Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2807
Siden jeg startet i tiendeklasse i høst har vi stadig hatt forbredelser på at vi nå som de selvbevisste ungdommene vi er skal velge videre studieretning når vi begynner å nærme oss slutten av grunnskolen.
Vi har derfor begynt med rådgivningstimer og en del tematimer hvor vi får brosjyrer, drar på yrkesmesse ol. Alt var vel så langt, men det er ett lite men:
Skolen vår har dessverre en sponsoravtale med det lokale byggefirmaet...
...og derfor skal vi rådes til å søke byggfag. Blant annet har skolen fått et lite bygg som ble bygget av dette firmaet (jeg skriver ingen navn her, verken på min skole eller firmaet av åpenbare grunner) og som har navnet til firmaet som første del av navnet til, eh, navn. Jeg har snakket med en del folk i ledelsen pluss en del lærere og svarene jeg får når jeg spør om lovligheten rundt denne avtalen er stortsett enten at læreren trekker på skuldrene eller svarer "Tja".

Når vi hadde fått delt ut en del brosjyrer var det tid for rådgivningstimer som var i hel klasse. Elevene ble hentet til samlingssalen tre og tre klasser av gangen hvor vi skulle få informasjon. I én time måtte vi sitte og høre på hva ansatte fra dette byggfirmaet hadde å si om byggfag, og hvorfor vi skulle velge det. Holdningen ovenfor allmenne studieretninger var nedlatende og full av slike kommentarer som "du er fanget hvis du velger allmenn" (dette var da også noe rådgiver sa til oss da hun snakket til klassen vår). Vi fikk også tilbud om to lignende opplegg som dette obligatoriske med byggfag alle måtte være med på, men det var bare IKT driftsfag og Labratoriefag som var der, med maks tjue plasser til elever på hver time (mens byggfag fikk altså alle 200-300 elevene en time).

Etter det fikk vi en rådgivertime med foreldre og elever der vi fikk litt generell info de første 15 minuttene om yrkesfag og noe om allmenn, så var det over til nok en gjeng fra dette firmaet som skulle snakke til elevene og få dem til å søke byggfag.

Nå er det kommet til at ingen av elevene stoler på verken rådgiver eller de rådene vi får fra skolen angående valg videre her i livet.
Jeg trodde rådgivning skulle vise oss veien dit vi burde videre i livet, ikke dit skolen har fått betalt for å sende oss.
Hmm.. men rådgivere gir ofte ikke verdens beste råd, for de er stort sett farget av det de selv har opplevd. For eksempel prøvde rådgiveren på vår skole å få alle over til Yrkesfaglig og favoriserte dette totalt.

Tror man heller bør høre på seg selv, og hva man har lyst til...
Joda, det er klart. Men ikke alle vet hva de skal, synes det er kritikkverdig hvordan rådgiverene oppfører seg, og ikke minst hva skolen godtar av materiell.
Tror ikke rådgiverene er de å sette tilliten sin til nei. Bare se hvor de har endt opp. Følg hjertet.
De fleste rådgivere har ikke peiling på yrkesfaglig utdanning i det hele tatt... Enkelte rådgivere (Sier verken hvem eller hvor) råder elever med dårlige karakterer til å søke seg inn på mekken. "Du er så dum at du kan bare søke deg inn på mek." har jeg hørt rådgivere som har sagt... Det er faktisk ikke bare bare å gå mek. som de tror. Rådgiverene har som oftest vert i skolesystemet siden de var 6-7 år og har ingen erfaring i det yrkesfaglige livet... De burde tenke seg om før de råder noen til noe sant pga. karakterene! Det burde gå etter interesser og ikke karakterer.
å komme med en påstand som sier at "velger du allmennfag er du fanget" er jo helt absurd. det er OM man velger allmennfag man har den største friheten når det gjelder videre utdanning, og grunnkompetanse for å komme inn på så og si alle studier etter videregående skole. det er vel noe i og for seg alle vet, eller klarer å tenke seg til selv etter å ha sett i et par brosjyrer.

