Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 3861
I dag er det kvinnedagen. Det er en dag jeg viser avsky mot, og tar fullstendig avstand fra så lenge det ikke finnes en mannedag.
Jeg drømmer om en dag hvor menn kan gå rundt i helsetrøye og skittent undertøy, grille store, blodige biffer på en grill med alt for mye tennveske, rape og drikke øl hele dagen, og bare være slik menn var ment for og være.
En dag hvor kvinner ikke tar seg nær av noen seksuelle tillnærmelser eller anntastninger.

Jeg ser opp mot himmelen og drømmer om sommer, grill og en MANNEDAG!

Jeg HAAAATER likestilling!!
Skal si meg enig i at dette med at damer har mindre lønn en menn i samme jobb er sinnsykt platt, men ellers haaaater jeg likestilling.. Tenk om mannfolk skulle legge seg opp i de småtinga damer legger seg opp i.. Da hadde jeg jo vært millionær forde jeg fikk erstatning i ørten rettsaker jeg hadde vunnet.. For b.ant. seksuel trakasering.. mannfolk blir jo likemye seksuelt trakasert vi, poenget er at vi legger mye mindre i det og syns vell egentlig det er litt kult , mens damer lager maga fuss av det..
Sier som jeg altid har sagt : Damer er slemme dyr, som jeg ikke hadde klart meg uten
Men jeg haaaater likestilling....
Lenge leve testosteron dagen! En dag hvor kvinner havner helt i skyggen, en dag hvor menn er menn og ellers ganske ekle, en dag hvor helsetrøye og dressingflekker er hipt. en dag hvor trønderne faktisk glir inn i store folkemengder. hurra! lenge leve mannedagen!

Denne dagen må være på sommeren, slik at vi kan gå i helsetrøye. og grille. eventuelt bare sette på en grill og spise rått kjøtt. og pilse på kryss og tvers.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
det er jo i bunn å grunn ikke likestilling før vi har en mannedag.....
jeg bare venter på en saftig post fra en feminist-jente...

Gratulerte for øvrig moren min, og ba henne stå på krava. På en noe overengasjert måte. Men hun syntes det var latterlig, og at hun hadde det bra.

Er det ellers noe vi ikke forstår, oss vanlige dødelige, så er det Ottar. Noen som er enig?
dere drømmer om en mannedag hvor dere kan gjøre hva faen dere vil og bare kose dere....

gjelder det tilsvarende for kvinnedagen også? skulle jeg egentlig blitt oppvartet, fått noen 5-6 tusinger i hånden og fått beskjed om å bare kose meg og bruke dem til hva jeg ville? hmmm... det drømmer jeg om... en slik kvinnedag... og kun mannlige værmanner på tv... og mr. norge eller noe istedenfor miss norge... mens typen står på kjøkkenet og tar oppvasken og disker opp en deilig middag..... sukk....

eneste jeg har merket med kvinnedagen, var en ekstra ting vi måtte pugge til prøver og eksamen og slikt på skolen... tviler på at dere har noe å misunne... med mindre jeg virkelig har gått glipp av noe da....

...ikke får man fri heller!
Heia Cavey!!
Sist endret av Ond^Sofa; 8. mars 2002 kl. 18:26.
Gratulerer med dagen da cavey, og dere andre damer her!

I kveld skal jeg brase nyydelig mat til min utvalgte, og servere dette med en deilig chilensk rødvin med levende lys og roser på bordet... Høres kanskje patetisk ut, men det er noe som kan være greit å gjøre av og til uansett om det er kvinnedag eller ei.

Selvsagt kun for å være sikret 6, alt annet ville vært fåfengt...

Kvinnedagen er da som en hvilken som helst dag, og jeg mener at det er en rett og slett ubrukelig dag. Dermed.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Exordium. slutt å bruk så mange FFS!
Alle Damer og Jenter, Grattis med dagen
/me hate kvinnedagen

(og mors, fars osv -dager!!)
Huff hvorfor ha en dag som er lagd til skapninger det er umulig å forstå seg på?
Jeg er KVINNE og det er nå 30 minutter til denne kninnedagen er over... Og hva har jeg oppnådd?
Vel.. Ingenting ? GO cavey, gutta maser om mannedag der de kan gjøre som de vil, kan vel ikke akkurat si at det var det jeg fikk ut av dagen?
Mannedag er det vel 364 av de andre dagene i året, ellers kan man nevne man(n)-dag som er en gang i uken?

