Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1446
Freak Trooper
Joey's Avatar
Driver å syssler med min egen hjemmeside for tiden og den skal brukes som en slags portfolio for meg på web.

Det blir bare med en litt stilig forside, så skal jeg bruke Simpelviewer på undersidene.

Men jeg kunne gjerne tenkt meg å få synspunkter til forsiden som jeg har mekket på. Har så og si sett meg blind på det jeg lager nå, så trenger et par ferske øyne.

Har laget et par versjoner, men det er den her jeg liker best.
LINKZ

Jeg er litt usikker på om siden virker litt "skakk" med tanke på at det store bilde er til høyre.

All kritikk er velkommen!
Den var stilig. Faktisk en av de bedre sidene jeg har sett her. Kommer innholdet under menyen?

Passet helt greit med det store bildet til høyre
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal
Kommer innholdet under menyen?
Vis hele sitatet...
Det var en god tanke, egentlig. Men jeg tror ikke jeg har ferdighetene innenfor web-side-laging til å få til noe slikt

Planen var at det åpnet seg en ny side der jeg bruker simpelviewer. Slik som min gode venn Erik Holsvik bruker.
Jeg syns det ble bedre når det lille bildet kom på linje med de andre elementene.

Liek so:
Sist endret av Pheromone; 5. april 2008 kl. 21:02. Grunn: Mindre bilde
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Skjønner skjønner. Var litt skeptisk til å strekke bildet ut av de originale proporsjonene, men ser ut som det gikk. Skal slenge opp en ny versjon om to strakser. Ser at jeg må gjøre slik at skrifttypen er den samme og at navnet mitt blir i midten mellom det lille bilde og det store bilde.
Sitat av Joey
Skjønner skjønner. Var litt skeptisk til å strekke bildet ut av de originale proporsjonene, men ser ut som det gikk. Skal slenge opp en ny versjon om to strakser. Ser at jeg må gjøre slik at skrifttypen er den samme og at navnet mitt blir i midten mellom det lille bilde og det store bilde.
Vis hele sitatet...
Jeg har rett og slett bare strukket bilde i photoshop (og da blir det jo uklart). Du sier at bildet faktisk er så lite og at du ikke har det i større versjon?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackspot
Jeg har rett og slett bare strukket bilde i photoshop (og da blir det jo uklart). Du sier at bildet faktisk er så lite og at du ikke har det i større versjon?
Vis hele sitatet...
Jojo, det har jeg. Såg bare ut som du hadde skalert bildet, men ikke skalert sidene like mye slik at du drog de ut av de originale proporsjonene. Så bildet blir vridd, altså.

Mener ihvertfall på at jeg prøvde noe av det samme i sta, men fikk ikke det til uten å gjøre slik at jeg såg sammentrykt ut.


Skal gi det et nytt forsøk
Jeg likte siden veldig godt jeg. Enkel og grei, fungerer bra for det den er ment for. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er ett eller annet med menyen jeg ville gjort annerledes(?). Klarer ikke sette fingeren på det. Ellers enig med Blackspot. Det lille bildet burde ligge på linje med det andre.

EDIT:
Hvordan ville det sett ut dersom du på en måte delte menyen, slik at CV og kontakt lå under det lille bildet, og resten under det store, hvis du skjønner? Få et mellomrom mellom de to menyene som det er mellom bildene. Ramme rundt CV og kontakt, og ramme rundt kategoriene. (Altså, skille med hvite linjer, som med bildene)
Sist endret av Harp0; 5. april 2008 kl. 21:28.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Håkay.

Update:

http://img520.imageshack.us/img520/9082/lulz3qv9.th.jpg

Tror det var det mellomrommet mellom det store og det lille bilde jeg sleit med i sta. Synes det blir litt for stort. Har veldig lyst å ha "Photography" i den andre mursteinen fra toppen, viss du skjønner. Men da blir mellomrommet mellom bildene for stort eller jeg må dra i bildet slik at det blir forvridd. Her har jeg bare gitt blaffen i hvor "Photography" står hen. Det går vel ann å gjøre det slik?

Synspunkter?

Edit:
Til Harp0: LINKZ
Jeg vet ikke riktig. Synes kanskje det ble for delt? Men som sagt, jeg har sett meg så blind på det jeg har gjort til nå at jeg ser ikke hva som er best lenger.
Sist endret av Joey; 5. april 2008 kl. 21:31.
likte best din utgave nummer 2, men synes godt du kan droppe de hvite linjene (rammene). De ødela litt av totalinntrykket synes jeg, men kan kanskje være med på å avgrense menyområdet. Likevel tror jeg det blir bedre uten.

På tross av dette var siden bra å se på, gleder meg til å se resten.
Sist endret av mrniceguy; 5. april 2008 kl. 21:28.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrniceguy
likte best din utgave nummer 2, men synes godt du kan droppe de hvite linjene (rammene). De ødela litt av totalinntrykket synes jeg, men kan kanskje være med på å avgrense menyområdet. Likevel tror jeg det blir bedre uten.

