Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 19964
Nå har det seg slik at jeg skal inn i tjeneste fra januar av.
Noen felles freaker som har noe nyttig info her? Hadde gjordt seg med litt info angående hva som er praktisk og ta med seg til rekrutten og evt. hva som skal til for å komme inn i diverse deler av gardens kompanier. (Eskorte, jeger etc etc,)
har lest litt rundt på mil.no men kun funnet enkle rammer, men jeg ville forhøre meg på hva folk med erfaring kunne lagt til.

og greit med info om morro i oslo området i perm. Forrige post på dette tema var fra 2003. antar litt endrer seg over tid.

Acid;
Sist endret av AcidReflux; 3. november 2009 kl. 23:34.
Sitter med mye informasjon om HMKG. Send meg en mail på norbricks[at]gmail.com

Gjør det slik fordi du ikke spør etter noe helt konkret.

Praktiske ting til rekrutten gjelder vel for så og si alle avdelingene i Norge. Ikke ha med pc med det første osv..
Garden er nazi. De mer vanlige delene av militæret har man det gøy, får venner, har fritid og har en generelt god tid i militæret handler garden om tre ting: hat, hat og hat.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Garden er nazi.
Vis hele sitatet...
Det ville overrasket og sjokkert flere enn meg, det føler jeg meg sikker på.

Jeg tror likevel du føler at det er verdt det når du står utenfor slottet i mai og alle russejentene kommer opp for å få autografen din på bringa.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det ville overrasket og sjokkert flere enn meg, det føler jeg meg sikker på.

Jeg tror likevel du føler at det er verdt det når du står utenfor slottet i mai og alle russejentene kommer opp for å få autografen din på bringa.
Vis hele sitatet...
Eller når alle japsene kommer å skal ta bilder av deg? Hirr...
garden er en luremus imo. Garden har mye mer felt enn både sjø og luft. De var de eneste "vanlige" som var med cold Reponse. Selv om du kommer inn i eskortetroppen og får kjøre kule MBer må du fortsatt pusse/vaske/gnikke og gnure på alt. Jeg hadde og lyst på garden, siden man havner på østlandet, men glad jeg slapp det.

Er du "gal" kan du kline til med jegertroppen da, men vær obs på at det blir hardt.
Sitat av Cutoff Vis innlegg
garden er en luremus imo. Garden har mye mer felt enn både sjø og luft. De var de eneste "vanlige" som var med cold Reponse. Selv om du kommer inn i eskortetroppen og får kjøre kule MBer må du fortsatt pusse/vaske/gnikke og gnure på alt. Jeg hadde og lyst på garden, siden man havner på østlandet, men glad jeg slapp det.

Er du "gal" kan du kline til med jegertroppen da, men vær obs på at det blir hardt.
Vis hele sitatet...
Skal du være "gal" så gå for fallskjermjeger eller marinejeger ;D Det blir hardt det
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Garden er nazi. De mer vanlige delene av militæret har man det gøy, får venner, har fritid og har en generelt god tid i militæret handler garden om tre ting: hat, hat og hat.
Vis hele sitatet...
Trodde ikke det var mulig å presse så mye bullshit ut av seg på bare to setninger.

Har ikke vært i HMKG selv, men har hørt veldig mye bra om garden helt siden jeg selv trådte inn i forsvaret. Har også hatt flere kompiser som har vært i garden, og har aldri hørt noe vondt fra dem. De er riktig nok av den seriøse sorten, så om trådstarter er av samme typen, tipper jeg han får et fint år i HMKG.
Sist endret av thomasf; 4. november 2009 kl. 15:25.
Jeg har vært i garden. Hadde innrykk i januar for noen år siden.

Først er det ca. 3 mnd rekrutt. Dette finner sted en plass i Elverum\Rena området. Tidligere var det Rena leir, men nå tror jeg det er en annen plass. De 3 første månedene består av helt "vanlig" infanteri trening. Skytetrening, feltøvelser, god del teori, førstehjelp og du blir godt drillet på vasking og orden. Kan være ekstremt kaldt i dette området om vinteren. (-30-40 grader C.)