Skal man tenke logisk bør det kanskje være en egen mannedag, ettersom det er en egen dag for kvinnene. Jeg har ikke tenkt å anstrenge meg for å opprette den lissom Hvor mye gjør dere for saken selv da?

Helsetrøyene og de blodige biffene får dere ha for dere selv, er bare å sette i gang det lissom. Er vel nok av dager dere er dame-fri for å kalle det noe, og hva hindrer dere da?

F-f-f-f-freeeaky :>
Better than thou.
Det er faktisk 1 time og 40 minutter igjen uten at det har noe spesielt å si.
Opprinnelig postet av Svonna
Huff hvorfor ha en dag som er lagd til skapninger det er umulig å forstå seg på?
Vis hele sitatet...
Can't live, with or without them, er det ikke det man sier?
Jeg har forresten sett to mannlige vær-kæller på TVN i det siste. Likestilling, altså, faktisk likestilling, hvor kjønnene til en hver tid stiller likt i jobbsammenheng kan man ikke oppnå så lenge man har privat-eide bedrifter med mannsjovinister i toppen som nekter å revurdere sitt kvinnesyn.
Opprinnelig postet av Jeanine
Kvinnedagen er da som en hvilken som helst dag, og jeg mener at det er en rett og slett ubrukelig dag. Dermed.
Vis hele sitatet...
Godt det er noen jenter/damer som har skjønt det..
Får jo ikke no vetugt ut av denne dagen..
Carlo : Nei, shit .. så så jeg feil på klokka til og med :>
Men jaja .. WHATEVAH ? Details, details
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg mener kvinnedagen er diskriminerende. "la oss lage en kvinnedag slik at de får noe å være glad over. så kan vi få alle de andre dagene!". hehe, litt overdrevet, men dere skjønner hva jeg mener. vekk med hele kvinnedagen og gi bengen i mannedagen.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Er 100 kvinnedager nok?
Hvorfor er Kvinnedagen på en MANdag?
Kvinnedagen du liksom... som tidligere nevnt; ubrukelig dag, no doubt.
Uopplyste testosteronidioter: mannsdagen finnes, http://en.wikipedia.org/wiki/International_Men's_Day. Ja til likestilling!
Syntes heller guttene/menn kan få sin dag hvor de kan gjøre akkurat det de vil med tanke på alt de gjør for oss jenter, og ikke minst hvordan de i det hele tatt holder dere ut med de faens drama-queen jentene som lager små bagateller for ingenting, hehe.
Sist endret av ~Angelica; 8. mars 2010 kl. 22:52.
Ser meninger her om at alle andre dager i året utenom i dag er mannedager.
Det er ingenting som gjør de dagene til mannedager! Alle dager er like greie for både menn og kvinner, så det å kalle noen dager mannedager / kvinnedag mener jeg er noe tull.
Men jeg er glad i kvnnene da Må få gjort det klart før jeg får kjeft.
Elsker kvinnedgen jeg
har brusdag i dag(kvinnedagen)
Sitat av ~Angelica Vis innlegg
Syntes heller guttene/menn kan få sin dag hvor de kan gjøre akkurat det de vil med tanke på alt de gjør for oss jenter, og ikke minst hvordan de i det hele tatt holder dere ut med de faens drama-queen jentene som lager små bagateller for ingenting, hehe.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker deg Angelica! <3

Meen, jeg gjør stortsett det jeg vil, når jeg vil, uansett, så trenger ingen mannedag for min del.
Så mye penger kvinner krever for menn er det kvinnedag hver dag.
Her er noe å se frem til hvertfall: http://www.steakandbjday.com/
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå som alle standardutbruddene om at "vi bør ha egen mannedag!" og denslags har blitt slengt ut kan vi kanskje få til saklig diskusjon her.

Jeg ser på kvinnedagen som en dag der det settes fokus på kvinner i verden. Jeg tenker på litt mer alvorlige ting enn t.d. likelønnssaken. Som for eksempel mishandling; vold i hjemmet (Patrick Stewart om emnet), det ekstremt horrible fenomenet kjønnslemlestelse av kvinner (Hva faen?! På grunn av noe så idiotisk som religion skal små barn ufrivillig få kuttet av klitoris og få sammensydde kjønnslepper?), og voldtekt av kvinner i krigstid (for eksempel FN-styrker som misbruker sin diplomatiske immunitet).

Kvinner er mennesker. De er vanskelige å forstå seg på. De er verdifulle. Kjønnskvotering er jeg skeptisk til. Overdrivelse av "likestillingen" vil sannsynligvis ha negativ effekt.

