Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 10990
Fikk iden om å kjøre 50cc fra Norge til Spania da jeg snakka med en kammerat. Hadde vert fett å prøvd seg på et slikt lite reise ''stunt'' liksom, har hengt meg helt opp i tanken å lurer på om det prakist talt er mulig å kjøre fra Norge til Spania på små veier med en liten 50cc scooter eventult ca. hvor lang tid dette hadde tatt.
Sist endret av BeerViking; 6. april 2008 kl. 00:19.
Vet det er en fyr ifra Drammen som gjorde noe slikt for noen år siden ihvertfall så det er mulig å gjennomføre.
Som Wipeout sa, Spania er gjort før, det er gammalt og kjedelig.
Velg et annet land, jeg foreslår England.

Lykke til.
England høres enda kjedeligere ut.
Velg noe eksotisk, og som du ikke bare trenger å ta en båt for å komme til.
Hvem snakket om å bruke båt?
Sitat av torsken
Som Wipeout sa, Spania er gjort før, det er gammalt og kjedelig.
Velg et annet land, jeg foreslår England.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
England? Som i "kjør til Bergen og ta båten"?

Om det ikke blir Spania, så kjør nordover. Eller kanskje fra Lindesnes til Nord Kapp
Hva med sør-Frankrike, Nice perhaps? Btw, tar det ikke jævlig lang tid å kjøre til Spania, England, whatever, på en 50cc?
Sist endret av tobbe666; 6. april 2008 kl. 00:37.
Som Wipeout sa, Spania er gjort før, det er gammalt og kjedelig.
Velg et annet land, jeg foreslår England.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Nei Spania er drømmen min ivertfall, Spania har langt mer å by på en turist byer smekket med harry nordmenn vis du tror det.
Sist endret av BeerViking; 6. april 2008 kl. 00:38.
Sitat av Gjøk
England? Som i "kjør til Bergen og ta båten"?

Om det ikke blir Spania, så kjør nordover. Eller kanskje fra Lindesnes til Nord Kapp
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mulig og kjøre til England.Om du får lov og kjøre i tunnelen med en 50cc er jeg usikker på
Sitat av BeerViking
Nei Spania er drømmen min ivertfall, Spania har langt mer å by på en turist byer smekket med harry nordmenn vis du tror det.
Vis hele sitatet...
Ja, en hører jo nesten aldri om nordmenn som skal til Spania Sats på Frankrike du (som tobbe666 sa). Et av de feteste landene i Europa.

Edit: Post 800.. jeg stikker og henter meg litt gulrot kake og en kopp te (seriøst)
Sist endret av Pheromone; 6. april 2008 kl. 00:51.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvorvidt meg bekjent går det bare tog i tunnelen.
Sist endret av comi; 6. april 2008 kl. 00:52. Grunn: Det går ikke båt i tunneler.
hehe så du akkuratt fikset på teksten din comi :P ja sjekket wiki å du hadde rett.
Sitat av tobbe666
Hva med sør-Frankrike, Nice perhaps? Btw, tar det ikke jævlig lang tid å kjøre til Spania, England, whatever, på en 50cc?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe opp imot ett par uker kanskje (?), om han satser på å oppleve litt på veien. Google Maps anslår avstanden (Oslo-Barcelona) til nesten 3000 km, men dette er på optimal rute. Vet ikke hvor behagelig eller trygt det er å kjøre med moped i 50km/t på autobahn. Det blir i alle fall en utfordring å finne "småveier" hele veien.