når en skole først velger å vektlegge byggfag til en så stor grad, så burde de uansett ikke gå ut med informasjon som er misvisende og feil. det er, som du sier, tillitsbrytende og forvirrende. profesjonelle rådgivere og firmaer burde visst bedre, spør du meg.

prøv å snakk med noen av rådgiverne på en av de videregående skolene i området ditt som tilbyr både yrkesfaglig og allmenfaglige studieretninger, utenfor skolen din. det er, hvertfall som jeg ser det, rådgiverne på din ungdomsskole som forbereder dette rådgivningsopplegget deres. få en av rådgiverene på en videregående skole til å holde et foredrag til de av dere som frivillig vil møte opp utenom skoletid for å få en objektiv informasjonskilde inn i situasjonen deres. min erfaring er at rådgivere fra videregående skole er endel hakk mer profesjonelle og objektive, når det gjelder råd ang. hva man skal velge. spesielt i deres tilfelle, hvor skolen har denne avtalen med byggefirmaet. jeg tviler på at det er noe problem å få en rådgiver til å stille opp på dette, det er tross alt dette som er jobben deres.

hele denne greia med at yrkesfaglig er SÅ best og bra og halleluja, har kommet nå de siste årene etter L94, som gjorde om videregående utdanning, og la om til mye mer yrkesretta og spesial-linjer, som dekoratørlinje, og alle de sakene der. rådgiverere blir fòra på stoff om dette selv, noe som da igjen går ut til elevene. selvom de selv kanskje vil gå allmenn. når jeg skulle søke vgs for tre år siden, ble vi også fora på yrkesretta all the way, for det var da det nye store som var på full vei inn for å bli. "fremtiden ligger i det yrkesfaglige", fikk vi høre. right. hvem skal da styre landet, mens resten er ute og bygger hus, uten noen som helst kompetanse innenfor for eksempel økonomi?

en annen ting jeg synes du burde gjøre, er å sjekke ut om dette med avtalen faktisk er lovlig. jeg vil tippe at rådgivningen til ungdomsskoleelever er lovfestet i en eller annen læreplan, L97 sannsynligvis, og hvis jeg ikke tar helt feil, så er det også skrevet der at elevene har krav på lik informasjon og vektleggelse av alle retninger de har mulighet til å velge. konfronter skolen din med det, de kan ikke fortsette å produsere byggfag-manipulerte elever videre. det er ikke skolen som skal velge studieretning for elever ved å fremprovosere en favoritt-linje, som byggfag, på skolen. det er elevenes valg å ta etter de har fått den informasjonen de har krav på.
Sist endret av mia; 14. desember 2003 kl. 15:44.
Rådgiverene er forskjellige da..
Vi har 2 på skolen vår, hun ene er en danske vi ikke skjønner, mens hun andre har mye bra på hjertet.
Har selv mistet respekt for rådgivere på skolen, av andres erfaring og min egen. Skolen "løy" til meg (dvs., sa ikkehele sannheten) om hvordan Allmenn fungerte i forhold til en økonomisk linje. Virket som de gjordet dette pga. de ville holde meg igjen, og dermed la meg på Bedriftsøkonomi. Uten meg hadde klassen ikke vært stor nok til å bli startet, og da måtte de elvene som valgte dette faget velge andre fag (/ bytte skole), som ville resultert i flere smekkfulle valg-fag.

Mine 10 ord.
Opprinnelig postet av tore-
Har selv mistet respekt for rådgivere på skolen, av andres erfaring og min egen. Skolen "løy" til meg (dvs., sa ikkehele sannheten) om hvordan Allmenn fungerte i forhold til en økonomisk linje. Virket som de gjordet dette pga. de ville holde meg igjen, og dermed la meg på Bedriftsøkonomi. Uten meg hadde klassen ikke vært stor nok til å bli startet, og da måtte de elvene som valgte dette faget velge andre fag (/ bytte skole), som ville resultert i flere smekkfulle valg-fag.

