Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2588
Hei. Jeg har ingen bakgrunn innen elektronikk så faglige betegnelser vil være vanskelig å relatere til, hadde satt pris på om du tok hensyn til dette ved eventuelle svar.

Jeg har tenkt til å lage en gass generator. Jeg trenger en seks-kanals puls-viddemodulator som takler rundt 75 watts belastning per kanal (450 watt tot.) hver kanal skal kunne justeres uavhengig av hverandre og skape DC-pulser mellom 1-1000Hz eller høyere.

De 6 kanalene skal kontroleres gjennom en felles digital styringsenhet, denne skal kunne kontrollere hvilken frekvens hver av de seks kanalene sender, og ha mulighet til å sette opp frekvenslooper innen de seks kanalene -samt å regulere hastigheten til rotasjon av frekvensen i henhold til kanaler.

Med "rotasjon av frekvensen" mener jeg følgende:

Hvis du har seks kanaler (k1-k6) og seks frekvenser (f1-f6) så skal frekvensene kunne kjøres i syklus på de seks kanalene.

Eks:

Value set cycle 1/6:
f1=>k1
f2=>k2
f3=>k3
f4=>k4
f5=>k5
f6=>k6

Value set cycle 2/6:
f2=>k1
f3=>k2
f4=>k3
f5=>k4
f6=>k5
f1=>k6

Value set cycle 3/6:
f3=>k1
f4=>k2
f5=>k3
f6=>k4
f1=>k5
f2=>k6

etc.

Jeg har tilgang til 12v/24v matespenning.

Belastningen er å betrakte som induktiv, og spenningsnivå for last skal helst kunne varieres mellom 12v til så høyt som rimlighetens grenser tillater.

Hadde satt pris på tanker om hvordan jeg bør gå frem, på forhånd takk.

Er dette for eksotisk?
PWM signalene kan lages med 555 timere, men da vil du ikke få digital styring, men analog via potmetere. Med mindre du velger digitale potmetere, som styres av en mikrokontroller, men da ville jeg heller laget hele systemet med mikrokontroller. Induktiv last er inget problem for en MOSFET transistor.
Høres ut som et prosjekt for en mikrokontroller ja. Da kan du programmere den slik du selv vil. De fleste mikrokontrollere har PWM, men du må nok bruke noen transistorere. Eller så kan du kjøpe eksterne PWM på ebay f.eks. Da får du noen som klarer belastningen så kan du styre disse med mikrokontrolleren. Her er en på 60W, du finner andre også. 12-40V 3.5A 60W PWM Controller
En AtMega328 har 6 timer outputs, noe som kan gi deg 6 PWM kanaler. Det er mye for en mikrokontroller på den størrelsen. En transistor på hver utgang tar seg av lasten.

Trådstarter: Hva er kravene til applikasjonen? Må frekvensen kunne leses av? Skal frekvensen kunne justeres trinnløst? Når PWM signalene rullerer mellom kanalene, skal det skje på et intervall eller hver gang du trykker på en knapp? Ville det vært bedre å heller kunne justere frekvensen individuelt?

Og så mitt hovedspørsmål: Du sier du skal bruke et pulsvidde-modulert signal, men refererer hele tiden til forskjellige frekvenser. Er det frekvensen eller pulsbredden som skal variere?
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Takk for alle svar!

Sitat av wanna-b Vis innlegg
En AtMega328 har 6 timer outputs, noe som kan gi deg 6 PWM kanaler. Det er mye for en mikrokontroller på den størrelsen. En transistor på hver utgang tar seg av lasten.

Trådstarter: Hva er kravene til applikasjonen? Må frekvensen kunne leses av? Skal frekvensen kunne justeres trinnløst? Når PWM signalene rullerer mellom kanalene, skal det skje på et intervall eller hver gang du trykker på en knapp? Ville det vært bedre å heller kunne justere frekvensen individuelt?

Og så mitt hovedspørsmål: Du sier du skal bruke et pulsvidde-modulert signal, men refererer hele tiden til forskjellige frekvenser. Er det frekvensen eller pulsbredden som skal variere?
Vis hele sitatet...
Frekvensen skal kunne leses av med et eksternt osiliskop, mulighet for avlesning trenger ikke å inkluderes.

Frekvensen skal kunne justeres med trinn på 1hz, samtidig skal det være mulig å endre frekvens med større hopp enn én hz, f.eks fra 528hz=> 396hz.

Rullering av frekvensene mellom kanaler skal kontroleres digitalt (intervall) hastigheten av ruleringen skal også kunne justeres digitalt, varigheten av en syklus skal også kunne justeres slik at "rotasjonen" av frekvenser mellom kanalene kan økes eller senkes i hastighet.

Jeg vil kunne endre frekvensen (varigheten av en syklus) og pulsbredden.

