Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: What are your religious beliefs?
Strong theist. 100 percent probability of God. 37 6,94%
Very high probability but short of 100 percent. 25 4,69%
Higher than 50 percent but not very high, technically agnostic but leaning towards theism. 31 5,82%
Exactly 50 percent. Completely impartial agnostic. 30 5,63%
Lower than 50 percent but not very low. 42 7,88%
Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 162 30,39%
Strong atheist. 206 38,65%
Stemmegivere: 533. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  201 12780
LES HELE DENNE POSTEN OG ALLE FORKLARINGENE FØR DU STEMMER

Jeg var med å lage en tråd på Something Awful forumet om folks religiøse overbevisning og tenkte det kunne være interessant å se hvordan folk svarer på et norsk forum i motsetning til et hovedsaklig amerikansk et.

Kategoriene er tatt ordrett fra Richard Dawkins (en kjent ateist) bok "The God Delusion".

Forklaring til valgene:

Strong theist. 100 percent probability of God. In the words of C. G. Jung, 'I do not believe, I know.'

Very high probability but short of 100 percent. De facto theist. 'I cannot know for certain, but I strongly believe in god and live my life on the assumption that he is there.'

Higher than 50 percent but not very high, technically agnostic but leaning towards theism. 'I am very uncertain, but I am inclined to believe in God.'

Exactly 50 percent. Completely impartial agnostic. 'God's existence and non-existence are exactly equiprobable.'

Lower than 50 percent but not very low. Technically agnostic, but leaning towards atheism. 'I don't know whether god exists but I'm inclined to be sceptical.'

Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.'

Strong atheist. 'I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.'
Sist endret av GreyWanderer; 16. oktober 2006 kl. 16:52.
Ikke i det hele tatt, jeg tror derimot at religion er roten til bortimot alt som er ille her i verden.
Jeg tror at alle skal ha rett til å tro på noe... selv er jeg ikke religiøs, og mener som ztaale her at religion har skylda for mye vondt
er nok religiøs til å si at kristne er noen innsnevra tullinger
Samme som de to over. Folk kan tro hva de vil.
Men jeg tror ikke på noen som helst gudommelige makter.
Bare så det er klart. Hva du mener om religion og kristendom osv er egentlig irrelevant til denne tråden. Det er bare hva DU tror sjansene for at det finnes en gud er.
folk kan tro hva dem vil..... Men jeg mener religion bare fører til undertrykkelse og krig

er ikke religiøs.
Jeg ligger nok på nummer to der, at jeg ikke kan vite for godt hva som eksisterer men jeg tror på Gud. Det handler om tro, men jeg har hatt flere åpenbaringer og opplevd ting som kanskje har påvirket meg mye mer enn jeg har tenkt tidligere. Folk kan le og harselere med folk som tror så mye de vil, men det er definitivt noe mer mellom himmel og jord enn bare luft.

Jeg har faktisk følt at Gud har bedt meg om å skjerpe meg, og at det har vært og er en kamp inne i meg. Kan høres teit ut, men jeg tror på slikt. Og det må alle få lov til mener jeg. Jeg har tenkt litt på det med at mange sier at religion er roten til alt ondt, vel akkurat der mener jeg dere tar feil. Fordi det er menneskene som kontrollerer religionen som fører til ondskap. Gud er den eneste som kan skape noe fra ingen ting, så vi kan bare omformere og det er jo det vi har gjort. Brukt jordens materialer til å lage våpen, kampe om land, mennesker og makt. Og dermed har man brukt religion som et hjelpemiddel i en maktkamp som religionen egentlig ikke har noe med å gjøre.

Det mener hvertfall jeg
Sitat av ztaale
Ikke i det hele tatt, jeg tror derimot at religion er roten til bortimot alt som er ille her i verden.
Vis hele sitatet...
det synet har jeg faktisk aldri hørt før, genialt. Det tror jeg også på, fra nå av
Enig med ztaale her. Fattern og bruker å si det der, bare med litt mer stygge ord.

Strong atheist.


Men jeg har vondt for å tenke på døden, jeg kjenner på det at "jeg er", bevistheten, "sjela" om du vil .. og så ser/føler jeg for meg at jeg er i graven og den følelsen er borte .. eller, at den ikke har noe å gjøre eller whatnot som skjer.
Får meg skikkelig emo, så snapper jeg ut av det og kjenner at det jeg tror på er at vi bare dør. Tenker da hvor meningsløst livet er.

