Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1780
Du er min venn
niigu's Avatar
- Hun hadde blitt superbra om hun slanket seg litt!

Slik ble kvinnelig deltager hengt ut i årets «Idol»

I årets versjon av «Idol» ser det ut til at dommerne skal være enda slemmere og spydigere med deltagerne. Og nå går kommentarene ikke bare på stemme og talent.

En kvinnelig «Idol»-deltager fikk beskjed om å slanke seg noen kilo etter sin audition foran de fire «Idol»-dommerne.

- Jeg lever av å være ærlig, og er klar til å knuse drømmer, sier Thomas Strzelecki om jobben som «Idol»-dommer.

Og etter det VG kjenner til, går juryen langt i sine tilbakemeldinger av negativ art. De legger ikke skjul på hva det er som gjør at de ikke kan sende auditiondeltagerne videre.

Et jurymedlem sa rett ut til en deltager at hun burde slanke seg litt.

- Jeg var bare ærlig. Hun sang kjempebra, men hun hadde blitt superbra om hun slanket seg litt. Det var ikke så ille ment som det kanskje låter, sier det svenske jurymedlemmet Douglas Carr - som på 90-tallet var låtskriver og produsent for Ace Of Base og Dr. Alban.

TV2 sender innslaget i kveldens sending, og informasjonsansvarlig Bjarne Laastad for «Idol» mener det er forsvarlig å viderebringe kommentaren.

Gikk for langt

- Vi viser det fordi det blir en interessant diskusjon ut av det. De andre dommerne reagerer kraftig på Douglas Carrs kommentar. De synes det er meningsløst og drøyt, sier Laastad.

- Det finnes utallige eksempler på jenter som har blitt oppfordret til å ta av noen få kilo - og som har endt opp med spisevegring. Vil TV 2 ha en «Idol»-dommer som oppfordrer jenter til å slanke seg?

- Nei, vi tar et standpunkt mot det Carr sier umiddelbart etter kommentaren. Og programlederne sier også at dette ikke er noe «Idol» står for, sier Laastad.

En annen deltager ble kastet ut av prøverommet med denne beskjeden: «Du har ingenting her å gjøre! Kom deg ut!» Mens jurymedlem Anneli Drecker sa til en jente at hennes sang minnet henne om en avansert karusell hun tok i sommer - en som gjorde henne kvalm og svimmel.

- Er ikke dette å gå litt for langt?

- Jo, det var nok å gå litt langt. Det er det slemmeste jeg har sagt til en deltager. Jeg var veldig sliten, i dårlig humør, det var sent på natten - og jeg sprakk. Det var kjempeslemt, sier Anneli Drecker.

- Er du redd for reaksjoner?

- Nei, det er jo en del av jobben å ta imot reaksjoner og stå inne for det man har sagt, sier Drecker.

Men «Idol»-dommerne benekter at de har blitt pålagt å være slemmere i år.

- Vi har bare fått beskjed om å være ærlige. Simon Cowell er en stor drittsekk, men sånn er vi ikke i Norge, sier Strzelecki.

- Nei, vi er ærlige og tydelige på en konstruktiv måte. I år har folk en sterkere formening om det de sitter og ser på, men de fleste synes vel juryen i «World-Idol» var patetisk. Det er ikke vi, sier juryformann Jan Fredrik Karlsen.
Vis hele sitatet...
For de uvitende: Dette er Simon Cowell..

Det jeg vil frem til her er at dette er da absurd..?
Når dommerne bestemmer seg for å dømme mer etter hvordan personen ser ut enn de er til å synge, da går man for langt.
Simon Cowell kritiserer aldri utseendet foran deltagere (utenom World Idol) på denne måten.

"Om hun hadde slanket seg litt" er jo en veldig "mild" form for kritisering. Men det er snakk om ei ung jente med en mulig drøm om å bli popstjerne. Dette kan både skape depresjoner og et dårlig psykososialt miljø rundt denne personen. Særlig da TV2 skal sende innslaget. Dette kan føre til div. mobbing eller enkelte bemerkninger som kan gå inn på jentas sinn.

I fjor husker jeg Jan Fredrik Karlsen sa til ei av konkurrentene, ei jente som klart var overvektig/kraftig og som spurte om dette var noen slags form for bremser, at det hadde absolutt ingenting med vekten å gjøre. Det er ren løgn hvis man trekker en parallel med denne saken.

Jenta jeg snakka om som deltok ifjor, kom ikke videre.
Hun hadde jobbet med Jan Teigen og hadde mye erfaring og hadde en fantastisk stemme! Syns da jeg.. Men dette var visst ikke "passelig".