Sitat av comi
Det går ikke båt i tunneler.
Vis hele sitatet...
Norsk båttunnel kan bli verklighet!
ta det fra en som har litt kjennskap til det, om du skal ut å kjøre i europa: ta med deg en sykkel i minst 350 kubikk klassen. Ellers blir det maks kjedelig.
Sikkert kult for dere gjennom sverige -> danmark, men så blir det max boring uten litt torque. da er jeg ikke et motorhue som snakker, men tenk dere om.
hint; hvor kul blir tilbake turen med 50 cc? tygg på den.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Moped kan heller ikke kjøres på motorvei.
Sier meg enig med panserjohan, dette kommer til å bli rævva kjedelig. Fett med roadtrips, men med en 50cc blir det faen ikke morsomt.
Tror du vil måtte ta sinnsykt mye bakveier da du ikke har lov og ta en moped ut på motorveien. Da ville jeg sjekket kartene først for å se om det faktisk er mulig. Og om dette er noe du i det hele tatt vil gjennomføre. Du skal overnatte steder. Du skal ha bensin. Du skal ha mat osv. Er ikke alt mulig du får pakket i en moped heller.
Sitat av comi
Moped kan heller ikke kjøres på motorvei.
Vis hele sitatet...
jo det er lov vis det er ingen annen vei du kan kjøre dit du skal......
Sitat av RosaKarpe
jo det er lov vis det er ingen annen vei du kan kjøre dit du skal......
Vis hele sitatet...
Det er så og si altids en annen vei, er det ikke?

Uansett, ta med deg GPS.
Og den turen må være møkk kjedelig.
Håper får guds skyld du har en stabil fulltrim.
Hvis du skal gjennomføre dette håper jeg du kjører uten plomberinger, motoren blir mye mer driftsikker. Synd å få motorstopp og enda mer synd å kjøre i 50 km/t hele veien.

Edit: Men du kan få problemer med politi da 45 km/t grensen gjelder i hele EU.
Sist endret av syre; 6. april 2008 kl. 03:04.
Sorry gutt, men dette er et selvmordsoppdrag. IKKE begi deg uttpå noe slik idiotskap. Kjørte selv med en kompis fra Oslo til Malmø, men dette gikk til helvtette... Til blokksberg gikk det faktisk! Å kjøre med en 50'cubicer er så dumt at man kan kjøpe en jeep med ponnie-hester istedet for å få opp antall cc! lykke til menneske, ikke la noe brød forhindre deg, NEI ikke la noe bok forhindre deg, meg være så snill NEI!
Sist endret av Cappuman; 6. april 2008 kl. 03:14.
In fact, så tror jeg faktisk haiking ville blitt enklere/mer spennende. DET kan jo faktisk bli en opplevelse.
Det jeg ser for meg, er at du blir så drit lei av nedoverturen, at du setter fra deg mopeden og tar annen transport opp til Norge igjen (eller evt. selger mopeden der nede).

Vent heller noen år til du har mulighet til mellomtunglappen
Hvor er eventyrlysten!? Moped virker kjempespennende, men som poengtert her i tråden trenger du å være rimelig dedikert til turen, og forberedt på å bruke laaang tid. Men for all del, go for it.!
Sist endret av CaptainP; 6. april 2008 kl. 05:22.
Russland hadde blitt en heftig tur tror jeg..
Hvorfor moped? Vær litt mer kreativ enn det da!

Forslag 1: Vannski til danmark!
Forslag 2: Hoppestokk fra Nordkapp til Lindesnes!
Forslag 3: Kryp Route 66!
1. Vannski til danmark går dårlig :P men vet om en som har stått på vannski fra lillehammer til hamar (ca. 1 time med bil) det er stritt!

2. Da får du KP hvis du gjennomfører det!

3. Synes det er bedre å stupe kråke.. Men, men. Det er min mening.
Jeg skal garantere deg at det aldri blir noe av denne turen.

1. Moren din kommr til å nekte deg.
2. Du kommer til å gå lei av å finne småveier.

Vent heller noen år å kjøp deg større sykkel, jeg skal ta meg en tur til sommeren, men nå kjører jeg 650cc så har lov til å kjøre motorvei
Go for it!
Det blir jo en god opplevelse, selv om noen andre har gjort det før. Er vell for opplevelsens skyld du tenker på å gjøre dette ikke for å være "extreme" å ha noe å skryte av når du er pansjonist.
Du har jo frie tøyler, kan jo kjøre hvor du vil.
Er jo bare å mekke litt om på mopeden slik at du får med deg litt bagasje og kansje få ordet deg et 12v sigarettenner uttak fra batteriet slik at du kan ha med deg en gps.

