Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9612
Jeg ble i dag tatt med trim på moped. De sjekka rundt på mopeden, og de fant en haug med uorginale deler, blant annet, forgasser, potte, drev, sylinder osv.. Mopeden ble avskiltet og det må settes på orginale deler for å få den godkjent igjen. Jeg som sjåfør slapp bot, fordi jeg lånte mopeden av en kamerat, og jeg spilte dum, og sa at jeg ikke hadde peiling på at mopeden var trimma før jeg kjørte. Jeg slapp unna boten jeg egentlig skulle ha hatt, på 4700 kroner.

MEN; på rapporten som jeg fikk av Statens vegvesen, som hadde kontrollen, så står det nederst: "Forholdet erkjennes - Gjenpart mottatt, Førers underskrift".

Jeg har ikke skrevet under på noen papirer som helst! Har jeg noen grunn til å klage eller liknende da?
Du burde ikke klage.For det pleier ikke å hjelpe og klage på politiet så lenge du ikke fikk bot.

Send mopeden på visning.

Om du klager så får du bare bota sikkert.
Har de lov å bestemme seg i etterkant om de skal gi bot eller ei, da?

Jeg ble forvirret av det du skrev. Er mopeden din- eller var det noe du bare sa til politiet?
Ja,politiet kan gi deg bot i etterkant,for om du klager så sier de greit,da tar vi dette i retten og da kan du faen ikke si nei !

En kompis av meg har opplevd dette..
Sitat av jOkKeJacKaL
Har de lov å bestemme seg i etterkant om de skal gi bot eller ei, da?

Jeg ble forvirret av det du skrev. Er mopeden din- eller var det noe du bare sa til politiet?
Vis hele sitatet...
Mopeden er ikke min, og jeg sa heller ikke det til Statens vegvesen. Jeg sa at jeg lånte den av en kamerat (det er sant) og at jeg ikke var klar over at den var trimma (noe jeg til de grader jeg løy om). Mopeden blåser lett over 110 km/t ihvertfall...

Men asså, jeg kan vel nekte for at jeg har vært i kontakt med Statens vegvesen, så lenge de ikke har min underskrift? Eller?
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 26. juli 2006 kl. 00:16.
jeppz,det kan du ....
hvorfor klage og nekte når du ikke fikk bot? vær glad det gikk så bra som det gikk og legg deg
Jeg skal ikke aklage på straffen min, for jeg fikk jo ikke noe bot. Men han jeg lånte mopeden av, må jo skifte til orginale deler igjen, før han får den godkjent. Tenkte det gikk ann å klage, for å få igjen skiltene sine UTEN å måtte ha den på visning først. Men er risikoen for å få den bota stor da?
Det får du ikke gjort dessverre, er nok bare å skru den i sammen igjen originalt. Så kan han jo kanskje trimme den igjen senere?

Blir litt dumt å klage på at politiet har tatt deg/han på "fersk" gjerning for å gjøre noen ulovlig...
Siden du ble tatt hadde du visst ikke nok trim? Prøvde du å stikke av?
Mopeden er trimma, sånn at den gjør lett 110 i hvertfall. Nei, jeg prøvde ikke å stikke av. Jeg oppdaget de for sent. Da hadde de notert registreringsnummeret på mopeden, og jeg hadde senere fått en kraftig bot!
Nei, mopeden må på visning igjen før skiltene utleveres igjen.
Hva er egentlig problemet? Bytt ut de fordømte delene (hehe, håper han har dem da...), vis den fordømte moppen, få de fordømte skiltene, bytt tilbake de fordømte delene igjen, og vær glad. Har du f.ex. en typisk "ved siden av skole-jobb" på rimi, så er vel den bota du slapp verdt kanskje 40 timers jobbing, så ikke klag på noen timers mekking.
Skal du ha visning på biltilsynet?
Sitat av petterøes 3000
Skal du ha visning på biltilsynet?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor visningen foregår jeg. Og det er ikke JEG som skal ha visningen. Det er ikke min moped. Jeg bare lånte den, og etter et jeg hadde kjørt 500 meter ble jeg stoppa av fuckings Statens Vegvesen!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kamma
Jeg skal ikke aklage på straffen min, for jeg fikk jo ikke noe bot. Men han jeg lånte mopeden av, må jo skifte til orginale deler igjen, før han får den godkjent. Tenkte det gikk ann å klage, for å få igjen skiltene sine UTEN å måtte ha den på visning først. Men er risikoen for å få den bota stor da?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt tankegangen din her men..

Hva er det du egentlig skal klage på? At du fikk bot?

