Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 7613
Etter en heisatur på byen i går, havnet jeg på et nachspiel til en gammel bekjent, som jeg visste skulle ha fest. På denne festen var det mange gamle bekjente av meg, og de fleste drakk og koste seg.

Men midt inne i flokken, i den røykfulle trange stuen, satt det to gutter og drakk cola. Interessen meldte seg straks, og jeg fikk brøytet meg frem til dem. For all del, min samboer er avholds og jeg har ingenting imot folk som er det, med dette måtte undersøkes nærmere.

- Schallabais, hvorfor sitter dere her og drikker cola da?, var det første som kom ut av min noe fuktige munn.

- Hehe, vi liker ikke alkohol vi ser du, svarte den ene med kanskje noe intuisjon om videre graving og spørring fra min side.

- Liker ikke alkohol? Snakker vi gjærsmak eller spritsmak?, svarte jeg før jeg la til: - Dere er kanskje kristne?, i håp om å dra igang en diskusjon.

- Joda, nikket den ene. - Vi mener det er synd å drikke alkohol, fortsatte han. Jeg så dem ble litt småflaue kanskje og jeg ønsket ikke på noen måte å drite dem ut, selv om jeg kanskje i etterkant gjorde det. Jeg så hvertfall på dette tidspunkt ikke noe mening i å slutte, så jeg kjørte på.

- Dere vet at Jesus "him self" drakk rødvin? Om jeg ikke husker feil, tryllet han faktisk vann om til vin for å overbevise folket om at han var Guds sønn til og med!

- Joda, svarte de to bibel-rytterene i kor. - Men vi mener at alkohol kan få oss til å gjøre ting som er synd. Som for eksempel sex før ekteskap, la den ene raskt til.

- Hva for noe!?, var omtrent det jeg lirket fra meg. - Så dere nyter ikke et glass vin til maten heller?

- Nei. Vi ser rett og slett ikke poenget i å ruse oss på den måten, avsluttet dem, og brøytet seg frem og vekk fra den slitte sofaen.

Siden dette ikke er den første diskusjonen jeg har med kristne mennesker med fordommer mot alkohol, lot jeg diskusjonen ligge død. Bare noen minutter senere, såg jeg at dem tok på seg skoene og gikk fra festen. Hadde jeg ødelagt stemningen for dem kanskje?

Men hva er det egentlig med kristne som har en så alvorlig fordom mot alkohol? Jeg satt meg ned og søkte litt rundt, og fant denne artikkelen på en "kristen" side.

Sitat av Kristen side
Det er synd å drikke seg full. Det står i Bibelen, så det kan vi ikke diskutere (Rom 13:13, Gal 5:21, Ef 5:18, 1Pet 4:3), men hva med mindre mengder alkohol? Hva med et glass vin til maten?

Å drikke alkohol er ikke i seg selv syndig. Det klassiske argumentet er at Jesus både drakk og til og med laget vin. Så hva er da egentlig problemet? Hvorfor er det en dårlig idé at kristne drikker?
Vis hele sitatet...
Sist endret av hyys; 30. mai 2008 kl. 15:40.
Jeg hadde nok gjort akkurat det samme som du gjorde. Ikke for å være slem eller noe, men når du har vært ute og fått i deg en del halvlitere for mye sier du ting du kanskje ikke skulle gjort.
Men en ting jeg er sikker på er at alle som er på en fest og drikker f.eks cola, vil bli spurt om dem er avholds.

Og det å være avholds er igrunn veldig godt gjort, for dem kan bli utsatt for mye press. Så all ære til dem.

Men bra skrevet ihvertfall Og jeg tror ikke du ødela kvelden dems, da er dem ihvertfall veldig pripne.
Ikke uvanlig på sørlandet dette. Selv vet jeg om mange som er helt avholds pga. av deres tro. Jeg tror mye av det har med livsstil å gjøre. Mange av dem som er troende og avholds er også fornuftige mennesker som ikke finner på mye tull ellers.

Det ligger ikke bare i religionen, men også i livsstilen. Kjenner dog enda flere kristne som drikker, enn de som ikke drikker. Så det går nok mer på personlighet og livsstil enn det gjør på religion.
Bibelen sier ingenting om alkohol er synd, tror jeg (uten å ha lest den). Det jeg har hørt er at i middelalderen var det mange med alkoholproblemer, som gjorde at kirken begynte å forby alkohol og gjorde det til en synd for å skremme andre.