Du burde vell ha med deg litt verktøy slik at du isåfall kan skifte et dekk og en tennplugg om du kjører skrell...

Tidsforbruket kommer vell helt ann på deg, og mopeden. Skal du kjøre 100% originalt så går vell mopeden i 40-45 med baggasje å hele vekten. Men du kan jo gjøre små mods for å få den til å gå i 70-80. Så er det jo opptil deg om du vil kjøre målrettet 8-12 timer om dagen eller vimse rundt å se på ting og tang..

Synes turen høres spennende ut!!

Kan vell legge til at jeg går rundt å tenker på noe i den samme bane. Tenker litt på å ta en 3-4 mnds sommerferie til neste år og reise litt rundt å oppleve verden. Men jeg tror det blir med bobil. Holder på å skal skaffe meg en, men jeg trenger to-tre folk for å få realisert penger til turen og bil.
Sist endret av UngarEffect; 6. april 2008 kl. 15:45.
Planla selv å dra til sverige forrige sommer, men fant ut at det ble for mye stress... Man må kjøre småveier hele tida veitdu, så det er litt vanskelig å reise rundt. Tar lengre tid enn bil.
Er eventyr lysten som bare faen dere sier det hadde vert kjedelig, men for min del er det bare aa ta det som en tur.
Sitat av pmeT
1. Vannski til danmark går dårlig :P men vet om en som har stått på vannski fra lillehammer til hamar (ca. 1 time med bil) det er stritt!
Vis hele sitatet...

vannski til danmark er ikke umulig, naboen min på hytta mi har stått på vannski fra farsund til danmark. det står i Guinness rekordbok
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Norge - Egypt e.l hadde vore nice

Sitat av Torefaen
vannski til danmark er ikke umulig, naboen min på hytta mi har stått på vannski fra farsund til danmark. det står i Guinness rekordbok
Vis hele sitatet...

SYKT!
Sist endret av Sgt. Pepper; 7. april 2008 kl. 01:02.
jeg kjørte fra Oslo til Fagernes, det tok 4 timer og jeg hadde så vondt i ryggen at jeg såvidt kunne gå, så vil ikke anbefale å kjøre til spania. Det er også en god mulighet for at det skjer noe tull med mopeden på veien.
ikke drep spiriten da! hvis du ønsker å gjennomføre dette prosjektet, så bare planlegg godt ^^

en av lærerne mine har rodd fra norge til hellas (han måtte bære båten over noen få strekninger, men ellers rodde han hele veien), og da skal det faen meg ikke være umulig å putre avgårde til spania i en liten moped

go for it!
Amsterdam går ann og kjøre til, og kjøre 50 cc dit hadde vært kult
Har en kompis som kjørte på moped fra norge til spania i fjor, det gikk det
fyren hadde riktig nok med seg godt med "joggesko" da:P
Sitat av torsken
Som Wipeout sa, Spania er gjort før, det er gammalt og kjedelig.
Velg et annet land, jeg foreslår England.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for Mongolia, evt. Japan
Jeg stemmer for Australia. Gogo. Kjør på havbunnen. Evt. Antarktis.

