Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  194 10311
Need I say more?
Takk for linken, har alltid brent for å skrive meg på underskriftslister når det gjelder nei til obligatorisk nynorsk. Nynorsk er noe herk for oss som ikke bruker det daglig.
Har ikke noe i mot nynorsk jeg. Ville heller skrevet det om jeg kunne det. Men to skriftspråk blir bare unødvendig.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
http://www.nynorsk.no

(Ja, jeg liker nynorsk)
Jeg er ført opp der 10 ganger eller noe, og fyfasanjakt, det er noe jeg vil betale for å skrive under på!
Hvis dere liker nynorsk hvorfor skriver dere ikke på nynorsk her?
(NEI! For guds skyld, det var ikke noen oppfordring!)
Better than thou.
Akkuratt derfor. Folk hater å lese nynorsk på nettet generelt og derfor skriver de fleste bokmål. Slik jeg har forstått det ihvertfall. Forøvrig er jeg enig med AUF.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kanskje jeg skal begynne... Nei, grunnen til at jeg ikke skriver på nynorsk, er at gjennom hele grunnskolen ble jeg opplært i bokmål (bakmål), ikke nynorsk. I ettertid er jeg utrolig bitter på skolen på grunn av dette, siden de med den opplæringen har bidratt til å ødelegge den dialekten min, som har mye større likhet med nynorsk enn med bokmål.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
dialekt har ingenting på papiret å gjøre..
hadde alle skrevet dialekt hadde ingen skjønt en dritt
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nei, vi kunne jo skrevet dansk i stedet... Bokmål er en tilpasning av dansk, slik at det skal ligne mer på de norske dialektene.

Så har jeg litt små problemer med å forstå hvorfor man vil ha bort nynorsken, bortsett fra at de aller fleste syns det er jævla kjedlig. De fleste språkforskere mener jo at man ikke blir dårligere i hovedmålet av å ha sidemålsundervisning; heller tvert imot. Og for de skolene som har nynorsk som hovedmål, skal det der ikke undervises i bokmål?
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Fordi man kan gjøre seg forstått på bokmål. Gi en nynorsk tekst til en danske og han hyler og løper derifra.
eneste som er kjipt med nynorsk er å sitte å slå opp på alle substantivene for å finne ut hvilket kjønn de er...
jeg har hatt nynorsk som hovedmål gjennom hele grunnskolen, var noe drit, men fikk nå bra karakter i sidemål hehe...senere har det bare resultert i at jeg blander sidde en god del.. det er faktisk slik at nynorsk kommer fra norsk og bokmål fra dansk, men etterhvert blir de mer og mer like hverandre tro det eller ei! de som har gått på grunnskolen vet at ivar åsen gikk og samlet sammen ord fra hele norge...samlet i en bok og det ble til norsk...2 fyrer ved navn wergland og welhaven fikk med seg folk på hver sin kant, den ene ville bygge norsk på dansk og den andre på dialkter fra hele norge. men sikkert kjedelig å høre om slikt skolepreik, netopp hatt det omigjen på skolen så vet litt...

har skrivd under på neitilnynorsk.no
Synes det er utrolig at unge mennesker er for nynorsk i dag. Skjønner godt de bøndene i stortingen som tviholder på nynorsken og tvinger oss unge til å lære to skriftspråk, men unge mennesker??

Det er jo idiotisk med to skriftspråk i et landt med 4.5 millioner mennesker og bare 5% av de snakker nynorsk, og det er bøndene i nordnorge.

Og dere må jo innrømme at nynorsk høres ut som ja, jeg vet ikke hva, men stygt er det!

Jeg gikk ut av ungdomskolen med 2 i nynorsk, fordi? jo jeg hatet det...jeg blir så forbanna.
Hva er vitsen med å lære Nynorsk når bare 200'000 snakker det fuckings samespråket? Det gjør da ikke noe om språket forsvinner, kommer uansett til å være et par tullinger som tar vare på det.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hold kjeft og lær dere nynorsk. Det er noe som kalles folkeskikk, enten dere vil det eller ei.

