Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1326
Hvor farlig er det å bruke kopper som rist? har ubegrensa tilgang til kobber ledning, og forsåvidt aluminium. Men har hørt at kobber og aluminium er dumt å bruke. Er dette sant? Evt Hvorfor?
Slenger meg på denne, da jeg har en hardlodda pipe lagd av 12mm kobber, med 12-18mm overgang
Kobber er jo ikke veldig sunt å få i seg, og regner med at noe av det vill følge med pga varmen. Det er vel en av grunnene til at det ikke er bra å drikke varmtvann fra springen.
Alu tror ikke ikke vil tåle varmebehandling veldig bra.

Har du tenkt å "flette" en rist ut av kordeler? XD
oppvarma gass fra kobber er direkte helseskadelig, men om man produserer nok varme i pipa vet jeg ikke.. kan vel bruke det i nøden, men hadde prøvd å styre unna
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Kobber er jo ikke veldig sunt å få i seg, og regner med at noe av det vill følge med pga varmen. Det er vel en av grunnene til at det ikke er bra å drikke varmtvann fra springen.
Alu tror ikke ikke vil tåle varmebehandling veldig bra.

Har du tenkt å "flette" en rist ut av kordeler? XD
Vis hele sitatet...
Bruker entrådet 0.75 kvadrat som jeg lager til en spiral. Blir ikke fletta slik som piperensere så må byttes litt oftere
kobberforgiftning er ikke noe og spøke med
Sitat av Sæd Vis innlegg
kobberforgiftning er ikke noe og spøke med
Vis hele sitatet...
Nei men det er ikke jern- og kadmium forgiftning heller. Mener du at kobber rist er å spøke med kobber forgiftning? I såfall hvorfor er det være en stål og jern?
Alt er giftig i store nok doser, men jern er langt mindre giftig enn kobber.
Skal ikke være noe problem. Finnes kopper kjeler, kopper loddes uten maske osv. skal mere varme til enn ligher for å innhalere kopper