De har forøvrig også kommet opp med ideen om himmel og helvete.
Mulig jeg har missforstått deg. Men virker ikke som om de prøvde å dytte sine meninger på andre utifra det du skrev. Bare at de selv valgte å avstå. Så vet ikke om jeg helt skjønte meningen med posten.

Er vel det samme hvordan religion de tilhører. Og jeg synes argumentet deres om at de var redde for og gjøre noe dumt(synde) var helt forståelig.
Som mer eller mindre kristen, så syns jeg det er mange fra mitt trossyn som bringer skam! Måten de fordømmer alkohol på, at det ikke går an å kose seg med en pils en gang! Jeg tror heller det som er viktig, er at man må finne en personlig grense. De som gjør VELDIG dumme ting når de er dritings bør ikke drikke så mye, men heller holde seg litt i tøyler! De som klarer seg fint og har bra selvkontroll, jeg ser ikke noe problem i at de skal få nyte alkohol!

My point of view...
Er jo også godt mulig de ikke liker rusen, selv er jeg ikke så veldig overbegeistret for den selv. Dessuten KAN den få deg til gjøre syndige ting, som de selv sa.
Sist endret av nidhogg; 30. mai 2008 kl. 15:51.
Kristne, spesielt fanatikere er nå spesielt tabubelagt, både ovenfor alkohol, begjæring av andres (whatever) - og dette med synden de stakkarene bærer på sine skuldre, om de skulle bli lokket ut i fristelsen (moroa)
Jeg er avholds.

Jeg har aldri drukket meg full. Det å være avholds for meg går mye ut på å ikke ruse seg, å ha kontroll over det du gjør. Jeg har valgt å kjøre fullstendig avholds, og er kanskje en av få i min gjeng som gjør det. Grunnen til at jeg da ikke tar et par pils og koser meg med det, er signaleffekten jeg sender ut ved å gjøre det. Hvis jeg ikke drikker meg full, vet likevel ikke folk det rundt meg når jeg uansett står med en åpnet pils i hånden.

Grunnene til at jeg ikke drikker er både på grunn av min tro, og på grunn av den jeg er. På den ene siden ser jeg ikke poenget med å drikke til jeg spyr, og på den andre siden mener jeg at det er ikke bra å drikke seg full, fordi man mister kontrollen over det man gjør, og kan i værste fall si og gjøre ting som sårer andre. Mange som er avholds er også dette fordi de har hatt førstehåndserfaring med alkoholisme, ta f.eks stand-up-komiker Rune Andersen.

Men for å svare på spørsmålet en gang for alle: Det er ikke selve alkoholen som det er noe galt med. F.eks: Hva kan skje om man sitter alene i stuen og drikker? Ingeting. Men det er det å drikke seg full og tingene man gjør som følge av dette som gjør at jeg ikke drikker.

Still gjerne noen spørsmål, for jeg vet ikke mer å si om den saken egentlig.
Vel alkohol er dyrt, skadelig (for det meste, er faktisk en gift), og de fleste typer smaker drit før du venner deg til det. Hadde det ikke vært for det sosiale aspektet (alle vennene mine drikker, og vi har det somregel jævlig morsomt), og at en kald øl, når sola skinner som værst, smaker jævlig digg, hadde jeg sikkert ikke brydd meg med det. Jeg bruker alt for mye penger på alkohol, og etter de første ølene smaker det ikke så digg lengre.

Edit: Ser egentlig ikke problemet med å bare drikkelitt. Jeg husker godt hvilke av vennene mine som drikker seg fulle, og hvem som bare tar et par øl av og til. Mor drikker et par glass vin i uka, men det sender ikke ut signaler om at fyll er kult... But point taken
Sist endret av bobbo; 30. mai 2008 kl. 16:04.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen
Jeg er avholds.


Still gjerne noen spørsmål, for jeg vet ikke mer å si om den saken egentlig.
Vis hele sitatet...
Spørsmål: - Du sier du aldri har drukket deg full! Har du noen gang drukket en duggfrisk pils etter en hard dag på jobb\skole, samtidig som du tenner grillen og hører på musikk?

Jeg har ikke noe imot avholds- og de fleste voksne mennesker respekterer det, la oss legge den død for diskusjonens del.

