Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 6039
Hva definerer du ordet "rasisme"? Hva er ditt grunnlag for å kalle noen rasist?


Det har seg sånn at jeg ble utestengt fra et online spill fordi jeg sa jeg var imot miksing av raser. I grunnen sto det: "Harassment - You have used racial/ethnic offensive language in the game." Synes dere det er støtende å si at man er imot miksing av raser? Hva er så støtende med det?


Om noen lurer på hvorfor jeg er imot miksing av raser/innvandring, sa er det fordi f.eks når det kommer innvandrere til Norge eller andre arikse land, så blir mange skeptiske og kanskje redde for fremmede mennesker, kulturer, osv... Noen kan leve med det, noen bryr seg ikke i det hele tatt, men noen går til angrep på disse, og omvendt, innvandrere danner grupper eller gjenger og tar tilbake. Dette skaper vold og hat. Jeg synes det skulle ha vært andre løsninger enn innvandring, helt til at mennesker er så pass utviklet at de kan leve med andre mennesker med annet livssyn, religion, osv... Er helt sikker på at de fleste vet dette, eller hva?


Diskuter
Ja, jeg ser også på dette som rasisme, da du vil nekte mennesker inngang til Norge på grunnlag av personens fødested og/eller hudfarge.
Trådstarter
Sitat av Frenor
Ja, jeg ser også på dette som rasisme, da du vil nekte mennesker inngang til Norge på grunnlag av personens fødested og/eller hudfarge.
Vis hele sitatet...
Hva ikke det jeg gjorde da... Leste du hele posten? Jeg var imot det på grunn av noe annet som du kan lese i posten min.
Sist endret av Lulz; 14. mars 2008 kl. 23:36.
med miksing så mener du at f.eks hvite folk skal være i norge og brune folk i afrika?

Edit : sorry om jeg har misforståt
Sist endret av Holmen; 14. mars 2008 kl. 23:36.
Trådstarter
Sitat av christian.!.!
med miksing så mener du at f.eks hvite folk skal være i norge og brune folk i afrika?
Vis hele sitatet...
Ja.. Jeg synes det skulle ha vært andre løsninger enn innvandring med den innvandrer politikken vi har idag og alle problemene det foresaker.

Mange kriminelle får være i landet, men barn sendes hjem igjen.
Sist endret av Lulz; 14. mars 2008 kl. 23:38.
Jeg ville sagt du var rasistisk fordi du dømte noen på grunnlag av "rase", jeg ville trodd den beste måten og forhindre rasisme i samfunnet på det plan du beskriver vil vertfall ikke være total isolasjon fra personer med annen hudfarge.
Det ideele ville vert om mennesker hadde sluttet å bry seg om andre raser og heller levd med personene på en annen måte en overfladisk, og i denne utviklingen virker det som menneskene har kommet ganske langt.
Sitat av Lulz
Ja.. Jeg synes det skulle ha vært andre løsninger enn innvandring med den innvandrer politikken vi har idag og alle problemene det foresaker.
Vis hele sitatet...

greit nok at det er mye innvandring og bråk med de, men tenk om de kommer fra et land der det er krig osv, der kvinner blir voldtatt og menn blir torturert og drept og barna bare blir kasta i skogen !

jeg er ikke helt hipp på innvandring jeg heller men får bare takle det for de stakkars folkene som får beholde livet ved å komme til landet, men de som har det bra og bare kommer hit for å selge dop og lage bråk kan dra seg til HE*****!!


Sitat av Lulz
Mange kriminelle får være i landet, men barn sendes hjem igjen.
Vis hele sitatet...

barna skulle fådt lov til å bli men de som er kriminelle kunne bare dradt tilbake! enig med deg der!
Sist endret av Holmen; 14. mars 2008 kl. 23:44.
Rasisme er jo rett og slett når man ekskluderer enkelte personer eller hele folkegrupper på grunnlag av hudfarge, religion, språk, klesdrakt, livssyn etc etc etc.

Men dersom du ønsker en annen invandringspolitikk, og mener at vi som mennesker skal leve som idioter og aldri måtte leve sammen med noen som ser anderledes ut eller snakker et annet språk, så får vel du komme med en løsning til det som du mener er et problem.
- Selv om jeg ikke helt ser problemet med å ha mangfoldighet i sammfunnet.
Og rasisme er veldig lite utbredt, i forhold til hva det en gang var enkelte steder i verden. Apartheid fks.
Jeg tror at flerkulturelle samfun skaper tolleranse og forståelse for fremmede kulturer.

Men, jeg er som de fleste, enig i at kriminelle bare kan ta neste fly tilbake til landet de kom fra, og få en passende straff der, og at barn må få lov til å bli - barn som i; de under 18år.
Sist endret av GothQueen; 14. mars 2008 kl. 23:47.
Du får skrive en mail til og klage på utestengelsen.
Synes personlig ikke at det var noe å bli utestengt for, men er som i alt annet det kommer på hvilken person som håndterer saken din. Mange folk som er jævlig "hårskjær".
Trådstarter
Ble no bare utestengt i 2 dager. Hvis jeg sender en klage, så blir den vel ikke behandlet før utestengelsen er hevet
Sitat av GothQueen
Rasisme er jo rett og slett når man ekskluderer enkelte personer eller hele folkegrupper på grunnlag av hudfarge, religion, språk, klesdrakt, livssyn etc etc etc..
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke definere det som rasisme når det er snakk om religion, språk, klesdrakt, livssyn etc.
Da kan man rope rasisme omtrent hele tiden.
I følge mange av våre kjære nye landsmenn, er rasisme et fenomen som oppstår når dem ikke får viljen sin eller på noen som helst måte ikke oppnår de godene de er underkvalifiserte til.

