et jernkors det lureste å gå med!
Jernkorset er egentlig det gamle tyskekeiserrikets merke.
Ja, det vet jeg.. men har det noen nazistisk betydning som hakekorset?
det er jo ikke sikker, hakekorset betyr jo egentelig fred.. de har bare robba det fra hinduismen eller no shit
det har i hvertfal jeg leste et sted
Ja, egentlig, fordi nazistene tok det opp igjen, akkurat som de bruke svastikaen. Derfor har det nå en nazisisk betydning, dog ikke så sterk som med hakekorset.
Raymond, er jo et kult merke, men jeg tror jeg hadde sett litt rart på deg om jeg hadde sett deg gå med det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Cross - har ikke orka å lese, men her er i hvertfall litt info.
Opprinnelig postet av charzer
men jeg tror jeg hadde sett litt rart på deg om jeg hadde sett deg gå med det.
Vis hele sitatet...
Var nok det jeg var litt redd for ja!
Men...så har du jo også de som ser rart på folk som bruker Che Guevara-skjorter, fordi de tror at Che Guevara var en terrorist. Nå når jeg har lest hva som stod på Wikipedia, fikk jeg lyst på et sånt belte selv.
Det ble brukt av tyskerene i første verdenskrig og nazistene i andre verdenskrig som en æresmedalje for de modigste soldatene.
Nemlig. Som tyskernes svar på "Medal of Honor" liksom. Men har ingen nazistisk betydning, bare betyr at du er en modig, og god soldat.
Det er et jævelig tøft merke egentlig, så vurderer faktisk å skaffe meg et, får bare bli sett rart på!
Men man kan ikke stikke under en stol at mange forbinder jernkorset med Nazismen, selv om jernkorset egentlig ble opprettet ca 100 år før WWII.
Hehe... Klesmerket Independent har jo brukt dette som sitt logo i 10-15 år allerede, så det blir vel ikke noen revolusjon om du lager en beltespenne med det, akkurat....
Opprinnelig postet av IronJudas
det er jo ikke sikker, hakekorset betyr jo egentelig fred.. de har bare robba det fra hinduismen eller no shit
det har i hvertfal jeg leste et sted
Vis hele sitatet...
hakekorset betyr egentlig lykke
Jeg veit at hvertfall www.desertpunk.com har en del av iron cross-greien, så kanskje det er litt vanlig for tida. Da mener jeg vanlig for dem som vil være uvanelig...
Skal du være virkelig uvanlig, så kan du heller trykke dette logoet på en tskjorte eller noe...
Jeg har ei beltespenne formet som et jernkors og folk på gata og sånn stirrer alltid
Vigrid er bare stygt stormen!
Javel walbergz, hvor fikk du tak i det? Bodymap?
Jernkorset er vel i bunn og grunn et Malteserkors:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maltese_Cross

Dette var vel mest brukt av kristne ordener som kjempet mot mamelukkene og tyrkerne.

Nå til dags er det vel mest brukt i heavy metal-miljøer. En del rockere jeg kjenner liker å gå med det. Det hender fremmende tar dem for å være rasister, da må de bruke litt tid til å overbevise om at symbolet ikke har noen nazistisk/rasistisk betydning...
Hvis du ser på jernkorsene på Wikipedia så ser du jo at det er små svastikaer i dem. Jeg ville feiltolket det til at du var (ny)nazist med en gang. Vil egentlig råde deg til å finne en annen kul en, for de fleste vil misforstå, men du gjør som du vil.
Er ikke alle det er hakekors i da.. Er mest de gamle medaljene det er hakekors i.. De du får kjøpt nå er uten..
Opprinnelig postet av Raymond

Javel walbergz, hvor fikk du tak i det? Bodymap?
Vis hele sitatet...
http://www.beltespenner.com/
Per definisjon(i oppslagsverk) er ikke jernkorset nazistisk. Viser du 10 personer på gata et jernkors og spør de hva de forbinder med korset sier nok garantert alle 10 nazismen/tyskere/andre verdenskrig. Så det kommer bare ann på hvor mye du bryr deg om hva folk tror om deg.
Det er samme formen som ble brukt på ridderkorset, det var noe som stod for utmerkelse i den tyske rangen.

