Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5577
At helgefylla er typisk norsk, er en kjensgjerning. At det ikke er en spesielt classy drikkekultur er det vel heller ingen tvil om. Men hvor ille er den egentlig, hvis du sammenlikner med en del andre land?

Det er ikke ofte nordmenn drikker alkohol. Veldig, veldig få serøse norske arbeidstakere drikker vin til lunsjen, spretter en boks pils på ettermiddagen eller tyr til en tår vodka for å holde konsentrasjonen oppe. Og så godt som ingen møter opp lystige med tre tequilashot og et par morgenpils på samvittigheten på jobben. Men alle som har tilbrakt nyttårsaften eller St. Hansaften, vært på charterferie eller vorspiel sammen med nordmenn, vet at når vi først drikker, er ikke det noe snilt syn. Øl på flaske, sprit på kanne eller vin fra kartong, alt går med når nordmenn skal feire at de har en fridag. Hensynsløst og rått bøttes det ned på med alt som har en alkoholprosent mellom 0,2 og 110 og en farge som er vagt gjenkjennelig. Alt som vanligvis virker viktig for enhver sivilisert person, jobb, familie, dagen i morgen, blir bare dyttet lengre og lengre bak i hodet på en nordmann med et glass i hånda. "Nå må du schlutte å masche, jeg har fri jo fri for faen", synes å være mottoet til de fleste man møter ute på byen en lørdag kveld.

Sånn er det i Norge. Sånn er det, sånn har det vært de siste tusen årene og sånn kommer det nok til å være en god stund til. Det er ingen som skryter av det, ingen som hevder at nordmenn har et veldig naturlig forhold til alkohol, og at andre land burde kopiere vår måte å fylle på. Det er snarere tvert imot. Vi skulle vært mer som franskmenn, er det mange som sier. Vi skulle vært mer avslappede, drukket vin midt i uka, og litt mindre øl og hjemmebrent i helgen. Så hadde vi kanskje holdt oss edru på charterturene og vorspielene hadde blitt litt mer siviliserte.

Men la oss se på franskmennene, og la oss dra med oss italienerne i samme slengen. Ingen vil vel være uenig i at latinerne er beundringsverdig avslappede i forhold til vin. Vin konsumeres til nesten hvert måltid, med den største selvfølgelighet av en stor majoritet av franskmenn og italienere over 15 år. Ingen bøtter nedpå uten kontroll og det å beskylde en italiener for å drikke vin for å bli dritings er som å beskylde irsk øl for å være utvannet. Men når vi ser bort fra vin, hvor naturlige forhold har egentlig de mørkhårede sjarmørene til andre rusmidler? Franske ungdommer er ingen englebarn, verken når det kommer til sprit eller andre ting som gjør deg svimmel og rar. Antall dødsfall og drap under påvirkning av alkohol utklasser den norske, tilsvarende statistikken, og det rapporteres om alarmerende høye elever i ungdoms- og videregående skoler over hele landet. Å røyke en rev før man skal inn i timen er blitt endel mer utbredt enn det de fleste lærere skulle ønske, og bare for å nevne det, så er skrumpleverdødeligheten i Frankrike det dobbelte av det den er i Norge. Men så lenge franskmennene ikke drikker seg fulle på danskebåten kommer de aldri til å bli sett ned på.

Noen andre som ikke er spesielt utagerende på chartertur, er japanerne. Når de inntar et nytt land er de høflige og blide, og raver sjelden gatelangs og roper fyord etter et par pils for mye. Skal de feste drar de på karaokebar og synger passe høyt og drikker ikke mer enn at de finner veien til hotellet på egen hånd. Med andre ord, noe å se opp til for oss nordmenn. Hadde bare japanerne vært sånn hjemme også. En gjennomsnittlig, mannlig japaner jobber fra tidlig om morgenen til sent, sent på kvelden, avslutter dagen på den lokale baren, drikker seg helt dingo før han turer hjem til kone og barn. Forventningspresset og prestasjonsangsten er voldsom i Japan, og det gir utslag i at landet har et ukjent, men stort antall alkoholikere, rekordhøy selvmordsrate og generelt mye ulykkelighet over hele linja. Men igjen, det gir seg ikke utslag på charterturistene.

På samme enden av jorden finner vi australierne og newzealenderne. De er to hyggelige folkeslag, og de vet hvordan man organiserer OL, spiller cricket og hopper i strikk, men de er ikke noe forbilder når det gjelder alkohol de heller. Det synes kanskje ikke så godt når man ser på Home and Away og Hverdagsliv, men folket down under er noen jævler på det der med rus. Da særlig gjelder det studentene. Det er langt unna, men ryktet om at det drikkes mer der enn noen andre studiesteder i hele verden har nådd Norge, og ANSA (Association for Norwegian Students Abroad) melder om en stadig økende strøm av forfrosne nordiske studenter som gjerne vil oppleve varme og alkohol samtidig.