Alle kvinner som har lidd på grunn av det at de er kvinner: Ikke gi opp kampen.
Alle kvinner som har gjort en forskjell her i verden, som ville vært mye mer omtalt om en mann hadde gjort det samme: Takk til deres bidrag til menneskeheten.
Alle kvinner som gjør noe så smakløst som å utnytte denne dagen til ubetydelige personlige formål: Finn ut hva dette faktisk dreier seg om, og skam dere.
Mener det er flott med en kvinnedag. Gjør ikke noe at det finnes en dag i året som tar for seg at det kan være vannskelig å være kvinne i verden.
Selv om det begynner å bli bra likestilt i Norge finnes det land i verden der kvinner ikke har det like bra. Dette er vel bare bra å sette et lite lys på?
Jeg er vel enig i at en kvinnedag i vårt norske samfunn ikke har noen egentlig hensikt, som jeg ser det har jenter en like stor forutsetning for å gjøre det samme menn gjør. For 50 år siden, kanskje ikke, men i dag jo. Selv om, ja, det er vel kanskje ikke altfor mange kvinner i lederstillinger rundt i det ganske land. Noe jeg tror er halvveis menn i 60-årene i styrer som bestemmer, og en del av jenters skyld. Det er noe med jenter og ikke satse stort.. Men, muligheter finnes, og surve over at det ikke er nok jenter i lederstillinger er bare..teit.. det er de skyld i selv. Hvis jenter hadde satset på å nå disse stillingene ville de klart det, men neida, de skal bli stylister, barnehageassisteneter++ og er fornøyd med det. Det trengs fler jenter som tar en bra utdannelse og som tør å kjøre hardt på.
Og at de ikke har samme lønn, vel KREV samme lønn da vel. Si til arbeidsgiver "jeg skal ha samme lønn som han, hvis ikke stiller jeg i stand helvete"( kanskje utrykt på en mer passende måte).
Men igjen, vi skal være glad disse mulighetene finnes for være norske jenter, det er ikke i alle land det er en selvfølge for jenter å ta så mye utdannelse.. Det er ikke alle steder i verden det er en selvfølge for jenter å gjøre som de selv vil heller.
Sitat av moret
vi skal være glad disse mulighetene finnes for være norske jenter, det er ikke i alle land det er en selvfølge for jenter å ta så mye utdannelse.. Det er ikke alle steder i verden det er en selvfølge for jenter å gjøre som de selv vil heller.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er vanskelig å være kvinne i verden, også i dag. I Afghanistan (eksempelvis) blir ni av ti kvinner utsatt for vold i hjemmet, og voldtekt i ekteskapet er lovlig. Det er helt sykt, og ingen fortjener det. Allikevel synes jeg det blir litt feil at du sier at "vi skal være fornøyde så lenge vi får ta utdannelse og gjøre som vi vil". Jeg gir meg ikke før begge kjønn er likestilt - alt anna er uakseptabelt.

Sitat av moret
Det er noe med jenter og ikke satse stort.. Men, muligheter finnes, og surve over at det ikke er nok jenter i lederstillinger er bare..teit.. det er de skyld i selv. Hvis jenter hadde satset på å nå disse stillingene ville de klart det, men neida, de skal bli stylister, barnehageassisteneter++ og er fornøyd med det. Det trengs fler jenter som tar en bra utdannelse og som tør å kjøre hardt på.
Og at de ikke har samme lønn, vel KREV samme lønn da vel. Si til arbeidsgiver "jeg skal ha samme lønn som han, hvis ikke stiller jeg i stand helvete"( kanskje utrykt på en mer passende måte).
Vis hele sitatet...
Det der skjønner jeg ikke helt. Problemet ligger ikke i at kvinner ikke tar høyere utdanning (flere jenter gjør det enn gutter: http://www.dn.no/student/article1728701.ece), men at arbeidsgivere rett og slett gir menn mye høyere lønn enn kvinner. Kvinner og menn med samme utdanning og kvalifikasjoner tjener ulikt - det er problemet. Det er ingen som hverken krever eller forventer at ei barnehagetante skal tjene like mye som en professor i fysikk. Poenget er bare at en professor i fysikk skal tjene det samme uavhengig om det er en mann eller ei dame.
Sist endret av CaCO3.Siri; 9. mars 2010 kl. 00:29.
Og professorer i fysikk tjener nøyaktig det samme uavhengig av kjønn. De er statlig ansatte som betales etter tariff. Grunnen til at jenter for dårligere betalt enn menn i samme jobb er ofte at de jobber mindre overtid/oftere har redusert stilling eller at karrieren står noe stille mens de får barn. Dette mantraet om at jenter tjener mye gjentas ofte, men om det ikke er lik lønn for likt arbeid vet jeg ikke. Det er sånt som det er greit å ha håndfast statistikk på.
Kvinnedagen har da ingenting med at kvinnen skal få det som de vil til, alle midler som hjelpe kan. Som jonta sier, det er en dag for å "hylle" de som har kommet ut av f.eks har kommet seg vekk fra mishandling eller kanskje tenke over alle de som ikke har det. Kvinner er faktisk mer offer enn menn når det kommer til slike saker og det er som regel mannfolka som gjør dette mot kvinner og.