Etter 3 måneder, går turen til Oslo og Huseby leir. Her ventes ca. 1 mnd med sluttet orden fra kl.08.00 til 20.00. Skal love deg du har roen på marsjering, våpengrep og avstander da. Avlsuttes gjerne med et lueløp, eller helvetesdøgn der du blir litt psyket.

Det kommer helt an på hvilke kompani du skal i. Jeg vil anta du kommer i 4.gardekompani.(mener dem har innrykk i januar) Før var dette SIBO-kompaniet, men nå tror jeg det er jeger-kompaniet.

Ellers består hverdagen din i romvask om morgen. Enten går du på vaktdøgn, eller er det "vanlig" infanteritjeneste, skyteøvelser, feltøvelser etc.

Vaktsteder er Huseby leir, Slott, Akershus festning, Skaugum hovedgård og en annen plass som jeg ikke husker, fordi dem ikke voktet der når jeg var inne.

Vanligvis, har man 1 vaktuke i måneden, men blir ofte litt mer når kompanier dimmer.

Du kan også forberede deg på en god del mange timer i stående ro. Parader, stortingsåpning, 17 mai, visitter etc. Det kan være slitsomt, men er samtidig artig. Man har jo ofte flere tilskuere som synest dette er vakkert å se på. På en avløsning på slottet en varm sommerdag, ble det talt hele 1200 mennesker som såg på oss 12 som skulle gå av vakt. Artig.

HMKG kan være litt nazi. Spesielt når det gjelder stryking av uniform, vasking, sengestrekk og skaporden. Dette blir du til tross såpass drillet på at det ikke er noen problemer for deg etter en stund.

Jeg tror du får en knalltjeneste. Lykke til!
Takker for mye fornuftig svar, Gleder meg stort så det er sagt.
Lanken: Generell info om krav ved rekrutten for Jegerkompani og Eskorte, hva skjer i dagen til en gardist/gardejeger etc.
Reklame: Takker for den, satser på masse kursing og pynt :P
Hejsann!
Jeg er innkalt til Garden i April 2010, hvorfor er det innrykk både Januar og April? Er det noen forskjell på disse innrykkene?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg har også bare positive ting å si om Garden. Klart det er mye slit og mye hat, men førstegangstjenesten hadde ikke vært det samme uten!

Du har noen valg etter 3mnd rekrutt, du vil få stilling etter hva rekrutt befalet synes om deg og dine kvalifikasjoner.
Garden har 3 geværkompanier (1,2 og 4 kompani) med slikt et slikt oppsett (hvertfall når jeg var der):
-Kp stab
-Tropp 1, Geværtropp. Er vel igrunn tenkt som en vanlig infanteri tropp.
-Tropp 2, Geværtropp. Gjør igrunn det samme som tropp1 men skal være trenet på sibo.
-Tropp 3. Eskorte. Eskortere vip'er som oppgave. Selvom det skjer tilnærmet aldri. Hver veldig glad hvis du får kjøre mer enn noen timer iløpet av tiden på huseby.
-Tropp 4. Rek.tropp. Kall det gjerne en "for-tropp". Alltid litt forran resten av kompaniet og etablerer op'er. Litt hardere tjænest.

Var selv i kpstab, og hadde det knall der! Fungerte nesten som en vanlig jobb det jeg hadde, med mye "overtid" :P Var med på alt som var gøy, og slapp litt billig unna vakter.
Og mitt beste tips til dere som skal i garden: bli god venn med vaktskriver! Han har uinnskrenket makt over din fritid i vaktuker.
Og som en gylden regel, bestikkelser er en god ting i garden. Kom med en brus til vaktskriver og du får fri i helga, en sjokolade til matriell assistenten i kpstab så spiser du godt på øvelse. Og hvis de samme overvektige karene jobber på depoet når dere kommer på huseby, så er en pose bamsemoms nok til å aldri få en eneste ts!!
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg har også bare positive ting å si om Garden. Klart det er mye slit og mye hat, men førstegangstjenesten hadde ikke vært det samme uten!