Mine 10 ord.
Vis hele sitatet...
Når merket du det?
Og hva gjorde du?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg ble også forespeilet at medialinjen hadde mye mer allmennfag en andre yrkesfaglige linjer. Jeg kan bare si at det var direkte løyn. Riktig nok så er matteboka til grunnkurs media dobbelt så tykk som den til tegning form og farge. Men pensummet er akkurat det samme. (å når jeg gikk gk så var ikke boken laget enda.. så jeg hadde TF sin bok..)

Om det er lov med reklame? Ja det er det. Det er derfor forbrukerombudet har kommet med et forslag om forbud noe jeg støtter fult ut når det gjelder grunnskolen. På videre utdanning bør det være lov.

men med frøken Clemet i førersete er det bare tanker i det blå...

edit
fra artikkel i aftenposten
Greenbriar High School i Georgia laget en offisiell Coke-dag der all studentene skulle komme på skolen i Coca-Colas T-skjorter og posere i en formasjon som dannet ordet "Coke". Alt var bare idyll inntil en enkelt elev dukket opp i en skjorte med Pepsi-logo. 19-åringen ble øyeblikkelig utvist fra skolen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sptz; 14. desember 2003 kl. 16:36.
All denne byggfagpropagandaen på skolen har ført til, som moyner sier, at elever ikke stoler på rådgivere og lærere. Jeg er selv usikker på hva jeg skal velge, men vet ikke helt hvem jeg kan snakke med, som ikke er betalt av et eller annet firma for å lyve til meg.
Hos oss sier de: "Vil du gå yrkeslinjer og komme ut i jobb, eller gå almenn og gå lenge på skole..."
Det er vel når man velger yrkesfag en er fanget. Ikke hør på rådgivere fra yrkesfag. De er trangsynte, og har bare erfaring fra sitt eget studium.
Gå heller til skolens rådgiver.
Hos oss er det bare tull også. Vi har fått ut 7 forskjellige hefter som er uoversiktlige og fæle og lese. Jeg mener det burde være mye mer interesant og lese, ikke kjedelig som F****!
rådgiveren er egentlig ikke rådgiver heller og sucker bigtime! Dette går adundass for meg tror jeg! (og velge linje videre)
At man er fanget på allmen er jo bare tull... Dette handler ikke om å være fanget, men å velge etter hva man vil å hva man er interesert i... Har man lyst å bli noe innen for økonomiens verden velger man selfølgelig allmen og ikke yrkesfaglig... Har ikke man ro i kroppen og ikke har så veldig lyst å sitte stille hele dagen er jo ikke allmen det smarteste valget man tar...
Det er jo ikke verdens undergang om man velger feil heller. Ifjor gikk jeg GK Elektro, for det var det jeg hadde interesse av. Etter en stund så fant jeg ut at jeg ikke trivdes med faget som jobb, men som hobby. Derfor har jeg nå startet i klasse med de som er et år yngre enn meg på allmennfag å trives meget bra.

For min del ser jeg det ikke noe som stort problem at jeg valgte "feil" ihvertfall
Selv vet jeg akkurat hva jeg skal velge, men jeg føler dette er en så stor urett at jeg ikke kan unngå å bli provosert. Når jeg hører at andre her også har valgt feil på grunn blir jeg rett og slett grusomt sint. Det er så altfor mange som ikke aner hva de vil og da er det rett og slett for dumt at de skal dyttes feil vei av rådgiverene.