Religion, kultur og hudfarge.
Sist endret av hyys; 15. mars 2008 kl. 02:40.
Xeon: Du mener det ikke er rasisme om noen roper jævla jøde? Å hate jøder er da også rasisme?

Vil støtte meg til Gothqueen, hat eller ekskludering pga. hudfarge, religion, språk, kultur eller livsyn er vel rasisme.

lulz: Du sier du ikke vil nekte mennesker inngang til Norge på grunnlag av personens fødested og/eller hudfarge. Men hvis du vil nekte folk tilgang til Norge fordi du er redd f.eks. en afrikansk rase vil mikse seg med den norske, sier du jo nettopp at den afrikanske rasen ikke skal komme til Norge. Det er jo da rasisme når du ekskluderer folket pga. rase, kultur etc...
Sist endret av Zepplin; 15. mars 2008 kl. 02:34.
Sitat av Zepplin

lulz: Du sier du ikke vil nekte mennesker inngang til Norge på grunnlag av personens fødested og/eller hudfarge. Men hvis du vil nekte folk tilgang til Norge fordi du er redd f.eks. en afrikansk rase vil mikse seg med den norske, sier du jo nettopp at den afrikanske rasen ikke skal komme til Norge. Det er jo da rasisme når du ekskluderer folket pga. rase, kultur etc...
Vis hele sitatet...
MEN du sier ikke det er på grunn av dem fra den afrikanske rasen. Det kan likså godt være den "norske rasen" som ikke takler andre raser. Altså; du ekskluderer dem fordi du vet at den "norske rasen" ikke tåler andre raser. Selvmotsigende rasisme?

edit: om du slipper en rotte oppi en boks med en slange i, er det heldig miksing? Neppe. Så om du er talsmann for slangen og nekter at noen skal kaste rotten oppi, er du da rasist, eller bare beskyttende for den du taler for, og til fordel for begge parter?
Sist endret av hyys; 15. mars 2008 kl. 02:45.
Sitat av Xeon
Jeg vil ikke definere det som rasisme når det er snakk om religion, språk, klesdrakt, livssyn etc.
Da kan man rope rasisme omtrent hele tiden.
Vis hele sitatet...
Så, la oss si at du oppretter en ungdomsklubb, et alternativ for ungdommene på fritiden, og du slipper ikke inn personer som går med kilt, tilhører kristendommen, snakker dansk eller mener at dop er ukult.
Mener du virkelig at du ikke er rasistisk da? Du syns ikke du gjør urett mot andre folkegrupper? Hva vil du si at det er da?
hyys: Kan trekke tilbake det jeg sa om det var sånn han mente det. I så fall mener han vel at mennesket som rase ikke egner seg til miksing.
Sitat av Zepplin
hyys: Kan trekke tilbake det jeg sa om det var sånn han mente det. I så fall mener han vel at mennesket som rase ikke egner seg til miksing.
Vis hele sitatet...
Det var nok garantert ikke slik han tenkte. Men en morsom vridning på det som idag blir hyklersk kalt rasisme, bare man sier et lite skjevt ord til\om en fremmedkulturell. Her gjelder det å liste seg på sokkelessen.
Med en gang tenker jeg at det er åpenbart rasisme. Og at du må være veldig innesluttet og bondsk for å tro at to mennesker med ulik hudfarge ikke kan komme overens - men derimot vil gå sammen i gjenger og ty til vold.

Verden blir mer og mer globalisert. Vi blir likere og likere. Det er en lang vei å gå, men en gang håper jeg at hudfarge virkelig vil være helt irrellevant for alle; slik som eks. forskjellen mellom de ulike kristne retningene har blitt i dag.

Men, nå skal det sies at jeg vet ikke helt definisjonen på rasisme. Jeg antar at det handler om at du dømmer, skiller ut, ekskluderer, angriper m.v. noen pga deres hudfarge eller antatte etnisitet. Så hvis det er slik at du mener at Afrikanere bør holde seg i Afrika og Nordmenn ikke bør få lov til å forlate landet så blir det ikke noe lurere, men kanskje er ikke motivet ditt så rasistisk som det kunne ha vært.

http://www.youtube.com/watch?v=eBGIQ7ZuuiU
Jeg mener vel egentlig alle har en viss andel av rasisme. Ser ikke at det er noe spesielt galt i litt rasisme så lenge det ikke går over til hat/vold. Kan si jeg får fordommer for en med brunkrem, sleik og hårbånd, betyr ikke at jeg ikke kan gå inn i en samtale med åpent sinn.

Er vel ganske åpenbart hvordan samfunn og media skjuler rasismen. Leser du aviser står det ofte "... mannen av pakistank opprinnelse..." eller "normannen...", rett og slett for å understreke hvilken rase f.eks. attentatsmannen har. Når vi omtrent hver dag leser de jævlige nyhetene om en av pakistansk opprinnelse som har utført nok et drap er det vanskelig å ikke utvikle visse fordommer. For meg handler det uansett om å klare å holde dem fordommene skjult.
Sist endret av Zepplin; 15. mars 2008 kl. 02:59.
Sitat av Lulz
Hva definerer du ordet "rasisme"? Hva er ditt grunnlag for å kalle noen rasist?


Det har seg sånn at jeg ble utestengt fra et online spill fordi jeg sa jeg var imot miksing av raser. I grunnen sto det: "Harassment - You have used racial/ethnic offensive language in the game." Synes dere det er støtende å si at man er imot miksing av raser? Hva er så støtende med det?