Men fattern sa også til meg,
"Jeg tror meningen med livet er å finne mening i livet"
og den liker jeg og litt. En mager trøst.
Sitat av Baard2k
Jeg har tenkt litt på det med at mange sier at religion er roten til alt ondt, vel akkurat der mener jeg dere tar feil. Fordi det er menneskene som kontrollerer religionen som fører til ondskap.
Det mener hvertfall jeg
Vis hele sitatet...
du sier imot deg selv her... de som er medlemmer av religionen, de ER religionen, det er de som er roten til alt ondt, ikke ideene bak religionen!
Jeg tror du misforstår litt. Selvom jeg tror på Gud så kan ikke mine handlinger flyttes over til at det har noe med at jeg er religiøs å gjøre. Det er misbruk av religion om jeg skulle gå å skyte noen for å deretter si at jeg gjorde det i Guds navn. Fordi Gud bare vil oss godt, vil han heller ikke at du skal ta livet av en person.

Tror du at alle som er medlem av en religion som har utført vonde ting i følge av sine ledere er onde? Da undervurderer du kraften av det å kontrollere mennesker. Hvordan i svarte tror du Hitler klarte å kontrollere et helt land? Via hat! Han bygde det hele på hat og makt. Når man klarer og provosere og få de man hater til å provosere ennå mer blir det krig og vold. Det er derfor det kan forekomme vonde ting ut av religion, _ikke_ på grunn av religionen nødvendigvis, men pågrunn av mennesket. Det er ikke Gud, Allah eller noen annen form for Gud/Gudinne eller whatever som gjør dette. Det er mennesket drevet av hat, misunnelse og det onde inne i oss.

Det gode kunne ikke eksistert uten det onde, hvordan hadde vi da kunnet visst hva det gode var om vi ikke hadde følt noen form for smerte.
Sitat av max-mekka
det synet har jeg faktisk aldri hørt før, genialt. Det tror jeg også på, fra nå av
Vis hele sitatet...
haha, selv om ztaale har et bra poeng, så er du et prakt eksempel på copy-cat
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En slik undersøkelse er *aldri* representativ av fleire grunnar:
  • nFF tiltrekker seg nok jamt over dei mest opprørske, altså dei som ikkje er strengt religiøse
  • nFF har mange alternative element, som står relativt sterkt opp mot religion, altså vil antakeleg ingen svare 100% religiøse
  • Du har ingen garanti på at ingen svarer dobbelt
  • Berre dei som vil svare svarer...
Eg trur nok du ville fått eit meir realistisk svar ved å stille spørsmålet på t.d diskusjon.no, der ein har *litt* større utval av brukarar, og større bredde i interesseområda. Men sjølv der kunne ein ikkje spør i eitt forum, sidan dei som befolker religion nok er i overkant interesserte (i kva ende av skalaen skal eg ikkje sei noko om...), og du vil ha ei polarisering kan eg tenke meg...
Sitat av ztaale
Ikke i det hele tatt, jeg tror derimot at religion er roten til bortimot alt som er ille her i verden.
Vis hele sitatet...
Og det meste som er godt.
Sitat av Baard2k
Det er ikke Gud, Allah eller noen annen form for Gud/Gudinne eller whatever som gjør dette. Det er mennesket drevet av hat, misunnelse og det onde inne i oss.
Vis hele sitatet...
ja, det er mennesket som gjør den onde handlingen, men på bakgrunn av hat og misunnelse ovenfor? religion såklart... enten er man ikke religiøs, og man hater religiøse. Eller man er religiøs, og hater andre religioner, eller andre som ikke er medlem av den religionen du selv tilhører. Dette var veldig grovt, men sant.

og nå skal ikke jeg starte debatten med at gud dreper, og sparer bare sitt folk osvosv... må igjen bare si at jeg ikke er religiøs, og er stolt av det:P har som sagt ikkenoe imot religioner, eller folk som har en religion, så lenge de ikke skal prakke religionen på meg. men må bare si til dere som er religiøse...

Se å lukk opp øynene!
Går for de facto-ateist, siden jeg synes det blir litt for drøyt å være bombesikker på noe med utgangspunkt i hvor lite man vet som menneske - særlig hvis man ikke har så mange år på baken.