Og listen bare fortsetter. Russisk drikkekultur har vel aldri utmerket seg positivt på noen som helst måte, ei heller har den finske (verdensrekorden i høy promille innehas av en finne) og myten om at alt er så mye bedre i Sør-Amerika er vel heller lite troverdig. Så kanskje er det en trøst, at selv om vi bråker og lager helvete på Kiel-ferga, og vorspielene og festinga vår ville fått enhver utenforstående til å vri seg i vemmelse, så har vi en frisk lever, lite ulykkelighet og skikkelig mye moro nesten hver helg.
Sist endret av Phun Q; 18. august 2004 kl. 04:09.
Utrolig bra
Enig her, fint skrevet.
Tyrkere drikker øl til lunsjen, eller egentlig hele tiden. Kultur og religion. Kristendomen liker ikke alkohol, og siden vi ble kristna av den hellige har vi vært forsiktig med alkohol. Jeg tror det er det som henger igjen, kristendommens "alkoholforbud". Nå sier sikkert folk, ja hva med kirkevinen... jo den er velsignet den( uff så tåpelig). Men nå som Norge ikke tar reløigionen så tungt lenger, begynner vi å ekspriementere med alkohol, og det går gale siden vi IKKE har noen drikkekultur. Tyrkerne har erfaring gjennom mange hundre år. Jeg mener vi drikker for lite alkohol, i form av vin. Et glass eller to om dagen gjør underverker viser forskning.

Men dessverre, Phun Q, er jeg redd at du har mye riktig i det du skriver, og jeg stiller meg på lik linje... Alle nasjoner drikker som tullinger utenfor sitt eget land...
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
KRF prøver jo som alle vet å gjøre alkoholen vanskeligere å få tak i for oss Nordmenn. Eksempler på dette er jo: Ølsalget stenger kl. 20.00 på hverdager, og 18.00 i helgene.

Hvis vi vil ha pils utenfor disse tidene så må vi dra ut på ett eller annet utested og drikke, og der er det så dyrt, at vanlige studenter slik som meg ikke har råd til å gjøre slikt ofte.

Dessuten stenger utestedene kl. 02.00 i byen der jeg bor, så det er jo også utrolig kjedelig!

Andre eksempler er: alkoholavgifter, polet (hva faen er vitsen med en egen "butikk" for sterkere saker?)

Er sikkert flere eksempler og, men nå ble jeg helt blank!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
desverre STX, men vi har nok en drikkekultur, for evnen til å drikke seg ekstremt dingo har i de skandinaviske land vært en høyt skattet evne siden 800 tallet, da mjødbrygginga kom i gang for alvor. så vi har en drikkekultur, hvorvidt den er så forfinet er et annet spørsmål.

det var i middelalderen på det mest katolske, faktisk meget høfflig maneer på fest å drikke til du spydde, for dette viste at man satte pris på traktementet.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
SKÅL!
Opprinnelig postet av Apraksin
...
det var i middelalderen på det mest katolske, faktisk meget høfflig maneer på fest å drikke til du spydde, for dette viste at man satte pris på traktementet.
Vis hele sitatet...
Jeg er stum
w0rd, Kim. *mimre*
bruk dette som en stil på skolen neste år, og du får en 5+
▼ ... noen uker senere ... ▼
nydelig. Gikk direkte i hjertet
Drikke? Hva er det?
Haha, veldig bra Men Darkstaar har et poeng her, KRF stopper vår tilgang til alkohol, de fleste andre partier var FOR å utvide tilgangen til øl.. men så måtte seff jævla kristenpakket av et forbanna parti sette ned foten og si "NEI". Så kom det forslag om å utvide åpnings tidene for utsteder, men som selvfølgelig også ble sagt nei til. Hva er problemet? er det noe galt i hvis jeg har lyst til å kjøpe pils klokka 19 på en lørdag?
helt enig! Hvem faen bryr seg om man går å kjøper seg en kasse pils klokka 7 om kvelden istedenfor et par timer tidligere? Blir det noen som helst forskjell? Nei. Ser frem til gjenvalget om no år
Jeg leste en utalelse i vg som krf kom med at de egentlig ville at øl salget skulle stenge mye tidligere, men de var fornøyd med at det var som det var nå, bare tanken på hva "konsekvensene" kunne bli hvis de utvida det til butikken stengte var for fæle. Haha? tror ikke det hadde blitt så veldig mye mer fyll og bråk selv om ølsalget ble utvida til butikken stengte.
det er for å forhindre at drita fulle folk kommer inn på butikken for å kjøpe mer øl. noe man ser mye av nede i f.eks. Baltikum.

supermarkedene er f.eks. åpne til 24.00 i Litauen, og man kan kjøpe øl så lenge det er åpent.