På tross av dette var siden bra å se på, gleder meg til å se resten.
Vis hele sitatet...

Her er en versjon uten de hvite rammene LINKZ. Synes det ble litt flytende. Kanskje fungert med en lysere bakgrunn. Skal se nærmere på det!

Tusen takk for konstruktiv kritikk, folkens =)
Fin den der, men gjør menyen mer grafisk IMO, det løfter designet en del. Tror det vil kle denne hjemmesiden
som lundern sier, gjør menypunktene mer grafisk, og du slipper de hvite rammene. og ja, jeg likte den utgaven uten rammer MYE MYE bedre!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Skal se videre med på det med mer grafisk på menyen. Bare sleng med noen PS-tutorials o.l viss dere har liggende. Skal se på det nå.

Tror jeg faller litt for den ideen til Harp0 om deling av menyen ihvertfall.
Det er forresten godt mulig at det lille bildet til venstre blir byttet ut med et annet. Har fått kommentarer fra mine nærmeste klassekamerater at de to portrettene konkurrerer litt vel mye med hverandre.

To be continued.
Det første inntrykket mitt var at ”nå har jeg hadde komme til et foto portofolio”. Absolutt godt gjennomført med tanke på det, det er jo det som må være det største målet. Jeg vet ikke hvordan du er som person og fotograf, men den kommuniserer i hvert fall "foto generelt" veldig godt.

Som en god nettside for foto, synes jeg du bør fortsette å legge deg på den stilen som du har begynt på, med lite tekst, mye bilde, og lite innhold pr side, og heller flere sider. Dette får bildene til å virke mer spesielle, da man dedikerer en egen side til ett enkelt eller i det minste bilder, ikke bare stapper alt inn på så få sider som mulig. Velg også nøye ut de beste bildene dine og legg ut, ikke ta alt du har (av samme grunn).

Det er bilder du skal vise frem på sida di, så jeg ville unngått å pimpe designet, som Lundern sier (beklager hvis jeg missforstår deg, lundern). Hvite rammer rundt bildene er bra synes jeg. Du kommer til å presentere ganske mange bilder på denne sida regner jeg med, og det vil mest sanynligvis være både mørke og lyse bilder. Med en mørk og nøytral bakgrunn, og en tynn, hvit ramme, vil bildet uansett stå bra frem fra sida.

I og med at du har valgt en løsning som deler sida såpass mye inn i bokser, ville jeg kansje vurdert å ta utganspunkt i det gyldene snitt (noe som er ganske mye brukt i grafisk design). Det nøyaktige tallet er ikke viktig, men det er godt mulig at sida di oppleves som mer harmonisk og balansert om sida er delt inn i tre deler (jeg har ikke flytta på noe, bare illustrerer poenget):

http://bildr.no/thumb/179844.jpeg

Ellers bør selvsagt menyalternativene stå med likt mellomrom, samt at "Joacim Jørgensen" og "Photography" må være lik font og skriftstørrelse og sånt. Det er ikke bra slik det står nå, da jeg får inntrykk av du prøver å skrive det som en sammenhengende setning, og det er fonter som nesten er like. Enten må du skille de tydelig fra hverandre, eller gjør de helt like.

Og for guds skyld, ikke strekk på bilder, nei.


Du er godt på veg, og lykke til videre.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Takker for varme ord og god kritikk dobbeltve=) KP til deg.

Det var vel i utgangspunktet meningen at Joacim Jørgensen og Photography skulle være sammenheng og binde de to delene sammen (Om meg og selve porteføljen min) Ser vel kanskje nå at det ikke går helt. Skriften og størrelsen var den samme, bare Photography var skrevet i caps. Har ordnet litt på det nå, slik at det er samme typen og samme størrelse.

Så har jeg også etterfulgt forespørslene om mer grafisk på menyene. Nå må jeg si at jeg er på grensen til hva jeg kan prestere innenfor grafiske elementer i Photoshop, så det blir ikke noe mer avansert enn det her viss jeg skal gjøre det selv.

Synspunkter om de nye menyene mine?


Og forresten, dobbeltve:
Jeg er kjent med det gyldne snitt, men jeg ser ikke helt hvordan du tenkte at jeg skulle få det til på sida mi her? Har du lyst å forklare deg litt bedre?


Siste foreløbige utkast kommer her:
http://img223.imageshack.us/img223/147/lulz6bt6.th.jpg
Sist endret av Joey; 6. april 2008 kl. 00:13.
Sitat av Joey
Og forresten, dobbeltve:
Jeg er kjent med det gyldne snitt, men jeg ser ikke helt hvordan du tenkte at jeg skulle få det til på sida mi her? Har du lyst å forklare deg litt bedre?
Vis hele sitatet...