Om noen lurer på hvorfor jeg er imot miksing av raser/innvandring, sa er det fordi f.eks når det kommer innvandrere til Norge eller andre arikse land, så blir mange skeptiske og kanskje redde for fremmede mennesker, kulturer, osv... Noen kan leve med det, noen bryr seg ikke i det hele tatt, men noen går til angrep på disse, og omvendt, innvandrere danner grupper eller gjenger og tar tilbake. Dette skaper vold og hat. Jeg synes det skulle ha vært andre løsninger enn innvandring, helt til at mennesker er så pass utviklet at de kan leve med andre mennesker med annet livssyn, religion, osv... Er helt sikker på at de fleste vet dette, eller hva?


Diskuter
Vis hele sitatet...
Bare det at du refererer til Norge som et "arisk" land (riktignok kan du ikke nok norsk til å skrive det rett engang, så det blir jo litt ironisk det her...) sier jo sitt.

Forøvrig er jeg enig i at det er dumt å blande raser. Mennesker og hunder f.ex. Liker ikke sånt. Innenfor en rase, f.ex. mennesker og mennesker ser jeg ikke noe problem.
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 12:57.
Sitat av atomet
Bare det at du refererer til Norge som et "arisk" land (riktignok kan du ikke nok norsk til å skrive det rett engang, så det blir jo litt ironisk det her...) sier jo sitt.

Forøvrig er jeg enig i at det er dumt å blande raser. Mennesker og hunder f.ex. Liker ikke sånt. Innenfor en rase, f.ex. mennesker og mennesker ser jeg ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er kunnskapene og kvalifikasjonene rundt en persons skriftspråk som avgjør hvilken nasjonalitet og rase den tilhører? For etter mitt syn, har det ingen ting i verden med saken å gjøre.

Når du skriver at det er dumt å blande raser, mennesker og hunder f.eks- Mener du da genetisk eller sosialt? For genetisk er jeg enig i at det ville være en lei blanding, men dette har da ingenting med denne tråden å gjøre.
Nei, jeg syns det er litt komisk (om enn veldig vanlig, og dermed egentlig bare enda mer komisk) at folk med denne typen synspunkter (dvs i større eller mindre grad rasistiske) ikke engang klarer å skrive ordentlig norsk.

Det andre punktet hinter vel ganske sterkt om at jeg syns det er tåpelig å dele opp mennesker i "raser" i det hele tatt?
Sitat av hyys
Så du mener at det er kunnskapene og kvalifikasjonene rundt en persons skriftspråk som avgjør hvilken nasjonalitet og rase den tilhører? For etter mitt syn, har det ingen ting i verden med saken å gjøre.

Når du skriver at det er dumt å blande raser, mennesker og hunder f.eks- Mener du da genetisk eller sosialt? For genetisk er jeg enig i at det ville være en lei blanding, men dette har da ingenting med denne tråden å gjøre.
Vis hele sitatet...
#1 Atomet uttalte seg vel aldri om skribentens nasjonalitet?

#2 Du tok den virkelig ikke?
Rasisme, det å gjøre forskjell mellom mennesker! Jeg bryr meg ikke om menneskene har forskjellige raser eller kulturer. Du er rasist også når du gjør forskjell mellom to nordmann, eller to britere. Men det å gjøre forskjell mellom to personer forekommer oftest i sammenhengen kultur, tradisjon og selvfølgelig rase. Du mener at Innvandrere ikke bør få lov til å komme til norge fordi de skaper trøbbel og vold. Ditt synspunkt går utover alle innvandrere og jeg føler meg truffet, i dette tilfellet er du en rasist for meg. Fordi du skal vite at : Ikke alle innvandrere lager vold i dette landet. Det er mange som jobber og mange som har et fint liv! Jeg er et eksempel på suksess blant innvandrere. Din måte å presentere deg på bekrefter at du er en rasist, fordi du lager en klar skille mellom deg selv+nordmenn og den ikke-norske befolkningen. Det du kaller innvandrere: hvor du ikke legger vekt på hvilke innvandrere, hvilke rase... men du sier "innvandrere", og bekrefter alle ikke-norske mennesker. Det er definisjonen på rasisme. Å lage en klar skille mellom det du selv tilhører og alle de andre!
Sist endret av idiotkrati; 15. mars 2008 kl. 14:53.
Trådstarter
Sitat av idiotkrati
Rasisme, det å gjøre forskjell mellom mennesker! Jeg bryr meg ikke om menneskene har forskjellige raser eller kulturer. Du er rasist også når du gjør forskjell mellom to nordmann, eller to britere. Men det å gjøre forskjell mellom to personer forekommer oftest i sammenhengen kultur, tradisjon og selvfølgelig rase. Du mener at Innvandrere ikke bør få lov til å komme til norge fordi de skaper trøbbel og vold. Ditt synspunkt går utover alle innvandrere og jeg føler meg truffet, i dette tilfellet er du en rasist for meg. Fordi du skal vite at : Ikke alle innvandrere lager vold i dette landet. Det er mange som jobber og mange som har et fint liv! Jeg er et eksempel på suksess blant innvandrere. Din måte å presentere deg på bekrefter at du er en rasist, fordi du lager en klar skille mellom deg selv og den norske befolkningen, og det du kaller innvandrere hvor du ikke legger vekt på hvilke innvandrere, hvilke rase... men du sier innvandrere, og da bekrefter du alle ikke-norske mennesker. Det er definisjonen på rasisme. Å lage en klar skille mellom det du selv tilhører og alle de andre!
Vis hele sitatet...

Er det meg du skriver til? I så fall så har jeg ikke sagt at alle innvandrere er voldelige og jeg har ikke sagt at kun innvandrere lager bråk. Leser du i det hele tatt tråden min? Jeg er imot innvandring pga den innvandrer politikken vi har nå, og hvordan mange nordmenn og innvandrere reagerer når de må leve sammen.