Så kan tippe det har noe med styrke osv å gjøre.
Det berømte hakekorset til Hitler. Tok han fra indianerene. Det er et solmerke. Merke for en solgud. Det eneste Hitler gjorde var å snudde på det. Og så brukte han det som sitt merke. For de som er interesert i hvordan Hitler tok makten og hvordan han klarte og overtale alle menneskene. Anbefaler jeg og se "Hitler - The Rise of Evil".
Elendige søppelnerder!

http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_cross

Slutt nå med alle deres teorier og les faktastoffet før dere uttaler dere. Har dere heller en personlig mening om hvordan dere oppfatter jernkorset og hva dere tror om at Raymond skal ha et beltespenne med dette på, fortell hos heller om det.
buddistene bruker jo solmerket... stakkars, de må jo hele tiden forklare at det tegnet de bruker ikke er hakekors, men for det første er det motsatt og for det andre har det ikke noe med hakekors å gjøre.
Husker vi så på en dokumentar om det på skolen, buddismen altså, der fyrn måtte forklare det! Og første gang da jeg leste manga mania da "blade of the immortal" serien kutter opp folk i "solkors" merket. Måtte de også forklare at det var tegnet til buddismen og ikke nazismen..
Du er så gross raymond :P sitter på fredrikstad kino og legger inn et svar til deg :P Drit i hva det betyr, skaff deg et slikt belte hvis du klarer Hadde vært digg
Det brukes fortsatt av den tyske hæren, så nei det er ikke noe negativt ladet symbol.

http://homepage.tinet.ie/~steven/images/leopard2tank-14.jpg
Det brukes også som symbol for flere andre ting... de som bygger motorsykler på discovery har spegler som ser slik ut, sikkert bare pga at de er kule.

Personlig synes jeg at det er et kult symbol, det er forresten hakekorset også hadde det ikke vært for at folk knytter nazismen til det.
Tempelridderne brukte det korset der. Tror det har sine røtter i hedensk tro, men jeg er ikke sikker.
Sjekk ut de norske Bunadene og sølvtøyet som følger med.

De fleste bunader har 5 eller flere slike jernkors hengende rundt
omkring...
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
jernkorset deles faktisk fortsatt ut som tysk militær æresbevisning, og er som tidligere nevnt ikke forbundet med nazismen nei. Du vil så klart risikere uendelige forklaringer, tuftet på den til tider uopplyste norske folkesjel.
Her er problemet med å gå med jernkors i Norge i dag. Jeg er enig i at det i utgangspunktet ikke er et negativt symbol, men det er etter mitt syn negativt ladet.

http://www.adressa.no/nyheter/articl...ticleID=518367
Opprinnelig postet av dword
Det berømte hakekorset til Hitler. Tok han fra indianerene. Det er et solmerke. Merke for en solgud. Det eneste Hitler gjorde var å snudde på det. Og så brukte han det som sitt merke. For de som er interesert i hvordan Hitler tok makten og hvordan han klarte og overtale alle menneskene. Anbefaler jeg og se "Hitler - The Rise of Evil".
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skal ikke si at det nødvendigvis er feil å si at Hitler tok hakekorset fra indianerene.. Det finnes jo så mange historier om sånt..

Min tolkning, samt mange historikere og forskere derimot, er at Hitler var "hekta" på Norrøn mytologi, og brukte derfor mange Norrøne symboler, som hakekorset/solkorset...

Litt bakgrunn for utsagnet:
Norrøne Symboler

Vet dette ikke har noe med Jernkorset å gjøre, men jeg ville bare få litt oppklaring i hvem Hitler rappet sine idéer fra...
Opprinnelig postet av IronJudas
det er jo ikke sikker, hakekorset betyr jo egentelig fred.. de har bare robba det fra hinduismen eller no shit
det har i hvertfal jeg leste et sted
Vis hele sitatet...
hinduer i kina brukte et tegn som var det omvendte av hakekorset. nazistene brukte et speilvendt bilde av de kinesiske hinduenes tegn.

det var hinduene som brukte det først. leeenge før nazistene kom.
Jeg ville ihverfall ikke tatt deg som rasist/nazist om du gikk med jernkorset.

Men selvfølgelig kommer det jo litt ann på hva slags kors du baserer deg på. Baserer du deg på korset med rød "outline" ville nok noen mennsesker sett stygt på deg.
Da dette som nevnt før er en medalje brukt i "nazi tyskland".
tyskerne syntes vel at malteserkorset så fint ut og stod bra til ved siden av solkorset dems og tok det i bruk.

malteserkorset er jo i stor bruk hos motorsykkelfolket.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av charz0r
Men...så har du jo også de som ser rart på folk som bruker Che Guevara-skjorter, fordi de tror at Che Guevara var en terrorist. Nå når jeg har lest hva som stod på Wikipedia, fikk jeg lyst på et sånt belte selv.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvem som ser det...