Sitat av Waffel
Og det meste som er godt.
Vis hele sitatet...
Den uttalelsen er like drøy som den du siterer.


Hadde vært fint hvis dette ikke kunne bli nok en håpløs religionsdebatt, det er veldig fint hvis folk modererer seg litt og prøver å holde en litt mer balansert tone enn man pleier å ha i sånne tråder. Kommer til å slette poster som bare sier noe helt uten å begrunne det fordi det er som regel sånn kranglen starter.
Sitat av max-mekka
det synet har jeg faktisk aldri hørt før, genialt. Det tror jeg også på, fra nå av
Vis hele sitatet...
Du tok den uten videre overbevisning? Wow!

Sitat av ivioyner
Den uttalelsen er like drøy som den du siterer.
Vis hele sitatet...
Ja, håpet å kanskje få høre argumentasjon fra de krasse samfunnskritkerne
Sist endret av klarhimmel1234; 16. oktober 2006 kl. 17:49.
Sitat av Leroy
ja, det er mennesket som gjør den onde handlingen, men på bakgrunn av hat og misunnelse ovenfor? religion såklart... enten er man ikke religiøs, og man hater religiøse. Eller man er religiøs, og hater andre religioner, eller andre som ikke er medlem av den religionen du selv tilhører. Dette var veldig grovt, men sant.

og nå skal ikke jeg starte debatten med at gud dreper, og sparer bare sitt folk osvosv... må igjen bare si at jeg ikke er religiøs, og er stolt av det:P har som sagt ikkenoe imot religioner, eller folk som har en religion, så lenge de ikke skal prakke religionen på meg. men må bare si til dere som er religiøse...

Se å lukk opp øynene!
Vis hele sitatet...

Så det du sier først og fremst er at om man er religiøs så hater man andre religioner og om man ikke er religiøs så hater man religion. Det du sier finnes jo ikke sant i det hele tatt! Du kan ærlig talt ikke mene det, det er helt absurd. Og du forteller at jeg motsier meg selv?

"enten er man ikke religiøs, og man hater religiøse. Eller man er religiøs, og hater andre religioner"
-
"har som sagt ikkenoe imot religioner, eller folk som har en religion, så lenge de ikke skal prakke religionen på meg. men må bare si til dere som er religiøse..."

... wtf? Se og lukk opp øynene dine selv, ignorer heller de som prakker noe på deg. De tvinger deg ikke til noen ting i det hele tatt, men spør deg et enkelt spørsmål. Er det vanskelig å si tre bokstaver, som for eksempel: Nei.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette handler jo ikke om religion, dette handler om kristendom. Riktig tittel her burde være "Hvor kristen er du?".

mxyzptlk sa det vel egentlig litt bedre enn meg
Sist endret av Tias; 16. oktober 2006 kl. 17:51.
Definér "gud", så skal jeg svare. Hvis det med gud menes det monoteistiske religioner har hatt som hovedsyn de siste to tusen år, eller de polyteistiske før det (og fram til i dag), er svaret "strong atheist".

Hva man svarer på dette kommer helt an på hva slags gudsbegrep man har...

Edit: Amen Tias.
Jeg stemmer ikke for jeg tror ganske enkelt ikke på undersøkelsen.
Hadde det vært et kudos-system her på bruket skulle du fått en for den posten, marsboer.
Burde vel egentlig ha vært andre alternativer her også. Men som Tias tolker det, og jeg også for den del. Så var spørsmålet hvor mye jeg tror på Gud (Den fra Bibelen) så svarte jeg nesten 100 % sikker på at jeg ikke tror, i og med at jeg ikke kan bevise at det ikke finnes en gud så kan jeg ikke på stående fot svare at jeg overhode ikke tror det finnes en Gud. Da hadde jeg jo trodd, dvs trodd at det ikke fantes en.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
(Off-topic: Faktisk så hadde vi et slikt system før, mxyzptlk. Men ja, vel sagt!)
Jeg er veldig religiøs,jeg tror på allah,men fortsatt så hater jeg ikke de kristne,jeg er Muslim og ber hver dag.

Men fortsatt så har jeg respekt for andre religioner.

