Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4684
Hei freaks,

jeg jobber i en mindre bedrift, det er 2 butikker som er eid av sjefen min. jeg jobber på den ene med en annen kollega + sjefen, og de har like mange på den andre butikken også.

Kollegaen min var først lærling så ble han fast ansatt med en timeslønn på 125kr timen etter endt fagbrev.i ettertid har kollegaen min hatt en samtale med sjefen, men sjefen surra vekk samtalen med falske løfter om lønnsforhandlinger som vi aldri så noe til osv. Vi har ikke tariff avtale, ettersom sjefen ikke vil ha det av en eller annen grunn.

Driver på med fagprøva selv nå og skal vel ha en samtale med sjefen iløpet av de nærmeste dagene om fast ansettelse, og regner med at han slipper samme bomba på meg, 125kr timen.. Mener å ha hørt at minstelønn for selger i butikk er på 160 om man har jobbet der et par år?

Uansett, er det noen som har noen forslag til hva jeg kan si? vil ikke stå uten jobb, men vil jo ha det jeg har krav på i følge norsk lov.

Hva er konsekvensene for bedriften om man skulle meldt fra om dette eventuelt? har heller aldri fått overtidsbetalt selv om jeg har hver 3 uke hvor jeg jobber 44 timers uke.

Takk for svar
Sist endret av Isrsxd; 20. mai 2015 kl. 17:47. Grunn: glemte å legge til noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er inga minstelønn i Noreg. Maktmiddela du har er å melde deg inn ei fagforening, få med deg andre, og krevje tariffavtale, eller eventuelt seie opp om du ikkje får lønna du ønskjer.

Jobber du 44 timer skal du etter AML ha overtidsbetalt fire timer den aktuelle uka.

Som samtlege andre som whiner over lønn - meld deg inn i ei fagforening og ta diskusjonen med dei ASAP.
Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge på butikkarbeid. Hvis dere ønsker høyere lønn må dere lese dere opp på regelverk, organisere dere i en fagforening (i praksis Handel og Kontor), diskutere sammen og stille et samlet krav til sjefen. Det er heller ikke sikkert du har krav på overtidsarbeid siden arbeidstiden kan gjennomsnittsberegnes. Jeg jobber 30 timer enkelte uker og 55 timer enkelte uker uten at det medfører overtidsbetaling. Har dere ikke en avtale om en slik gjennomsnittsberegning er det reglene om alminnelig arbeidstid som gjelder.

Les mer her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151
Trådstarter
Har meldt meg inn i LO handel og kontor, de kunne ikke hjelpe meg så lenge sjefen ikke ville ha tariff avtale de andre ansatte tør ikke gjøre noe med saken.
finn en ny jobb og npr du har funnet en ny jobb så sier du opp.. 125kr timer er aaaaaaalt for dårlig. slavelønn
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Finn deg ny jobb umiddelbart, det der er uutholdelig dårlig lønn..
Dersom du har nedbetalt huslåndet er jo 125kr bra lønn...

Som hjempearbeider for 15år siden fikk jeg 118kr timen, som hjelpegutt.

Altså har du lønnen andre hadde for 15 år siden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Dersom du har nedbetalt huslåndet er jo 125kr bra lønn...

Som hjempearbeider for 15år siden fikk jeg 118kr timen, som hjelpegutt.

Altså har du lønnen andre hadde for 15 år siden
Vis hele sitatet...
Har du høyrt om inflasjon? Og lønnsauke? Inflasjonen tilseier at 118 kroner i 2000 tilsvarer over 150,- i 2015. Lønnsauken i resten av samfunnet tilseier at det er nærare 165,-.

Så kva du fekk for femten år sidan i kroner og øre er uinteressant. 125,- i dag tilsvarer under 100,- i timen for femten år sidan. Legg du 2.5% årleg lønnsvekst til grunn tilsvarer det 81,- i 2000.

Skilnaden utgjer omlag 60000 i året, eller det som er leigekostnad utanfor dei store byane. Det er åpenbart at det har mykje å sei!

Og sjølv om du har nedbetalt huslån og formue er ikkje 200k i året spesielt mykje. Det er brutto 17000,- i månaden, eller 12-13k etter skatt. Det er mindre i brutto enn dei fleste har i netto.
Sist endret av vidarlo; 21. mai 2015 kl. 00:23.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg jobber i Coop Prix. 148,77NOK/h. Fullført vgs og har generell studiekompetanse. Uten studiekompetanse er lønnen to eller tre kroner mindre. Prøv å søk på andre butikker i mellomtiden om byråkratiet hindrer deg. Du kan ikke få ræva i gir fort nok når det gjelder å sparke det i gang for det går, har gått og vil gå tregt (byråkrati, H&K osv). Og du "ser deg sikkert et annet sted om 5 år". Men det er fint å få fikset slikt til andre, da
Trådstarter
Ja han hoppet vel fra 104kr/t som lærling til 125kr timen..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Som de andre sier er det ingen minstelønn for butikk.
Forsåvidt ligger vel lønnstrinn 1 (18 år uten ansiennitet) på i overkant av 153 kr/time nå etter årets forhandlinger.
Den enkleste måten å sikre seg tarifflønn og ryddige oppgjør er å komme seg inn i en større butikkjede uten franchisedrift, disse følger som regel tariffen også uten å være bundet av den.
I Norge fins det ingen lovbestemt minstelønn. Det betyr at timelønnen må avtales mellom deg og din arbeidsgiver. Blir dere ikke enige, har du ikke jobb. Tariffavtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene bestemmer minstelønnen innen de forskjellige bransjene, men ikke alle arbeidsgivere er bundet av tariffavtale.
Sist endret av junkiebum; 21. mai 2015 kl. 21:35.
Trådstarter
har man ikke rett på så og så høy lønn om man har utdanning innenfor fagfeltet man jobber i?(typ svennebrev)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
har man ikke rett på så og så høy lønn om man har utdanning innenfor fagfeltet man jobber i?(typ svennebrev)
Vis hele sitatet...
Nei, generelt sett ikkje. Unntaka er tariffavtale og almenngjorte tariffavtaler.

Om du arbeider i butikk er ikkje tariffane almenngjorte, og om du ikkje får tariffavtale finst det inga minstelønn.