Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10123
Hei.

Har et hypotetisk spørsmål til dere mattefreaks.

Her i Norge har vi 8 siffer i telefonnummeret vårt. Vi er omtrent 4 mill. mennesker her.

Hvor mange telefoner med unikt nummer må hvert menneske i norge ha for at vi skal gå tom for telefonnummer?

Enjoy your calculus
Hvis vi er 4 000 000 folk her må vi ha 25 nummer hver.
Nja, egentlig ikke, fordi ingen telefonnummer starter på 0 :L
Skal man ta i betraktning at den norske nummerplanen for telefoni begrenser antallet mulige nummer betraktelig..?
Må bare få skyte inn at det bor nærmere fem millioner mennesker i Norge per dags dato.
Og alle mobiltelefon nummer starter på 4 eller 9.

Så det finnes 2*9*9*9*9*9*9*9=ca 9,6 millioner forskjellige mobiltelefonnummer kombinasjoner.

Det betyr at vi kan ha litt under 2 mobiltelefonnnummere hver, hvis det bor ca 5 mill mennesker i Norge
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Og alle mobiltelefon nummer starter på 4 eller 9.

Så det finnes 2*9*9*9*9*9*9*9=ca 9,6 millioner forskjellige mobiltelefonnummer kombinasjoner.

Det betyr at vi kan ha litt under 2 mobiltelefonnnummere hver, hvis det bor ca 5 mill mennesker i Norge
Vis hele sitatet...
med tanke på at null også kan brukes må nok regnestykket bli:
2*10*10*10*10*10*10*10= 20 mill, altså 4 nr til hver
Norge er da vitterlig nærmere 5 millioner innbyggere?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
med tanke på at null også kan brukes må nok regnestykket bli:
2*10*10*10*10*10*10*10= 20 mill, altså 4 nr til hver
Vis hele sitatet...
3*9*9*9*9*9*9*9...
9*9*9*9*9*9*9*9*2 = 86093442 / 5000000 = 17 nr til hver
Sist endret av 4asd13; 2. august 2011 kl. 20:09.
nesten alle hus-tlf nr. starter på 22/23?
A madman with a box
mabala's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
nesten alle hus-tlf nr. starter på 22/23?
Vis hele sitatet...
Hvor i huleste har du fått det fra?
Sitat av pyth0n Vis innlegg
nesten alle hus-tlf nr. starter på 22/23?
Vis hele sitatet...
Her starter dem på 51, hjemme i Bergen starter dem på 55. Spørsmålet er jo da om man TS vil man skal telle dem med også.

offtopic: Ser at jeg var mæget sløv med den andre posten min.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
nesten alle hus-tlf nr. starter på 22/23?
Vis hele sitatet...
I Oslo ja, men i resten av landet brukes andre nummer.
Når det gjelder fasttelefon. Så tror jeg det bestemmes av hvilket distrikt du er i. Vi hadde fasttelefon før, det startet på 7846
Erklært blond
Hus tlf. nr. start erpå alt fra masse til mangt. Alt etter hvor i landet du bor, i bergen er det f.eks. 55 og i utgangten 56 OSV.
Her starter vi på 6680
hehe sant det, uansett nok tlf.nr til alle sammen i år fremover, og når alle er brukt opp er det bare å ta steget opp til 10-talls nr lol
Sitat av pyth0n Vis innlegg
nesten alle hus-tlf nr. starter på 22/23?
Vis hele sitatet...
Her jeg bor starter husnummer på 578-xxx-xx
Sukk.
Folk som tror at alle fastnummer begynner på 2. lol?
Seriøst har dere aldri lagt merke til at folk som bor i andre steder i landet vårt har andre prefixer?

Og folk som regner ut antall mobilnummer med grunntall 9? WTF?
Selv om aleksstaner påpeker at det skal regnes med grunntall 10 så fortsetter dere å tulle rundt med 9 i det uendelige?
Man trenger da virkelig ikke REGNE ut hvor mange mobilnummer som er tilgjengelige, folkens.

8 siffer = 10 millioner per nummerrekke

2, 3, 4, 5, 6, 7 er til fastnummer.
4, 9 brukes til mobil
0, 1, 8 brukes til spesialnummer

M.a.o 8 tallrekker kan benyttes til fast-/mobilnummer = 80 millioner nummer tilgjengelig.



Jeg angrer virkelig på at jeg GADD å åpne opp denne tråden for å ta en titt.
Sist endret av unknown14725; 2. august 2011 kl. 20:50.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
3*9*9*9*9*9*9*9...
Vis hele sitatet...
Hvorfor starter du med et tretall? første siffer kan være 4 eller 9, altså 2. De resterende sifrene kan være 0-9, altså 10 forskjellige.
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Sukk.
Folk som tror at alle fastnummer begynner på 2. lol?
Seriøst har dere aldri lagt merke til at folk som bor i andre steder i landet vårt har andre prefixer?

Og folk som regner ut antall mobilnummer med grunntall 9? WTF?
Selv om aleksstaner påpeker at det skal regnes med grunntall 10 så fortsetter dere å tulle rundt med 9 i det uendelige?
Man trenger da virkelig ikke REGNE ut hvor mange mobilnummer som er tilgjengelige, folkens.

8 siffer = 10 millioner per nummerrekke

2, 3, 4, 5, 6, 7 er til fastnummer.
4, 9 brukes til mobil
0, 1, 8 brukes til spesialnummer

M.a.o 8 tallrekker kan benyttes til fast-/mobilnummer = 80 millioner nummer tilgjengelig.



Jeg angrer virkelig på at jeg GADD å åpne opp denne tråden for å ta en titt.
Vis hele sitatet...
Ro ned et lite hakk da, Herr Elitist!
Sitat av NijO Vis innlegg
Ro ned et lite hakk da, Herr Elitist!
Vis hele sitatet...
Ja, fordi kunnskapen jeg innehar om våre telefonnummer er forbeholdt eliten? Min 11 år gamle niese kan dette.
Jeg finner det ganske forstyrrende at så mange ungdom (voksne?) her på forumet ikke klarer matematikken (på barneskolenivå) med å regne ut antall telefonnummer som finnes.

Sitat av unknown14725 Vis innlegg
2, 3, 4, 5, 6, 7 er til fastnummer.
../..
M.a.o 8 tallrekker kan benyttes til fast-/mobilnummer = 80 millioner nummer tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Ser i ettertid at jeg slang ut en skriveleif mens jeg satt og irriterte meg over tråden som gjorde at jeg fikk feil på totalt antall nummerekker Uansett, det blir samme utregning.

Det skal være "2, 3, 5, 6, 7 er til fastnummer. "
Det blir 7 tallrekker, og 70 mill nummer selvfølgelig.
Sist endret av unknown14725; 2. august 2011 kl. 20:58.