Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3048
Jeg lurer på om det er flere enn meg som mener at Norge burde være med og boikottet åpningsseremonien i Kina?

Jeg syns regjeringen burde boikottet den for å presse de kinesiske myndighetene til å skjerpe menneskerettighetene deres. Jo flere land som er med å boikotten jo bedre er det. Det er bare tull å tenke at "lille Norge" ikke kan gjøre noen forskjell.

Hva syns dere?
Jeg synest også de burde boikotte åpningssermonien. På den måten, får vi frem et poeng, samtidig som det ikke går utover det sportslige!
Var det ikke snakk om dette i forrige uke, at vi faktisk skal boikotte den da?
Vet ikke helt, jeg mener at Tibet bør si hva vi bør gjøre i stede for å si at landene velger selv. Vil Tibet ha hjelp, si ifra!

Sitat av Mela
Det er bare tull å tenke at "lille Norge" ikke kan gjøre noen forskjell.
Vis hele sitatet...
Dette "lille Norge" er faktisk et av verdens rikeste land, say no more.
tragisk at kina skal arrangere ol når de ikke en gang tar vare på menneskene i landet.
Sist endret av flashback; 6. april 2008 kl. 13:46.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hehe, beklager. Norge klarer ikke det, er det noen som vet og sette seg på bakbena så er det franskmenn.
Joda, jeg er egentlig enig i at man burde boikotte. Men det utgjør omtrent ingen forskjell, og det er i grunn latterlig hvor mye oppmerksomhet folk som Sarkozy får for denne ubetydlige, symbolske gesten. Skal man virkelig gjøre noe med menneskerettssituasjonen i Kina, så må det skikkelige sanksjoner til. Men det virker langt unna atm, mye pga Kinas voksende økonomi, som alle vil ha en del av.

Det er IMO latterlig at Kina i det hele tatt har fåttt tildelt OL. De bryter alt det OL skal, eller burde stå for.
Jeg krysser bare fingrene for at noen klarer slukke ilden på reisen gjennom London i dag. Selv om det heller har omtrent null praktisk verdi, så har det voldsom symbolsk betydning.
Trådstarter
10 1
Sitat av eiriksc
Dette "lille Norge" er faktisk et av verdens rikeste land, say no more.
Vis hele sitatet...
Var en grunn for at jeg satte anførselstegn rundt "lille Norge". Norge er ikke lite, jeg kommer fra et land som er enda mindre og ikke i nærheten så rikt som Norge.

Hyys: Var snakk om det men den gang ei. http://www.bt.no/do/forum/insertThread

Jeg syns nordmenn burde vært litt mer fransk av seg, tort å si ifra når det var noe galt og ikke kun klage og snakke om det. Regjeringen tar jo alle avgjørelse nesten på egen hånd.

Kina fikk jo OL for at det nettopp skulle bidra til å fremre menneskerettighetene i landet men det slo jo feil. At de får fortsette med OL som ingenting syns jeg er galt. Hvorfor gjør ikke noen av de vestlige landene noe? Det er jo ikke så enkelt for Tibet å si noe når de kinesiske myndighetene holder de med jerngrep. Det er jo ikke kun folket i Tibet som lider, selve befolkningen i Kina har det jo ikke så bra heller.
Nei til boikott sier no jeg.
Trådstarter
10 1
En liten ting til, i 1980 boikottet Norge OL i Moskva, Sovjetunionen. Hva har skjedd siden da?
Greit nok at Kina har en del å si for økonomien i Norge men allikevel.
Tja.. Kjenner Olemic Thommesen, en av de store forkjemperene for boikotten. Må vel nesten si at vi skal boikotte, selv om det ikke har noen stor innvirkning.
Det Kina gjør kan ikke rettferdiggjøres på noen måte, men det er mange andre måter som virker bedre enn en boikott.

