Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3561
Hei hei...

Her er realismeoppgaven min som jeg leverte på skolen.
Jeg har tenkt å jobbe litt videre med bildet, så derfor trenger jeg sterk kritikk for å få et bra resultat...

Jeg vet jeg mangler strek under 9 og 6... det kommer!

Prog: Maya, PS
renderengine: Mentalray
Sist endret av Damio; 4. desember 2007 kl. 19:39.
Laga for hånd? Eller tatt med kamera?
Det er lagd i maya = 3D
Read his post, Laget i Maya.

Men stussa litt i begynnelsen jeg også, sko til å si du måtte få til litt "mørkere/skummlere" lys på kulene + en lavere vinkel. Ville gjort utrolig mye med bilde

(Når jeg ser over bilde litt nøye, så må jeg faktisk spørre selv. Har du tatt bilde med et kamera? Legger merke til refleksjonen i kulene, godt planlagt vertfall ^^)
Enten er det et sykt godt program, eller så er du en helt å bruke det. jeg var sikker på at det var et fotografi. Så i begynnelsen tenkte jeg at jeg kunne tatt bedre, og skarpere bilde. men det "bildet" va jo sykt bra. har tilogmed fått med speilbildet av et vindu på to av kulene.
Sist endret av Rellativ; 4. desember 2007 kl. 19:46.
Det er noe galt med 8ern føler jeg, ser liksom litt uekte ut, men jeg har ingen erfaring med slik btw. Pent var det.

Lang tid bruke du?
Det bildet var jo rett og slett drit bra til å være lagd med et program... Trodde det var fotografi
Sitat av Rellativ
Enten er det et sykt godt program, eller så er du en helt å bruke det
Vis hele sitatet...
Det er nok begge deler neida. jeg har en lang vei igjen å gå...
Refleksjonene i kulene er et HDR bilde som er lagt rundt scenen...
Villt bra, ikke at jeg har største kunnskap under emned/programmet.

Eneste jeg så var refleksjonen som du sier. Når man ser på ballene så serflektere de samme "objektet" fra forskjellige vinkler. Altså man ser at noe ikke stemmer 100%. Men creds - bra!
Nå vet ikke jeg hva som er standarden på slike ting, men jeg synes og det var veldig realistisk.
Ehm, ellers kunnn kanskje den blå kule i høyre hjørne blitt flyttet nærmere de andre. Per nu er den jo nesten utenfor bildet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Joda, meget realistisk og bra laga! KP for det.

Einaste eg reagerte på var at kulene var så blanke, nesten for blanke. Du har ikkje vurdert ei litt mattare overflate? Trur det ville gi mindre plast-feeling.

Ellers så har jo brukte kuler /alltid/ litt riper, så det kan kanskje vere eit ekstra element å legge til.

Men realismen i det var meeeeget bra
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ikke dårlig trodde det var ekte før jeg faktisk leste noe :P
Du overbeviste meg iallefall! Trodde det var et var ekte, så dette var virkelig bra.
Takker for fine kommentarer og kontruktiv kritikk

Restyle:
Refleksjonene i kulene er korrekt regnet ut fra scenen jeg har satt opp rundt kulene, så selv om det ser feil ut noen steder skal det være sånn det er i virkeligheten. Men det kan jo kanskje ha noe med materialet jeg bruker at det kan se feil ut.

Helt enig med deg vidarlo. Jeg driver å jobber med et bump og spec map for riper og slitasje, men jeg sliter litt med å få til et bra resultat.
Sist endret av Damio; 4. desember 2007 kl. 21:53.
Nice kp for den, kanskje du kunne joina crewet som lagde Transformers

En kamerat av meg bruker maya 3d og har kjøpt en pc for 50 høvdinger, Han begynte å gråte siden det var så bra laga.

