Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4341
Hei.
Min PC: Windows 10 med VirtualBox som kjører Ubuntu (siste versjon). Guest addons er installert.

Min server: CentOS 8, 1 Gbit forbindelse.

Mitt nettverk: 200/200 fiber -> Router -> Kablet forbindelse til PC -> NAT til Virtualbox, 1 Gbit hele veien fra router.

Fil som overføres: 200 GB .zip fil som ligger på Windows-maskinen, i en mappe som er delt gjennom virtio-fs i virtualbox, slik at Ubuntu-gjesten har tilgang til den og kan hente filen. Overføringen skjer over SCP, og skjer i en screen-sesjon i Ubuntu.

Situasjon: Overføringshastigheten oppfører seg merkelig. Jeg overvåker hastigheten via. aktivitetsmonitor i Ubuntu. Hastigheten bygger seg opp til 23 MB/s, og faller rett ned til 10 MB/s, for så å bygge seg sakte opp til 23 MB/s igjen, og falle ned til 10 MB/s igjen.

Dette er ikke et stort problem i utgangspunktet, men jeg skulle gjerne feilsøkt dette. Jeg er flink til å Google, men vet ikke helt hvilket begrep / søkeord jeg skal bruke for å finne søketreff som passer til min situasjon. "Network speed drops" gir meg ikke særlig mye nyttig.

Jeg vet helt sikkert at det ikke handler om det fysiske nettverket, da dette ikke skjer med andre tjenester, f.eks. torrent opp/nedlasting fra Windows-hosten. Der er hastigheten stabil på maks.

Det er ingen annen tung aktivitet på nettverket samtidig som denne overføringen pågår, min maskin er den eneste som er koblet på nettverket, og ingen aktive ned/opplastinger pågår utenom denne overføringen.

Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal lete, hvordan jeg leter, hva jeg skal søke etter på Google osv., er det noen som vil dytte meg i riktig retning?
Sist endret av Tysteren; 23. juni 2021 kl. 22:54.
Slik jeg ser det så sender du internt over lokale nettverket ditt, siden du skriver at hastighet dropper fra 23 mb/s til 10 mb/s så høres dette ut som du har lagret 200Gb fil på en gammel snurredisk som kanskje er på veil til å dø eller jobber med annet, samme blir server om du bruker snurredisk der også. uten at du har lagt inn spec på pc og server så er det mange parameter som kan gjøre at filen overfører tregt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Begynn med å plukke vekk ulike lag. Du har ekstremt mange lag som kan tryne her:
  • Nettverksdrivere i Host-OS
  • Nettverksdrivere i Guest-OS
  • Virt-io-lag mellom host og guest
  • Nettverk
  • Feilkonfigurasjon av server
  • Lagring på target
  • Kryptering i scp
  1. Test med iperf3 mellom dei to fysiske maskinene, i Host OS.
  2. Test med iperf3 mellom virtuell maskin og server
  3. Test lokal skriving på server med t.d. time dd if=/dev/zero of=test bs=1M count=65536
  4. SCP frå windowsmaskin til target, med t.d. winscp

Det bør gi deg litt indikasjoner på kva som er problemet
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du har filen liggende i windows filsystem, og du henter den til din Ubuntu i din virtuelle maskin med SCP? Da burde ikke nettverket ditt forøvrig påvirke overføringen. Du kopierer jo i praksis en fil fra ett setd på harddisken til et annet, men på en lite effektiv måte (over en virtuell maskin.) I så fall begrenses vel snarere overføringen av harddisken og virtio-fs (og, som vidarlo er inne på, at filen krypteres over SCP.)