Jeg er selv kvinne (dog en kompis sier jeg er mer maskulin enn de fleste kompisene hans, men jeg er ingen ottar-lignende beist) og synes kvinnedagen har helt feil perspektiv fra allmennheten. Jeg forventer ikke å bli bært rundt på en gullpute etc, denne dagen er som alle andre, bortsett fra at jeg ofrer noen tanker til de som ikke har det like bra.

Det synet flertallet har på kvinnedagen er faen meg mer teit enn det jeg mener morsdagen er.

Hadde jeg hatt penis skulle jeg gledelig vært med på steak&blowjob day Elsker biff, men vet ikke helt hvordan det er med blowjoben, men regner med jeg hadde likt den.
Mann: Kjöper blomster og sier gratulerer med kvinnedagen til kona.
Kvinne: Lar mannen pule henne paa kjökkenet.

=

Vinnvinnsituasjon
Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Du har rett i at det er vanskelig å være kvinne i verden, også i dag. I Afghanistan (eksempelvis) blir ni av ti kvinner utsatt for vold i hjemmet, og voldtekt i ekteskapet er lovlig. Det er helt sykt, og ingen fortjener det. Allikevel synes jeg det blir litt feil at du sier at "vi skal være fornøyde så lenge vi får ta utdannelse og gjøre som vi vil". Jeg gir meg ikke før begge kjønn er likestilt - alt anna er uakseptabelt.



Kvinner og menn med samme utdanning og kvalifikasjoner tjener ulikt - det er problemet. Det er ingen som hverken krever eller forventer at ei barnehagetante skal tjene like mye som en professor i fysikk. Poenget er bare at en professor i fysikk skal tjene det samme uavhengig om det er en mann eller ei dame.
Vis hele sitatet...
Ok, så du synes ikke det er bra at dere jenter står fritt til å gjøre som dere selv ønsker? Er ikke det temmelig likestilt? Det er ikke veldig lenge siden dere jenter ikke kunne stemme feks.. Hva er likestilling for deg da? At dere får samme lønn som menn?
Da har jeg jo også sagt at dere må gjøre noe for det. Hvis en jente blir tilbudt si, 160,- i timen, og godtar det. Da er det ikke samfunnets feil at noen andre i firmaet, eller en mann i en annen bedrift, tjener 170,- i timen.
Men, på en annen side, jeg vet ikke om noen firmaer som har forskjellig lønn. Det har jeg aldri vært bori. Noen som har et konkret eksempel der en jente tjener mindre enn en mann? Per time vel og merke.
Og nei. jeg har da aldri sagt at noen som sitter i en stilling som professor skal tjene like mye som en barnehageassistent. Regner med at de fleste er med på den.

Nå er det kanskje ikke lønn som globalt sett er det kvinnedagen skal handle om mener da jeg: Er vel heller at jenter skal ha like muligheter som menn, både når det kommer til arbeidlivet og privat. Jenter skal ha like stor mulighet til å slippe til i styrer, regjeringer, alle typer stillinger, og ikke bli uretferdig behandlet på noen måte. Kviner skal kunne stemme ved valg++.
Æresdrap, tvangsekteskap++ er noe jeg mener kvinnedagen burde vinkles til i framtiden. Det begynner å bli temmelig likestilt i Norge og da er det på tide å vende blikket utover i verden..
Nå er det vel mer snakk om at sykepleiere som er en kvinnedominert yrke med samme utdannelseslengde som ingeniør, som er et mannsdominert yrke har høyere lønn en sykepleiere (blant annet).
Hadde forstått disse klagene om kvinner ikke fikk lov til å bli ingeniør, men det er jo ikke noe som stopper de fra å ta en jobb med god lønn. Når er det vel slik at kvinner og menn i samme jobb tjener like mye, men forskjellen ligger i yrkesvalget og mengden arbeid de gjør.
Påstanden er ivertfall at når et yrke blir kvinnedominert, går det ned i lønn.
Sist endret av torla; 9. mars 2010 kl. 09:05.
Ja, da ser jeg ihvertfall ingen grunn til å surve
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av ~Angelica Vis innlegg
Syntes heller guttene/menn kan få sin dag hvor de kan gjøre akkurat det de vil med tanke på alt de gjør for oss jenter, og ikke minst hvordan de i det hele tatt holder dere ut med de faens drama-queen jentene som lager små bagateller for ingenting, hehe.
Vis hele sitatet...
Hell yeah, girrrl! Fuck as, sånne tolv år gamle jenter som ikke får gå på skole burde liksom bare slutte å sutre så jævlig og heller komme med en kald pils til den gamle mannen de er giftet bort til.

