Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4004
Hei.

Jeg trenger hjelp til å skrive en killer lærling søknad.

Nå er jeg 23år og er endelig ferdig med skole, har brukt latterlige 5år på å bestå 2 år videregående, det vil si at jeg har droppet ut, startet på nytt droppet ut, startet på nytt til jeg er her jeg er nå.

Tip vg1
Kjøretøy vg2

Jeg er virkelig ikke rette karn til å sitte på skolebenken, stappfull av adhd og har trodd i alle år at jeg hadde adhdn under kontroll og ikke trengte medisiner, det var feil og jeg fant ut i år at jeg virkelig trenger medisiner for å klare å ta skolen seriøst, men jeg får ikke de medisiner jeg trenger uten å gå på en 6 måneders rus kontrakt med legen.
Jeg så ikke noe poeng med det da jeg ville hvert ferdig på skolen før jeg fikk medisiner så jeg har klart meg uten.
Jeg har skjønt såpass at jeg kommer ingen vei i livet uten skole så jeg har tatt meg sammen så godt som mulig og slitt meg gjennom skolen og har nå endelig bestått i alle fag, så vidt..


Fraværet mitt er høyt.
1 halvår: 25 dag(er) og 43,33 time(r) hvor er 11 dager dokumentert med legeattest.
2 halvår: 23 dag(er) og 47,83 time(r) hvor er 8 dager dokumentert med legeattest.

MEN, jeg har mye arbeidserfaring bak meg, hver gang jeg har droppet ut av skolen har jeg gått rett ut i jobb og har pratet med tidligere arbeidsgivere som sier de kan gi meg gode referanser.
Jeg har 13 stillinger på cv'en min og har jobbet flere av dem samtidig, alt fra bartender til søppelmann, så jeg er absolutt ikke redd for arbeidslivet.

Jeg har ingen problemer med å møte opp på jobb hver dag å gjøre det jeg får beskjed om, ingen problemer what so ever, men skole derimot..

Så det jeg må få fram i søknaden at jeg er knakende god arbeidskar som liker å jobbe å har slitt meg gjennom skolen med kun et mål om å bestå slik at jeg får muligheten til å komme meg ut i det ordentlige arbeidslivet.

Ellers tar jeg imot all hjelp jeg kan få, trenger ikke være relatert til søknaden, men bare det handler om å skaffe lærlingplass.
CV-nerden har en veldig god forklaring og tips til søknad:

http://cvnerden.no/slik-far-du-en-fantastisk-soknad/

Og noen gode eksempler:

http://cvnerden.no/eksempler-pa-cv-og-soknad-2/


Ellers har du noen nyttige lenker her:

http://nhoung.nho.no/artikler/hvorda...-laerlingplass
http://www.skanska.no/no/jobb/sok-larlingplass/


En viktig ting å huske om fravær:
De fleste bedrifter er mer opptatt av fravær enn av karakterer (så lenge de fleste fag er bestått). Dersom du har høyt fravær hvor alt, eller deler av dette kan dokumenteres anbefaler vi at denne dokumentasjonen sendes inntakskontoret, samt tas med til evt. lærebedrifter når du skal på intervju. Spesielt for elever med høyt fravær vil gode attester fra utplasseringsbedrift og/eller bi-/sommerjobber være nyttige vedlegg.
Vis hele sitatet...
Bronsky.

En slik attest, får jeg tidligere arbeidsgiver til å skrive en til meg?
Er det det samme som en sluttattest?
Sitat av Shitjustgotreal Vis innlegg
Bronsky.

En slik attest, får jeg tidligere arbeidsgiver til å skrive en til meg?
Er det det samme som en sluttattest?
Vis hele sitatet...
En sluttattest kan være så mangt. Ofte er det bare en bekreftelse på at du har arbeidet ved bedriften så og så lenge.

Du sier du har hatt 13 jobber, og så mange referanser trenger du ikke. Velg deg ut 2-3 referanser du kjenner godt og som du vet vil gi deg gode skussmål. Det er viktig at du informerer dine referanser om at du har satt dem opp som det, slik at et anrop fra potensielt arbeidssted ikke kommer som julekvelden på kjerringa.
Sitat av bronsky Vis innlegg
En sluttattest kan være så mangt. Ofte er det bare en bekreftelse på at du har arbeidet ved bedriften så og så lenge.