For å forsøke å svare på det siste spørsmålet må jeg bruke et eksempel.

Hvis du har en 6 kanals lydforsterker skal de seks kanalene kobles til 6 separate høytalere (induktive laster) som plasseres i en hexagonal form. Man kobler så forstereken til en datamaskin og sender seks forskjellige lyder (frekvenser) til hver av høytalerene. Med datamaskinen ville det vært mulig å endre hvilen lyd som ble sent til hveilken kanal "on the fly" og på denne måten skapet en rotasjon av lydene (signalene) mellom de 6 høytalerene. Endringstaken av hvilken lyd som senden til hvilken kanal -hastigheten av rotasjonen mellom kanalene kunne også blitt kontrollert på en datamaskin. Jeg kunne brukt en veldig krafig hjemmekino-reciever og en avansert software-tonegenerator, men dette hadde gitt litt lite bang pr. Krone...


Håper du klarer å danne deg et bilde av hva jeg ønsker å lage, jeg vet at formidlingsevnen her ikke er av ypperste klasse og jeg setter stor pris på eventuelle oppfølgingsspørsmål om noe fortsatt er uklart.

Takk.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Arduino?
Tipper den fikser denne biffen!
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Arduino?
Tipper den fikser denne biffen!
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt til å bruke en Arduino til å kontrolloere hvilke signaler hver av de 6 PWM genererer. Arduinoen takler ikke nok strøm for denne biffen...
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Takk for alle svar!
Frekvensen skal kunne justeres med trinn på 1hz, samtidig skal det være mulig å endre frekvens med større hopp enn én hz, f.eks fra 528hz=> 396hz.
Vis hele sitatet...
Hva med bare en rotasjons-enkoder eller potmeter, som på volumjustering fleste forsterkere?


Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Rullering av frekvensene mellom kanaler skal kontroleres digitalt (intervall) hastigheten av ruleringen skal også kunne justeres digitalt, varigheten av en syklus skal også kunne justeres slik at "rotasjonen" av frekvenser mellom kanalene kan økes eller senkes i hastighet.
Vis hele sitatet...
Ut ifra hva jeg kan forstå er det altså intervallet du vil justere, hvor lenge hver utgang har et visst signal før det hopper videre.

Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Jeg vil kunne endre frekvensen (varigheten av en syklus) og pulsbredden.
Vis hele sitatet...
Skal DC pulsene være av typen "firkant"?

Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Jeg har tenkt til å bruke en Arduino til å kontrolloere hvilke signaler hver av de 6 PWM genererer. Arduinoen takler ikke nok strøm for denne biffen...
Vis hele sitatet...
Mikrokontrolleren som brukes på arduinoer er faktisk en AtMega328, om jeg ikke tar helt feil, så den har samme PWM muligheter (med mindre noe ved arduinobrettet hindrer deg i det, jeg har ikke prøvd arduino før). Selve spenningssignalene måtte uansett blitt forsterket med ekstern strømforsyning.

Vil si dette er et høyst oppnåelig prosjekt
▼ ... over en uke senere ... ▼
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva med bare en rotasjons-enkoder eller potmeter, som på volumjustering fleste forsterkere?

Jeg ønsker å kunne endre hvilken frekvens som sendes fortløpende, innebærer ikke et potmeter at jeg fysisk må skru på en knott for å endre pulsbredde?


Ut ifra hva jeg kan forstå er det altså intervallet du vil justere, hvor lenge hver utgang har et visst signal før det hopper videre.

Dette stemmer,


Skal DC pulsene være av typen "firkant"?

Ja, er det feil å bruke Hz i dette tilfellet?



Mikrokontrolleren som brukes på arduinoer er faktisk en AtMega328, om jeg ikke tar helt feil, så den har samme PWM muligheter (med mindre noe ved arduinobrettet hindrer deg i det, jeg har ikke prøvd arduino før). Selve spenningssignalene måtte uansett blitt forsterket med ekstern strømforsyning.


Jeg har hatt lyst til å bruke arduino pga fleksibilitet, men jeg tror det kan gjøres med et relee og konstant foring av strøm med riktig frekvens, slik at relleet bestemmer hvilket signal som sendes til hvilken last. Med et relee har jeg mulighet for å jobbe med høyspenning ved en evt. senere anledning.

Skjønner du hva jeg mener eller bør jeg lage en tegning?
Vil si dette er et høyst oppnåelig prosjekt
Vis hele sitatet...
....................
Her ville jeg brukt et oppsett av flere små mikrokontrollere.

Hver mikrokontroller skal styre hver sin mosfeTransistor.

Ville så hatt en master som skal styre pwm-frekvensen til hver av disse slave-kontrollerene.

Er dette noe du har kunnskaper til å gjøre selv? har du programmert noe?
Eller spør du om å få overlevert et ferdig produkt her?