Det er jeg sikker på.
Sist endret av pmeT; 6. april 2008 kl. 15:03.
Selv om det kanskje ikke har saa stor direkte innvirkning at vi boikotter, saa er det kanskje en del som faar opp oeynene, og ser at det faktisk er et stort problem.
Informasjon til folket!!
I utgangspunktet, så er jeg imot en boikott av åpnings seremonien. Grunnet at OL er ikke laget for politiske verdier. De første olympiske leker, ca 400 år f.kr var laget for at menneskene skulle SLUTTE å krige og være politiske, og at de skulle konkurere, og se hvem som hadde de beste atletene. Av den grunn er jeg imot en boikott. Og skal vi virkelig vise Kina at det de gjør er galt, så finnes det bedre virkemidler
Sitat av Xasma
I utgangspunktet, så er jeg imot en boikott av åpnings seremonien. Grunnet at OL er ikke laget for politiske verdier. De første olympiske leker, ca 400 år f.kr var laget for at menneskene skulle SLUTTE å krige og være politiske, og at de skulle konkurere, og se hvem som hadde de beste atletene. Av den grunn er jeg imot en boikott. Og skal vi virkelig vise Kina at det de gjør er galt, så finnes det bedre virkemidler
Vis hele sitatet...
Nydelig innlegg! KP! Men er noe uenig med deg!

Det er ikke snakk om å boikotte OL! Det er snakk om å boikotte åpningssermonien(som tittel på denne tråden)! Den har ingenting med det sportslige å gjøre! Dessuten vil jeg ikke kalle menneskerettigheter for politikk.

Men jeg er i bunn og grunn enig! Den tilhører OL, og OL skal være fri for politiske syn!
Jaja, men OL er OL. ALT som inngår i OL, er en del av OL. Og uansett, dette er snakk om å vise hvem i verden som er best i idrett. La oss la idrett være idrett, og alt som er innenfor idretten, få bli utenfor politikken i så stor grad som mulig.

Jeg velger også å trekke paraleller til OL i 1936 i Berlin(Var ihvertfall på den tiden) da de Norske utøverne ikke viste "hilsen" til "Truck føreren". Det er jo på en måte en boikott, fordi de ikke viste "føreren" den respekten han mente han skulle ha. Dette handlet om menneskerettigheter, og at de norske utøverne ikke trodde på denne utryddelsen. Det var en protest mot det de gjorde, men ikke en boikott. Vi trenger ikke boikotte nå heller, bare vi viser at vi IKKE står for det samme som de gjør.
Trådstarter
10 1
Jeg syns ikke man skal boikotte selve OL men kun åpningsseremonien hvor Kina kan vise frem sin kultur og vi viser at vi ikke liker måten de behandler folk på.

Men selvfølgelig så hadde det vært bra om det ikke trengte å gå så langt men at de kinesiske myndighetene tok et hint om all uroen rundt OL fakkelen som reiser i disse dager land og strand rundt omkring. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/06/531703.html
Jeg er usikker på om det kommer noe godt ut av en boikott. Selvfølgelig ville det sendt ut et veldig tydelig signal til Kina, og verden, om hvilke holdninger vi har til menneskerettighetene.

Det er bare det at dette kan fremprovosere enda mer undertrykking og maktgrep fra Kina.

Det er litt som å trampe på en landmine som kanskje bare river med seg 3. personer hvis den går av.
Sitat av Mela
Det er bare tull å tenke at "lille Norge" ikke kan gjøre noen forskjell
Vis hele sitatet...
Uenig. Til tross for at Norge har penger, har de ikke mye makt. En boikott fra Norge alene vil bety svært lite for Kina.
Sist endret av eulog; 6. april 2008 kl. 22:08.
Jeg mener at "lille norge" ikke har noe å si. De driter nå i om det kommer noen personer ekstra i åpningssermonien. Det eneste som blir forskjell(mener jeg) er at det står i historiebøkene at Norge boikottet; tviler på at det har noe som helst påvirking på Kina.
Det vil være ekstremt farlig å boikotte OL i Kina, mener nå jeg. Vi har altfor mange forretningsforbindelser med Kina, og vi vet alle at forretningene kontrolleres av de kinesiske myndigheter. Kina som er på vei til å bli en av verdens største handelsnasjoner, bør vi være på god side med.

