Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1479
Hei

Det er mange i dag som velger å ta sitt eget liv, og de aller fleste gjør dette helt alene.

En tanke slo meg i dag.. hvordan vil det være rent lovmessig å tilby en tjeneste der man tilbyr å være med personer som allerede har bestemt å ende livet sitt, i sine siste timer..

En hånd å holde i mens man tar sine siste pust..

Tanken er at man skal selvfølgelig skal prøve å få de til å ikke gjennomføre det, ved å vise omsorg og lytte, om de har noe å si.. men også love å være der om de allikevel skulle velge å gjennomføre selvmordet

Er det moralsk riktig å se på et annet menneske avslutte livet, selv om det er deres valg og kropp uten å stanse de? hvorfor/hvorfor ikke?

Hva synes dere om et slikt tilbud?
Burde det finnes?
Kan man bli straffet for dette?



Og snakker da ikke om assistert selvmord, selv om det også er et intressant tema
Moralsk riktig eller ei er en ting, men det er som nevnt ikke juridisk lovlig.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Hvis noen forsøker å ta livet sitt tar man kontakt med legevakt, eller ambulanse hvis det er kritisk.

Synes det høres ganske creepy ut å sitte å holde hånda til noen som begår selvmord. Jeg gjorde det da moren min døde av kreft, men å gjøre det med noen som fortsatt har håp i livet er litt sus.
Sist endret av Drift; 1. desember 2021 kl. 03:33.
Sitat av TheCrow Vis innlegg
Hei

Det er mange i dag som velger å ta sitt eget liv, og de aller fleste gjør dette helt alene.

En tanke slo meg i dag.. hvordan vil det være rent lovmessig å tilby en tjeneste der man tilbyr å være med personer som allerede har bestemt å ende livet sitt, i sine siste timer..

En hånd å holde i mens man tar sine siste pust..

Tanken er at man skal selvfølgelig skal prøve å få de til å ikke gjennomføre det, ved å vise omsorg og lytte, om de har noe å si.. men også love å være der om de allikevel skulle velge å gjennomføre selvmordet

Er det moralsk riktig å se på et annet menneske avslutte livet, selv om det er deres valg og kropp uten å stanse de? hvorfor/hvorfor ikke?

Hva synes dere om et slikt tilbud?
Burde det finnes?
Kan man bli straffet for dette?



Og snakker da ikke om assistert selvmord, selv om det også er et intressant tema
Vis hele sitatet...
Tenkte du å markedsføre og ta betalt for tjenesten?
Her må vi skille på Hvem som skal ta livet sitt.
Er du døds syk eller kommer til og dø av sykdom snart er det jo greit at noen velger og ta livet sitt, MEN
Hvis du er frisk og bare har en tøff periode så er det ikke greit, da må personen hjelpes.

NNå er ikke aktiv døds hjelp lovlig i Norge men det blir fortsatt gjort og da har de en pleier eller familie tilstede som holder de med selskap til de sovner inn.