Du har noen valg etter 3mnd rekrutt, du vil få stilling etter hva rekrutt befalet synes om deg og dine kvalifikasjoner.
Garden har 3 geværkompanier (1,2 og 4 kompani) med slikt et slikt oppsett (hvertfall når jeg var der):
-Kp stab
-Tropp 1, Geværtropp. Er vel igrunn tenkt som en vanlig infanteri tropp.
-Tropp 2, Geværtropp. Gjør igrunn det samme som tropp1 men skal være trenet på sibo.
-Tropp 3. Eskorte. Eskortere vip'er som oppgave. Selvom det skjer tilnærmet aldri. Hver veldig glad hvis du får kjøre mer enn noen timer iløpet av tiden på huseby.
-Tropp 4. Rek.tropp. Kall det gjerne en "for-tropp". Alltid litt forran resten av kompaniet og etablerer op'er. Litt hardere tjænest.

Var selv i kpstab, og hadde det knall der! Fungerte nesten som en vanlig jobb det jeg hadde, med mye "overtid" :P Var med på alt som var gøy, og slapp litt billig unna vakter.
Og mitt beste tips til dere som skal i garden: bli god venn med vaktskriver! Han har uinnskrenket makt over din fritid i vaktuker.
Og som en gylden regel, bestikkelser er en god ting i garden. Kom med en brus til vaktskriver og du får fri i helga, en sjokolade til matriell assistenten i kpstab så spiser du godt på øvelse. Og hvis de samme overvektige karene jobber på depoet når dere kommer på huseby, så er en pose bamsemoms nok til å aldri få en eneste ts!!
Vis hele sitatet...
Bamser, ja. Fungerer veldig fint med seigdamer også, det sparte meg ts på gardelua =)
Så har dere KP 5 da:=)

Der har du:
kommandoplass, sanitet, logistik, vedlikehold og staben/bataljon staben
Best uten ball!
r0bin's Avatar
kp 5 er jo den sløveste gjengen i hæren da ;P
Sitat av AcidReflux Vis innlegg
Takker for mye fornuftig svar, Gleder meg stort så det er sagt.
Lanken: Generell info om krav ved rekrutten for Jegerkompani og Eskorte, hva skjer i dagen til en gardist/gardejeger etc.
Vis hele sitatet...
For det første så er ikke det Reklame nevner helt riktig. Er ikke gitt at du kommer i KP4 dersom du har innrykk i januar. Det er 3 stridskompanier og man har innrykk 4 ganger i året. Det vil si f.eks Kp4 i August. Kp2 i Oktober, Kp1 i Januar. Kp4 i Mars osv. Man skjønner derfor at det ikke kan være mulig å garantere Kp4 når du skal inn, men det har heller ingenting å si LENGER. Etter at tidligere Gardesjef Gjerde kom inn i 06 (da jeg var inne), ble alle stridskompaniene gjort om fra jeger, eskorte og SIBO til rene infanterikompanier med fordeling innad i kompaniet. Det ville dermed si at man nå fikk rutine innenfor alt av SISU-, Eskorte-, Recon og jegeregenskaper til enhver tid.

Kp5 og Kp3 er henholdsvis støttekompani og musikk/drill. Kp5 har innrykk 4 ganger i året.

Gjerde har nå gått av, men arven lever videre. Jeg var i SIBO og var første kontigent som opplevde å ikke være et rent SIBO-kompani.

Så til dine spørsmål. Kravene som stilles er at du er rusfri og oppegående. Fysiske krav er som alle andre plasser 4 hangups osv osv.. + 3000 m på under 15 min. Det er ikke sånn at man MÅ klare dette ved innrykkstesten, men viser man forbedring er det ingen problem å klare dette selv for de mindre trente. Er man helt ute av det så vil man bli spurt om man ønsker vakt og sikring på Rena. Pain! :P

På Huseby vil man normalt ha vaktuker, feltuker, Øvelsesuker om og om igjen. F.eks da jeg var på øvelse på Heistadmoen (SIBObyen), så satt jeg MG-vakt ved midnatt, og dagen etter gikk jeg på vakt på slottet. Så variert er tjenesten

Vaktuker vil si at du har enten 3 eller 4 vakter fra fredag til fredag. Kommer ann på hvilken dag du går på vakt. Så vil du ha en feltuke med stridstrening og andre morsomme greier i Fossummarka og rundt omkring i Oslo Vest. Nå bor jeg i Oslo, så jeg hadde det greit. Ble som en jobb for meg. Tjeneste fra kl 06.30 til 15.30 når det ikke var vakt eller øvelse. Etter det dro jeg hjem og sov hjemme til morgenen etter.