Mopeden er jo påvist å være ulovlig, skjønner ikke hvordan du har tenkt å klage eller lure deg bort fra det..
Sitat av Ond^Sofa
Skjønner ikke helt tankegangen din her men..

Hva er det du egentlig skal klage på? At du fikk bot?

Mopeden er jo påvist å være ulovlig, skjønner ikke hvordan du har tenkt å klage eller lure deg bort fra det..
Vis hele sitatet...
Han har ikke fått bot. De tok skiltene da de stoppa han for å ha trim, og for å få igjen skiltene så må han bytte til originale deler til da han skal ha den på visning hos Statens Vegvesen. Om han ikke ikke bytter til originalt utstyr så vil han få bot.

Og Kamma, jeg tror ikke du klarer å lure fra deg å vise den frem. Dette er nok det smarteste og enkleste å gjøre.
Sist endret av Grimdoc; 30. juli 2006 kl. 12:46.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Grimdoc
Han har ikke fått bot. De tok skiltene da de stoppa han for å ha trim, og for å få igjen skiltene så må han bytte til originale deler til da han skal ha den på visning hos Statens Vegvesen. Om han ikke ikke bytter til originalt utstyr så vil han få bot.

Og Kamma, jeg tror ikke du klarer å lure fra deg å vise den frem. Dette er nok det smarteste og enkleste å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ok jeg, let me rephrase..

Hva er det du skal klage på? At du ble stoppa, og at det ble påvist at du faktisk kjørte ulovlig?

Det var det det egentlig skulle stå :P
Sitat av Ond^Sofa
Ok jeg, let me rephrase..

Hva er det du skal klage på? At du ble stoppa, og at det ble påvist at du faktisk kjørte ulovlig?

Det var det det egentlig skulle stå :P
Vis hele sitatet...
Det var bare det at jeg ikke har skrevet under på den rapporten jeg fikk etter at jeg ble stoppet. Jeg skulle egentlig ha skrevet under på den, noe jeg ikke gjorde.
Men samma det, jeg har ikke tenkt å klage uansett nå. Tror ikke det er så lurt, spesielt med tanke på at jeg faktisk var heldig at jeg ikke fikk bot.
Skjønner ikke helt, er mopeden hjemme hos kompisen din eller hos biltilsynet?
Hvis den er hjemme hos han kan han bare bytte de originale delene.
Sette på speil og ordne baklys er viktig
De tar jo ikke mopeden da! : P

Den står trygt plassert i garasjen hos eieren. Ja, vi skal skifte deler på den til uka. Sette på orgianlt, og sette i de manglende skruene osv...

Så vise den på vsning, så skifte om til trim igjen!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom på en ting i forrige uke, det er i forbindelse med den samme saken.

Han ene fyren som hadde kontrollen, han kjørte faktisk mopeden UTEN hjelm! Har hørt at man kan klage på det, og dermed slippe avskiltingen. Er det sant? Er jo påbudt med hjelm.
Hvordan skal du få bevist at han ikke brukte hjelm?
Sitat av Kamma
Det var bare det at jeg ikke har skrevet under på den rapporten jeg fikk etter at jeg ble stoppet. Jeg skulle egentlig ha skrevet under på den, noe jeg ikke gjorde.
Men samma det, jeg har ikke tenkt å klage uansett nå. Tror ikke det er så lurt, spesielt med tanke på at jeg faktisk var heldig at jeg ikke fikk bot.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev heller ikke under på noen ting da jeg ble stoppet tidligere i sommer. Har ikke klaget jeg :P Stod i avisen at alle mopeder med trim som ble stoppet den dagen var så alvorlige at alle ble anmeldt. Har vel gått ihvertfall 3mnd siden, har ikke fått noe bot, brev eller noen ting enda.. Tar det virkelig så lang tid eller slapp jeg billig unna? :O
Sitat av mxyzptlk
Hvordan skal du få bevist at han ikke brukte hjelm?
Vis hele sitatet...
Hjelper det ikke med vitne?
Det er uansett 750,- i tillegg i bot hvis du kjører uten hjelm.

En ting du også burde tenke på, er at blir du stoppet for andre gang med trim får du mest sannsynlig en prikk på rullebladet, noe du mest sannsynlig ikke vil ha. Blir du stoppet for tredje gang, er det prikk uansett.
Sitat av MannY
Det er uansett 750,- i tillegg i bot hvis du kjører uten hjelm.
Vis hele sitatet...
Halloooo!