Et rele vil ikke klare noen frekvens over 1 Hz, btw

En frekvens på 1000 Hz og PWM på 50%, vil kreve at en port går høy, lav, høy, lav osv.. med en forsinkelse på 500microsekunder.
Hvis du skal ha en dutycycle på 1%, så blir forsinkelsen slik:

UTGANG HØY
forsinkelse 10 uSekund
utgang lav
forsinkelse 990 uSekund
UTGANG HØY
osv...

Dette er fullt mulig å gjøre med en mikrokontroller, men problemet oppstår når du skal ha mange kanaler som skal pulse på ulik
frekvens.
Skal du samtidig ha et display og noen knapper / knotter for å lustere de ulike frekvensene og syklusehastigheten, så blir det fort
travelt for den ene mikrokontrolleren, alt for travelt...

Det finnes dog kontrollere som kan gjøre dette, men da er jeg det plutselig på et litt høyere nivå..
Spørsmål:
1) Er det greit at brukergrensesnittet er et PC program som igjen kommuniserer med en styringsenhet uten justeringsmuligheter (mao. styringsenheten er avhengig av å være tilkoblet en PC)?
2) Har jeg forstått deg riktig? Les under

Har jeg forstått deg riktig?
Du trenger 6 stykk justerbare pulsbreddemodulatorer (PWM) som hver kan ha en induktiv last på 75 Watt.
En felles styringsenhet skal la brukeren justere duty cycle (0 til 100 %) og svitsjefrekvens (fra 1 til 1000 Hz) for hver enkelt PWM inviduelt. Du har en ekstern strømforsyning som leverer 12-24V og det er spenningen fra denne som skal pulsbreddemoduleres og leveres videre til induktive laster.
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av andpe Vis innlegg
Her ville jeg brukt et oppsett av flere små mikrokontrollere.

Hver mikrokontroller skal styre hver sin mosfeTransistor.

Ville så hatt en master som skal styre pwm-frekvensen til hver av disse slave-kontrollerene.

Er dette noe du har kunnskaper til å gjøre selv? har du programmert noe?
Eller spør du om å få overlevert et ferdig produkt her?

Jeg hadde nok fått til å bygge dette, regner med at det er mulig å finne dokumentasjon for de forskjellige komponentene på nett. Jeg har programmert litt før og har uansett mulighet til å få hjelp ev en programmerer. Jeg vil ikke ha et overlevert produkt -men tar gjerne mot tips om hvilke brikker jeg kan bruke og hvor de er å få kjøpt.

Et rele vil ikke klare noen frekvens over 1 Hz, btw

En frekvens på 1000 Hz og PWM på 50%, vil kreve at en port går høy, lav, høy, lav osv.. med en forsinkelse på 500microsekunder.
Hvis du skal ha en dutycycle på 1%, så blir forsinkelsen slik:

UTGANG HØY
forsinkelse 10 uSekund
utgang lav
forsinkelse 990 uSekund
UTGANG HØY
osv...

Dette er fullt mulig å gjøre med en mikrokontroller, men problemet oppstår når du skal ha mange kanaler som skal pulse på ulik
frekvens.
Skal du samtidig ha et display og noen knapper / knotter for å lustere de ulike frekvensene og syklusehastigheten, så blir det fort
travelt for den ene mikrokontrolleren, alt for travelt...

Det finnes dog kontrollere som kan gjøre dette, men da er jeg det plutselig på et litt høyere nivå..
Vis hele sitatet...
Det virker som du har skjønt hva jeg ønsker å tilvirke. Hadde satt pris på om jeg kunne fått hjelp til valg av kontrollere, mosfets og øvrige komponeneter..

Slave-kontrollerene trenger ikke å kunnne "huske" mer enn 6 forskjellige pulsbredder, (det er ikke negativt om de kan lagre mer) Masterkontrolleren sender så ut 6 instruksjonssett, ett til hver av slave-kontrollerene, slavekontrollerene instruerer så PWM til å pulse den frekvensen instruksjonen representerer=>til en av de seks induktive lastene.

Hver gang masterkontrolleren oppdaterer instruksjons-sett skal frekvensene rulere "ett hakk" i forhold til de seks kanalene.

Enig?

[COLOR="DarkRed"][/COLOR]

Sitat av sputch Vis innlegg
Spørsmål:
1) Er det greit at brukergrensesnittet er et PC program som igjen kommuniserer med en styringsenhet uten justeringsmuligheter (mao. styringsenheten er avhengig av å være tilkoblet en PC)?

Hvis du har en veldig enkel løsning kan dette være interessant, men da i hovedsak for testing. Litt av poenget er at enheten skal være portabel å ha mulighet til å benytte seg av batteridrift.