Jeg og en annen elev gikk inn for å kritisere byggfag-informasjonsministrene når det var klassesamling uten foreldre med masse motargumenter... Fikk applaus av elevene og munnkurv av folka fra "firmaet". En ting er sikkert, på mandag skal jeg ta en liten tur innom den øverste av dem alle: rektor.
Fortell hvordan det går, for skolen din høres sugen ut. Hadde hørt hva rådgiverene hadde sagt, og sagt i mot dem hele tiden, før jeg ville avsluttet møtet med å velge nøyaktig det motsatte av det meg og rådgiveren ble "enig" om/det jeg har mest lyst til. Ingen vits i å høre på dem.
Ser det er mange som angriper rådgivere her nå, og jeg vil bare komme med et lite innspill som det virker som mange har glemt. Når en rådgiver gir råd til en elev, hvor godt kjenner da denne rådgiveren eleven? Rådgiveren skal gi råd til en elev, ut i fra dens egne interesser og ønsker. Når en elev da er litt uklar på hva han vil gjøre med fremtiden sin, så er det viktig at rådgiveren kommer med innspill som guider eleven på riktig vei. Det er her problemet ofte kan ligge, at de ikke klarer å hjelpe eleven på den riktige veien, rett og slett fordi de ikke kjenner eleven i det hele tatt.

Derfor vil det alltid bli gitt feil råd til en del elever hvert år, mens mange også vil få gode råd, som de tar med seg på veien videre i utdanningen. Mitt point er at ikke alle rådgivere er like sucky som dere får det til å bli her, mange gir veldig gode råd, selv om de ikke kjenner elevene i det hele tatt.

Kanskje hadde det vært en ide å sette et krav på at en rådgiver skal kjenne elevene på skolen sin?

-----

IvI: Talk to the press.
Opprinnelig postet av Perkele
Når merket du det?
Og hva gjorde du?
Vis hele sitatet...
Det var i GK når jeg skulle velge bed.økn. videre, så hadde jeg hørt om at andre skoler hadde et annet opplegg, dvs. at du valgte en anne økn. linje (som bl.a. gjordet deg blåruss, ikke at det har noe å si) på en annen skole og det i linjen. Husker ikke helt hvordan det var. Fant ut at det var annerledes når jeg var godt uti VK1, og da var det for seint å bytte skole. Hva kan jeg gjøre anyway, har det fint som jeg har det, og er ikke sikker på om jeg vil bli økonom lengre heller.
Skolerådgivere er stort sett aldri til å stole på!
Mitt råd er å skaffe se info fra de og så lese seg til resten selv..
Jeg ble annbefalt kokk og jordbruksskole, så droppa rådgiver ganske fort.
Men men...
Dette opplegget hørte veldig tvilsomt ut.
Hvis det er ulovlig,gå til pressen.
Hvis det er lovlig,gå til pressen.

Ingen tvil om hvilke intensjoner som ligger bak her,å fø den lokale industrien med folk.
Hvis alle som hadde blitt anbefalt byggfag hadde tatt det,så ville det endt opp med veeeldig mange arbeidsløse snekkere og sånt,mens industrien kan gi mindre lønn.
En vinn situasjon for firmaet,mens Ola elev som egentlig ville bli frisør,lærer,bilmekaniker eller doktor taper på det.