Men det skal sies at man får mye mer ut av militæret når man er i garnison og bånder skikkelig med medsoldatene. Hat på øvelser er også noe jeg ser tilbake til og savner.

Derfor jeg har undertegnet en beredskapskontrakt slik at det mest sannsynligvis blir tjeneste i Afghanistan en gang snart. Forhåpentligvis etter endt studie ved NTNU.
Sist endret av Lanka; 11. november 2009 kl. 19:11.
Jeg er innkalt inn i Garden i April... Er det noe spesielt med dette innrykket?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mr.Shaggy Vis innlegg
Jeg er innkalt inn i Garden i April... Er det noe spesielt med dette innrykket?
Vis hele sitatet...
nei.

Eneste "spesielle" innrykket er i oktober når også kp3 tar inn drill gardister. Drill kan du søke deg til under de første ukene på terningmoen (altså kun i oktober).
Innrykk 12. Januar her. Har ikke hørt noe negativt om garden fra noen av de jeg har snakket med. Jeg gleder meg igrunn masse. Vet bare at jeg ikke skal inn i musikk og drill da jeg er komplett tonedøv og ikke eier takt :P Ønsker meg inn i et geværkompani og regner med jeg får ønsket mitt Er også forberedt på og legge inn en ekstra innsats og ikke bare slæcke ..
ok.. For jeg synes å se at Lanka skrev at det var innrykk i mars.. Jeg er innkalt 6 april.. bare derfor jeg lurte på om det var noe spess med dette.. Men men.. Blir sikkert fett som bare det!
Veldig bra informasjon Reklame. Nå vet jeg litt mer. Men har noen spørsmål til, hvordan er krava i forhold til helse og sånn når du kommer ditt? Og blir alle som har kommet igjennom 3mnd på leieren kommet til Oslo?

Skal ditt januar i 2010. Gleder meg
faen da, føler ALLE skal inn andre mnd enn april!
Blingsa på måneden. Det er selvsagt april, og ikke mars

Panzer : Det er ca 100 rekrutter som møter opp i hver tropp. Ca 50-60 går videre til Huseby Men så lenge du ikke er knarker eller totalt uinteressert så kommer du med.
Hold deg unna garden.
Er inne nå, hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde jeg holdt meg langt unna garden!
Garden i januar her og Så satser på det blir nice!
Sitat av Madock Vis innlegg
Hold deg unna garden.
Er inne nå, hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde jeg holdt meg langt unna garden!
Vis hele sitatet...
hvorfor er det så forferdelig?
felt, skopuss, strekking av seng, slo, felt, ag3, felt, knappetelt, primus, felt, vakt foran slottet, felt og felt
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Cutoff Vis innlegg
felt, skopuss, strekking av seng, slo, felt, ag3, felt, knappetelt, primus, felt, vakt foran slottet, felt og felt
Vis hele sitatet...
Bare vent til du dimmer! Du kommer til å se tilbake på det som et jævla bra år. Klart det er mye hat, det er det uansett hvor du ender opp i forsvaret det, men det er alt hatet du kommer til å huske!
hvorfor skal jeg huske hat? Jeg hadde det vertfall helt OK i luftforsvaret og vakt og sikring. Jeg satt inne i en varm bil. mens jeg sendte gardesoldater som var ganske bleke i ansiktet opp til Nord-Norge og Cold Response.

Har aldri vært i garden, har kun hørt av kammerater og lest litt på nett. Men ville gått for noe annet om jeg først skulle fullføre førstegangstjenesten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis det er noen her enda Så har jeg noen spørsmål, ang. bretting av klær og sengetøy osv. du blir lært opp? Og har tann-sjekken noe å si, vet jeg har noe hull, men det blir ikke avgjørende? (sikkert dumt spørsmål, men jeg spør) Takk!
Du kan gå med gebiss for dems del. Men du blir ganske drilla på bretting av senga og tøyet i skapet. Etterhvert, finner du dine egne små fikse og enkle vrier, og det virker også som at befalet roer seg ned litt etterhvert. Første 3-4-5 mnd, er det ganske slitsom å være i garden. Resten er kjempeartig.