Og til han karen som begynte å snakke om hunder og mennesker og klagde på gramatikken min: Det at jeg skriver et ord feil og det gjelder de fleste, har ikke noe med at vi ikke kan skrive riktig og er dårlig i norsk. Det kan ha noe med tastaturet å gjøre eller rett og slett at man ikke er vant til å skrive på et tastatur, eller hva?
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 14:56.
Sitat av Lulz
Er det meg du skriver til? I så fall så har jeg ikke sagt at alle innvandrere er voldelige og jeg har ikke sagt at kun innvandrere lager bråk. Leser du i det hele tatt tråden min? Jeg er imot innvandring pga den innvandrer politikken vi har nå, og hvordan mange nordmenn og innvandrere reagerer når de må leve sammen.

Og til han karen som begynte å snakke om hunder og mennesker og klagde på gramatikken min: Det at jeg skriver et ord feil og det gjelder de fleste, har ikke noe med at vi ikke kan skrive riktig og er dårlig i norsk. Det kan ha noe med tastaturet å gjøre eller rett og slett at man ikke er vant til å skrive på et tastatur, eller hva?
Vis hele sitatet...

Jeg synes du burde selv lese din tråd engang til!

Når det gjelder skrivefeil synes jeg at det er ganske teit å ta det opp som tema her.
og det finnes nok mange rasister som ikke behersker sin egen språk.
Totalt sett er det utrolig unødvendig å snakke om gramatikk & evnt. andre skrivefeil
i denne tråden.
Sist endret av idiotkrati; 15. mars 2008 kl. 15:03.
Trådstarter
Sitat av idiotkrati
Jeg synes du burde selv lese din tråd engang til!

Når det gjelder skrivefeil synes jeg at det er ganske teit å ta det opp som tema her.
og det finnes nok mange rasister som ikke behersker sin egen språk. Så veldig teit å ta opp slike ting i det hele tatt!
Vis hele sitatet...
Forstår du ingenting? Gå en side tilbake og du ser at en annen person klager på en eller flere skrivefeil jeg gjorde.
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 15:00.
Nja... ikke helt enig der idiotkrati.

Rasisme handler om å diskriminere noen basert på rasen deres, dvs stort sett hudfargen. Å diskriminere noen basert på andre ting, så som religion, kultur, språk, seksuell legning, nasjonalitet osv har vi vel ikke egne uttrykk for - det blir "bare" forskjellige former for diskriminering.

Personlig syns jeg folk med blå øyne ikke burde få begynne på universitetet. For ikke å snakke om de med rødt hår.

lulz: nei, jeg klager ikke på skrivefeilene dine, jeg latterliggjør dem (det er ikke bare en heller), siden jeg syns det er et komisk fenomen at veldig mange rasister ikke klarer å skrive ordentlig norsk. Hvorfor jeg syns det er komisk? Tja... si det du... Kanskje at det tyder på en sammenheng mellom rasistiske holdninger og det å være litt... dum? I og for seg tyder jo rasistiske holdninger på litt mindre intelligens i seg selv, men der har vi altså en indikator til.
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 15:18.
Sitat av atomet
Nei, jeg syns det er litt komisk (om enn veldig vanlig, og dermed egentlig bare enda mer komisk) at folk med denne typen synspunkter (dvs i større eller mindre grad rasistiske) ikke engang klarer å skrive ordentlig norsk.

Det andre punktet hinter vel ganske sterkt om at jeg syns det er tåpelig å dele opp mennesker i "raser" i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke trådstarter egentlig er rasistisk. Han påpekte egentlig bare fakta. Om jeg ikke har missforstått han komplett, noe som ville gitt meg inntrykket av at han er komplett idiot.

Ofte er det slik at mennesker med annen hudfarge- også kommer fra en annnen kultur.

Jeg ser ikke på meg selv som en rasist, men jeg ser problemet norge har med andre kulturer og mennesker. Det blir en kulturkresj. De som lukker øynene tvert, bare for å dukke unna å bli kalt rasist, synest jeg har et problem.

Visst vi har noe imot en person med en annen hudfarge enn seg selv, da er man rasist. Altså om man tror at man er mer begavet enn andre hudfargede mennesker.

Jeg er enig i at vi strengt talt ikke trenger å dele mennesker opp i raser ut fra hudfarge, men kulturmessig bør man skille kornet fra hveten.

Sitat av Petter Pan
#1 Atomet uttalte seg vel aldri om skribentens nasjonalitet?

#2 Du tok den virkelig ikke?
Vis hele sitatet...
1: Jo det gjorde han, om du tar deg tid til å lese hele posten.

2: Jeg tok den ikke.
Sitat av Zepplin
Xeon: Du mener det ikke er rasisme om noen roper jævla jøde? Å hate jøder er da også rasisme?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke det er av rasistisk karakter.
For alt du vet kan jeg være etnisk norsk og jøde(nå er ikke dette tilfellet).
Så jeg mener det blir feil å gå ut i fra religion/livssyn når det finnes flere folkeslag/raser som er tilhengere.

Sitat av GothQueen
Så, la oss si at du oppretter en ungdomsklubb, et alternativ for ungdommene på fritiden, og du slipper ikke inn personer som går med kilt, tilhører kristendommen, snakker dansk eller mener at dop er ukult.
Mener du virkelig at du ikke er rasistisk da? Du syns ikke du gjør urett mot andre folkegrupper? Hva vil du si at det er da?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg si er rett og slett mobbing, og ikke rasisme.
Sitat av hyys
1: Jo det gjorde han, om du tar deg tid til å lese hele posten.
Vis hele sitatet...
Jeg leste hele posten, igjen! Kan du venligst utheve setningen/ordene du sikter til?
Trådstarter
Sitat av atomet

lulz: nei, jeg klager ikke på skrivefeilene dine, jeg latterliggjør dem (det er ikke bare en heller), siden jeg syns det er et komisk fenomen at veldig mange rasister ikke klarer å skrive ordentlig norsk. Hvorfor jeg syns det er komisk? Tja... si det du...
Vis hele sitatet...