Terrorist var han rektignok ikke, men en kommunist,,, og ikke alle liker kommunister.

Men tilbake til topic'en:

jernkorset har nok ikke noen nazistisk betydning, men det er en tysk militær deklarasjon akkurat som "The Medal Of Honor", hvis du skjønner. Men folk som er uvitne kan
komme til å tru negative ting, men da er det jo rett og slett de som er dumme..
Har selv lyst på sånn beltespenne jeg

Så kjøp det og drit i hva andre tror...
Men si hvor du finner ett fint ett da
Sist endret av Thrudvang; 8. september 2006 kl. 20:19.
Phew, det var bra du fikk sagt det du gjorde i denne tråden, Thrudvang. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke hadde fått med meg ditt umåtelig verdifulle bidrag i en 2 år gammel diskusjon. Nå føler jeg at jeg endelig fikk harmoni og balanse inn i livet mitt igjen.
Uff. Blir så drittlei historieløse fjotter som tror svastika og malteserkors kun er nazisymboler. Selv skal jeg ha et svært Jain-svastika tatovert på ryggen, jeg nekter å la et par tiår med galskap for lenge siden hindre meg i å utsmykke meg med et positivt symbol.

PS. I India blir svastikaen brukt i forskjellige utformelser, begge veier, avhengig av hvor du er og hvilken religion/sekt du tilhører. Noen av dem er omtrent identiske med nazi-hakekorsene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Malteserkorset og swastika ble mye brukt av motorsykkelgjenger på 50tallet i USA, da for å "sjokkere" å vise hvor tøffe de var.. Nå har de gått helt bort fra swastika da.

Selv reagerer jeg ikke på malteserkorset, har ei baklykt til mc liggende med den formen.
Jernkorset har tydeligvis blitt brukt av flere enn nazistene, det ligner veldig på et tempelridderkors som det ble nevnt... kan du ikke bare si at det er nettopp dette hvis noen spør?
▼ ... flere år senere ... ▼
*ahem* altså, jernkorset har ingen nazistisk betydning, det er eldre en som så, det brukes faktisk i hver krig, den ble overført til tyskland for dem begynte krigen...http://no.wikipedia.org/wiki/Jernkorset
Det kan nevnes at Jernkorset i dag blir delt ut til tyske soldater som har tjenestegjort i Afghanistan.
Nå har ikke jeg lest hele tråden men er ganske sikker på at det stammer fra den gamle Teutoniske ridderordenen som opererte i dagens Latvia/Estonia/Estland/Polen.
Sitat av TipeX Vis innlegg
Det ble brukt av tyskerene i første verdenskrig og nazistene i andre verdenskrig som en æresmedalje for de modigste soldatene.
Vis hele sitatet...
Det har eksistert lenge før det. ca 15 sekunder på wikipediasiden noen andre lenket til viser at det har eksistert siden 1813.

Men tror du hadde blitt sett på sånn ca likt om du hadde gått med et solkors, som har blitt litt trampet ned i søla og fått et dårlig rykte pga den litt kjipe perioden mellom 30 og 50 tallet.
Jernkorset som medalje har vært i bruk i Tyskland siden 1813 som nevnt over, kom normalt i to klasser. Ridderkorset som bærer samme design var noe Hitler kom opp med.

Ellers har også Grosskreuz eksistert med samme design siden 1870 om jeg ikke husker galt.

Sitat av charz0r Vis innlegg
Nemlig. Som tyskernes svar på "Medal of Honor" liksom. Men har ingen nazistisk betydning, bare betyr at du er en modig, og god soldat.
Vis hele sitatet...
Medal of Honor Henger betydelig høyere og kan på ingen måte sammenliknes med jernkorset som utmerkelse.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
West Coast Choppers bruker jo jernkors på alt mulig - capser, speil, blinklys osv.
Jernkorset har absolutt ingenting med nazismen å gjøre, dette er et kors som eksisterte lenge før bartemannen synes det var stas å se på hans underståtter... personlig vil jeg ha jernkorset på panseret på bilen min, og beltespenn med korset er ikke feil, at folk ser på slike ting som "feil" da er dem misunnelige for at dem ikke friket ut nok!!