I mange andre land har de skjønt det og innført at menn kan gjøre akkurat som de vil sånn som du foreslo. Du kan lese mer om disse landene her.

Kvinnedagen - en dag for norske tenåringer.
De som hardt påstår at kvinnedagen er bortkasta, ikke ser vitsen med den, eller ønsker seg en drømmedag for menn med kald pils og biff, dere har virkelig ikke satt dere inn i hva kvinnedagen EGENTLIG er. det er en hyllest til alle de kvinner og menn som har gjort noe for å bedre livet for kvinner og jenter, samt sette fokuset på kvinner. ikke bare i norge, men i hele verden. som mange har sagt, det er slett ikke alle steder at kvinner og jenter har det lett.. og la oss ikke glemme hvor mange kvinner som blir voldtatt (men som ikke tørr å anmelde, fordi det var en kompis eller fordi de er redd for å bli kalt horer etc), slått av mannen sin (her også ikke tørr å si noe, fordi det medbringer skam) også videre. om man leter litt er det utrolig hvor mye man finner som ikke er ok.

mandag er faktisk månens dag, uansett hvor artig det er å slå spøker om det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Kvinner i Norge føler det ofte ikke på kroppen
Men heldigvis er noen priviligerte nok til å lese avisen og observere hva som skjer. Selv om de kvinnene og deres venninner har sex med noen de er glad i og er trygge innenfor husets fire vegger er dette langt ifra realiteten i Norge i dag.
Over tusen kvinner i Norge er på flukt fra eget hjem, de må bytte både by og identitet for å beskytte seg selv mot mannen sin og eventuelle venner han må ha.
Kvinner blir voldtatt fordi de er kvinner, ingen diskusjon. Kvinner skal få kle seg som de vil, jeg griner ikke over at kvinner ikke kler seg sømmelig, som de fleste menn er jeg glad i litt hud. Men for guds skyld, ikke si det er kvinnens feil at hun ble voldtatt, hun er et selvsagt offer i en slik tragisk situasjon. Se for deg at en jente du er glad i forteller deg at hun har blitt voldtatt, er det hennes feil?
Kvinnedominerte yrker har mye lavere timelønn enn tilsvarende manndominerte yrker, det skal ikke være slik. Med andre ord:

Det er en svakhet og bli født som kvinne i Norge
Og så lenge det er en svakhet å bli født som kvinne i Norge skal jeg stå og fryse i parken i Stavanger år etter år og høre på appeller som en knapt hører gjennom feedbacken fra høyttalerne noen underbetalte sykepleiere stresser med og holde igjen mot vindens krefter.

Men den dagen det er pappaperm, lik militærtjeneste og diskriminerende kjønnskultur mot menn som står på agendaen. Da skal jeg stå parken den 19. November eller hva det var og kjempe for min sak også. For det handler om likestilling, at ingen av kjønnene skal dominere det andre. Men foreløpig er der så mange problemer på kvinnesiden at manneproblemene mer eller mindre drukner.

Mannlige feminister må være den laveste form for liv
Dette er bra mye det første som dukker opp om du googler mannlig feminist. Men det dreier seg ikke om at vi vil gi de gode arbeidsplassene til kvinnene, det dreier seg om likhet. Det skal ikke være en svakhet å være født som hverken kvinne eller mann, nå er det dessverre slik.

Kvinnedagen er internasjonal
Så selv om dere tenker at det er bra i Norge, så er alt det jeg listet opp ingenting i forhold til mange andre land i verden. Les veldig gjerne lenkene til Luni (#39) og Jonta (#30) over meg.
Sist endret av Sio; 9. mars 2010 kl. 12:58.
Nå vet jeg ikke om det er nevnt, men så på første side at folk etterlyste en mannsdag. Guess what? Det finnes!! Den internasjonale mannsdagen er 19. november.