Det er ikke jeg som kjørte uten hjelm! Det er han fyren fra statens vegvesen som testet mopeden som kjørte uten hjelm!
Ahaaaa... Du kan jo anmelde han, eller si ifra til politiet, men tror ikke dette tar deg så langt avgårde, ihvertfall ikke i positiv retning...
Hva i helve**e skal du klage på for svarte??
Du ble tatt på fersk gjerning, med en blodtrimma moped, og fikk ikke bot!

Bytt de fordømte delene, dra på visning med den, få mopeden skilta igjen og få på trimsettet igjen!

Eller bare enkelt og greit, bytt delene, vis mopeden, og kjør lovlig!

Men vil ennå ha svar på dette: Hvorfor skal du klage? du slapp unna en bot på 4,7k!
Sitat av Tr1pp3r
Men vil ennå ha svar på dette: Hvorfor skal du klage? du slapp unna en bot på 4,7k!
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke var min moped jeg ble stoppa med, jeg har jævlig dårlig samvittighet ovenfor han jeg lånte mopeden av, derfor tenkte jeg det kunne gå ann å klgae, iog med at Statens Vegvesen gjorde like mye galt som meg. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe videre med saken.
Jeg hadde takket alt vi ikke ser og kjøpt meg en stor kebab som belønning til meg flaksen min!

Blir jeg stoppet, bryter helvete løs...
▼ ... over et år senere ... ▼
Ridder av 1. klasse
Sitat av Kamma
De tar jo ikke mopeden da! : P

Den står trygt plassert i garasjen hos eieren. Ja, vi skal skifte deler på den til uka. Sette på orgianlt, og sette i de manglende skruene osv...

Så vise den på vsning, så skifte om til trim igjen!
Vis hele sitatet...

dette har jeg lurt litt på og! jeg ble tatt av statens vegvesen, hadde bare effektanlegg og ble målt til 73km/t og fikk 4200kr i bot.... satt på orginal delene og tok den med på visning, fikk skiltene tilbake var ikke noe problem... MEN det som jeg har lurt litt på, hva skjer hvis du blir stoppet en gang til for trim? altså andre gangen? får du en strengere straff da? har hørt rykter om at du kan få 1års utsettelse på bil lappen? noen som vet hvordan reglene for dette er? har sjekket lovdata, men kunne ikke finne noe om det... men vil bare være på den sikre siden før jeg eventult trimmer igjen... jævlig kjipt å få utsettelse på bil lappen for å bli tatt for trim andre gang....

så noen som vet? er det fortsatt vare 4200kr i bot og avskiltning hvis du blir tatt for andre gang?
Som en gammel bad ass mopedist. Mopeden min var blandt de raskeste i Drammen rundt 2004. Hadde heftig trimm, ble seff stoppet og fikk bot. Purken tok også skiltene og jeg måtte på visning.

Lite tips til deg, sånn at du slipper å bytte alt til orginale deler.

Det de kontrollerer på biltilsynet er:

- Toppfart ( De har en sånn lite tredemølle der de løfter bakhjulet på og gir gass )
- Lyd ( Her måler de db, og går utifra kravene)

Det dere må gjøre. Behold samme forgasser og sylinder.

Det dere må bytte er følgende: Drev den ned til det orginale grandiosa drevet, dyse ned forgassern og bytte lyddemper på effektanlegget. Jeg gikk glatt igjennom biltilsynet med dette. Er også lurt å montere en turtalls sperre. Det verste som kan skje er at han ikke godkjenner det. Da bestiller du en ny time og møter på nytt med orginale deler.
hehe, blir tatt med ulovlige deler, og vil faktisk klage over at han må vise den med lovlige deler for å få tilbake skiltet.. Du er heldig gutt, du kan ikke klage på sånt !
At han kjørte uten hjelm får være hans problem, det blir for krampeaktig å begynne å syte på det. Du burde heller nekte han å kjøre mopeden uten hjelm, siden det ikke er kult å låne bort mopeden til en som knuser hodet sitt på den..