Dessuten oppnår man ikke noe med å boikotte. Kina trenger at andre nasjoner skal få kulturelt innsikt.

Tenk på et barn eller et menneske: Straffer du et menneske med avstraffelse eller utestengelse, blir ikke mennesket noe bedre, men heller tvert i mot verre.

Jeg tror personelig at Kina ikke blir løsere med straff, i den hensikt, boikotte et idrettsarrangement. Det er nødvendig for Kina at andre land får innpass, og at mennesker strømmer til landet for å være der. Etter dette kan kanskje de kinesiske myndighetene åpne for bedre menneskerettigheter, hvis verden får lov til å gi Kina en sjanse, uten avstraffelse.
en boikott vil jo bare gå utover utøverne. Da er det bedre om vi støtter opp om arrangementet så at man på den måten kan etablere flere og bedre kanaler inn mot de kinesiske styresmakter. Boikotter vi , vil historien gjennta seg.
Hvorfor vil det gå ut over utøverne? Det er snakk om å vise vårt standpunkt til kinas holdninger overfor tibet ved å boikotte åpningsseremonien. Vi skal likevel delta på arrangementet. Det er jo bare for å vise at det de gjør er galt. Det vil kanskje ikke ha en stor betydning i den store sammenhengen, men jeg tror det vil bety endel for mange folk at vi viser at vi bryr oss.
Boikott ble forsøkt under Sommer-OL 1980. Da vi viste vår motstand mot invasjonen av Afghanistan. Dette var en misslykket boikott og det var nettopp utøverne som led det største tapet med at de ikke fikk delta i lekene som de hadde øvd til i flere år. Man kan riktignok bare boikotte deler av arrangementet slik at deltagerne ikke lider samme sjeben men, jeg mener fortsatt at man her heller bør tenke større ev. støre:P (fnis) og prøve og skape forbindelser. Det via konstruktive forbindelser inn mot kinas styresmakter og via diplomatiet man kan få utrettet noe. Det at IOC også påpeker sin misnye og avsky mot hva som skjer i tibet har en større effekt en eventuelt boikott av åpningssermonien.

Nå er jeg ikke imot boikott egentlig, men jeg ser for meg at andre metoder vil fungere bedre. that's all.
Sitat av stiansj
Boikott ble forsøkt under Sommer-OL 1980. Da vi viste vår motstand mot invasjonen av Afghanistan. Dette var en misslykket boikott og det var nettopp utøverne som led det største tapet med at de ikke fikk delta i lekene som de hadde øvd til i flere år. Man kan riktignok bare boikotte deler av arrangementet slik at deltagerne ikke lider samme sjeben men, jeg mener fortsatt at man her heller bør tenke større ev. støre:P (fnis) og prøve og skape forbindelser. Det via konstruktive forbindelser inn mot kinas styresmakter og via diplomatiet man kan få utrettet noe. Det at IOC også påpeker sin misnye og avsky mot hva som skjer i tibet har en større effekt en eventuelt boikott av åpningssermonien.

Nå er jeg ikke imot boikott egentlig, men jeg ser for meg at andre metoder vil fungere bedre. that's all.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der, men uenig i logoen din
Hvis ingen hadde sett på hadde det nok hatt en effekt!
Jeg er 100% for en totall boikott av hele OL og jeg mener at det er en skandale at Kina får avholde OL. Det sender sterke signaler om vi velger å boikotte, om det så bare er åpningseremonien.

Kina er i dag en av de landene som er grovest når det kommer til menneskerettighetsbrudd, om man da avholder et så historisk viktig arrangement og som gir så store inntekter som OL i Kina sender det helt feil signaler. Kina har allerede arrestert og fengslet flere bloggere, journalister og andre aktivister, drevet fattige på flukt fra hjemmene sine osv for å fjerne alle uromomenter før OL. At vi da deltar er et hån mot de som sitter i fengsel og har mistet hjemmene sine ol pga OL.