Den er riktignok veldig forvirrende, da et google-søk viser at mannsdagen er 7. oktober. Mulig dette er Norges mannsdag, men dette har jeg virkelig ikke satt meg inn i. Siden vi uansett ikke vet om denne (ihvertfall ikke jeg og mange med meg), tviler jeg på at det er et så sterkt behov for den.

Uansett støtter jeg kvinnedagen og det den symboliserer for alt det er verdt, selv om veiene og meningene til/om likestilling er mange. Men så lenge kvinner fortsatt får mindre betalt for samme arbeid - her i verdens, visstnok, mest likestilte land - må da denne dagen ha noe for seg!

Håper ikke dere kvinner tier før all urett som gjøres den dag idag er historie. You sexy thangs.
Sist endret av httpwhat; 9. mars 2010 kl. 23:10.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av torla Vis innlegg
forskjellen ligger i yrkesvalget og mengden arbeid de gjør.
Påstanden er ivertfall at når et yrke blir kvinnedominert, går det ned i lønn.
Vis hele sitatet...
Forskjellen ligger i hvilket kjønn som dominerer yrket. Yrker hvor kvinner dominerer blir dårligere betalt enn tilsvarende yrker hvor menn dominerer. Påstanden er med andre ord korrekt. De står ikke valgfritt til å ta den jobben de vil, mange sliter med og forsørge familien sin.

Selv måtte moren til en kompis av meg sende barna til faren og flytte inn med sin egen mor da huset ble for mye og holde.
Sitat av Sio Vis innlegg
Forskjellen ligger i hvilket kjønn som dominerer yrket. Yrker hvor kvinner dominerer blir dårligere betalt enn tilsvarende yrker hvor menn dominerer. Påstanden er med andre ord korrekt. De står ikke valgfritt til å ta den jobben de vil, mange sliter med og forsørge familien sin.
Vis hele sitatet...
Hvilke yrker er dette?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det klassiske eksempelet er sykepleiere i offentlig sektor (kvinnedominert) versus ingeniører i offentlig sektor (mannsdominert).
Ingeniørene har ikke mer utdanning enn sykepleierne, de jobber ikke mer og de utfører i hvertfall ikke viktigere oppgaver (ansvarsbyrde).

Ingienørene tjener 25% mer enn kvinnene såvidt jeg husker, og har dessuten bedre arbeidstiden. Jeg hørte på mandag at noen hadde en 32,45% stilling, hvor mange dager er det per uke? Sprøtt.

Ellers kan du jo leke deg med statistikkbanken til SSB. Her har jeg valgt transport mot service f.eks, du ser trenden: http://statbank.ssb.no/statistikkban...Web=lonnansatt

Edit: SSB fungerer ikke slik at jeg kan linke på den måten oppdaget jeg. Her er en som virker, merk dog at du vil bli spurt om du vil printe ut tabellen: http://statbank.ssb.no/statistikkban...atte&potsize=4
Sist endret av Sio; 10. mars 2010 kl. 00:53.
Et ord: likeverd. Sånn jeg ser det har vi enda ikke dette siden yrker som kvinner velger seg inn i (biologisk/sosiologisk?) fortsatt er lavtlønnede. Jeg får som regel dårlig samvittighet (!) fordi jeg er norsk (når jeg prater med ikke-norske damer) fordi vi har det såpass bra, men tro meg, det er en lang vei å gå enda, selv om vi liker/er oppdratt til å tro annet. Som kvinne kan jeg velge, men hva om biologisk sett mine valg er lavtlønnet? Jeg skulle ønske menn også ble spurt på jobbintervjuer om de har tenkt til å bli fedre snart (jeg er i den alderen for kvinner) og at det spilte like mye inn (jasså, tenkt å bli far snart ja, et par måneder farspermisjon ja...hmmm). Gir med glede mer til far, men da må det bli likt angående lønn/oppsparing av fødslespermisjon og det er det ikke.
Sist endret av Weili; 10. mars 2010 kl. 01:18.
Men det er da ingenting som hindrer kvinner i å bli ingeniører? Det at ingeniører tjener mer i staten har nok noe med at det er mangelvare på dem og samtidig et veletablert privatmarked for dem. Hvis staten ikke betaler pengene, har ikke staten noen ingeniører. Det eksisterer et langt mindre arbeidsmarked for private sykepleiere. Hvis vi skal begynne å betale ut like mye penger til alle ulike bachelorgrader uavhengig av markedskrefter ser jeg for meg visse problemer, spesielt i form av et utgiftssluk til folk med bachelor i komparativ samtidsdans. Hvis noen har en 32.45% stilling medfører det at de bare får 32.45% av lønna de ville fått i full jobb - her sammenligner du epler og pærer. Det blir videre tilgrumset av at statistikken ofte omfatter sivilingeniører også, siden offentlige ingeniørstillinger kan betjenes av folk med enten master eller bachelor. I samme bane: De fleste mattelærere har mastergrad, er menn og tjener lite, mens de fleste sivilingeniører innen biokjemi er kvinner, har femårig mastergrad og tjener bra. I seg selv sier det ingenting, for yrkesgruppene er ikke nødvendigvis like fordi de har like mye studiepoeng.