Er det bare meg som synes dette er diskriminering?
Si hva du mener.

ngu
Sist endret av niigu; 23. januar 2004 kl. 21:25.
Det spørs jo hvordan du ser det. Man må være såpas realist at feite (unskyld utrykket) ikke selger like mange plater som tynne. Det er selvsagt visse untak, jeg sa selv programmet å ble litt overasket at han svensken turte å si det rett ut, kansje det er godtatt i Sverige , men de norske dommerne virket ikke positive til uttalelsen.
jeg er ganske sikker på at de som er feit vet at de er feit, så det blir jo til å si til en med briller at han har briller. ser ikke noe galt i det. feite folk bør ha selvironi selv om det er alvorlig ment.
asså... går det på utseende, KURT vannt, han er ikke PEN, men heller normal..

Tette saker det der,,
Irriterer meg litt over folk som ikke kan ta kritikk, men et som er verre er når media overdriver saker som dette.
Nå skal det skal være sagt at jeg mener at hun som kanskje var bittelitt overvektig taklet dette veldig bra.
Selv om det var en noe unødvendig kommentar, synes jeg media blåser opp dette noe enormt, det er tross alt snakk om idol, alle vet hva det går ut på, og om man faktisk stiller opp, burde man være _mer_ enn klar over at man risikerer krass og tom. stygg kritikk.
Herregud dette er en IDOL konkuranse, ikke en syngekonkuranse.

Et idol skal være pen,tynn,smart osvosvosv sånn har det altid vært, sånn kommer det altid til å bli...

enten vi liker det eller ikke...

jeg liker det ikke
Er litt uenig i din mening om et "idol", jeg driter en lang i hvordan folk ser ut, et idol kan godt vært "feit som faen", men du har nok likevel et poeng. Selv om ting er slik akkurat nå, trenger de ikke være sånn i fremtiden.
Folk som melder seg på Idol, når det går for andre gang i Norge, vet helt klart hva de går til. Hvis de IKKE var klar over at de skulle møte denne motgangen, så er de enten stokk dumme, eller har bodd under en stein de siste 12 mnd...

Det er jo kun de første episodene av Idol som er underholdning, i mine øyne iallefall. Resten av skiten kan dem bare ha. Jeg skal ærlig innrømme at jeg storkoser meg når folk blir driti ut på den måten/lar seg drite ut på den måten.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Må si meg enig med morten - det er de første episodene som er artige. Det er ikke like underholdende å se på de som faktisk kan synge.

Når det gjelder kommentarer om utseende til deltakerne, er det egentlig helt på trynet, siden det tross alt er en musikkonkurranse. Likevel skjønner jeg for så vidt hvorfor dommerne gjør som de gjør. Med unntak av Kurt, hvor mange så lite pene (stygge) mennesker er det i populærmusikken i dag? Ingen så vidt jeg vet. Dagens populærmusikk går ut på å se bra ut, og ha en middels bra stemme. Så skal artistene synge tekster de ikke har skrevet selv, til monoton musikk de ikke har skrevet selv. Akkurat sånn det har gått med de tre Idol-folka (selv om de kanskje har skrevet noe selv). Meningen med Idol er altså å finne slike folk, ikke folk med virkelig musikalsk talent (noe alle tre er helt blottet for spør du meg).
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig skrevet av morten:
Folk som melder seg på Idol, når det går for andre gang i Norge, vet helt klart hva de går til. Hvis de IKKE var klar over at de skulle møte denne motgangen, så er de enten stokk dumme, eller har bodd under en stein de siste 12 mnd...

Det er jo kun de første episodene av Idol som er underholdning, i mine øyne iallefall. Resten av skiten kan dem bare ha. Jeg skal ærlig innrømme at jeg storkoser meg når folk blir driti ut på den måten/lar seg drite ut på den måten.
Vis hele sitatet...
Kurt vant sist Idol, og han vant World Idol.
Kurt ser ut som et misfoster.

Kurt er 99% "stygg".
Så klart vet ikke folk hva de går til da.

n
Idol er ikke bare en sangkonkuranse nei, jeg tror det var følgende tre kriterier de ser etter: Sangtalent, utseende/utstråling og en ting til jeg ikke husker.