Om jeg har forstått rett så kan du kanskje få noen relevante treff ved å søke på "filesystem passthrough virtio-fs".
Sist endret av Mullah; 23. juni 2021 kl. 23:12.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis jeg skulle gjette så vil jeg tro problemet ditt er virtio-fs, eller Shared Folders som VirtualBox kaller det. Siden virtio-fs egentlig er en Linux-greier så gjøres det masse triksing i VirtualBox for at det skal fungere. Jeg vet ikke om de faktisk installerer virtio-fs som en driver, men noe sånt må de nesten gjøre for at det skal funke. Og siden Windows bruker et NTFS så må det også være et oversettelseslag mellom host og gjest, typisk fuse. Alt dette fører masse rare problemer, siden en del systemkall rett og slett ikke lar seg oversette.

Et triks for å omgå dette er å bare dele filene mellom host og gjest med f.eks. Samba. Det har selvsagt masse andre problemer forbundet med seg, men du vil trolig oppleve det som mer stabilt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Er det også store variasjoner i CPU bruk mens du holder på med overføringen? Et lite shot in the dark, har du antivirus som har realtime protection av noe slag? Hvilken hastighet får du på leseoperasjon over nettverket i stedet for write?
Sist endret av m0b; 24. juni 2021 kl. 16:24.
Trådstarter
Hello.
Jeg har ikke giddet å gjøre så mye ut av dette her enda, så jeg har ikke gjort noen spesielle tester foreløpig, men har kanskje funnet noe nå, ved en tilfeldighet.

Først litt mer informasjon om maskinen min og serveren.
Laptopen min: 2x NVMe SSD-disker på 512 GB. En av dem fulgte med på kjøpet av PC-en, den andre er satt inn senere.
Serveren står ikke i mitt hus, så overføringen skjer altså eksternt.

Så, hva jeg gjorde og hva jeg tilfeldigvis oppdaget:
Jeg lastet opp en 25 GB stor fil fra en annen maskin, som er en MAC. Jeg overførte filen til Seafile-serveren som ligger på samme server-maskin. Her holdt hastigheten seg svært høyt og stabilt.

(Nå skal jeg til å bruke begrepet "problemfil", og da mener jeg filen jeg nevnte i førstepost.)
Etter at overføringen fra MAC-en fullførte, ble jeg nysgjerrig og valgte å prøve overføre problemfilen på nytt, men denne gangen via WinSCP direkte fra Windows-hosten istedenfor å gjøre det i Linux-guesten.

Resultatet ble svært lav hastighet, nede mot 2 MB/s. Hastigheten var stabil, så vidt jeg kunne se.
Jeg avbrøt overføringen, og valgte å prøve å laste opp filen til Seafile istedenfor, for å se hva som skjedde.

Da skjedde samme symptom som i førstepost, hastigheten hoppet opp og ned hele tiden.

Jeg har derfor bestemt at det er sannsynlig at det er Windows-hosten som har problemer.
Den har som sagt 2x NVMe ssd-er.

Derfor testet jeg litt på selve Windows-hosten.

Først prøvde jeg å overføre en 10 GB stor fil fra en mappe til en annen, som ligger på den samme SSD-en. Her var hastigheten stabil på 400-500 MB/s.

Deretter prøvde jeg å overføre 10 GB-filen fra den ene SSD-en til den andre. Resultatet:


Og så flyttet jeg filen tilbake, altså andre veien. Resultatet:


Jeg er usikker på hvor vanlig det er at hastigheten oppfører seg slik på en vanlig filoverføring, så enten er det Windows-hosten som har problemer med nettverkskortet (dårlig driver for eksempel), eller så viser bildene jeg lastet opp at det er et problem som er relatert til SSD-ene.

Og så skal jeg bare svare på spørsmålene jeg har fått fra m0b.
1: CPU-bruken er stabil. Ingen stor variasjon, hverken på host, guest eller server.
2: Ingen antivirus, bortsett fra Windows sin egen innebygde.
3: Nedlasting av en 10 GB fil både i Ubuntu-gjesten og Windows-hosten, fra Fastesh.fish er også bittelitt opp og ned mellom 8-15 MB/s, men det hopper ikke rett ned fra 15 MB/s og ned til 8, dette skjer litt mer gradvis, og er roligere.
Sist endret av Tysteren; 27. juni 2021 kl. 19:36.