Forøvrig er over 60% av de som tar høyere utdanning jenter, selvmordsratene er langt over doblet blant gutter, jenters karaktersnitt er høyere og flesteparten av de som faller ut av skolesystemet er gutter. På meg virker ikke det direkte som et samfunn som favoriserer gutter helt entydig.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Men det er da ingenting som hindrer kvinner i å bli ingeniører? Det at ingeniører tjener mer i staten har nok noe med at det er mangelvare på dem og samtidig et veletablert privatmarked for dem. Hvis staten ikke betaler pengene, har ikke staten noen ingeniører. Det eksisterer et langt mindre arbeidsmarked for private sykepleiere. Hvis vi skal begynne å betale ut like mye penger til alle ulike bachelorgrader uavhengig av markedskrefter ser jeg for meg visse problemer, spesielt i form av et utgiftssluk til folk med bachelor i komparativ samtidsdans. Hvis noen har en 32.45% stilling medfører det at de bare får 32.45% av lønna de ville fått i full jobb - her sammenligner du epler og pærer. Det blir videre tilgrumset av at statistikken ofte omfatter sivilingeniører også, siden offentlige ingeniørstillinger kan betjenes av folk med enten master eller bachelor. I samme bane: De fleste mattelærere har mastergrad, er menn og tjener lite, mens de fleste sivilingeniører innen biokjemi er kvinner, har femårig mastergrad og tjener bra. I seg selv sier det ingenting, for yrkesgruppene er ikke nødvendigvis like fordi de har like mye studiepoeng.

Forøvrig er over 60% av de som tar høyere utdanning jenter, selvmordsratene er langt over doblet blant gutter, jenters karaktersnitt er høyere og flesteparten av de som faller ut av skolesystemet er gutter. På meg virker ikke det direkte som et samfunn som favoriserer gutter helt entydig.
Vis hele sitatet...
Nå er det nå slik at det ikke bare er stor etterspørsel etter ingeniører i arbeidsmarkedet. Sykepleiere er en av de mest etterspurte og ikke minst samfunnsviktige yrkene i landet. Å sammenligne sykepleiere med bachelorer i komparativ samtidsdans blir reint vås. å bruke økonomisk markedsteori rundt yrker som sykepleiere blir alt for snevert da en ikke ser en direkte økonomisk fortjeneste på helsetjenester. Men ikke tar for seg den samfunnsøkonomiske gevinsten med å ha et helsemessig friskt arbeidsliv.

Men så kan en se hvordan dette er gjennomgående i yrkesgruppene og ikke bare ingeniører vs sykepleiere. Se på de yrkesfaglige gruppene hvor bilmekanikere tjener mye mer enn helse og sosialutdannede. Du sier at det er åpent for alle kvinner å ta ingeniørstudier idag. Noe det er. Men jeg vil si kjønnsrollesystemet systematisk demotiverer jenter til å ta slike utdanningsretninger. Her blir det tross alt forsøkt fra utdanningsinstitusjonene å endre på dette med ulike tiltak. Som f.eks kvotering, NTNU sin jentedag. Og på en del av disse studiene f.eks Energi og Miljø har dette funket meget bra. Så en får vel bare håpe på at det forsetter å forbedre seg

Men når det kommer til hvorfor lønnsforskjellene er så store som de er, så er det åpenbart mye som spiller inn. En kan gjerne peke på kjønnsroller. Men jeg tenkte jeg skulle si litt om sykepleiernes mulighet til å drive lønnskamp. Sykepleiere (og andre kvinnedominerte yrker) har idag ikke reel streikerett. Hvis streiken rammer tjenesten, som betyr å sette liv og helse i fare for pasienter. Setter staten inn tvungen lønnsnemd. På denne mangler kvinnene
Selv om det private markedet rundt sykepleiere er veldig lite ser en hvordan arbeidsgivere nekter å innføre tariffavtaler og for både privat og offentlig sektor mangler sykepleiere en reel streikerett (pga tvungen lønnsnemd) som er det viktigste virkemidlet i lønnskamp i Norge