Man skal ha respekt for andre`s tro.
Sitat av vidarlo
En slik undersøkelse er *aldri* representativ av fleire grunnar:
  • nFF tiltrekker seg nok jamt over dei mest opprørske, altså dei som ikkje er strengt religiøse
  • nFF har mange alternative element, som står relativt sterkt opp mot religion, altså vil antakeleg ingen svare 100% religiøse
  • Du har ingen garanti på at ingen svarer dobbelt
  • Berre dei som vil svare svarer...
Eg trur nok du ville fått eit meir realistisk svar ved å stille spørsmålet på t.d diskusjon.no, der ein har *litt* større utval av brukarar, og større bredde i interesseområda. Men sjølv der kunne ein ikkje spør i eitt forum, sidan dei som befolker religion nok er i overkant interesserte (i kva ende av skalaen skal eg ikkje sei noko om...), og du vil ha ei polarisering kan eg tenke meg...
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Jeg tenkte mer på å finne ut hva folk på freakforum tror enn hva nordmenn generelt tror. Uansett så blir det jo bare et utvalg av de som velger å svare på undersøkelsen.

Jeg tenkte å lage en på diskusjon.no, men fant ikke noe valg for å lage en poll der.
off-topic, Swordfish, men...

Sitat av Swordfish
Jeg er veldig religiøs,jeg tror på allah,men fortsatt så hater jeg ikke de kristne,jeg er Muslim og ber hver dag.

Men fortsatt så har jeg respekt for andre religioner.

Man skal ha respekt for andre`s tro.
Vis hele sitatet...

Det er sant, det skal man ha. Men det er det dessverre mange som ikke har, tilogmed innad i islam. Jeg er selv sjef for tolv muslimer, halvparten moderate og halvparten ortodokse/konservative (dvs. de konservative ber på papp-plater i pausene og spiser ikke haram, mens de moderate spiser alt utenom svinekjøtt, faster ikke og ber "inni seg").

Det har vært flere krangler, utskjellinger og tilløp til slåssing på jobben fordi de konservative mener de moderate er dårlige muslimer som tar seg en røyk og spiser kjøtt som ikke er halal... Et godt eksempel på at religiøs ikke nødvendigvis betyr respektfull.
Sist endret av xtapolapocetl; 16. oktober 2006 kl. 18:26. Grunn: fiksa link
Sitat av Baard2k
Så det du sier først og fremst er at om man er religiøs så hater man andre religioner og om man ikke er religiøs så hater man religion. Det du sier finnes jo ikke sant i det hele tatt! Du kan ærlig talt ikke mene det, det er helt absurd. Og du forteller at jeg motsier meg selv?

"enten er man ikke religiøs, og man hater religiøse. Eller man er religiøs, og hater andre religioner"
-
"har som sagt ikkenoe imot religioner, eller folk som har en religion, så lenge de ikke skal prakke religionen på meg. men må bare si til dere som er religiøse..."

... wtf? Se og lukk opp øynene dine selv, ignorer heller de som prakker noe på deg. De tvinger deg ikke til noen ting i det hele tatt, men spør deg et enkelt spørsmål. Er det vanskelig å si tre bokstaver, som for eksempel: Nei.
Vis hele sitatet...
øverste delen der. jeg sa det var grovt ment. med det mente jeg ikke at enten er man på den siden eller den andre, eller at religiøse hater andre, men det er forskjellige årsaker til en konflikt. Og som regel inneholder den konflikten religion.

hehe, måtte bare le når jeg leste svaret ditt, for her sitter jeg og tar ikke denne diskusjonen så seriøst, jeg bare lufter meningene mine:P
uansett, den siste kommentaren var ment litt ironisk, for rett ovenfor sa jeg at jeg ikke vil bli prakket på en religion, men det er jo det jeg gjør med kommentaren... haha, funny!

og angående det prakke på meg religion greiene. mente ikke at noen ringte på døra og spurte om jeg ville være med i religionen dems, hadde selvsagt holdt med ett nei. men folk som virkelig prakker på deg religion, og så hyggelig som jeg er avfeier jeg ingen voldsomt eller bruktalt.
Sitat av vidarlo
nFF har mange alternative element, som står relativt sterkt opp mot religion, altså vil antakeleg ingen svare 100% religiøse
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg er 100%. Noen må i hvertfall være motpol på dette forumet. Ikke alle klarer å se på "kristne er noen j** tullinger og religion er roten til alt vondt". Jeg er personlig kristen og går i en frimenighet i Bergen. Slik jeg har fått sett det så har vi en håndfull personlige kristne på forumet også. Men evangeliserende ateister er nok hovedvekten.
Kjenner en del som bruker religion som en retningslinje i livet sitt. Tror egentlig de har det ganske bra med seg selv. Selv tror jeg ikke på den kristne gud. Men jeg feirer julaften og påske