Vi burde sette ned foten og gjøre det klart at vi ikke tolererer overgrepene Kina gjør mot sine innbyggere, overgrepene mot Tibet og støtten Kina gir til regimer som det i Burma.
Sist endret av voldern; 8. april 2008 kl. 20:04.
Jeg tror ikke på en boikott av OL. Jeg har selv levd de siste 6 månedene i kina, og har fått innsikt i kinesisk folk og kultur oppover mot OL. Og en ting jeg kan si er at alle, absolutt alle kinesere gleder seg til OL og er stolt over dette. Det er ikke bare regjeringen som gjør disse bruddene mot menneskerettighetene, men folket som lever under disse forholdene. Å boikotte OL i Beijing blir ikke bare å protestere mot de urettferdige forholdene, men det blir også å spytte i øynene på de som lever under disse forholdene. Det er like mye for de, om ikke mere for de, som det er for regjeringen.

Det er lett å peke på kina å si "bad".. men husk at det er 1,3 milliarder folk der. Og det er fåtallet som faktisk er bad, problemet er at mange av disse har makta i landet.
Sitat av voldern
Jeg er 100% for en totall boikott av hele OL og jeg mener at det er en skandale at Kina får avholde OL. Det sender sterke signaler om vi velger å boikotte, om det så bare er åpningseremonien.

Kina er i dag en av de landene som er grovest når det kommer til menneskerettighetsbrudd, om man da avholder et så historisk viktig arrangement og som gir så store inntekter som OL i Kina sender det helt feil signaler. Kina har allerede arrestert og fengslet flere bloggere, journalister og andre aktivister, drevet fattige på flukt fra hjemmene sine osv for å fjerne alle uromomenter før OL. At vi da deltar er et hån mot de som sitter i fengsel og har mistet hjemmene sine ol pga OL.

Vi burde sette ned foten og gjøre det klart at vi ikke tolererer overgrepene Kina gjør mot sine innbyggere, overgrepene mot Tibet og støtten Kina gir til regimer som det i Burma.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du vinkler dette litt feil. dette handler ikke om de facto at kina begår menneskerettighetsbrudd, dette handler om vi skal boikotte mindre eller større deler av et OL i protest mot kinas brudd på menneskerettigheter osv. Jeg synes det blir naivt og tro at en boikott løser noen problem, overhode (i denne sammenhengen)



Hvis du vil konfrontere og diskutere med kina og deres styresmakter hva overtramp av internasjonale konvensjoner angår osv, så må det vel være mye mer konstruktivt og en strålende sjanse til å gjøre dette i en slik sammenheng som OL er. Aldri har det vært så mye journalister i kina som det nå vil bli framover, dette vil være en sjanse uten sidestykke i historien til og sette fokus på de problemer her diskuteres. Skal man forandre noe i kina må dette skje med blandt annet dialog og diplomati og ikke bare med boikott og sanksjoner.

Som jeg sa tidligere , vi satte ned foten og boikottet Sovjet under deres OL. Det hadde ingen effekt, hvorfor gjenta historien når det ikke fungerte?

Jeg tror OL i bejing "can make a difference" i det lengre perspektivet i langt større grad en hva en boikott ville gjort. Og det må være det viktigste her, og bruke de virkemidler som har en effekt framfor og naivt tro at boikott løser alle problemer.
Sist endret av stiansj; 8. april 2008 kl. 21:37.
Boikott = utsette våre handelsforbindelser for fare ved å boikotte snart verdensstørste handelsnasjon med viktige forbindelser til det norske næringslivet, inkludert statens næringsvirksomhet.

Dessuten viser dette bare et tegn på avstand fra land som bryter menneskerettighetene, og har lite virkning utover dette. Begrunnet med: Kina vet allerede og har alltid visst at andre land misliker menneskerettighetsbruddene. Derfor får de ikke vite noe nytt ved en evt. boikott.

Ikke boikott = Andre muligheter for å forandre Kina gjennom idrettskontakt og internasjonalt innpass i landet. Lære Kina å kjenne andre land og lære andre land og kjenne Kina.