Det er mange fler alkoholikere i Litauen enn Norge.

Mitt råd til dere som ABSOLUTT må inn på butikken sent om kvelden for å kjøpe mer øl, kjøp heller NOK øl _føøør_ ølsalget stenger.
Sist endret av Blitzer; 11. august 2002 kl. 14:10.
Forståelig nok det, men tror ikke alle er så ravende fulle klokka 20 på en lørdags kveld når butikken stenger, så jeg skjønner ikke hva problemet med å ha de oppe da er?
jo da, du har et poeng.
Opprinnelig postet av xnid
Forståelig nok det, men tror ikke alle er så ravende fulle klokka 20 på en lørdags kveld når butikken stenger, så jeg skjønner ikke hva problemet med å ha de oppe da er?
Vis hele sitatet...
Butikkene stenger 18.00 på Lørdager, med unntak av såkalte "Brustadbuer". Ølsalget stenges 18.00 uansett...

Norge er teit
21 på en fredag da :P Norge er ikke teit, er mer lovene og de som styrer landet som er teit Darkstaar
i middeladeren var det lovpålagt å drikke seg full på julaften, husker ikke århundre, det var iallfall ett spørsmål på trivial. det er lovverk for ekte nordmenn det! jævla pietistiske krf møkka vil-være moral. takket være krf sanker frp stemmer ved neste stortingsvalg.
Frp for alltid! Var vel rundt viking tiden de drakk seg full på julaften eller.. vær dag for å si det slik
blitzer har et godt poeng med at drita folk som fortsatt er tørste ikke skal få handla.. og hallo, hva er så forbanna festlig med å handle øl klokka 03.00? dere må huske at hvis vi skal holde drikke tradisjonen ved like, er det viktig at vi har et litt begrenset tilgang til alkoholen, hvis ikke blir det jo bare en sånn lay-back holdning som i italia o.s.v. Halve sjarmen ligger jo i hamstringa som skjer 17.50 en lørdag kveld på nærmeste rimi..

kassadama: "hvor mange bokser har du i trallen?"
ola: "ta denne og gang med 72!"

og så til alle svinesund fans; dere vet dere handler øl på polet der ikke sant..?! just a reminder!
na1t, kunne ikke vært mer enig

Men synes det likevel er rart at man ikke kan kjøpe seg en flaske vin eller sterk øl på Rimi, det er jo 18 år's grense på det å...
na1t: når har vi prata om klokka 03:00?? prater om butikker som stenger til vanlig rundt 21 på værdager, har aldri prata om klokka 3 på natta, da er du mest sansynlig på en pub elns.
xnid: Det var sikkert ment for å sette ting på spissen
Joa, men det må da være måte på! bør holde oss litt sakelig synes nå jeg
egentlig, det er bra med vinmonopol, de kjøper masse, slik at sakene er bedre og billigere. hadde avgiftene vært 0, så hadde vinmonopolet vært l33t, i forhold til småbutikker som selger en flaske "unknown" for 70 spenn
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Nichotin: Tror ikke helt jeg skjønte det der. Kan du omformulere?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
MaLbOlGiA: Hadde det ikke vært for vinmonopolet hadde det vært enda dyrere, da vinmonopolet er en STOR kjede, som handler inne MASSE brennevin, og får derfor ting billigere enn feks Coop Mega på hjørnet.
Det mente han, tror jeg
Dette er feil i mine øyne...

Vinmonopolet er statseid (correct me if im wrong), og er jo grådigere enn den lokale sjappa! Men polet tjener ikke spesiellt bra, inntekten kommer jo fra avgiftene...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
MaLbOlGiA: Hadde det ikke vært for vinmonopolet hadde det vært enda dyrere, da vinmonopolet er en STOR kjede, som handler inne MASSE brennevin, og får derfor ting billigere enn feks Coop Mega på hjørnet.
Det mente han, tror jeg
Vis hele sitatet...
Ah. Takker så meget for oppklaringa.
Men hvis det IKKE var monopol, så hadde butikkene konkurrert mot hverandre og presset prisene nedover. Og hvem hadde satt ned prisene mest; en butikk som vil kapre markedsandeler eller staten?
Det positive med Polet er at man har større utvalg enn det man ville fått på Rema, dessuten vet de hva de snakker om på polet!
dessuten vet de hva de snakker om på polet
Vis hele sitatet...
Æææhh...?
Attdetvarsaduatte?