Du sier du har hatt 13 jobber, og så mange referanser trenger du ikke. Velg deg ut 2-3 referanser du kjenner godt og som du vet vil gi deg gode skussmål. Det er viktig at du informerer dine referanser om at du har satt dem opp som det, slik at et anrop fra potensielt arbeidssted ikke kommer som julekvelden på kjerringa.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg gjort, har kontaktet 3 av mine tidligere arbeidsgivere som jeg har hatt veldig god tone med og jobbet lenge oss, de var alle positiv og ønsket meg lykke til.
Et tips er å velge med omhu om hvordan du skal fortelle om 13 tidligere arbeidsforhold som 23-åring. Dette kan for mange potensielle arbeidsgivere oppfattes negativt. Det kan gi inntrykk om at du ikke klarer å holde på en jobb, kanskje ikke fordi tidligere arbeidsgiver har mislikt deg, men fordi du ikke "orker" eller "gidder" mer.

På den andre siden kan det også slå veldig positivt ut. Som du skriver, har du hatt flere jobber samtidig. Dette kan vise stå-på-vilje og arbeidslyst.

En grei regel er at om et arbeidsforhold har vart mindre enn 6 måneder, så skriver du det ikke på CV-en i det hele tatt. Med mindre det er spesifikt sessongarbeid.

Har du hatt lengre sammenhengende arbeidsforhold i den tiden du har gått på skole? Altså, over flere år i løpet av de 5 årene du har fullført 2 skoleår? Fokuser isåfall på arbeidet du har gjort i denne perioden, istedenfor å (bort)forklare 5 år på skolebenken.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Helt ærlig, fra mitt ståsted hadde det ikke hjulpet om du hadde universets beste søknad når fraværet og antallet korte arbeidsforhold er så høyt kombinert med å hoppe av utdanningen så mange ganger. Når jeg ser slike CVer havner de skremmende fort i søpla, ofte før jeg i det hele tatt leser søknaden.

Som arbeidsgiver er jeg ute etter ansatte som møter på jobb hver dag til rett tid, ikke gir opp og kommer til å arbeide hos meg over lengre tid, og skal du legge vekt på noe i søknaden din er det nettopp de tingene, siden CVen din ikke er spesielt overbevisende på noen av de punktene.
Sist endret av Acidous; 3. juni 2014 kl. 18:22.
Jepp, her må du virkelig få til noe sykt.

Når jeg var på vei ut i lære gikk jeg i klasse med oppegående folk som søkte med null fravær og bra karaktersnitt, men læreplass fikk de ikke.
Jeg reagerer på en ting du skriver: "Du har ingen problemer med å møte på jobb" - så har du så sinnsykt mye fravær fra skolen. Prinsippet er jo helt likt egentlig og slik tenker en arbeidsgiver også. Det handler om å møte opp til noe du er bundet eller pliktet til via en avtale eller kontrakt.
Prøv å unngå typiske feil (se ditt eget førsteinnlegg..). Unngå laaaaange setninger oppdelt av kommaer. Unngå orddelingsfeil og skrivefeil.
Få en som kan norsk godt til å lese korrektur på søknaden din.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jeg reagerer på en ting du skriver: "Du har ingen problemer med å møte på jobb" - så har du så sinnsykt mye fravær fra skolen. Prinsippet er jo helt likt egentlig og slik tenker en arbeidsgiver også. Det handler om å møte opp til noe du er bundet eller pliktet til via en avtale eller kontrakt.
Vis hele sitatet...
Prinsippet blir ikke det samme. Er mye mer motiverende å møte på jobb enn på skolen. Hadde godt over 50 dager fravær på vg2, men jeg har ikke problemer med å møte på jobb. Er ganske sikker på at det gjelder de fleste som er skole lei.
Okei folkens, skjønner at jeg ligger veldig dårlig an, men vil ikke gi opp.

Hva om jeg gjør følgende får å få foten innenfor en bedrift.

Kontakter nav å spør om de er villig til å sette meg ut i arbeidspraksis på en bedrift.
Vis dette er i orden for nav så vil jeg begynne og kontakte bedrifter og høre om de kan ta meg inn gjennom nav slik at jeg jobber der gratis og ettervert vurdere å ta meg inn som lærling vis jeg viser at jeg er en person de kan stole på.

Er dette mulig?