2) Har jeg forstått deg riktig? Les under

Har jeg forstått deg riktig?
Du trenger 6 stykk justerbare pulsbreddemodulatorer (PWM) som hver kan ha en induktiv last på 75 Watt.
En felles styringsenhet skal la brukeren justere duty cycle (0 til 100 %) og svitsjefrekvens (fra 1 til 1000 Hz) for hver enkelt PWM inviduelt. Du har en ekstern strømforsyning som leverer 12-24V og det er spenningen fra denne som skal pulsbreddemoduleres og leveres videre til induktive laster.

Det er denne spenningen som i utgangspuktet skal pulsbreddemoduleres, det er ikke noe problem om denne spenningen steppes opp før den når PWM. Det er sikkert lettere å finne 230v PWM som takler 75 watts belastning, uansett er det positivt om jeg har litt spenning å leke med.
Vis hele sitatet...
Deler av svarene mine komm innenfor det siterte området ditt andpe, beklager.
Skal dette være stand-alone, eller skal det være koblet til noen form for GUI på en pc?
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av andpe Vis innlegg
Skal dette være stand-alone, eller skal det være koblet til noen form for GUI på en pc?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer kanskje til å få kodet en GUI for å gjøre det enkelt å laste inn instruksjonssett. men systemet skal være stand-alone.

Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Jeg kommer kanskje til å få kodet en GUI for å gjøre det enkelt å laste inn instruksjonssett. men systemet skal være stand-alone.
Vis hele sitatet...
regner med å bruke arduino som master, der er det allerede en form for GUI vil jeg tro.
Hva er egentlig disse induktive lastene for noe? Ikke tenk på spenning og strømtilførsel da det er et veldig enkelt "problem" å takle når du kommer så langt som å få designet resten av kretsen.

Hvis du har en ide til hvordan dette skal se ut og fungere ideelt sett så tegn det opp (kontrollpanel?) og skriv en slags rask bruksanvisning.

Releer er nok ikke noe poeng, du har jo endeløse muligheter til å switche frekvenser mellom utganger osv på en arduino, og et rele har sjeldent mer enn to utganger å veksle mellom.
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva er egentlig disse induktive lastene for noe? Ikke tenk på spenning og strømtilførsel da det er et veldig enkelt "problem" å takle når du kommer så langt som å få designet resten av kretsen.

Hvis du har en ide til hvordan dette skal se ut og fungere ideelt sett så tegn det opp (kontrollpanel?) og skriv en slags rask bruksanvisning.

Releer er nok ikke noe poeng, du har jo endeløse muligheter til å switche frekvenser mellom utganger osv på en arduino, og et rele har sjeldent mer enn to utganger å veksle mellom.
Vis hele sitatet...
http://imageshack.us/f/5/tegningavide.jpg/

Jeg må nok ha et led dispkay til som forteller rulleringsfrekvensen.

Når elektronikken er ferdig kan jeg fortelle hva slags laster det er snakk om.

Takk for interesse, hjelp og entusiasme!

http://imageshack.us/photo/my-images/5/tegningavide.jpg/

Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
http://imageshack.us/f/5/tegningavide.jpg/

Jeg må nok ha et led dispkay til som forteller rulleringsfrekvensen.(dette er ikke med på figuren)

Når elektronikken er ferdig kan jeg fortelle hva slags laster det er snakk om.

Takk for interesse, hjelp og entusiasme!

http://imageshack.us/photo/my-images/5/tegningavide.jpg/
Vis hele sitatet...
............
Sist endret av .:Thebird:.; 27. juli 2011 kl. 02:18. Grunn: Broken link
Kan pwm-frekvensen og dutycyclen bestemmes individuelt for alle slavene, for så å resette systemet før det trer i kraft, eller må det kunne justeres direkte og kontinuerlig?

Hvor kritisk er det hvis PWM-signalet uteblir en stund under justering? 200mSekund ca
.:Thebird:.'s Avatar
Trådstarter
27 6
Sitat av andpe Vis innlegg
Kan pwm-frekvensen og dutycyclen bestemmes individuelt for alle slavene, for så å resette systemet før det trer i kraft, eller må det kunne justeres direkte og kontinuerlig?

Hvor kritisk er det hvis PWM-signalet uteblir en stund under justering? 200mSekund ca
Vis hele sitatet...

"Kan pwm-frekvensen og dutycyclen bestemmes individuelt for alle slavene, for så å resette systemet før det trer i kraft, eller må det kunne justeres direkte og kontinuerlig?"

Det er ikke nødvendig å justere pwm-frekvensen kontiniuerlig. Dutycycle må kunne justeres direkte.

"Hvor kritisk er det hvis PWM-signalet uteblir en stund under justering? 200mSekund ca"

Dette er et problem, forsinkelse på >50mSekund er ønskelig.