Når jeg var yngre, 7-8 år, levde jeg i konstant gudefrykt. Hjernevasket som jeg var, trodde jeg gud gjorde at jeg datt av sykkelen, brakk kragebeinet, ble syk osv. Hver kveld lå jeg i senga og sang salmer og ba, før jeg sovnet. Fant jeg penger på gata, var det belønning fra gud.

Ja, det var ganske fucked up.
Sitat av ShareFun
Kjenner en del som bruker religion som en retningslinje i livet sitt. Tror egentlig de har det ganske bra med seg selv. Selv tror jeg ikke på den kristne gud. Men jeg feirer julaften og påske

Når jeg var yngre, 7-8 år, levde jeg i konstant gudefrykt. Hjernevasket som jeg var, trodde jeg gud gjorde at jeg datt av sykkelen, brakk kragebeinet, ble syk osv. Hver kveld lå jeg i senga og sang salmer og ba, før jeg sovnet. Fant jeg penger på gata, var det belønning fra gud.

Ja, det var ganske fucked up.
Vis hele sitatet...
Stakkars unge, fins mange sånne her eg bor, bor rett ovenfor levende ord (bibelskole). Der er det mang zombi unger som vi kaller de. De er helt borte, går å synger for seg selv og tørr ikke snakke med noen. Selv er jeg akkurat kristen nok til å feire julaften
men tenk da Norge , sverige , danmark og island er de landene på planeten med flest hedninger og vi er også de landene med høyest levestandard i verden! hadde vi hatt en gud hadde vel ikke han latt det skje?
God works in mysterious ways
Sitat av ShareFun
God works in mysterious ways
Vis hele sitatet...
Eller som kaninen Gonzales sier det i Lars Lauviks tegneserie Eon: "Guds veier er usaklige"
Strong atheist..


Hvis det er en gud, hvorfor er det så elendig i Afrika f.eks? Hvorfor har ikke alle like god levestandard? Osv.
Jeg synes både kristendommen og buddhismen har mange veldig fine elementer i seg. Og jeg synes det føles ekstra trygt med å gå med et kors rundt halsen. Men jeg kaller meg ikke religiøs. Hva folk tror og ikke tror bør man uansett respektere.

PS: Allah er et det arabiske ordet for Gud, ergo det er snakk om den samme.
Men så har du de kristne som bruker det som en unnskyldning, og hjelpemiddel.
f.eks: leste i boligannonser, der var det /Kristen familie søker leilighet snarest blablabla/.
Hvorfor skal de absolutt skrive at de er kristne? Får det leilighet enklere da?
Det å bruke tro som en unnskyldnig til å gjøre whatever er rett og slett feigt.
Sitat av Bundy
Strong atheist..


Hvis det er en gud, hvorfor er det så elendig i Afrika f.eks? Hvorfor har ikke alle like god levestandard? Osv.
Vis hele sitatet...

Jeg leste Engler og demoner i sommer, av Dan Brown. Og han har hatt den beste teorien syns jeg, på hvorfor det er slik.

i boken forteller en kardinal til en annen kar at mennesket prøver og feiler, og lærer av sine feil. men han forklarte det på en bra måte. Hvis du har en sønn, vil du la han stå på skateboard, slå seg osv. eller vil du gi han totalforbud mot å bruke skateboard, så han aldri vil lære å stå. Men viktigs, han vil aldri lære å feile, eller å bli skadet osv...