Og: I nordnorge snakker man bokmål, konservativt bokmål som sådan. På deler av VESTLANDET snakker man nynorsk. Så vær så snill og tenk dere litt om før dere skriver.

Det som derimot kan diskuteres er hvorvidt nynorskundervisningen bør gjennomføres som i dag. Selv mener jeg at man vil unngå en masse problemer hvis man begynner med nynorsk tidlig. Å begynne med nynorsk i videregående er noe tull...
Opprinnelig postet av Dekilaz
Hold kjeft og lær dere nynorsk. Det er noe som kalles folkeskikk, enten dere vil det eller ei.
Vis hele sitatet...
Idiot.
Folkeskikk har ingenting med dette å gjøre?!?
Når en så liten % av befolkningen snakker grautmålet er det klart at vi som ikke snakker det reagerer når vi blir tvunget gjennom det på skolen?

Det er så latterlig å høre på argumenter _for_ nynorsk, spessielt fra en som deg.
er korrekt det han sier om at det er endel nynorsk på vestlandet..


Gjør nynorsk om til valgfag... *thumbs up*
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
i bergen snakker man ihvertfall den dialekten som er nærmest bokmål (ikke mine ord), så ikke trekk oss med i slummen din når du nevner vestlandet.

forøvrig kan du neppe bruke ordet folkeskikk, folkeskikk er å ikke rape ved matbordet.. å lære seg nynorsk er ikke folkeskikk.

slik som jeg oppfatter det så er det meningsløst å tvinge dette skriftspråk på folk, knappe ett par hundre tusen tapte sjeler har i realiteten bruk for det..
nei gjør nynorsk til frivillig fag, og la det dø ut av seg selv..
denne krampeaktige tviholdingen på dette døde språket er bare selvpining
Opprinnelig postet av SkyFex
Hva er vitsen med å lære Nynorsk når bare 200'000 snakker det fuckings samespråket?
Vis hele sitatet...
Ok? Samespråk? Nei nå må jeg le Det var vel ikke samene som oppfant det språket vvar det vel? Nei. De ble derimot tvunget av os, nordmenn, til å snakke nynorsk. Så jeg vet ikke hvor glad de er i nynorsk. Er enig i at hvis alle hadde skrevet dialekt, så hadde alt gått til helvete. Nynorsk burde være et valgfag, ikke obligatorisk. Det kunne jo evt. vært omvendt nord i landet. Slik at bokmål var et valgfag. Min mening
Master debater
Dekilaz's Avatar
chaos: spesielt fra en som meg? skjønte ikke den helt.

nso: er selv fra sørvestlandet og kan dårlig nynorsk. Folkeskikk er de vanlige etiske regler i et samfunn, og det sees fremdeles på som naturlig i dagens samfunn å kunne nynorsk.

men:

Når vi først har 2 skriftspråk, så vil det være naturlig å lære seg begge. Det skal også sies at de som har nynorsk som hovedmål også blir påtvunget bokmål på samme måte.

Hvorvidt vi faktisk trenger 2 skriftspråk er noe helt annet. Selv mener jeg at måten man holder liv i nynorsken på i dag er meningsløs og bare med på å ta knekken på den eventuelle motivasjonen som skulle ligge hos elevene.
Sist endret av Dekilaz; 12. desember 2002 kl. 21:31.
Kommer fra odda der språket består av blanding mellom nynorsk og bokmål. Skjønner godt dere som bare har bokmål at dere synes nynorsk er noe herk siden dere ikke kjenner skikkelig til det, og at det til tider blir vanskelig. Jeg personlig synes ikke nynorsk er noe herk og noe forbanna tull. Har selv hatt bokmål gjennom hele skolen, og synes det fungerer bra.

Dere "neitilnynorsk" folk, hvordan hadde dere reagert hvis dere skrev feks et brev på bokmål og fikk svar på nynorsk? Dere hadde blitt sinna over å måtte lese den "dritten". Så det er jo bare rein høflighet å kunne svare på nynorsk når du får et brev som er på nynorsk.
Vi på Østlandet har OVERHODET ikke brukt for nynorsk, med mindre vi er ansatt i staten og skal skrive offentlige dokumenter. Hvorfor skal vi bli tvingt til å lære noe vi ikke trenger?
Om jeg får svar på nynorsk gir jeg blanke i, jeg gidder ikke svare på nynorsk hvis den situasjonen oppstår.