Vi må heller glemme hva de autoriære regjeringene har gjort for Kina som et land. De har jo tross alt bygget opp en enorm produsent - og handelsnasjon. Dette har skapt mange arbeidsplasser og en god økonomi i landet.

Hvordan skal en regjering holde kontroll på en så stor befolkning? Måten de har gjort/gjør det på er moralsk forkastelig, men har fungert godt for samfunnet og industri.

Edit:

Definisjon på en boikott av OL = Lettvint måte å vise handling på, men lite verdi utover det symbolske. Kan forbindes med svært passiv løsning på handlekraft.
Sist endret av piuu; 9. april 2008 kl. 03:30.
Svært få av oss i forumet har den spisskompetansen en får ved å bo tibet i mer enn 10år. Hvilket impliserer at vi ikke har snøring på hva som har skjedd og hva som idag skjer under et kinesisk styre.

Hvorvidt en gidder å støtte opp under idrettsøkonomi er i siste instans opp til en selv.
Sitat av dåtæSlæsj
Svært få av oss i forumet har den spisskompetansen en får ved å bo tibet i mer enn 10år. Hvilket impliserer at vi ikke har snøring på hva som har skjedd og hva som idag skjer under et kinesisk styre.

Hvorvidt en gidder å støtte opp under idrettsøkonomi er i siste instans opp til en selv.
Vis hele sitatet...
Så man må ha levd i Tibet for å sitte her å kritisere? Du er på en god tur mann! nFF har da mange samfunnskritiske synsere, og skal man ha erfart et minimum av 10 år av noe som blir diskutert, vil jeg gå så langt å kalle alle på stortinget noen inkompetente idioter. Jens Stoltenberg har jo for faen ikke lagt på sykehjem! Legg han inn i 10 år! Først da kan han uttale seg! (?)

OT: Det nicket ditt minner forresten veldig om et annet nick her på forumet.
Sist endret av hyys; 11. april 2008 kl. 21:32.
Næich! Til Hyys; Vi hygger oss på dette forumet ikkesant? Det er snart vår og tibet sutrer fortsatt, hva fa*n kan vi gjøre? noen slukker OL fakkelen.
Sitat av eiriksc
Vet ikke helt, jeg mener at Tibet bør si hva vi bør gjøre i stede for å si at landene velger selv. Vil Tibet ha hjelp, si ifra!



Dette "lille Norge" er faktisk et av verdens rikeste land, say no more.
Vis hele sitatet...
Bare om man regner per innbygger. Norge har jo ikke så mange innbyggere, det er mange land som er myyye rikere enn Norge totalt sett.
Hva er dette med "signalsending" folk maser sånn om? De kinesiske styresmaktene er da på alle måter klar over at "vi" missliker måten de krenker menneskerettigheter på, det er ikke som om de trenger å få det inn med teskje. Om vi skulle utrette noe måtte det i så måte vært ved å gi kina konsekvenser for sine handlinger, noe som jeg tviler på at noe enkelt land i vesten har vilje til.

"Alle" importerer fra kina, og "alle" flytter sekundærnæringen til kina. Med andre ord er de fleste rike land rimelig avhengig av kina, mens kina fint kunne greie seg uten f.eks norge eller tilogmed frankrike som handelspartner. USA har vel også ganske stor gjeld til kina etterhvert?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=505581

Her ser dere også at kineserne spiller på nettopp det jeg nevnte, det er vi som tjener på medgjørlighet og bilatterale avtaler. Kineserne vet at vi kommer til å fortsette å skape penger i kassa uansett hvor mange tibetanere som dør. Det er mange som protesterer, men ingen rike makthavere som er villige til å ofre yatchen sin for fred i tibet.

Og hvorfor protesterer vi no, 4 måneder før OL? Det er alt for sent uansett, det kommer ikke til å bli gjort en dritt. Om vi skulle gjort noe måtte vi gjort det i 2001, når kina ble tildelt OL. Vi var likefullt klar over problemene kina hadde med å følge menneskerettighetene dengang. Og når vi er igang, hvorfor ikke ta opp det faktum at 2012 OL blir holdt i London, en av hovedaktørene for Irak-krigen? Her snakker vi 100-tusenere drept på falsk grunnlag.