Pressen!
du er grovt sett fanget uansett hvilken vei du velger å gå, somregel vil du jobbe innenfor et bestemt område selv om du skulle komme til å bygge på.
Etter hva jeg har funnet ut er rektor vekk og opptatt helt fram til etter jul. Får prøve å få fatt i henne i januar.
Da jeg gikk i 10. og skulle begynne på VGS var holdningen til rådgiveren å få kastet så mange som mulig på yrkesfaglinjene. De spilte på dette med tidlig jobb, lite skole og bedre jobbmuligheter enn allmenfaglige studenter fordi han mente markedet var mettet. En kompis av meg ble nærmest tvingt over til yrkesfaglig linje (rådgiveren nektet å sette han på allmen da de drev på med datamskinen sammen), men han greide til slutt å velge det valget han virkelig ønsket (forandrer informasjonen på datamskinen hjemme). Ganske skrullete spør du meg.
Opprinnelig postet av xratio
Det er jo ikke verdens undergang om man velger feil heller.
Vis hele sitatet...
JO! Man kan ikke velge noe man risikerer og misstrives med, for da bryr du deg ikke om det, kosentrerer deg ikke og faller i karakter! Det funker ikke!
Opprinnelig postet av Golder
JO! Man kan ikke velge noe man risikerer og misstrives med, for da bryr du deg ikke om det, kosentrerer deg ikke og faller i karakter! Det funker ikke!
Vis hele sitatet...
Eller man bare bytter etter ett år?
ja, men det er kult liksom?
Går forøvrig på samme skole og trinn som IvI, men jeg tror hun forstod ganske raskt at jeg skulle allmen.
Så er det en betydelig forskjell mellom verdens undergang og "ikke kult". Enig?
Opprinnelig postet av tore-
Det var i GK når jeg skulle velge bed.økn. videre, så hadde jeg hørt om at andre skoler hadde et annet opplegg, dvs. at du valgte en anne økn. linje (som bl.a. gjordet deg blåruss, ikke at det har noe å si) på en annen skole og det i linjen. Husker ikke helt hvordan det var. Fant ut at det var annerledes når jeg var godt uti VK1, og da var det for seint å bytte skole. Hva kan jeg gjøre anyway, har det fint som jeg har det, og er ikke sikker på om jeg vil bli økonom lengre heller.
Vis hele sitatet...
Bare fordi du tar et par bedriftsøkonomi fag på VGS, betyr ikke dette at du MÅ bli økonom. Når du nå er ferdig, har du studiekompetanse, og kan gå videre på skole og utdanne deg til det du måtte ønske. Det at man går økonomilinja på vgs betyr ikke at man automatisk bare kan bli økonom. Jeg gikk bedøk linja, og nå tar jeg Master utdannelse i IKT...
morten, Da har jeg kanskje utrykket meg feil Jeg valgte det valgfaget pga. jeg trodde at jeg skulle bli økonom. Men jeg vet som du sier at jeg ikke låser meg til å bli det bare pga. jeg tar det faget
OK, back on track: BT hadde en sak om det samme

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article109364
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Har man lyst å bli noe innen for økonomiens verden velger man selfølgelig allmen og ikke yrkesfaglig...
Vis hele sitatet...
Svigerfaren min velgte yrkesfaglig og driver nå en av regnskapskontorene med største suksè her i byen. Uansett om du velger eller yrkesfaglig eller allmenn har du fortsatt mange muligheter. Yrkesfaglig kan få deg fort ut i jobb dersom du ønsker det, kanskje jobbe noen år - ta teknisk fagskole eller få godkjent realkompetanse. Har spart opp litt penger også begynne på universitet/høgskole for å ta en høyere utdannelse og du har jo noe å falle tilbake på. Allmenn gir ett godt grunnlag for mange administrative / økonomiske / etc. oppdrag og gir deg en god inngangsport til en høyere utdannelse.
Opprinnelig postet av catmat
OK, back on track: BT hadde en sak om det samme

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article109364
Vis hele sitatet...
Typisk den rektor kjerringen. Egentlig ingen som vil jobbe der vil jeg tippe på.
Oppdager man at man har velgt feil yrke etter et år i lærlingtiden er det ganske kjipt å slutte da for så å ta skolegang på nytt i gjenn... Da er jo det like så greit å gjøre ferdig læretiden, få fagbrev så har man noe å falle tilbake på seinere i livet også...
Nå har jeg fått svar på om det er lovlig eller ikke av en av skolens ansatte. Visstnok har det at firmaet får kontroll over rådgivningstimene ingenting å gjøre med at det samme firmaet bygget et hus til skolen gratis. En tilfeldighet, rådgiverene er like nøytrale uansett.
Faen ta alt som heter rådgivning.....ta de fagene du syntes er intressange...!!!!!!!!!!!!
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Typisk den rektor kjerringen. Egentlig ingen som vil jobbe der vil jeg tippe på.
Vis hele sitatet...
Den var god, det er MANGE som vil ha en slik jobb som det der.
rådgiveren til meg: søk hva du vil. Idrett er kanskje ikke så lurt... (han satt med karakterene mine foran seg...)