Bokmål brukes tross alt rimelig mye mer enn nynorsk. Sett en riksavis på nynorsk? Måtte bli raddisavisa Klassekampen, men selv den er ikke 100% nynorsk.

*bygge en tidsmaskin og ta Ivar Aasen til fange*
Master debater
Dekilaz's Avatar
kermit-: Nei, Østlandet er jo verdens sentrum. Vi gir faen
Ok, nynorsk elskere.

Fortell meg vitsen med å ha nynorsk på skolen?

Har ikke hørt et godt argument for nynorsk, og det eneste jeg har fått ut av de uendlige diskusjonene vi hadde i timen om nynorsk, var at man må svare på det samme skriftspråket, hvis du f.eks. fikk et brev, wtf?

3 år med nynorsk for å kunne svare på brev man aldri får?!?

Og det med å bevare den norske kulturer en bare bull, har vi egentlig noe kultur igjen? og uansett who cares?
Jeg bare samenligner det med samisk, fordi det er et like ubrukelig språk. Og det høres likt ut

Jeg skal vedde på at det er like mange % som f. eks. snakker spansk i USA enn det er folk som snakker nynorsk i norge.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Patetisk. Hvorfor i helvete skal vi som snakker nynorsk (dvs, dialekt som er nærmere nynorsk en bokmål) måtte skrive bokmål da? Vi må lære bokmål akkurat som dere må lære nynorsk.

Greit, vi avskaffer sidemål. Bokmålsfolket får egne tekster på filmer, bøker, dagligvarer, etc etc. Samme får nynorskfolket. Vi oppretter egne forumer på nettet, nynorsk og bokmåls avdelinger. Bergenstidene kommer i nynorsk og bokmål. Dagbladet. Se og hør. nFF nynorsk og nFF bokmål. Tenk så jævla stress det hadde blitt da! Ser ikke problemet med at vi har det som vi har det i dag, jeg snakker og skriver til daglig på nynorsk, men når jeg er på feks internett prøver jeg så godt jeg kan å skrive bokmål. Uansett så trenger en ikke å lære alle de homoseksuelle vriene nynorsk har på ting og tang, ingen som sier "vi sjåast" uansett og det meste som blir godtatt på bokmål går under nynorsk og.
Hvorfor må de som snakker og skriver bokmål obligatorisk lære seg nynorsk, når bare en så liten del av befolkningen bruker det?
Jeg er enig i at nynorsk burde være et valgfag for de som har bokmål osv. Og det hadde sikkert vært mye mer nyttig å ha flere timer med matte i 3 år enn sidemål.

Norge består faktisk av andre deler enn bare østlandet, og en stor del av norges befolkning snakker nynorsk. Men denne diskusjonen kommer til å forsette evig, å diskutere nynorsk med østlendinger er som å pisse i motvind.
Vi deler landet i 4 deler for å løse det hele: ØstLANDET, VestLANDET, SørLANDET og Norge (oppi nord). Alt ville blitt så mye bedre hvis dette hadde skjedd? Eller kanskje ikke. Nynorsk er spesielt vanskelig for oss her i Bergen, siden vi mangler hunkjønnsformen. Noe som gjør alt mye vanskeligere. Blæ
SkyFex: Vel, den spansktalende befolkningen i USA er den største minoriteten der borte så det var et dårlig eksempel
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Siden de fleste argumentene her går på at man enten ikke liker nynorsk, eller at man ikke har bruk for nynorsk, så kan jo det brukes på andre fag også.

Mens jeg gikk på ungdomsskolen følte ikke jeg at jeg hadde bruk for f.eks musikktimene og formingstimene. Der lærte vi bare dritt uansett. Jeg ville mye heller hatt mer matte og naturfag. I ettertid kan jeg derimot forstå at mye av det jeg lærte der (musikk og forming) faktisk kan være fint å kunne (nei, jeg kan ikke komme med noen konkrete eksempler). Burde en slik ordning blitt innført? Slik at man kun har de fagene man føler for å ha, fordi man på det tidspunktet tror at man ikke vil få bruk for de andre fagene senere i livet? Husk på at man som 13-åring (når man begynner på ungdomsskolen, og får sidemålsundervisning) har ikke akkurat har en overflod av livserfaring, og sannsynligvis ikke vil være i stand til å tenke seg fram til hva man vil få bruk for i framtida.

