Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3654
Jeg gar nå bestilt meg en time for utredning for adhd hos https://nevropsykologisk.no/

Jeg ser at de har to 1 stjerners og en 5 stjerners anmeldelse på google.

De sender meg faktura nå en måned før jeg faktisk har time og den er på 14.000

Hvordan vet jeg at dette er seriøst? Jeg vil ikke betale 14.000 for noe jeg ikke vet funker.

Hva burde jeg gjøre? Jeg er så desperat og sliten av livet nå at 14.000 er det verdt.

Takker for svar
Er det ett privat tilbud?
Har du forsøkt vanlige psykologer først?

14000 høres veldig søkt ut.
Han der fredrik farstad trenger ikke å være legit

Hadde det vært meg har jeg spart penga og gått til psykolog isteden. Eller grodd en plante som kan hjelpe
Sist endret av Jerna; 2. desember 2021 kl. 09:39.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Er det ett privat tilbud?
Har du forsøkt vanlige psykologer først?

14000 høres veldig søkt ut.
Han der fredrik farstad trenger ikke å være legit

Hadde det vært meg har jeg spart penga og gått til psykolog isteden. Eller grodd en plante som kan hjelpe
Vis hele sitatet...
Jeg er så lei av at livet mitt hele tiden går ut på finne en stimuli kilde (telefon, tv osv..) umulig å sove fordi jeg bare tenker på syke ting (konspirasjonsteorier ol.)

Ikke ha motivasjon til å gjøre ting som er forventet av ett vanelig menneske, fordi jeg tror at dette er bortkastet tid og at det er mye bedre å gjøre det senere idag.

Ræva hukommelse (alltid hatt dette)

En syk impuls for å gjøre ting uten å tenke over konsekvenser.

Aldri ha fokus på ting jeg må få med meg.

Irritere meg over ting som ikke er irriterende.

Jeg er så desperat og orker ikke vente 6 mnd på utredning hos offentlig klinikk. Jeg vil heller dø enn å vente 6 mnd.
Jeg hadde ikke betalt så mye på forskudd. Hva om det ikke er noe kjemi mellom dere etter 1-2 timer å du vil avslutte? 14k rett i dass.
Du vil ikke betale 14k for noe du ikke vet om funker ... det er jo ingen fasit at du får en ADHD diagnose etter utredelsen uansett?
Eller misforstår jeg noe her?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Du vil ikke betale 14k for noe du ikke vet om funker ... det er jo ingen fasit at du får en ADHD diagnose etter utredelsen uansett?
Eller misforstår jeg noe her?
Vis hele sitatet...
Er ikke selvsagt, men jeg er så sikker at jeg har stor odds på min side.

Men jeg orker ikke vente 6 mnd for å så finne ut at jeg ikke har det.

Er mere redd for at det kan være svindel

Er det innafor å oppsøke adressen bare for å se at de faktisk oppholder seg der de sier de er?
Så du har ikke vurdert å ringe de angående den fakturaen du har fått?

Og 14000 er vel beløpet på hele utredningen?

Etter ca 2,5 minutter med research så finner jeg ikke noe spesielt som er shady ved disse.
Sist endret av Superspurv; 2. desember 2021 kl. 12:37.
Jeg hadde en adhd utredning hos noen som het nevropsykologiske senter på økern i Oslo. Da jeg startet hos dps sa de at akkurat det senteret hadde mistet lisensen/bevilgningen til å gjøre utredninger pga useriøse resultater. Jeg kom ut derfra med et papir det stod uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Nesten 10 år etter fikk jeg diagnosen adhd gjennom dps. Ville søkt dps isteden for å betale slike summer
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg hadde en adhd utredning hos noen som het nevropsykologiske senter på økern i Oslo. Da jeg startet hos dps sa de at akkurat det senteret hadde mistet lisensen/bevilgningen til å gjøre utredninger pga useriøse resultater. Jeg kom ut derfra med et papir det stod uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Nesten 10 år etter fikk jeg diagnosen adhd gjennom dps. Ville søkt dps isteden for å betale slike summer
Vis hele sitatet...
Gjorde det først via lege. Men såklart så gikk det 6mnd og den utredelsen var ikke i hodet mitt akkuratt da, så glemte hele timen. Jeg tror jeg blir gal hvis jeg må vente 6mnd til.

Er lærlig på år nr 2 og jeg klarer ikke følge med når info og avtaler blir gitt. Så dette er mitt siste håp.

Og hvis de 14.000 kan gjøre hverdagen min bare 10% bedre så er det verdt hver eneste krone. Det er 14.000 for hele utredelsen.