Synes det virker som om mange bare protesterer for å protestere. Det er ikke som om noe blir gjort annet enn å kanskje gjøre kineserne vrange etterhvert, noe som vil skade både den kinesiske bonden og de vestlige økonomiene.
Hørte på nyhetene i stad at Kineserne truer med å bryte handel med Norge hvis vi markerer oss negativt ovenfor dem under OL. Feige regjeringa har etter det svart at de vil tenke seg nøye om. Slike trusler bør ikke godtas og er nettop en ekstra grunn til at vi bør stå for våre verdier og viser at vi ikke lar oss kneble.

Bruk ytringsfriheten sier nå jeg. Vi har jo tross alt råd til det her i landet.
Sitat av catch21
Hørte på nyhetene i stad at Kineserne truer med å bryte handel med Norge hvis vi markerer oss negativt ovenfor dem under OL. Feige regjeringa har etter det svart at de vil tenke seg nøye om. Slike trusler bør ikke godtas og er nettop en ekstra grunn til at vi bør stå for våre verdier og viser at vi ikke lar oss kneble.

Bruk ytringsfriheten sier nå jeg. Vi har jo tross alt råd til det her i landet.
Vis hele sitatet...
Vis vi boikotter kommer vi til å tape milliarder, kommer vi til å oppnå noe? Nei.

Kina er ikke det landet som bryr seg mest om menneskerettighetene, men det er INGEN VERDENS TING Norge kan gjør med dette som kommer til å få noen betydning.

Men vis vi får gode forbindelser med Kina så kan vi kanskje påvirke de i andre sammenhenger, fordi vi aldri kommer til å få oppnåd noe i mot Kina i denne saken.
http://no.wikipedia.org/wiki/Massakr...ke_freds_plass
Her er ett eksempel på at Kina driter i menneskes rettigheter.
Vi har da råd til å tape noen miliarder. Tapte nettop en god slant da vi åpnet operan tidligere.

Dessuten mener jeg at hvis vi går foran med et godt eksempel vil kanskje andre land følge etter og bare nok nasjoner deltar vil det få effekt. I bunn og grunn handler det om solidaritet med de undertrykkte.

Dessuten får vi nok solgt fisken og olja våres uansett.
Sitat av catch21
Vi har da råd til å tape noen miliarder. Tapte nettop en god slant da vi åpnet operan tidligere.

Dessuten mener jeg at hvis vi går foran med et godt eksempel vil kanskje andre land følge etter og bare nok nasjoner deltar vil det få effekt. I bunn og grunn handler det om solidaritet med de undertrykkte.

Dessuten får vi nok solgt fisken og olja våres uansett.
Vis hele sitatet...
Du skjønnte ikke poenget

Det er det samme om hvor mye alle land i hele verdnen hater Kina eller boikotter. Kina er veldig viktig for verdens økonomien, tenk på allt som er maid in kina, mye av dette blir laget av folk som lever veldig dårlig. FN har klaget så lenge at de antagelig vis har gått lei, men det gjør ingen ting siden ting som blir laget på denne måten er så billige.



Hele verdenen kunne boikottet OL åpningen i Kina, dette ville ikke ha hjulpet noen.
Klart det ville hjulpet hvis nok land boikottet. Har du glemt Sør Afrika?

Dessuten vil Kina bre få større og større bruk for handel med omverdenen
Jeg håper alle som vil boikotte OL også boikotter alt av de billige kinesiske varene vi oversvømmes med.

(Vis ikke er vel denne boikotten strengt tatt litt hyklersk?)
Jeg kjønner ikke hvorfor alle hater OL i kina. "Jeg har ikke fulgt med alt for mye på nyhetene" . har egentlig bare fått med meg hva som skjer med den fakkelen som må slukkes hele tia, men det kommer aldri opp hva kina har gjort feil og hvorfor alle hater kina. Kan ikke Kina bare få lov å ha de kjedelige lekene sine i fred og ro ?
Sitat av catch21
Klart det ville hjulpet hvis nok land boikottet. Har du glemt Sør Afrika?