Jeg kom også inn i januar, og det var enormt kaldt. Så forbered deg på noen kalde måneder. Forøvrig ble 400 av 600 dimitert eller omflyttet når jeg var inne, av forskjellige grunner. I hovedsak at de ikke tilfredstilte HMKG høye krav.
Jeg skal som jeg sikkert har nevnt inn i januar. Foreslår at vi Nff'ere har på oss noe vi kan kjennes igjen på F.eks topplue med dusk Skal inn 12 januar.
Sitat av murloc Vis innlegg
F.eks topplue med dusk
Vis hele sitatet...
God idè. Sikkert ingen andre i garden som har det
Sitat av reklame Vis innlegg
God idè. Sikkert ingen andre i garden som har det
Vis hele sitatet...
Haha mente såklart på innrykket da Men jo ser poenget ditt og gir meg selv en diger facepalm!
Takk for svar reklame! Murloc: hvor drar du fra? Jeg drar fra Sandefjord
Jeg var i garden i hmm.. '05 tror jeg. Sikkert en del som er blitt forandret siden det.
Men uansett, kom inn i Januar, og der ventet 3 mnd på Rena leir i typ 20-30 blå. Dagene gikk stort sett ut på skyteøvelser, kneppe 7-duker, primus, løping og stress fra ende til annen. I mars/april gikk turen til Huseby leir. Fikk beskjed om å glemme alt vi hadde lært, og den neste måneden besto av sluttet orden, skyting, sluttet orden, stryking, vasking, sluttet orden, bretting av klær, og nevnte jeg sluttet orden?
Måneden endte med hælvetes vekking midt på nattan og lueløp i noen mørke natterstimer.

Det neste halve året gikk det mye i felttjeneste, vakt på de respektive vaktstedene, og stryking av klær. Befalet blir bare bedre og bedre utover i året, og alt blir mindre og mindre stress(tipper dette er fordi man får plantet inn i skallen at sånn og sånn skal det være, så til slutt gjør man det automatisk). Jeg møtte mange bra mennesker, og fikk gode kompiser.
Når jeg ser tilbake på det nå, så er det definitivt et av de beste årene jeg har hatt. Det kan kanskje virke som om alt bare er hælvete i begynnelsen, men utover i året, og ettersom man blir bedre kjent med både romkamerater og befal, så er stort sett alt bare gull.
Hvis du har en ålreit innstilling og prøver å se fram til førstegangstjenesten, tipper jeg du vil få et vanvittig bra år som du aldri kommer til å glemme

God vakt!
Sitat av Panzer Vis innlegg
Takk for svar reklame! Murloc: hvor drar du fra? Jeg drar fra Sandefjord
Vis hele sitatet...
Jeg er opprinnelig fra Tromsø, men skal reise fra Oslo. Bor der med dama så drar ned litt før etter juleferie hjemme Men er samme oppmøte på gardermoen så vidt jeg har skjønt.
Noen som har vært i vakt og sikring? man ha sertfikatet klasse B da? Har hørt at det er det beste hvis du ikke vil ha så stress førstegangstjeneste
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må ikke ha Klasse B sertfirkat nei, men det er absolutt å anbefale. Det åpner for en rekke flere og enda mer chill tjenestesteder i V&S. Bl.a. slipper du mest sannsynlig unnav all patruljering til fots og kjører BMP (Bamsemumspatrulje) hver dag. Eneste kjipe med å være vaktbilsjåfør er alt vedlikeholdet (spesielt om du må kjøre MB). Må fort regne å bruke en dag i uka eller mer på vask og vedlikehold av bilen, avhengig av hvor seriøst befalet ditt tar det.
Ble dårlig med garde på meg gitt. De liker visst ikke (eks) slemme gutter der. Ble dimma på dagen.
Garden som i "korpset" eller garden som i "resten"?
Dimmet fra all militærtjeneste.
Sitat av murloc Vis innlegg
Dimmet fra all militærtjeneste.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat noe jeg hadde giddet å annonsere på nff.