Da må det være greit å bedømme etter utseende slik det også gjøres i misse konkuranser.
Det er visst en del misforståelser ute og går nå det kommer til Idol her. Poenget med serien har aldri vært å finne personen som er flinkest til å synge her i landet, men å hype frem et fjortis-idol. Man skal finne en person som alle landet topp 20-slaver kan se opp til og forelske seg i. Man skal finne en person, som de selv sa, som synger sanger småunger vil ha som ringetone. Man skal laget et gedigent spetakkel runt to-tre personer som platebransjen kan melke for mest mulig penger i løpet av et år, inntil neste runde og nye melkekyr.

Slik er det dessverre, og tro det eller ei; dess penere en person er, dess verre kan musikken som kommer ut av han/henne være.
Sist endret av Mjaa; 24. januar 2004 kl. 23:09.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det at dommeren mente hun burde ta av et par kilo er jo bare veldig mild kritikk.
Dersom han hadde sagt noe i retning av:
"Pell den feite fleskeræva di ut herfra! Du lager merker i gulvet når du går din jævla hvalross!" så kunne jeg forstått at det kom opp i mediene...
Jeg synes det er så jævlig overdrevet, den saken der..
Ja vel, han sa at hun var overvektig lissom, men hør på hva folk i USA får høre da! Han slemme dommern sier jo til dem at han skulle ønske han var døv, så han slapp å høre på det igjen, og han sa direkte til ei dame at utseende hennes var rett og slett FOR jævlig til å være med.
Her så ble ei jente kalt for tjukk, og det blir klaska opp i allverdens aviser over hele landet.
Tål å bli kalt tjukk da. Jeg vet at jeg er småtjukk, så jeg ville ikke akkurat stilt opp i Idol, og om jeg hadde det, hadde jeg ikke synes det var det spor rart om de prikka på utseende mitt.
Synes det var mild kritikk til dama som ble blåst noe så inni helvete opp.
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Jo, skjønner jo det!

Men saken er:
Denne dama var visstnok veldig flink til å synge (jeg så ikke "Idol" igår, men jeg har lest det!) og hvorfor skal utseendet være en avgjørende faktor i en konkurranse hvor man legger mest vekt på selve synge-talentet?

Det reagerte jeg på iafall..

n
Opprinnelig postet av niiGu
Kurt vant sist Idol, og han vant World Idol.
Kurt ser ut som et misfoster.

Kurt er 99% "stygg".
Så klart vet ikke folk hva de går til da.

n
Vis hele sitatet...
Å herreguuud, må du faen meg gi deg. Hva er det ALLE dommere gjør i innledende runder i Idol? De driter seriøst mange av deltagerne loddrett ut. Om det er på Norsk, Engelsk, Amerikansk, Polsk, Nederlansk, osv, så driter de dem ut. Det er noe ALLE vet. Det er derfor de første episodene faktisk er gøye å følge med på.

Kan du seriøst sitte der og si at du ikke var klar over at dommerne dreit ut folk som hadde dårlig stemme, og at folk med dårlig stemme ikke klarer å høre at de har det selv?

Denne dama var visstnok veldig flink til å synge (jeg så ikke "Idol" igår, men jeg har lest det!) og hvorfor skal utseendet være en avgjørende faktor i en konkurranse hvor man legger mest vekt på selve synge-talentet?
Vis hele sitatet...
Du så ikke episoden, men dommerne var jævlig stygg med henne? Det var 1 dommer som sa hun burde gå litt ned i vekt, de 3 andre ble sinna på han med en gang etter at han sa dette her. Det står jo til og med i artikkelen du har lest.

Skuffende...
Hvis utseendet hadde vært avgjørende hadde ikke hun gått videre, men det gjorde hun..
Nå kan det se ut til at Gina (som ble bedt om å slanke seg) faktisk har tatt dette til etterretning - Slanket seg etter Idol-press
Er enig med de som sier at det er en del av Idol er å drite ut folk. Det er jo dette hele programmet dreier seg om, det er meninga at dommerene skal være litt "nazi" og gi noen slibrige komentarer til deltagere som de synes ikke har noe der å gjøre. Alle vet at folk blir drete ut, bare se på Keith, han som sang "like a virgin" i det Amerikanske Idol, De viste jo når han sang på World Idol konkuransen, han ble dretet ut forann hele verden. De erklærte han som verdens dårligste idol også btw
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig skrevet av morten:
Kan du seriøst sitte der og si at du ikke var klar over at dommerne dreit ut folk som hadde dårlig stemme, og at folk med dårlig stemme ikke klarer å høre at de har det selv?
Vis hele sitatet...
Følg med selv. Jeg driter hardt i om dommerne driter ut folk som melder seg på en sangkonkurranse og ikke er god til å synge.
De får seff som fortjent. Men hvis, morten "nFF Marshall", hadde et visst talent innen sang og du var god til det; ville du da vært glad for å høre: "Du er evig god til å synge! Hvis du hadde vært finere, kunne du gått videre! ..NESTE!"