Dessuten vil Kina bre få større og større bruk for handel med omverdenen
Vis hele sitatet...
Leste du noe av det i linken jeg linket?
Saken er at kina ikke er like avhengig av oss som vi er av de. Kina står for så mye av produksjonen i verden at vi rett og slett ikke ville hatt nok arbeidskraft til alt det vi har i dag vis det ikke hadde vert for de.

I tillegg så er kina en voksende super makt og det er ingen som vil la iderett ødlegge forholdet til ett så mektigt land.
Kinesisk velstand vokser kraftig og vil i fremtiden ha økende behov for internasjonale handelspartnere. De truslene de kommer med er tomme. Seløfølgelig vil de selge sine produkter til oss selv om vi sier hva vi mener. De vil også ha torsken og laksen vår. Skal de fortsette sin økonomiske utvikling kan de ikke lenger isolere seg. Og det vet de
Sitat av catch21
Kinesisk velstand vokser kraftig og vil i fremtiden ha økende behov for internasjonale handelspartnere. De truslene de kommer med er tomme. Seløfølgelig vil de selge sine produkter til oss selv om vi sier hva vi mener. De vil også ha torsken og laksen vår. Skal de fortsette sin økonomiske utvikling kan de ikke lenger isolere seg. Og det vet de
Vis hele sitatet...
Det du sier her bygger bare opp det jeg sier om at vi er avhengig av de og uansett hva vi gjør så vil det ikke ha noen betydning.
Nå begynner du å gjenta deg selv, og pradokset du kommer med viser bare at vi vil ha gjensidig avhegighet til hverandre, og nå som Kine nermer seg kapitalismen sier jeg som Amerikanerne: Money talks.

Som sagt - truslene demmes er tomme ord
Sitat av catch21
Nå begynner du å gjenta deg selv, og pradokset du kommer med viser bare at vi vil ha gjensidig avhegighet til hverandre, og nå som Kine nermer seg kapitalismen sier jeg som Amerikanerne: Money talks.

Som sagt - truslene demmes er tomme ord
Vis hele sitatet...

Norge er ett lite land, Kina kan hvis de vil bare over se oss, men det er OT.

Poenget er, uansett om alle land boikotter åpnings sermonien i OL i Kina, hva ville det ha hjulpet? Ville Kina endret noe? Jeg vil tippe at det eneste som hadde skjedd var at Kina hadde blitt kraftig irretert på resten av verdnen.

Som du sa: Money talks.

Dessuten nermer Kina seg Markedsøkonomi, ikke direkte kapitalismen.
Sitat av catch21
Nå begynner du å gjenta deg selv, og pradokset du kommer med viser bare at vi vil ha gjensidig avhegighet til hverandre, og nå som Kine nermer seg kapitalismen sier jeg som Amerikanerne: Money talks.

Som sagt - truslene demmes er tomme ord
Vis hele sitatet...
Det er den BILATERALE avtalen de truer med å kansellere,ikke "all handel".

Denne bilaterale avtalen er en TOSIDIG avtale, som skal gjøre det enklere for norge å eksportere. Dette skal utgjevne differansen, for pr dags dato "får" vi sinnsykt mye mer av kina enn vi "gir", vi går i handelsunderskudd (elelr noe sånt:P).

Kineserne trenger ikke å gjøre det enkelt for Norge å selge laks til restaurantene sine. Men norge vil uansett trenge å betale for at kinesere sløyer laksen, bearbeider oljen osv osv. De truer med å slutte velviljen, ikke handelen.