Seriøst, ikke gjør det. Jeg kjører 125ccm som holder 130km/t fint, men ikke engang jeg ville begitt meg ut på noe sånt. Har snakket om å kjøre til østlandet/sverige eller midt-norge til sommeren, men ut i Europa? Nei.
Ikke hør på folk som sier "ikke gjør det". Vei heller pro's mot con's og se om det virkelig frister. Frister det gjør du det, fant du ut at det blir mer stress enn gøy, ikke gjør det.
Holder selv på å planlegge en tur rundt verden på godt over ett år.
▼ ... noen uker senere ... ▼
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av Torefaen
vannski til danmark er ikke umulig, naboen min på hytta mi har stått på vannski fra farsund til danmark. det står i Guinness rekordbok
Vis hele sitatet...
Du pratter enten piss, eller så er det ikke registrert på websiden.
Til trådstarter: Ikke for å være en partypooper. Men hva er det lengste du har kjørt med din 50cc, utforbi norges grenser i det hele tatt?
Om du ikke har kjørt langt før, ta en tur til Sverige -> Danmark, når du er der, kan du tenke:
"var dette en god idè?". Svaret ditt blir sikkert nei.
Så tar du turen hjem, når du er på vei hjem tenker du:
"bra jeg ikke tok lengre av gårde, siden denne hjemturen sugte!".
For å ikke tenke på at du måtte brukt cirka hele ferien din på denne turen til Spania, dersom du sikkert ikke orker/gidder å kjøre opptil 12 timer til dagen.
Tror ikke folk her helt fatter at halve poenget er at han skal kjøre 50 ccm sykkel og ikke noe mer enn det. Han har nok kjørt scooteren sin før og vet at det ikke går på mindre enn to hjul i svingene. Å gjøre det med en 350ccm++ blir jo ihvertfall gammalt og kjedelig.

Selvfølgelig er det gjennomførbart, men jeg ville pakket trimsett til den triste stunden du blir forbikjørt av en dansk syklist på landeveiene der nede.
Hoit
Åssen moped er det snakk om? merke,modell?
Er det ingen her med litt eventyrlyst? Som Manny sier, massevis av folk har kjørt gjennom europa på motorsykkel, det er ikke poenget. Selv om han aldri når fram til Spania blir det sikkert en artig tur, spesielt siden man får oppleve alle de små byene ingen drar gjennom lengre pga motorveiene. Gjør det sier jeg, og i verste fall ta mopeden på toget og dra hjem hvis det blir for ille!
Planlegg godt, ta med GPS, husk også på at det er mye landeveisrøvere nedover i europa mot hva vi er vant med her i Norge, så ikke sov hvor som helst med baggasjen og peden hvor som helst.. annet enn det så vil jeg si at det høres som en spennende tur (:
Sitat av zaziki
husk også på at det er mye landeveisrøvere nedover i europa mot hva vi er vant med her i Norge, så ikke sov hvor som helst med baggasjen og peden hvor som helst..
Vis hele sitatet...
trodde det var verst i øst-europa\baltikum? er det noe særlig nedover benelux\frankrike?
leide en moped når jeg var i italia, og det mest triste jeg kan huske var at jeg ikke fikk kjøre på motorveiene. vi i finnmark har ikke motorvei, så jeg hadde gledet meg skikelig.
Sitat av knekken
trodde det var verst i øst-europa\baltikum? er det noe særlig nedover benelux\frankrike?
Vis hele sitatet...
Ja det er det, har selv blitt ranet 2 ganger i løpet av de årene jeg kjørte tungtransport.

Det er en dårlig ide å forsøke seg på motorvei i Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland etc. hvis man ikke greier å holde følge med den øvrige trafikken, hvis ikke politiet fjerner deg fra veien kommer tungbilsjåfører til å gjøre det.

For de som vil campe utendørs er det lurt å holde seg til steder der det er masse folk, unngå truckstops.
En annen ting er at drivstoffkvaliteten nedover europa mange steder ikke er bra for en norsk totakter, det brukes i stor grad kalium & diverse oxygenater som erstatning for bly, noen steder er stort sett bare E-bensin å få tak i (iblandet metanol) .
Dette hørtes ut som en spennende og gøyal ide. Men jeg lurer på en ting, du har jo veldig begrenset me bagasje, og det vil ta litt tid før du kommer deg til spania... hvordan vil du ordne dette?