Nå må du hold kjeft med den skrivinga. Du som ikke en gang kan skrive nicket midt med stor forbokstav. Hold deg til temaet, og forklar meg hvorfor jeg er en rasist? Fordi jeg er imot innvandring? Jeg forklarte faktisk flere ganger hvorfor jeg er imot innvandring og om du synes det gjør meg til en stor og fæl rasist, så er du bra dum i skolten.
Sitat av Petter Pan
Jeg leste hele posten, igjen! Kan du venligst utheve setningen/ordene du sikter til?
Vis hele sitatet...
Om du virkelig ikke har noe bedre å tilføye diskusjonen, synest jeg du heller skal legge en kabal.


Sitat av atomet
Bare det at du refererer til Norge som et "arisk" land (riktignok kan du ikke nok norsk til å skrive det rett engang, så det blir jo litt ironisk det her...) sier jo sitt.Forøvrig er jeg enig i at det er dumt å blande raser. Mennesker og hunder f.ex. Liker ikke sånt. Innenfor en rase, f.ex. mennesker og mennesker ser jeg ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Sitat av atomet
Nei, jeg syns det er litt komisk (om enn veldig vanlig, og dermed egentlig bare enda mer komisk) at folk med denne typen synspunkter (dvs i større eller mindre grad rasistiske) ikke engang klarer å skrive ordentlig norsk.

Det andre punktet hinter vel ganske sterkt om at jeg syns det er tåpelig å dele opp mennesker i "raser" i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det er etter mitt skjønn ikke det skiftelige eller muntlige språket som avgjør hvilken nasjonalitet eller rase man tilhører.

Om noen skulle mene dette virkelig spilte inn, er det veldig mange mennesker som ikke har lov å ytre sin mening, for det finnes nok av analfabetisme og dyslektikere der ute. For å ikke snakke om alle de i fattige land som aldri har gått på skole.
Sist endret av hyys; 15. mars 2008 kl. 15:30.
Sitat av GothQueen
Så, la oss si at du oppretter en ungdomsklubb, et alternativ for ungdommene på fritiden, og du slipper ikke inn personer som går med kilt, tilhører kristendommen, snakker dansk eller mener at dop er ukult.
Mener du virkelig at du ikke er rasistisk da? Du syns ikke du gjør urett mot andre folkegrupper? Hva vil du si at det er da?
Vis hele sitatet...
det er ikke _rasisme_, som i at en mener _rasen_ deres er underlegen (vanlig betydning).
Det er heller ikke rasediskriminering, som i at forskjellsbehandlingen skjer pga. rase.

Det du nevner er forskjellsbehandling av personer med visse religioner, språk og livssyn, og dette kan ikke kalles rasisme. Det betyr ikke at det er riktig og det virker ikke som Xeon mente det heller.
Sitat av hyys
Om du virkelig ikke har noe bedre å tilføye diskusjonen, synest jeg du heller skal legge en kabal.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?, tråden er jo gjennomsyret userriøs, og med et hovedinlegg som i beste fall kan kalles retorisk


Sitat av hyys
Det er etter mitt skjønn ikke det skiftelige eller muntlige språket som avgjør hvilken nasjonalitet eller rase man tilhører.
Vis hele sitatet...
Hæ? Atomet rettet en anklagende pekefinger mot skriveferdighetene til vedkommende, ja. Men han uttalte seg vel aldri om personens opprinnelse?
Sist endret av Petter Pan; 15. mars 2008 kl. 15:32.
Sitat av hyys
Jeg tror ikke trådstarter egentlig er rasistisk. Han påpekte egentlig bare fakta. Om jeg ikke har missforstått han komplett, noe som ville gitt meg inntrykket av at han er komplett idiot.

Ofte er det slik at mennesker med annen hudfarge- også kommer fra en annnen kultur.

Jeg ser ikke på meg selv som en rasist, men jeg ser problemet norge har med andre kulturer og mennesker. Det blir en kulturkresj. De som lukker øynene tvert, bare for å dukke unna å bli kalt rasist, synest jeg har et problem.

Visst vi har noe imot en person med en annen hudfarge enn seg selv, da er man rasist. Altså om man tror at man er mer begavet enn andre hudfargede mennesker.

Jeg er enig i at vi strengt talt ikke trenger å dele mennesker opp i raser ut fra hudfarge, men kulturmessig bør man skille kornet fra hveten.



1: Jo det gjorde han, om du tar deg tid til å lese hele posten.

2: Jeg tok den ikke.
Vis hele sitatet...
1: nei det gjorde jeg faktisk ikke... les igjen.

2: Synd for deg.

Resten:
Etter MIN mening er han rasist. Hvorfor? Fordi han vil diskriminere innvandrere basert på "raser". Enkelt og greit, han sier det selv.

Ja, vi har et og annet kulturkrasj. Tror du det vil løses best på sikt ved å isolere oss fra resten av verden, eller ved å lære oss å leve sammen? Vi har forøvrig også titt og ofte kulturkrasj mellom sørnorge/nordnorge også, østlandet/vestlandet, osv. Skal vi da kaste ut alle nordlendinger fra oslo? For ikke å snakke om alle de fordømte svenskene...

...og bergensere (sorry nso). Pokker så plagsom naboen her kan være innimellom.