Sitat av catch21
Kinesisk velstand vokser kraftig og vil i fremtiden ha økende behov for internasjonale handelspartnere. De truslene de kommer med er tomme. Seløfølgelig vil de selge sine produkter til oss selv om vi sier hva vi mener. De vil også ha torsken og laksen vår. Skal de fortsette sin økonomiske utvikling kan de ikke lenger isolere seg. Og det vet de
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, størsteparten av kineserne har det like jævlig som de hadde det for 10 år siden. Bare fordi BNP vokser forbedres ikke levestandarden og økonomien til "kinseren i gaten"
Sist endret av Elefanten; 13. april 2008 kl. 10:40.
Sitat av Elefanten
Dette skal utgjevne differansen, for pr dags dato "får" vi sinnsykt mye mer av kina enn vi "gir", vi går i handelsunderskudd (elelr noe sånt:P).
Vis hele sitatet...
Okey, hvordan kan vi gå i unnderskudd vis vi får mer av Kina enn det vi gir?
Ellers veldig bra at du forklarer
Boikotter man blir man glemt.
Ingen husker de som ikke kom...

Kommer man, og gjør en statement som er tydelig - så blir det husket.
Eksempler på dette er det mange av i historiebøkene.

Mitt forslag er å være tilstede, men være synlige i sin protest.
Her har man mulighet til å flytte store mengder nordmenn inn foran flere tusen kinesiske tilskuere og på kinesisk tv...benytt sjansen!!

Alle som har fulgt med i historietimene på skolen husker Carlos og Smith. Ja, Norge er et lite land - men Carlos og Smith var bare to personer...og de klarte det.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c8/Carlos-Smith.jpg
Sist endret av Carrier Return; 13. april 2008 kl. 11:09.
Sitat av Carrier Return
Boikotter man blir man glemt.
Ingen husker de som ikke kom...

Kommer man, og gjør en statement som er tydelig - så blir det husket.
Eksempler på dette er det mange av i historiebøkene.

Mitt forslag er å være tilstede, men være synlige i sin protest.
Her har man mulighet til å flytte store mengder nordmenn inn foran flere tusen kinesiske tilskuere og på kinesisk tv...benytt sjansen!!

Alle som har fulgt med i historietimene på skolen husker Carlos og Smith. Ja, Norge er et lite land - men Carlos og Smith var bare to personer...og de klarte det.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c8/Carlos-Smith.jpg
Vis hele sitatet...
Enig dette er en mye bedere form for protest. Men ble ikke de kastet ut av resten av OL?
Sitat av Mela
Jeg lurer på om det er flere enn meg som mener at Norge burde være med og boikottet åpningsseremonien i Kina?

Jeg syns regjeringen burde boikottet den for å presse de kinesiske myndighetene til å skjerpe menneskerettighetene deres. Jo flere land som er med å boikotten jo bedre er det. Det er bare tull å tenke at "lille Norge" ikke kan gjøre noen forskjell.

Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg ser poenget ditt, og forstår hvorfor mange ønsker å boikotte OL i Beijing. Allikevel, må vi huske på at OL er en unik mulighet til å skape bånd og nærhet mellom nasjoner. Dette er derfor en unik mulighet for verden, til å litt etter litt skape diskusjon med Kina.

Kina har de siste årene åpnet seg mer og mer mot vesten, noe som er utrolig bra. OL i Beijing er en unik mulighet for oss, til å fortsette å bygge på dette fundamentet som allerede er blitt lagt. Det er selvsagt svært uheldig at Kina etter sigende bryter utallige menneskerettigheter i Tibet, såvel som resten av landet, men vi må huske på at det er svært lite sannsynlighet for at noe skjer, dersom vi ikke åpner rom for diskusjon. Kina er et av verdens mektigste land. Både når det kommer til det militære, befolkning, og areal. Og dette er de fullt klar over selv. (Muligens litt for klar over?)
Dette medfører at, dersom vi skal ha noe ønske om å forandre Kina. Stoppe brudd på menneskerettighetene, og åpne for tale og skrivefrihet, så må dette skje gjennom felles dialog. Ikke gjennom boikott. En boikott vil høyst sannsynlig ikke føre til noe, ettersom at dette er noe Kina har sett utallige ganger før. (j.f. f.eks. Kulturrevolusjonen)
Vi ønsker alle en forandring, men denne forandring krever sammarbeid, tid og krefter. Og det er derav umulig å oppnå denne forandringen, uten dialog med Kina.

- gjett_