Det kan nok ikke tiltredes ubetinget.
Vel, noen har nok en viss peiling på hva de snakker om, men det er langt fra alle.

Mine erfaringer er at de som virkelig vet om tinga de selger er de som jobber i Tax-free'n på endel europeiske flyplasser (der får du som regel prøvesmake om du er usikker). Andre som vet hva de selger er de som jobber på bensinstasjonene i Tsjekkia, der vareutvalget som regel er som følger; øl, vin, sprit, landgang(baguett for den uinnvidde), og noen selger til og med bensin også
Bra Phun-q. =)

Synes i allefall at man skal få kjøpt øl så lenge butikken er oppe + vin og sprit skulle vært å få tak i i butikken.
Vikingen: Seriøst vi er i Norge, kan ikke forvente så mye...

Men har jeg ett spørsmål har jeg fått svar på det, på polet faktisk
DaWhiz:

Ja, joa, svar får du, men er det riktig eller opplysende?

Og som du sier, du/vi er i Norge, derfor har jeg måttet tilegne meg kunnskap "utenifra" dersom jeg blri tvunget til å gå på polet. Har forresten ikke kjøpt sprit på polet på sikkert 5 år. (En går da ikke til "konkurrenten" og handler når man er i næringa sjøl)
Vikingen: Problemet ligger sikkert i at det er ikke alle folkene på polene rundt om i Norge som har peiling, men du kan møte folk som faktisk har det.

At folk i utl. har bedre erfaringer og peil, skal jeg si meg enig med.

Ps! At de som selger øl i Tsjekkia har peil er vel ikke så rart i og med at de lager verdens beste øl, beste tradisjoner and so on...
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har noen av dere lest "Harry" og "Absolutt Oslo" av Are Kalvø ?
I disse bøkene fokuserer han på den norske drikkekulturen.
Og det er som han sier tre perioder man drikker seg snydens (herlig uttrykk ).
Ungdomstia/russetia, Utdrikkingslag og bryllypsfest.
Jeg tenker det går litt mykere for seg under de to siste fasene.
Husker veldig godt når jeg begynte på ungdomskolen.
Hver mandag hørte man at en eller annen hadde vært inne til pumping. Men det hører jeg ikke lenger og det kommer selvsagt med alderen.
Jeg har aldri selv drukket, men man kan si at kjelleren min har fungert som et lite tilholdsted etter en fyllekule eller tre.

hvor forsvant poenget mitt?
Opprinnelig postet av Blitzer
det er for å forhindre at drita fulle folk kommer inn på butikken for å kjøpe mer øl. noe man ser mye av nede i f.eks. Baltikum.

supermarkedene er f.eks. åpne til 24.00 i Litauen, og man kan kjøpe øl så lenge det er åpent.

Det er mange fler alkoholikere i Litauen enn Norge.

Mitt råd til dere som ABSOLUTT må inn på butikken sent om kvelden for å kjøpe mer øl, kjøp heller NOK øl _føøør_ ølsalget stenger.
Vis hele sitatet...
da burde nok ekspeditørene ta til fornuft.
Akkurat som det ikke er lov til å skjenke skitfulle folk på utesteder burde det ikke vært lov til å selge øl til skitfulle folk på supermarkeder.
I dag var jeg og handla med fattern. Jeg lå merke til et tysk par som var på ferie i Norge. Jeg kikka nedi korga deres og så en "Carlsberg boks" som de hadde fått tak i, i et kjøleskap som ikke var dekket til. Når de kom i kassen ble de forklart at ølsalget hadde stengt for en halvtime siden, altså kl 18.00. Her kommer en ølglad tysker og vil ha ei lita simpel pils i norge så får han beskjed her i odda, at han ikke får kjøpt pils etter kl 18.00. NOE SÅ LATTERLIG sier bare jeg. Kan være ølsalget stenger senere der dere bor, men her er det altså kl 18.00 det stenger. Lurer på hva de tyskerene synes om Norge og Odda når dem fikk beskjed om at de ikke fikk kjøpt etter kl 18.00.
det er sært da. Hadde jeg sitti i den kassa hadde tyskeren fått ølen sin. Alt det der er så idiotisk at det nesten ikke fortjener en diskusjon...