Ja, man kan nok få harde straffer for å bli tatt med trim flere ganger. Man fortjener utsettelse for å kjøre uvettig.
▼ ... over et år senere ... ▼
er jo temmelig dum da, kjører blod trimma og har syneligt skilt :S lol :P hvis du stikker av og de har lest skilt nr ditt, og de sier ifra, kan du bare si, åssen vet dere det var meg? det kan være noen andre...

en jeg kjenner kjørte fra snuten med syneligt skilt, han ble ringt og ble bedt om og ta mopeden ned til politi stasjonen dagen etter... han bytta bare deksel så slapp han unna....

men du x3m187 du kan ikke bare bytte til org endestykke, og det derre der og smekke inn plomba... for de skal sjekke at det er org deler... på visse steder er de skikkeli nazi på det...

kjører du trimma... ikkke ha syneligt skilt, men ikke dekk det til... da sliter du hvertfall
Kjøp heller lett sykkel lappen, koster 10. tusen mere.
Men du kjører mye fortere og har det enda mere gøy, og kan bare smile til snuten!
Sitat av gamerzpro Vis innlegg
men du x3m187 du kan ikke bare bytte til org endestykke, og det derre der og smekke inn plomba... for de skal sjekke at det er org deler... på visse steder er de skikkeli nazi på det...
Vis hele sitatet...
Altså hør nå her. Kjører du med dekka skilt så VIL du bli stoppet. Fordi ja, du kjører med dekka skilt.

Purken har ikke så god peiling på mopedtrimming, bare kjør trimma og kjør ordentlig ikke prøv å vær Ghostrider. Jeg sa at du drever ned mopeden og skiftet til vanlig eksos som tar ca 30min å gjøre også tar du med mopeden på visning. Verre er det ikke...
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Altså hør nå her. Kjører du med dekka skilt så VIL du bli stoppet. Fordi ja, du kjører med dekka skilt.

Purken har ikke så god peiling på mopedtrimming, bare kjør trimma og kjør ordentlig ikke prøv å vær Ghostrider. Jeg sa at du drever ned mopeden og skiftet til vanlig eksos som tar ca 30min å gjøre også tar du med mopeden på visning. Verre er det ikke...
Vis hele sitatet...
Det fine med dette er at det er visse folk i statens vegvesen som er greie eller ikke har særlig peiling på trim. Og visse som har. Hvis de da er sikre på at det er trimsylinder, eller andre trimdeler (og gidder å være jævlige) så har de faktisk lov til å beslaglegge trimdelene på grunn av at det er ulovlig å ha trimdeler montert på en registrert moped =) + du får trimbot. Men er sjeldent dette skjer da.

Mitt tips kjøp en orginal motor, bare å bytte motor når du skal på visning. Og fyre på orginal potte.

Og for å si det sånn, du skal være temmelig heldig om du får en 28 gasser og trimsylinder gjennom kontrollen bare ved å dyse ned og sette på orginal potte.
Det var bare det at jeg ikke har skrevet under på den rapporten jeg fikk etter at jeg ble stoppet. Jeg skulle egentlig ha skrevet under på den, noe jeg ikke gjorde.
Men samma det, jeg har ikke tenkt å klage uansett nå. Tror ikke det er så lurt, spesielt med tanke på at jeg faktisk var heldig at jeg ikke fikk bot.
Vis hele sitatet...
vært i samme situasjon som du prater om, lånte mopeden til en kompis, rakk å kjøre ca 300 m i en 30 sone, tenkte meg jo til at peden ikke gjorde 45 km/t men fryktet ikke mye i og med at det ikke var min ped, kjørte ikke fortere enn fartsgrensa på stedet heller, så ser jeg jo brått en signalgulvest jævel hoppe ut i veien foran meg, han vinker meg inn på sia og dum som jeg er svinger jeg jo inn,går av peden, prater hyggelig til vedkommende å svarte at neida, ikke noe prob å ta den på tralla.
brått så gjør peden noe mer enn det den skulle gjort, jeg forklarer situasjonen, er ikke min ped, har ingen cash til å betale en sur bot på 4700,- og jeg hadde overhodet ikke peiling på at dette var en trimma ped.
i mitt tilfelle var jeg langt i fra så heldig som det du var vært, jeg måtte betale bota, og kompisen mista skiltene på peden. ifølge statens nazikar, så er det samme faen om det er du eller mora di eller obama som kjører peden, den som sitter på den, har ansvaret for at ting skal være som de burde være.
så bare lukk igjen truten å smil bredt du, slapp jævla mye billigere unna det enn du kunne ha gjort ...

edit ; skriveleif
Sist endret av feinOne; 4. oktober 2009 kl. 17:34.
Husker da jeg ble tatt for trim når jeg var ung. Slapp å betale noe bot, men måtte vise at mopeden gikk i 45km/t til politiet dagen etter. Ellers ville de fjerne skiltene.

Satt en 5 kroning mellom motoren og eksor røret. Da pressa den ut så lite luft at den gikk i 45km/t blank. Perfect fit og perfect speed.