Det skal ganske mye til før man får DEN statusen. Ikke engang jeg klarte det, selv om jeg hadde et ganske interessant rulleblad for de som liker å lese litt spennings krim.

Å dimme tjenesten før fullført tid er ikke akkurat noe status for å si det slik. Det vil på godt norsk si at man er totalt ubrukelig.
Og det sier jo litt, i og med at forsvaret har alt i fra kjøkkentjeneste, vie kontortjeneste/postsortering og levering, til jagerpiloter og jager instruktører.
Så de som blir dimmet som totalt ubrukelige i det norske forsvaret kan umulig være særlig materiale for hverken arbeidsgivere eller kjærester?
Hva har du på rullebladet?
Flyforsvaret 16.mars her gitt:P
Sitat av Skytteren Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Det er jo bare tull og fanteri. Man kan bli dimmitert bare man sier de magiske ordene "jeg vil ikke være i forsvaret" nå. Skal heller ikke mer enn en ryggplage eller et vondt kne for å bli fritatt i fredstid.

Post håndteres *trommevirvel* av Posten Norge. Kjøkkenet håndteres av *trommevirvel* kjøkkenlærlinger og kokker. Kontortjeneste håndteres av *trommevirvel* kontorarbeidere og stort sett alle vernepliktige.
Sitat av Lanka Vis innlegg
Sitter med mye informasjon om HMKG. Send meg en mail på norbricks[at]gmail.com

Gjør det slik fordi du ikke spør etter noe helt konkret.

Praktiske ting til rekrutten gjelder vel for så og si alle avdelingene i Norge. Ikke ha med pc med det første osv..
Vis hele sitatet...
Vel, jeg vil absolutt anbefale å ta med pc med en gang. jeg gjorde ikke det og tok to uker før jeg fikk noen til å sende den i posten til meg. Er ikke stort annet å gjøre når du ikke får gå utenfor leirområdet.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Man kan bli dimmitert bare man sier de magiske ordene "jeg vil ikke være i forsvaret" nå. Skal heller ikke mer enn en ryggplage eller et vondt kne for å bli fritatt i fredstid.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er jo kult. Å liksom ikke kunne være med å "hjelpe til" litt på alt det som skal gjøres innenfor forsvaret.
Kan jo bare fortelle deg at du har gått glipp av et av de mest lærerike årene i livet ditt. Og så mye moro du kan ha med teknologi og nye venner. Man knyttervenner for livet i forsvaret.
Men dette vil du jo aldri få vite noe særlig om, så da gjør det vel ingenting.

Jada, dette er litt mobbing Og det må være lov til å slenge bittelitt med leppa.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Det er vel ikke akkurat noe jeg hadde giddet å annonsere på nff.

Det skal ganske mye til før man får DEN statusen. Ikke engang jeg klarte det, selv om jeg hadde et ganske interessant rulleblad for de som liker å lese litt spennings krim.

Å dimme tjenesten før fullført tid er ikke akkurat noe status for å si det slik. Det vil på godt norsk si at man er totalt ubrukelig.
Og det sier jo litt, i og med at forsvaret har alt i fra kjøkkentjeneste, vie kontortjeneste/postsortering og levering, til jagerpiloter og jager instruktører.
Så de som blir dimmet som totalt ubrukelige i det norske forsvaret kan umulig være særlig materiale for hverken arbeidsgivere eller kjærester?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om garden er strengere eller ikke. Og jeg har et rent rulleblad. Heller ingen medisinske plager. Driver ikke med stoff eller noe nå lenger. Men legene mente jeg hadde røyka for hyppig for et halvt år siden. Som de sa - "hadde du røyka sånn kansje en gang i året..." Men det var alt som skulle til, go figure.

Og for og legge til. Det hadde helt sikkert vært greit og vært inne et år. Men nå som jeg slipper er det helt greit det også.
Sist endret av murloc; 22. januar 2010 kl. 11:42.
Er ca. halveis ferdig med min tjeneste i CSS. Storkoser meg.