Greit nok at nynorsk ikke er det mest nyttige for folk som er født i Oslo, oppvokst i Oslo og bor i Oslo, men det er vel bedre at man kan det enn at man ikke kan det hvis man en gang kommer i en situasjon der man trenger det?
Skal du bli politimann er du nødt til å skrive bra nynorsk, enten du bor i oslo eller kautokeino
Ministry of Love
sptz's Avatar
den situasjonen at du snakker om aybara er en konstruert situasjon.. alle grautmål folk forstår bokmål og omvent (vis vi tar vekk setesdalen da.. ) så hvorfor ikke la sidemål bli valgfag? De som må kunne det (noen statsansatte), kan jo ha sidemål som en spesial kompetanse.. dette valgfaget kan jo godt komme først på videregående så er man litt eldere når man tar valget.

JA jeg skrev meg på listen...
Opprinnelig postet av aybara
Greit nok at nynorsk ikke er det mest nyttige for folk som er født i Oslo, oppvokst i Oslo og bor i Oslo, men det er vel bedre at man kan det enn at man ikke kan det hvis man en gang kommer i en situasjon der man trenger det?
Vis hele sitatet...
Gi meg et eksempelt på når du trenger nynorsk kunnskaper...

De sier de er for frivilleg sidemål, eller frivilleg mål, men urlen er www.neitilnynorsk.no. Bare for å opplyse så er bokmål ett sidemål og, så det gjir ikke mening.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Klart det ikke er en konstruert situasjon at de som er vokst opp med bokmål får bruk for nynorsk, og omvendt. Når det gjelder hvem som får bruk for det, og hvor, er det alle som er ansatt i det offentlige, dvs ca 1/3 av Norges sysselsatte befolkning (kilde: http://www.ssb.no/emner/00/01/10/val...-08-28-01.html). Så ikke kom å si at man ikke har bruk for å kunne begge målformene.
Opprinnelig postet av Tias
Greit, vi avskaffer sidemål. Bokmålsfolket får egne tekster på filmer, bøker, dagligvarer, etc etc. Samme får nynorskfolket. Vi oppretter egne forumer på nettet, nynorsk og bokmåls avdelinger. Bergenstidene kommer i nynorsk og bokmål. Dagbladet. Se og hør. nFF nynorsk og nFF bokmål. Tenk så jævla stress det hadde blitt da! Ser ikke problemet med at vi har det som vi har det i dag, jeg snakker og skriver til daglig på nynorsk, men når jeg er på feks internett prøver jeg så godt jeg kan å skrive bokmål. Uansett så trenger en ikke å lære alle de homoseksuelle vriene nynorsk har på ting og tang, ingen som sier "vi sjåast" uansett og det meste som blir godtatt på bokmål går under nynorsk og.
Vis hele sitatet...
Selv om vi ikke lærer nynorsk så betyr ikke det at vi bør splitte opp alting i to deler. Grunnen til at jeg ikke vil lære nynorsk er at jeg forstår det helt fint uansett! Og jeg er ganske sikker på at dere som snakker nynorsk forstår bokmål VELDIG godt. Hvorfor lære et språk vi forstår allikevel spør jeg.

SkyFex: Vel, den spansktalende befolkningen i USA er den største minoriteten der borte så det var et dårlig eksempel
Vis hele sitatet...
Kermit: Men du skjønte poenget
Opprinnelig postet av RoadKill
De sier de er for frivilleg sidemål, eller frivilleg mål, men urlen er www.neitilnynorsk.no. Bare for å opplyse så er bokmål ett sidemål og, så det gjir ikke mening.
Vis hele sitatet...
Fordi de kom på ideen om siden i 9ende klasse.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Onkel Sjokolade skulle deltatt i denne diskusjonen
Opprinnelig postet av SkyFex
Opprinnelig postet av Tias
Selv om vi ikke lærer nynorsk så betyr ikke det at vi bør splitte opp alting i to deler. Grunnen til at jeg ikke vil lære nynorsk er at jeg forstår det helt fint uansett! Og jeg er ganske sikker på at dere som snakker nynorsk forstår bokmål VELDIG godt. Hvorfor lære et språk vi forstår allikevel spør jeg.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der, vi forstår hverandre utmerket! så hvorfor bry seg å lære hverandres skriftspråk?