PS, er ateist, men synes det argumentet der bare er for dårlig mot en eventuell gud. Det har ikke bare med menneskesinn osv (kan ikke alle bare være venner:P) men også økonomi. skulle til å si politikk, men den er jo i stor grad preget av religion...
Dét synes jeg var veldig bra sagt av deg Leroy

Men det er slik at mye av fattigdom og lignende har mye med politikk og mennesker og gjøre. Kanskje Afrika hadde vært bedre om ikke de hadde blitt til kolonier?
Sitat av Leroy
Jeg leste Engler og demoner i sommer, av Dan Brown. Og han har hatt den beste teorien syns jeg, på hvorfor det er slik.

i boken forteller en kardinal til en annen kar at mennesket prøver og feiler, og lærer av sine feil. men han forklarte det på en bra måte. Hvis du har en sønn, vil du la han stå på skateboard, slå seg osv. eller vil du gi han totalforbud mot å bruke skateboard, så han aldri vil lære å stå. Men viktigs, han vil aldri lære å feile, eller å bli skadet osv...

PS, er ateist, men synes det argumentet der bare er for dårlig mot en eventuell gud. Det har ikke bare med menneskesinn osv (kan ikke alle bare være venner:P) men også økonomi. skulle til å si politikk, men den er jo i stor grad preget av religion...
Vis hele sitatet...
Gud finnes ikke, ellers ville vi ikke hatt så mye mye drit i verden. Da hadde vi alle sittet å tatt oss en joint mens vi så på 7th Heaven.


Nei, men seriøst. Jeg tror det ikke før jeg får se det.
God teori da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg hiv ut ein brannfakkel her: Politikk er ikkje påverka av religion. Religion er påverka av politikk.

Med det meiner eg at politikken påverkar religionen meir (i.e religion blir brukt som verkty for å få makt) enn religionen påverkar politikken.

Der politikk blir religion, er det fordi religionen gir godt påskot til å ta makta over andre, sidan dei trur, og vil tru og bli frelste, sjølv om det vil sei å gjere det nokon ber dei om å gjere.
Synes egentlig at en slik diskusjon virker litt meningsløs, ettersom definisjonene her er noe uklare, eventuelt sterkt generaliserte. Gud, ikke Gud. Fra mitt synspunkt er det åpenbart at temaet her baserer seg på den kristne gud, rett og slett i mangel på andre og kanskje mer relevante alternativer. Når jeg leser kommentarer som "Gud kan ikke finnes, bare se på Afrika", tviler jeg ikke på at emnet her er av sterk subjektiv karakter, og at dette fører til retningsløs argumentasjon-contraargumentasjon. Men uansett, når det først er sagt, kan jeg nevne at jeg på ingen måte er ateist, samtidig som jeg ikke sverger til noen religion. Man kan ikke forvente at alt som skjer er av guddommelighet, ettersom tilfeldighetenes og den frie viljes påvirkningskraft er uendelig stor. Men sett fra et spirituelt og filosofisk ståsted, finnes det ikke tvil om at vår fatteevne ikke strekker til når det gjelder eksistensiell forståelse. Derfor er religion, eller eventuelt personlig tro, nødvendig for at man skal opprettholde tilfredsheten over å være til. Man kan ikke bli lært opp til å tro på noe fullt og helt, derfor virker det som at de store religionene er skreddersydd for å tilpasse det fritt tenkende individ, selv om dette har en tendens til å virke mot sin hensikt. Man skal få tro hva man vil, og selv bestemme hvor mye man skal legge i troen sin, om det kun er snakk om enkle prinsipper for et bedre liv, eller å fullt ut vie livet sitt til dette. Ingen seriøs religion, eller trosretning, kan taes på alvor dersom disse valgmulighetene ikke er til stede. Hva som er sant og ikke sant er irrelevant, ettersom ingen vet dette bedre enn andre, og grenser kun finnes i ens eget hode.

Men det er jo mulig å overdrive.
helk: Kjenner meg veldig igjen i deg.

På en måte misunner jeg dem som fortsatt tror på Guder!
Av og til kunne jeg selv ønske at jeg var så overbevisst at jeg ikke begynte å forstå hvordan religion egentlig fungerer (det vil si for å kontrollere folkemasser osv).

