Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2220
Sitter her å arbeider med en mye data i excel.

Dataene er på rader nedover og nå skulle jeg gjerne kopiert de over slik at de istedenfor å være på rader nedover blir i en kolonne bortover.

Noen som vet hvordan dette gjøres? Finner ikke noe via hjelpfunksjonen i excel?
Sist endret av tassmus; 9. mars 2004 kl. 12:01.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Du kan eksportere, vha export wizard. Så kan du velge "rotate" - jeg tror dette bytter om aksene - og så importere igjen.

Om det ikke fungerer, så vet jeg egentlig ikke. Stort sett så sier man jo at man bør planlegge et spreadsheet før man begynner :P

h
Speaking of Excel.
Noen som vet hvordan man "låser" en kolonne(det er de som går nedover?) slik at den vises uansett hvor lang man scroller til høyre?

Edit: Mitt første IT-relaterte innlegg?
Sist endret av Mantus; 9. mars 2004 kl. 12:42.
Switch rows of cells to columns or columns to rows

Data from the top row of the copy area appears in the left column of the paste area, and data from the left column appears in the top row.

1 Select the cells that you want to switch.
2 Click Copy .
3 Select the upper-left cell of the paste area.

The paste area must be outside the copy area.

4 On the Edit menu, click Paste Special.
5 Select the Transpose check box.
Sist endret av Don Corleone; 9. mars 2004 kl. 13:13.
Opprinnelig postet av Mantus
Speaking of Excel.
Noen som vet hvordan man "låser" en kolonne(det er de som går nedover?) slik at den vises uansett hvor lang man scroller til høyre?

Edit: Mitt første IT-relaterte innlegg?
Vis hele sitatet...
Tror du kan bruke Freeze Panes funskjonen til dette.

Du markerer den kolonnen til høyre for den du vil skal være fast, så klikker du Windows->Freeze Panes. Da vil alle kolonnene til venstre vise uansett hvor langt man scroller til høyre. Vet ikke om det er mulig å låse kun en kolonne midt i...

Merk at dette også vil fungere hvis du stiller deg på en rad (f.eks. rad 2) og klikker Windows->Freeze Panes. Da vil alle rader over denne vise samme hvor lang du scroller ned. Dette er veldig hendig hvis du har en lang liste som du vil vise headingene på hele tiden.

Beklager at jeg ikke vet hva dette heter på norsk, men jeg foretrekker den engelske officepakken. Så slipper jeg å lære meg formler i excel både på norsk og engelsk.
Takker,det funket akkurat slik jeg ville. Var bare A jeg ville fryse.
Het forresten bare Frys på Norsk
tassmus's Avatar
Trådstarter
Problemet mitt løste seg ved å kopiere radene jeg ville benytte, deretter klikke på "paste as special..." og krysse av for "transpose"