Jeg hadde et veldig bra gjennomsnitt på ungdomsskolen, men hadde en 2er i nynorsk som trakk mye ned på gjennomsnittet. Så hvorfor la et fag som ikke betyr noen ting ødelegge for oss?

Ivar Aasen kan brenne.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Det er ikke bare snakk om å forstå, det er snakk om å kunne utrykke seg godt skriftilig også. På begge målformene.
Opprinnelig postet av chaOs
Ivar Aasen kan brenne.
Vis hele sitatet...
Så enig, så enig. Nynorsk fører kun til dårlige karakterer og høyt fravær!
Opprinnelig postet av nso
dialekt har ingenting på papiret å gjøre..
hadde alle skrevet dialekt hadde ingen skjønt en dritt
Vis hele sitatet...
for du snakker ikke dialekt.... denne østlandsdialekten er den mest feminine og homoseksuelle som finnes...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av chaOs

Jeg hadde et veldig bra gjennomsnitt på ungdomsskolen, men hadde en 2er i nynorsk som trakk mye ned på gjennomsnittet. Så hvorfor la et fag som ikke betyr noen ting ødelegge for oss?
Vis hele sitatet...
Kanskje du skulle lagt inn en litt bedre innsats i det faget da?
Hva høres mest "norskt" ut av nynorsk og bokmål?

Når jeg ser på nrk (noe som er veldig sjeldent) og det er et intressant program som er tekstet med nynorsk, skifter jeg kanal.

Nynorsk er en krysning mellom samisk og en ukjent bondedialekt fra nordnorge.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Argumenter som at nynorsk er kjedlig, skaper stort fravær og dårlige karakterer er så usaklig som det kan bli. Når ble det meningen at skolen skulle være artig, ikke lærerik? Det med stort fravær kan elevene for selv. Hvis de ikke greier å motivere seg til noe de ikke liker, tyder det på at de ikke egner seg til mange oppgaver når de kommer ut i arbeid, så da får de heller stryke i det faget, og sitte hjemme uten å ha fullført utdannelsen. At noen får dårlige karakterer sier vel mer om eleven enn om faget? Ingen foreslår å fjerne engelsk eller matematikk som obligatoriske fag, selv om det er mange elever som har problemer med disse fagene også.

Edit:

chaOs: Hva som i dine øre høres mest norsk ut, er ikke på noen måte relevant. Fakta er at bokmål er dansk, fornorsket av Knud Knudsen, mens nynorsk er basert på dialektene her i landet. Så flott at du fikk 2er i nynorsk da! Når man ikke gidder legge ned noe innsats i faget kan man ikke forvente å få toppkarakter i det heller.
Sist endret av aybara; 13. desember 2002 kl. 15:31.
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Kanskje du skulle lagt inn en litt bedre innsats i det faget da?
Vis hele sitatet...
fordi det virker helt meningsløst og at læreren ikke kunne fortelle meg et godt argument for at vi måtte lære oss nynorsk.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg syntes det var dumt at jeg skulle lære å strikke, sy og lære og prate tysk også. Men jeg måtte nå være der fordi. Man kan ikke like alle fagene vettu.
Opprinnelig postet av aybara
Ingen foreslår å fjerne engelsk eller matematikk som obligatoriske fag, selv om det er mange elever som har problemer med disse fagene også.

Hva som i dine øre høres mest norsk ut, er ikke på noen måte relevant.
Vis hele sitatet...
Du ser på nynorsk som et like viktig fag som matte og engelsk? Åja.. du bor i molde..

Og jeg tror ikke jeg er den eneste i norge som synes nynorsk høres stygt ut..