Nok en gang skrevet av Morten:
Du så ikke episoden, men dommerne var jævlig stygg med henne? Det var 1 dommer som sa hun burde gå litt ned i vekt, de 3 andre ble sinna på han med en gang etter at han sa dette her. Det står jo til og med i artikkelen du har lest.
Vis hele sitatet...
Helt ordrett, har jeg skrevet det?

n
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hun som vant pop idol her i england var jo ikke akkurat slank. Men faen da, er dette noe å ta seg sånn på vei over? Om dere ikke har bedre å ta dere til enn å glane på noe så hjernedødt som Idol, så... *sukk*

nevermind
Men det virket jo som om det var litt mer fokus på utseende og andre ting i tillegg til sangen i år. Det sa de vel noe om i programmet, at et idol måtte være sånn og sånn. Det var ikke utelukkende sangstemmen som telte lenger. Mener i alle fall at jeg hørte noe slikt.
Det som er litt rart, er at det alltid kommer noen som ikke kan synge eller stå på en scene. Hvorfor? Pr-kåte etter å bli slengt på dør foran norske tvtittere?
Stiller du til audition på Idol...da vet du hva du går til, enkelt å greit.

Dommeren sa faktisk ikke: "Kom deg ut di feite megge!", Han påpekte at sjansene hennes ville være bedre om hun gikk ned litt i vekt. Vi mennesker er faktisk slik at når vi treffer en person for første gang, så danner vi oss et inntrykk av personen utifra utseende, lukt og oppførsel. Denne oppfatningen endres jo ganske raskt når man kommunisererer med personen, ikke sant? Komersiellt sett er det bedre att hun var litt slankere. Det er penger man er ute etter å tjene. (Førsteinntrykk TV = kun utseende) Hun kom forresten videre gjorde hun ikke?

Jeg mener at man kan ikke ikke gå på tåhev rundt folk fordi de er overvektige. Man må kunne tåle å høre litt kritikk. Folk har ellers ingen betenkelighetet med å si "Guuuud hvor tynn du er! du må spise mer!". Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal gå rundt å strø rundt seg med nådeløs kritikk, men er man overvektig må man forvente å få høre det av og til...er man tynn får man høre det... er man skallet får man høre det...hvis man på noen måte skiller seg ut fra det sammfunnet ser på som et "Idol" vil man få høre det før eller senere.

Kommentaren til denne dommeren gikk på tvers av det som anses som en sosialt akseptabel kommentar. Jeg syns ikke han burde ha sagt det, men det ble nå engang gjort. Forøvrig så hadde dommerne ca. 7000 stykker på audition...når hadde du 7000 samtaler, på rad, uten å si noe dumt?


Så over til de andre utsagnene:
Ikke så smart sagt mye utav dette, nei, men endel er tatt totalt ut av sammenheng. f.eks: «Du har ingenting her å gjøre! Kom deg ut!» , det ble sagt til en deltaker som var der for å demonstrere sitt standpunkt for folkemusikk; mot det konseptet Idol står for. Deltakeren nektet å forlate rommet, å måtte kastes ut.

Forøvrig så gnir nok TV2 seg kraftig i hendene til dette...dette blir diskutert så busta fyker over det ganske land. Tro om det blir mange som ser på neste program?
Opprinnelig postet av niiGu
Følg med selv. Jeg driter hardt i om dommerne driter ut folk som melder seg på en sangkonkurranse og ikke er god til å synge.
De får seff som fortjent. Men hvis, morten "nFF Marshall", hadde et visst talent innen sang og du var god til det; ville du da vært glad for å høre: "Du er evig god til å synge! Hvis du hadde vært finere, kunne du gått videre! ..NESTE!"


Helt ordrett, har jeg skrevet det?

n
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe talent innen sang, jeg vet jeg ikke har noe talent innen sang, derfor stiller jeg ikke opp. Slik du skriver det, er det slik jeg tolker det. Du baserer jo alt du har å komme med av argumenter i denne diskusjonene, på en artikkel du har lest.

Tenk deg litt om. Hun var nok klar over at hun var overvektig, og rådet hun fikk, er ikke dette nokså sant? Han trakk frem Meja som et eksempel, etter at hun ble feit, så sluttet hun å selge plater.
Musikkverdenen er en ond og følelsesløs verden, det er ikke noe vi kan gjøre med det,desverre.