Viste den så frem til politiet som tok seg en liten kjøretur med denne mopeden som nå gikk _ekstremt_ sakte og de sa det var greit.
Sist endret av Source; 4. oktober 2009 kl. 17:44.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Hjelper det ikke med vitne?
Vis hele sitatet...
Er ikke politibetjentene vitne til at du kjørte med trimmet moped?

Skjønner ikke hvorfor du skal klage, du skal være glad for at du slapp den boten på 4700kr. Ikke være en bortskjemt dritt unge som klager på alt når han ikke får det som han vil.

Glad jeg er ferdig med 16års tiden min, men jeg kan ærlig talt ikke huske at jeg spilte like dum både til vanlig, som jeg var mot politiet da jeg ble stoppet.

Dette blir for dumt.
Sist endret av MikeHunt; 4. oktober 2009 kl. 19:40.
Som resten av folka her sier, så er det veldig enkelt;

Skru mopeden original så den gjør 45, fiks evt lys som ikke virker osv. Da får du tilbake skiltene, og om du trimmer den igjen da er jo opp til deg.

Skal du kjøre trimmet moped får du være mann nok til å godta boten for det. Og når du i tillegg faktisk slipper unna boten du egentlig skulle hatt, syns jeg du bør være fornøyd med det.
har purken lite å gjøre der du bor? her blir man visst veldigt sjelden tatt for trimming
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Er ikke politibetjentene vitne til at du kjørte med trimmet moped?

Skjønner ikke hvorfor du skal klage, du skal være glad for at du slapp den boten på 4700kr. Ikke være en bortskjemt dritt unge som klager på alt når han ikke får det som han vil.

Glad jeg er ferdig med 16års tiden min, men jeg kan ærlig talt ikke huske at jeg spilte like dum både til vanlig, som jeg var mot politiet da jeg ble stoppet.

Dette blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Hehe, morsom du. Snakker om noe som jeg skrev for to år siden, har ikke satt deg inn i saken, og sier altså at jeg er en bortskjemt drittunge to år senere?

Greit, du betaler gjerne 5000 spenn for å bli tatt med trim, det gjør ikke jeg. Finnes mange muligheter å komme seg unna på! Men du har selvsagt moral til å betale de 5000 kronene. Ringer deg neste gang jeg får fartsbot jeg!
Sitat av Kamma Vis innlegg
Hehe, morsom du. Snakker om noe som jeg skrev for to år siden, har ikke satt deg inn i saken, og sier altså at jeg er en bortskjemt drittunge to år senere?

Greit, du betaler gjerne 5000 spenn for å bli tatt med trim, det gjør ikke jeg. Finnes mange muligheter å komme seg unna på! Men du har selvsagt moral til å betale de 5000 kronene. Ringer deg neste gang jeg får fartsbot jeg!
Vis hele sitatet...
2009 - 2006 = 3 år til opplysning. Uansett: jeg er litt enig med begge to, du var heldig som slapp bot (etter første siden å dømme), og ja - det blir for dumt å whine på andre for tre års gamle poster
Til trådstarter; du hakke sjangs til å slippe unna her. Du bør være glad for at du slapp bot, og for kompisen din sin del er det bare å bytte delene å vise mopeden.

Er dere redde for å bli tatt med trim igjen, kjøp en turtallsperre med fjernkontroll. Denne koster ca en tusing, og tar maks 15 min å sette på. Deretter stiller du den inn til å sperre mopeden på ønsket turtall, og når du da starter mopeden vil den ikke gå over 45-50 kmt før du trykker på fjernkontrollen.

Edit: Gammal post ja ;p
Sist endret av legalize_it; 10. oktober 2009 kl. 17:31.
▼ ... over et år senere ... ▼
Drar igjen tråden litt her. Er det bot med en gang, eller får du den etter du har vært på biltilsynet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@Susehuet, pleier å få et forenklet forelegg på stedet der du ble tatt, best å godta dette.
Sitat av Fleff Vis innlegg
@Susehuet, pleier å få et forenklet forelegg på stedet der du ble tatt, best å godta dette.
Vis hele sitatet...
Uffda.
Ja, må vel være ærlig + å godta forelegget!
Sitat av Fleff Vis innlegg
@Susehuet, pleier å få et forenklet forelegg på stedet der du ble tatt, best å godta dette.
Vis hele sitatet...
Politiet har ingen mulighet til å teste om mopeden er trimmet, de får bare kommet med påstander. Om du ikke godtar forelegg, må du vise den hos vegvesenet innen ca. 2 uker. (Som da gir veldig god tid til å skifte om til originaldeler)

Blir du tatt på tralla av vegvesenet derimot, så er du kjørt.