De lagde refleksjoner av flere aktive polygons noe som tydeligvis krevde mye av pcen eller serverne deres.
Sist endret av Kejerith; 4. desember 2007 kl. 21:04.
veldig bra!

reagerte litt på at alle kulene har tallene opp.
Sitat av Damio
GordonFreeman:
Refleksjonene i kulene er korrekt regnet ut fra scenen jeg har satt opp rundt kulene, så selv om det ser feil ut noen steder skal det være sånn det er i virkeligheten. Men det kan jo kanskje ha noe med materialet jeg bruker at det kan se feil ut.
Vis hele sitatet...
Jeg sa bare at den blå kula i høyre hjørne kanskje burde blitt flyttet lenger inn i bildet (eller i alle fall gjort slik at man kan se hvilket tall den er, ikke noe om refleksjoner.
For å prøve å hjelpe deg litt så har jeg googla på en del snookerbilder og sett på forskjellene. Det viser seg at de fleste bildene jeg har funnet tydeligvis blir tatt med blitz så det blir en utbrent lysrefleks på toppen av ballen, noe jeg føler øker realismen automatisk. Det fikser du vel lett med en ekstra lightsource?

Kulene dine har vel kanskje også litt for god refleksjon, selv om effekten du har laget er steinbra. Ton den litt ned? Ikke mye, men bittelitte. Når jeg ser biljardturneringer på Eurosport så ser man som regel bare lysrørene i taket i refleksjonen.

Helt subjektivt så synes jeg duken burde være litt lysere i fargen og helst burde du finne en tekstur med høyere oppløsning. Det blir for kornete/for store korn, ikke slik. Slike biljardduker er jo som regel vevde greier som er rufset litt til.

Fant også et bra bilde som viser mye hva du kan bruke som sammenligning og se etter. Refleksene dine er kanskje spot-on, jeg syntes de var bittelitt for kraftig, men duken din er ikke så realistisk.
takk for god tilbakemelding TipeX. Skal se nærmere på dette i morgen på skolen. Det med duken er jeg fult klar over, men jeg fant ingen gode dukteksturer så jeg hadde tenkt å knipse noen selv.

Skal prøve å få rette opp det dere har kommentert her, og poste en ny render neste uke. Rendertiden er ganske lang så den må jeg sette på i helgen.

Sorry GordonF, det gikk litt fort i svingene der. Har rettet det opp nå
Må også si jeg ble SVÆRT overrasket da jeg leste at du hadde brukt Maya. Så på bildet og tenkte det var en fotooppgave du hadde, og ville redigere det. Veldig veldig bra!!
Slenger meg på og sier "VELDIG bra jobba". Overasket meg totalt. Trodde ikke at man kunne lage noe så realistisk ut av et 3d program! KP fra meg!
Dette må jeg si var lekkert. Trodde det var noen som hadde satt et skudd med noe dritt når jeg så han spurte om det var et fotografi. Men var vist et av de klokere spørsmål. Utrolig flott! Syns det ser litt rart ut med det vindu refleksen, men ellers diggbart.
Det fekk meg facinert!
Bra gjort
Tja, dette var jo bra! =)

Syns ikke skyggene var helt vellykket. Man kan også utsette på det som tipex sa, at man oftest ikke ser vinduer, men lysrør på profesjonelle reflekterte kuler. Vinduer er kanskje litt oppbrukt. Ellers syns jeg du har greid å lage et bilde som var veldig bra. Det var liksom for lite detaljer og ting å se på for å utsette på noe mer, men absolutt, veldig bra jobbet!

Har du drevet lenge med dette?
artig å se tilbakemeldingene aldri fått så mye skryt for noe jeg har gjort.jeg skal ta en test render i morra med lysrør-highlights. Trur nok det blir bedre jeg også. Man blir så fort blind når man sitter å jobber med et prosjekt over tid, så fint å ha et sted som dette der jeg kan få kontruktiv kritikk.

Jeg skal også rendre en HD render som jeg kan linke til når den er ferdig.

jeg har drevet aktivt med 3D de 3 siste månedene, men litt smått før jeg startet på skolen. Tenkte du på hvor lang tid jeg har brukt på bilde så var det 3 skoledager.
Kan jeg muligens requeste versjon med høyere oppløsning?
veldig bra, men en anelse for blankt