...som peter pan nevner igjen:
jeg har kun påpekt at jeg syns det er komisk at en person med rasistiske holdninger ikke kan skrive ordentlig norsk. Jeg har ikke nevnt et ord om trådstarters rase/hudfarge/nasjonalitet/blablabla. Jeg har bare sagt at jeg syns det er komisk at en person som faktisk refererer til nordmenn som "ariske" ikke klarer å stave "arisk" korrekt.

...og den slags kommer jeg også til å fortsette å latterliggjøre så lenge jeg lever.
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 15:37.
Trådstarter
Sitat av atomet
1: nei det gjorde jeg faktisk ikke... les igjen.

2: Synd for deg.

Resten:
Etter MIN mening er han rasist. Hvorfor? Fordi han vil diskriminere innvandrere basert på "raser". Enkelt og greit, han sier det selv.

Ja, vi har et og annet kulturkrasj. Tror du det vil løses best på sikt ved å isolere oss fra resten av verden, eller ved å lære oss å leve sammen? Vi har forøvrig også titt og ofte kulturkrasj mellom sørnorge/nordnorge også, østlandet/vestlandet, osv. Skal vi da kaste ut alle nordlendinger fra oslo? For ikke å snakke om alle de fordømte svenskene...

...og bergensere (sorry nso). Pokker så plagsom naboen her kan være innimellom.
Vis hele sitatet...

Kan du fortelle meg hvor jeg diskriminerer innvandrere? Og om du synes det er komisk at folk skriver en eller flere feil per 100-200 ord, så har det fremdeles ingenting med tema å gjøre.


Forresten: Dårlig eksempel.
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 15:38.
Sitat av atomet

Ja, vi har et og annet kulturkrasj. Tror du det vil løses best på sikt ved å isolere oss fra resten av verden, eller ved å lære oss å leve sammen? Vi har forøvrig også titt og ofte kulturkrasj mellom sørnorge/nordnorge også, østlandet/vestlandet, osv. Skal vi da kaste ut alle nordlendinger fra oslo? For ikke å snakke om alle de fordømte svenskene...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke det er en løsning å isolere oss fra hverandre. Det er selve isolasjonen fra hverandre, noe som gjenspeiler den geografiske distansen mellom oss, som gjør at vi har isolert oss fra hverandre.

Det jeg påpeker, for siste gang i denne tråden, er at man kan ikke legge under en stol at det herskes mer problemer på en plass der det er mennesker med mange forskjellige kulturbakgrunner.

Jeg gikk et år på folkehøyskole for noen år tilbake. Der var det hele 150 elever, fra 20 forskjellige nasjoner. Alle disse, klint inn i et internat. Jeg skal love deg det oppsto missforståelser.

Om det er slik at trådstarter har noe imot andre kulturer fordi det nettopp kan bli slike missforståelser, har jeg tolket hans innlegg feil og støtter meg ikke til han i det hele tatt.

Men etter mitt syn, ble han utestengt fra et nettspill, fordi han nettopp hadde påpekt at det oppstår problemer og missforståelser ved kulturblandinger- og jeg vil langt fra kalle meg rasist.
Sist endret av hyys; 15. mars 2008 kl. 15:39.
Sitat av Lulz
Kan du fortelle meg hvor jeg diskriminerer innvandrere? Og om du synes det er komisk at folk skriver en eller flere feil per 100-200 ord, så har det fremdeles ingenting med tema å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lulz
Hva definerer du ordet "rasisme"? Hva er ditt grunnlag for å kalle noen rasist?


Det har seg sånn at jeg ble utestengt fra et online spill fordi jeg sa jeg var imot miksing av raser. I grunnen sto det: "Harassment - You have used racial/ethnic offensive language in the game." Synes dere det er støtende å si at man er imot miksing av raser? Hva er så støtende med det?


Om noen lurer på hvorfor jeg er imot miksing av raser/innvandring, sa er det fordi f.eks når det kommer innvandrere til Norge eller andre arikse land, så blir mange skeptiske og kanskje redde for fremmede mennesker, kulturer, osv... Noen kan leve med det, noen bryr seg ikke i det hele tatt, men noen går til angrep på disse, og omvendt, innvandrere danner grupper eller gjenger og tar tilbake. Dette skaper vold og hat. Jeg synes det skulle ha vært andre løsninger enn innvandring, helt til at mennesker er så pass utviklet at de kan leve med andre mennesker med annet livssyn, religion, osv... Er helt sikker på at de fleste vet dette, eller hva?


Diskuter
Vis hele sitatet...
Der. Versågod. Dårlig eksempel? Nei, det er kulturkrasj mellom f.ex. rånere fra lillestrøm og meg også.
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 15:40.
Trådstarter
Sitat av atomet
Der. Versågod.
Vis hele sitatet...

I den posten synes jeg var veldig snill mot innvandrerne siden jeg sa at de tok igjen på nordmenn. Er det diskriminering å si at innvandrere danner gjenger? Det er jo sant... Fakta...
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 15:42.
Sitat av atomet

Ja, vi har et og annet kulturkrasj. Tror du det vil løses best på sikt ved å isolere oss fra resten av verden, eller ved å lære oss å leve sammen? Vi har forøvrig også titt og ofte kulturkrasj mellom sørnorge/nordnorge også, østlandet/vestlandet, osv. Skal vi da kaste ut alle nordlendinger fra oslo? For ikke å snakke om alle de fordømte svenskene...

...og bergensere (sorry nso). Pokker så plagsom naboen her kan være innimellom.
Vis hele sitatet...
Du er jo enig med trådstarter.