Fikk avtalt ett møte for å si hei før jeg betaler så er mere trygg nå
Sist endret av Rebo; 2. desember 2021 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Gjorde det først via lege. Men såklart så gikk det 6mnd og den utredelsen var ikke i hodet mitt akkuratt da, så glemte hele timen. Jeg tror jeg blir gal hvis jeg må vente 6mnd til.

Er lærlig på år nr 2 og jeg klarer ikke følge med når info og avtaler blir gitt. Så dette er mitt siste håp.

Og hvis de 14.000 kan gjøre hverdagen min bare 10% bedre så er det verdt hver eneste krone. Det er 14.000 for hele utredelsen.

Fikk avtalt ett møte for å si hei før jeg betaler så er mere trygg nå
Vis hele sitatet...
Det hørtes fornuftig ut, men jeg hadde også ville hørt om det er mulighet å betale time for time.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det hørtes fornuftig ut, men jeg hadde også ville hørt om det er mulighet å betale time for time.
Vis hele sitatet...
Består av ett 2 dagers opplegg. Så blir nokk vanskelig. Er 2 dager etter hverandre.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Består av ett 2 dagers opplegg. Så blir nokk vanskelig. Er 2 dager etter hverandre.
Vis hele sitatet...
Ok, da skjønner jeg. Må bli noen lange dager da xD

Forresten så står jeg på venteliste selv til privat psykolog for ADD/ADHD utredning. Men får den nye psykologen automatisk innsyn i journal fra DPS osv fra tidligere?
Sist endret av NokErNok; 2. desember 2021 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ok, da skjønner jeg. Må bli noen lange dager da xD

Forresten så står jeg på venteliste selv til privat psykolog for ADD/ADHD utredning. Men får den nye psykologen automatisk innsyn i journal fra DPS osv fra tidligere?
Vis hele sitatet...
Det aner jeg ikke, å fyfaen dem har jo laget dette opplegget sånn at hvis du faktisk har adhd så orker du nesten ikke fulføre. Jeg blir så sliten av dette her xD

Kunne dem ikke gjort det litt mere adhd venlig
14000 for to dager, haha.

Men håper du blir diagnotisert.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
14000 for to dager, haha.

Men håper du blir diagnotisert.
Vis hele sitatet...
Ser nå at det var 13.000 ganske stivt.

Men etteraom det er privat og det er 6 måneder ventetid hos dps så skjønner jeg godt at de tar såpass betalt.

Det hadde faen jeg gjort å om jeg var spesialist og folk sto i 6 mnd med kø..

Men ja, fikk ett ark med hvor jeg skulle krysse av fra 0-5 hvor mye jeg kjente meg igjen i diverse.

Ble en 5er på alle 30 spørsmålene unatt 2. Så håper på det beste

Men husker att når jeg snakka med legen min for 2 år siden så ramset jeg opp alle rusmidler jeg har prøvd.

Alt fra fluesopp til fentanyl.

Kan det hende jeg blir satt på jevnlige urinprøver før jeg får medisiner? Hvis det skulle skje. Sier jeg nei å bytter lege eller er jeg fucked da?
Sist endret av Rebo; 2. desember 2021 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Ser nå at det var 13.000 ganske stivt.

Men etteraom det er privat og det er 6 måneder ventetid hos dps så skjønner jeg godt at de tar såpass betalt.

Det hadde faen jeg gjort å om jeg var spesialist og folk sto i 6 mnd med kø..

Men ja, fikk ett ark med hvor jeg skulle krysse av fra 0-5 hvor mye jeg kjente meg igjen i diverse.

Ble en 5er på alle 30 spørsmålene unatt 2. Så håper på det beste

Men husker att når jeg snakka med legen min for 2 år siden så ramset jeg opp alle rusmidler jeg har prøvd.

Alt fra fluesopp til fentanyl.

Kan det hende jeg blir satt på jevnlige urinprøver før jeg får medisiner? Hvis det skulle skje. Sier jeg nei å bytter lege eller er jeg fucked da?
Vis hele sitatet...
Penger er ikke så viktig om du føler deg helt jævli. Få utredning, og bli frisk.

Tviler jeg på.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Ser nå at det var 13.000 ganske stivt.

Men etteraom det er privat og det er 6 måneder ventetid hos dps så skjønner jeg godt at de tar såpass betalt.

Det hadde faen jeg gjort å om jeg var spesialist og folk sto i 6 mnd med kø..

Men ja, fikk ett ark med hvor jeg skulle krysse av fra 0-5 hvor mye jeg kjente meg igjen i diverse.

