Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1364
Sitter å funderer litt. Rent hypotetisk. Har ett slikt "Grunnkort" man fyller ut for å få et VISA kort av banken sin. Her skal man skrive inn fullstendig adresse, fødsels- og personnummer, signere og lime på ett bilde av seg selv.

Dette skal så sendes til banken. En bankkansatt fyller inn kontonr som kortet skal knyttes mot, bankens navn og kontrollerer opplysningene. Grunnkortet blir så sendt videre til TAG-Systems som produserer og trykker opp kortet. Noen som vet noe om hvordan dette blir levert fra bank til TAG?

Hvis man vet dette, kan man jo enkelt få se ett "falsk ID", ved å selv "kontrollere" opplysningene, for så å sende det direkte til TAG.

Noen tanker?
Sender du det direkte til TAG, så har jo ikke banken aktivert bruk for det kortet på den valgte kontoen.
Så det må gjennom banken først. Men du kan vel ta det igjen i posten eller noe.
Sitat av Grimdoc
Sender du det direkte til TAG, så har jo ikke banken aktivert bruk for det kortet på den valgte kontoen.
Så det må gjennom banken først. Men du kan vel ta det igjen i posten eller noe.
Vis hele sitatet...
Høres nesten mer ut som denne karen vil bruke kortet til andre ting enn å handle, trenger ikke et fungerende kort for å komme dit du ikke skal være når du er under 18?
Så lenge det ser ekte ut skal det jo fungere, men kan jo hende at de hos TAG sjekker opp imot banken om du faktisk skal ha et nytt kort.
Shoot me if I'm wrong.
Om du lykkes: Tell me how! :P
For å si det sånn: Jeg tror ikke opplysningene mellom bank og TAG sendes i posten akkurat...
Sitat av Padan
For å si det sånn: Jeg tror ikke opplysningene mellom bank og TAG sendes i posten akkurat...
Vis hele sitatet...
Det trodde ikke jeg heller. Helt til jeg sjekket ut grunnkortet litt bedre. Det er to deler, en som er "Banken sin kopi", og en som skal til TAG. Etter man river av delen som er banken sin, dukker adressen til TAG opp. Ergo, må det bli sendt i post.

De eneste merknadfeltene på grunnkortet, som ikke fylles ut av meg selv, eller bank, er tre linjer for TAG. "Mottatt dato. Printet dato. Signatur".

Når det gjelder kontonr, så er det ikke så veldig vanskelig å få tak i dette.

Om det er aktivert eller ei, kan så være. Tanken er hvor lekende lett det kan være å skaffe seg en hvilkensomhelst-identitet, iom at det er banken som skal sjekke at personopplysningene faktisk stemmer.

Skal undersøke saken, og komme tilbake med mer info. I mellomtiden kom gjerne med tanker rundt dette.
Sist endret av Jectson; 27. november 2006 kl. 23:44.
Men for å levere inn slikt et slikt grunnkort så skal jo en ansatt se en annen legitimasjon, kontrollere signaturen og skrive ned kontrollnummeret/passnummer?
Var i hvert fall sånn da jeg åpnet en konto for en kunde på posten her en dag ..
Kan spørre på jobb i morgen.
Sitat av helk
Men for å levere inn slikt et slikt grunnkort så skal jo en ansatt se en annen legitimasjon, kontrollere signaturen og skrive ned kontrollnummeret/passnummer?
Var i hvert fall sånn da jeg åpnet en konto for en kunde på posten her en dag ..
Kan spørre på jobb i morgen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant. Men som sagt, så er tanken å gå utenom banken. Direkte til TAG. Det å få utlevert ett grunnkort av banken, er ikke noe problem. Send en mail til dem, fortell at bildet på kortet ditt overhodet ikke likner på deg, og at dette skaper problemer for deg. Fortell at du ønsker å få tilsendt ett nytt grunnkort du kan fylle ut. Og vips, to dager etterpå..
Hm, har jeg ikke tenkt over før. Høres rart ut om det skal være så jævla enkelt.
Dette vil jo helt sikkert bare funke for eksisterende kunder. Tviler på at de bare tar i mot et fødselsnummer, navn etc. og printer ut kort.
De må jo sjekke opp mot VISA/kontonummer, personnummer og alt det der.
VISA-nr lages av en formuelt utifra kontonr. Kontonr må fylles ut på grunnkortet. Det er jo banken sin oppgave å sjekke alt dette, derfor jeg er interessert i å finne ut hvordan det sendes fra bank til TAG.

Hva jobber du med?

Men som sagt, kommer tilbake med mer info utover uka.
Sist endret av Jectson; 28. november 2006 kl. 00:16.
Jaja, men jeg tenker om du ber om et nytt kort så sjekker de opp navnet/fødselnummeret/whatever du skriver på og ser at "vedkommende" ikke har noen tidligere VISA/ikke eksisterer eller hva av feil de kan finne ...

Jeg jobber forresten i Posten, på postkontor. Har bare jobbet der i noen uker, har ikke blitt så kjent med rutiner opp i mot Postbanken enda.