Det å tro på noe (samme hva, foreksempel en hvilkensomhelst politisk sak tilogmed) gir engasjement og motivasjon osv, og det kommer tilbake til det med meningen med livet. Livet gir liksom en ekstra mening når du føler at du lever for en Gud, og som om ikke det var nok så skapes det et fellesskap og trygghet mellom de som tror, og tilogmed det gir ekstra livslyst.
Enda godt det er flere som er enige med meg, gir litt glede til meg også

En annen ting som er urettferdig er at jeg ikke klarer å tro noe annet enn at jeg råtner i jorden når jeg dør. Det hadde blitt mye bedre å leve hvis jeg hadde trodd at jeg hadde kommet til "de evige jaktmarker(indianere)" eller himmelen eller paradiset. Og det alene skremmer folk endel til å begynne å tro. Og ved å finne på noe sånnt er det mye lettere å få folk til å tro på akkurat din religion. Sjønner ikke at folk ikke synes at det er rart hvorfor det finnes så mange religioner, og alle er mer eller mindre overbevisste om at bare dem har rett.

Skulle ha vært lykkelig uvitende! sukk...

Jeg kunne ha vært en relligionsstifter der et av mine motiver var å unne folk det å egentlig ikke få vite sannheten for å få bedre livslyst. Det hadde vært en lur treningstaktikk også, hvis jeg levde i Norge før vikingetida og kanskje tilfeldigvis var konge. Da hadde jeg økt livslysten og kampviljen til landsmennene mine. Plutselig har vi Norrøn mytologi
Dette enkle motivet kunne jeg også ha hatt nå tildags. Hadde jeg i tillegg hatt litt politisk makt, og hvis det i tilegg var i et land/omeråde som var preget av fattigdom, hadde det vært ekstra lett. Det er bare en kjempestor bivirkning En slik leder kan fort bli maktsyk og bruke religionen til å få folk til å fremme sine personlige ønsker som foreksempel; terrorisme.
Sist endret av BakkiZ; 16. oktober 2006 kl. 22:25.
Jeg er av den typen som ikke tror, og heller ikke håper at det finnes en Gud, siden jeg da er dømt til evig pine i helvete. Ateist for life.

vidarlo: Det er jo ikke nødvendigvis alltid slik. Ta Iran f.eks. der er politikken styrt av religionen, og ikke omvendt. Jeg er ikke sikker på om jeg oppfattet poenget ditt riktig, men satser på det. Annihilate me if I'm wrong.
Sist endret av Hedges; 16. oktober 2006 kl. 22:23.
Sitat av vidarlo
Eg hiv ut ein brannfakkel her: Politikk er ikkje påverka av religion. Religion er påverka av politikk.
Vis hele sitatet...
Dersom man tar seg bryet å sette seg ned å lese religionshistorie, spesielt tenker jeg da på den kristne religions historien. Kan man få seg en aldri så liten overraskelse når det kommer til nettopp dette.

Jeg tenker på de kirkemøtene som ble holdt i kristendommens spede begynnelse. De avgjørelsene som ble tatt på den tiden hadde vel ikke bare med religion å gjøre.

Historien reflekterer dette også, ta bare kristendommens innlemmelse i Romerske imperiet. Hvor kirken tok over mange instutisjoner som tidligere hadde vært i hendene på andre religioner etc.
(Orket ikke lese alle innleggene, dette er til ztaale sitt innlegg)

Er ikke enig i at religion er roten til alt ondt, ingen av de "store" religionen oppfordrer til vold og undertrykkelse osv. Folkene som tolker religionen slik det passer dem, og på en eller annen merkelig måte klarer å lure/hjernevaske folk til å gjøre forskjellige ting (selvmordsbombere, fly et fly inn i byggninger osv) Det er DE som er onde, å ikke religionene.
Begynner å dreie vel mye av temaet men ..

NTT; Det er jo uansett religion som står bak, altså det som er roten.
Mye av djevelskapen har også røtter fra lenge siden.
Ta for eksempel kristendommen og gå en del (OK, litt mer enn "en del") år tilbake i tid, undertrykkelse, påtvinging med vold etc.
Og i Norge spesielt mot samene, akkurat det har jo ført til problemer langt opp i vår tid.

At det er roten til alt ondt er jo selvfølgelig satt litt på spissen og ..
Sist endret av elodin; 16. oktober 2006 kl. 23:07.
asså, hvor i bibelen står det "Du skal undertrykke samene!" Dette er politikere/andre personer i maktposisjoner som har tolket bibelen slik de ville, og desverre fått med folk på masse "rart"

(sorry for elendig setninger *trøtt*)
For å si det enkelt. Det er mennesket som er roten til alt vondt i verden, religion forsterker bare hele driten.

Nei er ikke religiøs, men tror at det finnes noe større der ute enn meg selv