Ble en 5er på alle 30 spørsmålene unatt 2. Så håper på det beste

Men husker att når jeg snakka med legen min for 2 år siden så ramset jeg opp alle rusmidler jeg har prøvd.

Alt fra fluesopp til fentanyl.

Kan det hende jeg blir satt på jevnlige urinprøver før jeg får medisiner? Hvis det skulle skje. Sier jeg nei å bytter lege eller er jeg fucked da?
Vis hele sitatet...
Blir du satt på urinprøver hjelper det nok ikke å bytte lege, du må nok regne med å pisse i koppen.
Regner med du ikke bruker rusmidler jevnlig siden du skal utredes?
Sist endret av NokErNok; 2. desember 2021 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Timer hos psykolog eller psykiater privat ligger på mellom et og to tusen per time, så 14 for to hele dager er å forvente. Tar du utredningen hos en annen privat aktør som f.eks Volvat er mellom 12 000 og 15000 minimum det man må forvente å betale for hele utredningen.
Slik jeg har forstått det er det kun DPS som kan sette ADHD diagnose i Norge. Nevropsykologene utfører tester og lager en rapport som sier noe om hvorvidt du har antydninger til ADHD eller ikke - denne rapporten tar du med til DPS og så vil endelig diagnose bli satt av DPS. Så du vil ikke få en diagnose av nevropsykologene, kun en rapport.

Er ikke 100% sikker på om dette stemmer - men det var det jeg ble fortalt da jeg var hos nevropsykologen.

Så du må nok gjennom byråkratiet uansett om du velger en privat nevropsykoligsk institutt eller en som har avtale med helfo.
Jeg selv er på ett sted i Oslo nå for utredning av adhd. kostet 7500kr for nevropsykologisk undersøkelse og skal på klinisk utredning som koster 2000kr pr time. Så 14k er nok ikke så gærent. Men som ble skrivd ovenfor, litt skummelt å betale på forskudd da man ikke veit hvordan behandleren er.
Reagerer ikke på prisen, men har tilgode å få faktura på forskudd for helsetjenester.
Sitat av Zarni Vis innlegg
Slik jeg har forstått det er det kun DPS som kan sette ADHD diagnose i Norge. Nevropsykologene utfører tester og lager en rapport som sier noe om hvorvidt du har antydninger til ADHD eller ikke - denne rapporten tar du med til DPS og så vil endelig diagnose bli satt av DPS. Så du vil ikke få en diagnose av nevropsykologene, kun en rapport.

Er ikke 100% sikker på om dette stemmer - men det var det jeg ble fortalt da jeg var hos nevropsykologen.

Så du må nok gjennom byråkratiet uansett om du velger en privat nevropsykoligsk institutt eller en som har avtale med helfo.
Vis hele sitatet...
Nevropsykologen kan ikke sette diagnose, men utfører en test som støtter opp om en psykolog/psykiater ser antydning til ADHD f. eks. DPS er jo offentlig psykiatri og det er ikke kun de som kan sette ADHD diagnose, det kan også private gjøre.
Så vidt jeg ser tilbyr nevropsykologen utredning av ADHD. Du må til psykiater om det skal prøves ut medisiner. Psykolog kan gjøre utredning også blir du evnt. henvist videre til psykiater for utprøvning av medisiner. Du blir mao IKKE satt på Adhd medisin etter to dager ved nevropsykologen selv om du tilfredsstiller diagnose, men må vente på innkallelse til psykiater.
Jeg ville heller ventet på det offentlige, men det er da min mening. Om du føler du virkelig trenger det så kan du jo gå til dem
Fakturaen de sender er vell et slags depositum, om du er usikker på hva fakturaen er for så anbefaler jeg at du spør dem.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Jeg gar nå bestilt meg en time for utredning for adhd hos https://nevropsykologisk.no/

Jeg ser at de har to 1 stjerners og en 5 stjerners anmeldelse på google.

Hvordan vet jeg at dette er seriøst? Jeg vil ikke betale 14.000 for noe jeg ikke vet funker.
Vis hele sitatet...
Sånn i utgangspunktet ville jeg tenkt at det spriker sånn fordi at noen har fått diagnosen (femmere) og andre har ikke fått den (enere). Så kommer det litt an på hva du legger i ordet seriøst i denne sammenhengen? Blir det useriøst for deg hvis du ikke får diagnosen?

Jeg for min del hadde ikke punga ut med 14.000 for en utredning du egentlig har krav på å få gratis fra det offentlige.
Ser flere sier at de ikke kan gi diagnose, må jeg fortsatt vente mange mnd etter det før jeg får evt diagnose?

Eller vil det å bruke en privat utreder i bestefall minke tiden jeg må vente?