Sitat av Lulz
Om noen lurer på hvorfor jeg er imot miksing av raser/innvandring, sa er det fordi f.eks når det kommer innvandrere til Norge eller andre arikse land, så blir mange skeptiske og kanskje redde for fremmede mennesker, kulturer, osv... Noen kan leve med det, noen bryr seg ikke i det hele tatt, men noen går til angrep på disse, og omvendt, innvandrere danner grupper eller gjenger og tar tilbake. Dette skaper vold og hat.
Vis hele sitatet...
Han har aldri sagt at dem skal holdes separert. Han bare påpeker problemer som oppstår mellom forskjellige kulturer. Om man er fra Oslo og Tromsø- eller Kina og England er vel rævande likegyldig.

Du ser problemer med den bergenske naboen din. Han ser problemer med den pakistanske naboen sin. Fellesnevneren er at man ikke er vant med andre typer mennesker og det oppstår problemer.
Hva faen. Er man rasist om man er skeptisk til at andre kulturer/religioner og folk som kommer til Norge?
Problemet er visse ting som omskjering, tvangsekteskap, etc. etc. er vanlig og akseptert i visse land. Når de da tar med seg disse skikkene til vesten blir det krasj.
Jeg sier ikke at løsningen er og stenge grensene og kaste ut alt og alle.
Men hva skal man gjøre da, for og få så forskjellige kulturar til og gå godt sammen?

Å ikke kom med østlandet sørlandet nordnorge osv. Kan ikke sammenlignes i det heletatt.
Trenger heller ikke komme med teite ting om mulige skrivefeil. er verken rasist eller dum men har en smule dysleksi.
Sitat av hyys
Nei, jeg tror ikke det er en løsning å isolere oss fra hverandre. Det er selve isolasjonen fra hverandre, noe som gjenspeiler den geografiske distansen mellom oss, som gjør at vi har isolert oss fra hverandre.

Det jeg påpeker, for siste gang i denne tråden, er at man kan ikke legge under en stol at det herskes mer problemer på en plass der det er mennesker med mange forskjellige kulturbakgrunner.

Jeg gikk et år på folkehøyskole for noen år tilbake. Der var det hele 150 elever, fra 20 forskjellige nasjoner. Alle disse, klint inn i et internat. Jeg skal love deg det oppsto missforståelser.

Om det er slik at trådstarter har noe imot andre kulturer fordi det nettopp kan bli slike missforståelser, har jeg tolket hans innlegg feil og støtter meg ikke til han i det hele tatt.

Men etter mitt syn, ble han utestengt fra et nettspill, fordi han nettopp hadde påpekt at det oppstår problemer og missforståelser ved kulturblandinger- og jeg vil langt fra kalle meg rasist.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg faktisk du har misforstått han ja... han sier at han syns alle andre kulturer og folk burde nektes inngang til norge fordi det kan oppstå slike misforståelser og kulturkrasj.

du... jeg bodde på hybelhus for noen år siden, og der var det også en del forskjellige folk. Helt ærlig så husker jeg ikke helt hvor alle mulige folk kom fra, men på "mitt" kjøkken var det vel... tja... meg, en fra somalia, en vestlending av et eller annet slag, en fyr jeg ikke aner hvor kom fra utover at han var "norsk", en fyr som vel var et sted rundt midten av 40-åra, en jente fra stavangerområdet, og en fyr fra bærum eller noe sånt.

Problemer? Tja... La meg se... Han snålingen på 45 eller noe var jeger. Vi (jeg og stavangerjenta) kom hjem fra byen en gang, og da holdt fyren på og slakta en bever på kjøkkenbordet vårt. Med øks. Dette er faktisk ikke kødd i det hele tatt. Deretter la han dyret i en plastboks på verandaen med masse salt og litt vann. Verandaen var ca 1 meter unna vinduet mitt, og dette var i mai. Det begynte å bli varmt, og fyren forsvant i flere uker på jakt. Vil du vite hvordan det lukta? Jeg kasta faanskapen til slutt, holdt på å brekke meg hver gang jeg lukka opp vinduet.

Ok, fyren fra somalia røyka helt klart for mye. Ellers stille og rolig fyr.

Fyren jeg ikke husker hvor var fra i det hele tatt vaska ALDRI. Hverken seg selv, kjøkkenet, eller i følge dublett-samboeren - noe annet heller.

Dublett-samboeren til han som aldri vaska var vestlendingen. Han var supergeek, rett ut av videregående, og jævelig plagsom på fylla. Null styring, alltid dritings, typisk drittunge som akkurat har flytta hjemmefra. Men han vaska, det skal han ha.

Hun stavangerjenta var stort sett hyggelig. Stort sett. Riktignok husker jeg en gang jeg skulle ha eksamen dagen etter (som hun egentlig visste siden vi hang mye sammen, men hun var dritings så hun huska det ikke), der hun kom hjem og hadde fullt nach på rommet, vegg i vegg med meg. Det værste når det er venner som gjør sånt er at det er mye vanskeligere å være streng.

Bærumsfyren var naturligvis høyregutt, og ganske brautende, men bortsett fra det var han en ålreit fyr.

Hva er moralen i historien her, er det sikkert en del som lurer på nå...? JO, krasj vil det alltid bli. Enten man er fra hver sin side av jordkloden, eller fra nabokommunen. Skal vi isolere oss bort fra krasj, så blir verden et jævelig ensomt sted.
Trådstarter
Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem.