Da vil øyet trives bedre. _Veldig_ enkelt forklart da

EDIT: Må si jeg elsker at du bruker svart/hvitt opp mot farger! Pent
Sist endret av Pheromone; 6. april 2008 kl. 00:53.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Noe ala slik dere mener?

http://img404.imageshack.us/img404/7130/lulz7aw4.th.jpg


Edit: Det tok meg bare ca en time til før det endelig gikk opp for meg hva dere ikke mente hele bildeflaten, men den firkanten i midten. Jeg bomma ikke sååå hardt da =p
Sist endret av Joey; 6. april 2008 kl. 02:12.
Jeg likte det før du begynte med det Blackspot kaller det gylne snitt. Det gylne snitt betyr egentlig at bredden til den lille delen skal være i forhold til bredden til den store, som den store bredden er til den totale bredden. Hvis det ga deg noe mer mening. Det har altså ingenting med 1/3 og 2/3 å gjøre. Hvis du først skal bruke det gylne snitt vil jeg anbefale at dette også brukes i bredde kontra høyde. Selv synes jeg det blir tullete, og helt unødvendig. Selv synes jeg siden din ble finest i dette eksemplet: http://img85.imageshack.us/img85/9767/lulz5zz9.jpg
Grafiske knapper kræsjer etter min mening for mye med det ellers simplistiske preget til siden.

Edit: Hvis du virkelig ønsker å bruke det gylne snitt kan du lese mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_gylne_snitt
Sist endret av Khazeth; 6. april 2008 kl. 02:03.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Khazeth
Jeg likte det før du begynte med det Blackspot kaller det gylne snitt. Det gylne snitt betyr egentlig at bredden til den lille delen skal være i forhold til bredden til den store, som den store bredden er til den totale bredden. Hvis det ga deg noe mer mening. Det har altså ingenting med 1/3 og 2/3 å gjøre. Hvis du først skal bruke det gylne snitt vil jeg anbefale at dette også brukes i bredde kontra høyde. Selv synes jeg det blir tullete, og helt unødvendig. Selv synes jeg siden din ble finest i dette eksemplet: http://img85.imageshack.us/img85/9767/lulz5zz9.jpg
Grafiske knapper kræsjer etter min mening for mye med det ellers simplistiske preget til siden.

Edit: Hvis du virkelig ønsker å bruke det gylne snitt kan du lese mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_gylne_snitt
Vis hele sitatet...
Tror jeg kommer til å gå tilbake til utgangspunktet med menyen, men skal se litt videre på hvordan det blir med gyldne snitt. Synes at det ble bedre å se på med en gang. Skal bare ordne meg et nytt bilde som kan passe på venstresiden så får jeg se.



Takker ihvertfall for alle innspill til nå! Flinke freakere
Freak Trooper
Joey's Avatar
Trådstarter
Nytt oppsett i dag. Prøvd å tenkt litt i nye baner. Synes det såg mye bedre uten alle boksene og den slags.

http://img213.imageshack.us/img213/4263/lulz9lt9.th.jpg

Må si jeg likte å bli kvitt alle de boksene.

http://img171.imageshack.us/img171/2606/lulz8bn2.th.jpg

Ordnet også en der ting var i det gyldne snitt. Tingen er at jeg synes at bilde av meg selv til venstre blir for stort. Skal jeg ha et bilde der, så må det nesten bli av meg selv, men det kan ikke bli så stort som det her. Konkurrerer alt for mye med det store bildet til høyre.

Regner med at det blir layouten uten alle boksene og menyen er i bildet.



Synspunkter eller innvendinger?
Jeg likte det øverste av de to nye eksemplene. Enkelt, oversiktlig og "sentrert". Med det siste mener jeg at man ikke behøver å kikke skjermen rundt etter de linkene man leter etter. Man finner alt ved første øyekast. På samme måte får man fokus på det siden din sannsynligvis handler om - fotografiet. No more, no less.
Hvis du først skal ha linkene utenfor fotografiet ville jeg gått for det eksemplet jeg foreslo i min forrige post.
Likte det nye forslaget, men ville enten lagd hvit ramme rundt hele bildet, eller fått bildet til å fade til svart i kantene så det ser renere ut.
Kan ikke akkurat sette fingern på noe mer. Ren og pen portfolio

Litt offtopic spørsmål:

Driver å lager en portfolio-side selv, men er ikke veldig belært når det gjelder hjemmesider. Kan flash, men ikke hvordan script eller program det er best å bruke på en enkel forside, for en uten så mye tidligere erfaring. Gi gjerne også tips til bildemenyer, likte godt ditt valg, var noe sånt jeg har hatt i tankene, men det blir veldig vanskelig å oppdatere i ettertid hvis jeg lager det selv i flash, da må jeg tross alt oppdatere hele siden istedenfor enkeltbilder.
Hva med noe i denne duren?



Altså sløyfe den hvite boksen og bakgrunnen, og la bildet gli over i det svarte havet bak...

Ikke la mine totalt fraværende photshop ferdigheter virke avskrekkende