jeg ville bli flymekaniker. jeg ville bli frisør. jeg ville bli pilot, jeg ville bli togkjører (hva heter det egentlig?). jeg ville bli busssjåfør. jeg ville bli reiseleder. jeg vile bli advokat. nå vet jeg ikke. nå går jeg allmenn, og trives kjempegodt. (burde kanskje søkt drama, men da får jeg ikke 2FY, 2KJ, 2MX og samme tredje året.)
det eneste med almenn som er kjipt er økonomi og informasjonsbehandling.

rådgiveren fikk rett. jeg kunne søkt alt og trivdes, men siden jeg kunne nettopp det, søkte jeg almenn. (det sa han at var lurt.) jeg angrer ikke.

men nå hadde vi en nøytral rådgiver som ikke var kjøpt og betalt av et firma i nærheten, da.
pho, økonomi og informasjonsbehandling i GK er så enkelt som du får det til. Man har lov til å bruke hjemmeområdet sitt på serveren under prøven, som vil tilsi at man kan lett dele oppgaver imellom personene i klassen, tom. laste opp til hverandre...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husker da jeg skulle velge VGS, rådgiveren min sa at jeg måtte velge Byggfag. Jeg ville enten bli elektrikker eller rørlegger.
Jeg kom inn på mitt andre-valg, dermed Byggfag.
Bra at jeg fant at Teknisk byggfag er noe annet enn byggfag.

jeg fikk kranglet meg til en plass på elektro 1 dag før skolen begynnte, noe jeg er jævlig glad for

Men må jo si at rådgiveren min jobbet på u-skolen jeg gikk dreit noe jævelig på draget, selv om det kansje var litt uoppmerksomt av min egen del å ikke ha sjekket opp i dette på forhånd.
Opprinnelig postet av Pacifist
Faen ta alt som heter rådgivning.....ta de fagene du syntes er intressange...!!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
selv om du kanskje er/var helt sikker på hva du skal/skulle velge, er det ikke sikkert alle er det. Hvis du har en grei rådgiver ser jeg ikke noe galt i å få noen råd. Man tar jo de rådene man vil ta? Regner ikke med at du lar deg hjernevaske av en tulling som ikke liker den linja du vil gå på.

(også er det veldig viktig med masse utropstegn)
Rådgivere burde hjelpe deg hvis du er usikker på hva du skal ta.
Hvis valget står mellom Allmenn-fag og Musikk så må du ikke høre på rådgiveren hvis han/hun anbefaler byggfag.

Hvis du VET du vil ta Elektro,så trenger du ikke rådgivning.
Hvis du er veldig usikker,men ser ingen framtid hos det lokale byggfirmaet,så driter du i om rådgiveren anbefalere byggfag.

Alt i alt,hvis rådgiveren anbefaler noe du ikke vil,så ikke hør på det.
Hvis du tror karakterene ikke vil rekke til Media og Kommunikasjon som du så gjerne vil gå,og du er nesten ferdig med 10.klasse,så gjøre hva som helst i et år mens du studerer pensumet igjen,og ta opp alle/noen/et fag på eksamem.
(Funker bra,jeg gikk opp fra 3.07 til 4.55 ved å gjøre det)
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
spetznaz: Opplevde akkuratt det samme på samme linjen. Både jeg og foreldrene mine fikk følelsen.

Mer propaganda på http://www.ok-alesund.org/Infosider/Hvorfor-info.htm
Det er jo helt sykt at den skolen skal bli manipulert av et firma til å pushe et fag sånn som dette..
Send en mail til Kristin Clemet på , eller ta kontakt med lokalavisen. Dette må ut i offentlighetens lys!

Det blir litt for dumt av både skolen og firmaet å holde på sånn som det her..
hehe, tror du vår "kjære" Kristin Clemet bryr seg om sånne små og uvesentlige ting, nei hun har nok med å lage tullete reformer, og stille opp på teite programmer hvor hun kan snakke om sine uttallige og flotte prosjekter...

tror det med avisa er en mye bedre idè