Og jeg tenker på MESTEPARTEN. Det vil alltid være folk som ikke liker hverandre uansett, men å sende inn folk med krigsbakgrunn, annen religion, annen kultur, vil gi ENDA mer problemer. Og i tillegg så er Norge flink til å sende ut barna, men beholde de kriminelle, noe som gjør saken enda verre.
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 16:08.
Sitat av Lulz
Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem.
Vis hele sitatet...
Du forutsetter at alle er like innsnevra og ubehagelige som deg, men det er faktisk noen av oss som setter pris på at mennesker er forskjellige. Jeg har bodd sammen med pakistanere, kurdere og asiater, og det eneste som har laga trøbbel er rasistpakk som deg.
Sitat av hyys
Du er jo enig med trådstarter.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du har en litt dårlig dag på det med å forstå ironi... så jeg skal ikke ta deg så veldig hardt heretter.

Han har aldri sagt at dem skal holdes separert. Han bare påpeker problemer som oppstår mellom forskjellige kulturer. Om man er fra Oslo og Tromsø- eller Kina og England er vel rævande likegyldig.

Du ser problemer med den bergenske naboen din. Han ser problemer med den pakistanske naboen sin. Fellesnevneren er at man ikke er vant med andre typer mennesker og det oppstår problemer.
Vis hele sitatet...
Du, faktisk så har jeg særdeles lite problemer både med bergenseren over gangen og pakistanerne i etasjen under, og det samme tror jeg gjelder dem imellom også. Ok, han over gangen her har veldig dårlig smak når det gjelder fotball, men ellers er det absolutt en veldig hyggelig gjeng vi har her, på alle måter. Egentlig er jeg mer skeptisk til et ("norsk") par i 3.etasje... Folk som er i begynnelsen av 20-åra og er gift? Hmmm... muffens muffens. Tror egentlig de er noe sånne religiøse gærninger, men så lenge de ikke plager andre får det vel være opp til dem...
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 16:23.
Feks. "Eg synest alle innvandrar burde reise ut av landet, sidan alle stjeler"
Det er ein fordom etter mitt syn.

Feks. "Sånne utlendinger er dummere enn vi norske. Berre fordi dei er mørkere i huden. Jødene er og mindre smarte."
Det er rasisme.

Rasisme & fordommer blandes på tvers i dag. Ein kan ikkje sei mykje, før ein blir stempla "rasist"

Dårlige eksempel, men dykk skjønnar kva eg meinar.

Btw Lulz sa: "Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem."

Det der synest eg var meget usaklig sagt av deg!
Sist endret av Evig_liv; 15. mars 2008 kl. 16:17.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Du forutsetter at alle er like innsnevra og ubehagelige som deg, men det er faktisk noen av oss som setter pris på at mennesker er forskjellige. Jeg har bodd sammen med pakistanere, kurdere og asiater, og det eneste som har laga trøbbel er rasistpakk som deg.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at hvis han ikke liker en person fordi han er fra en annen by, så vil han sannsyneligvis få problemer med innvandrere. Skjønner?
Sitat av Lulz
Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem.


Og jeg tenker på MESTEPARTEN. Det vil alltid være folk som ikke liker hverandre uansett, men å sende inn folk med krigsbakgrunn, annen religion, annen kultur, vil gi ENDA mer problemer. Og i tillegg så er Norge flink til å sende ut barna, men beholde de kriminelle, noe som gjør saken enda verre.
Vis hele sitatet...
Er det den offentlige "ikke ta ironi-dagen" i dag? Vet at det var "steak & bj-day" i går, men...

Vel, faktisk bor det, som jeg nettopp nevnte, to pakistanske brødre i etasjen under her. Nema problema. Mulig det bare er det at jeg har vokst opp midt i oslo sentrum, og ikke syns det er skummelt med folk som har brun hud, som gjør det, men helt ærlig ser jeg rett og slett ikke noe problem med det.

Jeg tror faktisk jeg har hatt naboer, klassekamerater og andre kamerater av de fleste rare nasjonaliteter opp gjennom åra, uten noen relle problemer. Ok, det var ikke alltid så moro å se på film hos Günger på barneskolen, siden de ofte leide tyrkisk film... men... Helt ærlig, så er den eneste gangen jeg kan huske noe virkelig problem relatert til "etnisitet" osv i sjuendeklasse, når vi fikk en serbisk jente, og en... hm, var det bosnisk? jente i klassen... (beklager, litt for lenge siden til at jeg husker helt nøyaktig) Men de ble også venner etterhvert, selv om det var en del kjefting og krangling til å begynne med.

Hehehe, åja, nå kom jeg på noe - når gunger (fra tyrkia) og marcos (fra chile) krangla på barneskolen, så kalte de alltid hverandre "tyrkisk pepper" og "chilipepper"
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 16:27.
Sitat av Lulz
Det jeg mente var at hvis han ikke liker en person fordi han er fra en annen by, så vil han sannsyneligvis få problemer med innvandrere. Skjønner?
Vis hele sitatet...
Du, jeg har mor fra Israel og alikevell kan jeg på skolen leve i full harmoni med en Tyrker, en Libaneser, en fra Kongo, en fra Sør-Afrika og en Brazilianer. Og de _eneste_ som faktisk mobber/trakaserer meg og/eller de andre som ikke er nordmenn, er, komisk nok, nordmenn. Tenk på det.

Det går fire muslimer i klassen min. Og de har ingen problemer, hverken med meg, eller min mor.

Skrevet av Atomet: Hehehe, åja, nå kom jeg på noe - når gunger (fra tyrkia) og marcos (fra chile) krangla på barneskolen, så kalte de alltid hverandre "tyrkisk pepper" og "chilipepper"
Vis hele sitatet...
Haha, nydelig Klassikeren på barneskolen vår var når en jente fra Eritrea ble mobbet av en tulling - han kalte henne "brunost". Ikke noe problem, hun svarte bare freidig tilbake: din hvitost! Elskverdige metaforer
Sist endret av Joachimsen; 15. mars 2008 kl. 16:43.