Og så til slutt. La 8. mars være kvinnedagen. Jeg synes vi menn kunne takke oss til de 364 forøvrige mannedagene i året
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Nå er det nå slik at det ikke bare er stor etterspørsel etter ingeniører i arbeidsmarkedet. Sykepleiere er en av de mest etterspurte og ikke minst samfunnsviktige yrkene i landet. Å sammenligne sykepleiere med bachelorer i komparativ samtidsdans blir reint vås. å bruke økonomisk markedsteori rundt yrker som sykepleiere blir alt for snevert da en ikke ser en direkte økonomisk fortjeneste på helsetjenester. Men ikke tar for seg den samfunnsøkonomiske gevinsten med å ha et helsemessig friskt arbeidsliv.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke at ingeniører fører til større inntekter for stat/kommune enn sykepleiere. Poenget er at behovet for ingeniører er mye, mye større enn for sykepleiere. Det utdannes godt over tusen ingeniører mindre enn det er behov for hvert eneste år, og hvis det offentlige skal ha noen mulighet til å konkurrere med det private for å skaffe arbeidskraft må lønningene være minst så høye som nå.

Det er heller ikke til å skyve under en stol at ingeniørutdanningen, kanskje noe avhengig av type ingeniørutdanning, går for å være betraktelig vanskeligere enn sykepleierutdanningen. Man kan delvis se dette ut fra frafallsstatistikken, selv om den ikke tar hensyn til de som ikke begynner på ingeniørutdanning fordi de tror det er for vanskelig. Følgende tall for Høgskolen i Oslo er tatt fra denne artikkelen:

Fullfører / Forsinket / Frafall
Sykepleie: 60 / 19 / 22
Bioingeniør: 53 / 11 / 36
Ingeniør:47 / 16 / 37
Alle (unntatt 4-årig og deltid): 58 / 14 / 28

Man kan altså se at mens frafallet på sykepleierstudiet er på 37 prosent, er frafallet for bioingeniør- og ingeniørstudiet på hhv 68 og 79 prosent!

Man kan gjerne si seg uenig i at ingeniører skal tjene bedre enn sykepleiere, men jeg tør påstå at det ikke har noe med kjønn å gjøre. Det er fritt frem for hvem som helst å studere hva som helst.

Sitat av tep0sen
Men jeg vil si kjønnsrollesystemet systematisk demotiverer jenter til å ta slike utdanningsretninger.
Vis hele sitatet...
Dette er en ganske diffus påstand, vil jeg si. På hvilken måte, helt konkret, mener du at jenter blir systematisk demotivert til å gå annen utdanning? Hvilken systematikk er det du snakker om? Jeg har aldri sett noen systematisk demotivering av jenter mtp utdanning - snarere tvert i mot. Skolene driver hele tiden kampanjer for å få jenter til å studere ingeniøryrker, IT osv., og dette har fått opp antall søkere noe. Men hva må egentlig til for at man kan konkludere med at jenter generelt er mindre interessert i tekniske yrker, og gutter generelt er mindre interessert i omsorgsyrker, uten at det skyldes et stort sosialt press som tvinger de vekk fra det?
Sist endret av Provo; 10. mars 2010 kl. 06:36.
Sitat av Sio Vis innlegg
Forskjellen ligger i hvilket kjønn som dominerer yrket. Yrker hvor kvinner dominerer blir dårligere betalt enn tilsvarende yrker hvor menn dominerer. Påstanden er med andre ord korrekt. De står ikke valgfritt til å ta den jobben de vil, mange sliter med og forsørge familien sin.

Selv måtte moren til en kompis av meg sende barna til faren og flytte inn med sin egen mor da huset ble for mye og holde.
Vis hele sitatet...
Synes det er overkant rart at lønningene skal bli presset ned bare på grunn av hvilket kjønn som dominerer et yrke, og ikke ting som er markedstyrt som etterspørsel og konkurranse.
Og hva er det som tvinger en kvinne til å ta en sykepleierutdannelse framfor ingeniørutdannelse?

Uansett er ikke det et likestillingspørsmål etter min mening, men et problem med lønningene til en yrkesgruppe. Og bare fordi to yrker har omtrent lik lengde på utdannelsen er det ingenting som tilsier at de skal ha samme lønn.