Men hvorfor mener mange kristne at dem ikke kan drikke en slik kald pils til grillingen. Et glass rødvin til biffen, og til og med sjokolade-konfekt med cognac i?
@Matthiesen:

Det skal jo sies at de fleste ikke drikker til de spyr, hver gang de drikker. Det går jo faktisk ann å ta et glass rødvin til maten eller ved en selskapelig anledning. Men det er selvsagt ofte noen som drikker for mye ved sammenkomster og ødelegger for alle de andre.
Sitat av hyys
Hadde jeg ødelagt stemningen for dem kanskje?
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på, de fleste kristne er glad kristne i dette landet, og har gjerne lyst å snakke om sin tro osv. Så tror ikke det var din feil at dem forlata festen, kanskje dem sku hjem å be? ^^
Inntaket av alkohol trenger ikke å være bestemt av religion.
Jeg har blitt drita på fest med lestandianere, og jeg har drukket cola med kompiser som er avholds og ateister.
Mange kristne er like "ansvarsfulle" som ateistene, og drikker bare et par enheter vin/øl til maten...
Selv har jeg ingenting mot ei god fylla, gjerne i godt selskap med kristne som drikker cola.
Er ateist.
Sist endret av Turbolego; 30. mai 2008 kl. 16:08.
Men diskusjonen burde vel heller vært: Hvorfor drikker vi? Med noen unntak (øl f.eks.) tar vi vanlige drikker, pumper dem fulle av illesmakende gift, for så å tvinge det i oss slik at vi hemmer kroppen. The aliens would laugh ...

Egentlig synd vi har en kultur for drikking slik vi har.
Sitat av hyys
Spørsmål: - Du sier du aldri har drukket deg full! Har du noen gang drukket en duggfrisk pils etter en hard dag på jobb\skole, samtidig som du tenner grillen og hører på musikk?

Jeg har ikke noe imot avholds- og de fleste voksne mennesker respekterer det, la oss legge den død for diskusjonens del.

Men hvorfor mener mange kristne at dem ikke kan drikke en slik kald pils til grillingen. Et glass rødvin til biffen, og til og med sjokolade-konfekt med cognac i?
Vis hele sitatet...
Jeg svarte egentlig på det du spør om der i posten. Jeg har valgt å ikke drikke i det hele tatt på grunn av signaleffekten og det å være et forbilde med det å ikke drikke. Står man med en åpen flaske i hånden på vors, så tror jo alle at man drikker. Derfor har jeg valgt å ikke drikke i det hele tatt.. Hvis du absolutt må vite det har jeg drukket både øl, vin, cider osv osv. Jeg har smakt det ja. Men som du sier så er det så fantastisk med en duggfrisk pils, det synes faktisk ikke jeg. Selv om dere gjerne kan si at "du blir vant til smaken", så ønsker ikke jeg å tvinge i meg mer øl bare for å like det. Jeg drikker jo ikke uansett, så det er ikke vits. Mange av mine krisne venner drikker vin til mat osv, men de drikker uansett ikke seg fulle.. aldri. Men grunnen min er som sagt signaleffekten.

Sitat av nidhogg
@Matthiesen:
Det skal jo sies at de fleste ikke drikker til de spyr, hver gang de drikker. Det går jo faktisk ann å ta et glass rødvin til maten eller ved en selskapelig anledning. Men det er selvsagt ofte noen som drikker for mye ved sammenkomster og ødelegger for alle de andre.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jo selvfølgelig det, du trenger jo ikke ta den ene setningen fullstendig ut av konteksten. Jeg er mye på fest selv, og selvfølgelig ser det mange ganger veldig hyggelig ut når folk drikker i riktige mengder. Men det ender mange ganger med at en eller annen slenger drit, det blir krangling, kjærester får problemer, utroskap, osv osv. Jeg trenger ikke være noe trangsynt for å hevde at det forekommer. Det er den kulturen jeg ikke ønsker å være en del av ved å ruse meg på alkohol. Som sagt er det å ta drikke med måte noe helt annet, og jeg har forklart grunnen til at jeg ikke er en av dem.
Sist endret av Matthiesen; 30. mai 2008 kl. 16:17.
Sitat av hyys
Men hvorfor mener mange kristne at dem ikke kan drikke en slik kald pils til grillingen. Et glass rødvin til biffen, og til og med sjokolade-konfekt med cognac i?
Vis hele sitatet...
Synes det virker som om du er litt ute etter å ta de kristne her. Og som sagt før så sender man ut endel signaler som mange kansje ikke vil sende. Er jo mange som ikke er kristne men avstår fra ALL alkohol. Et glass cola kan vel være like godt til grillingen? Er jo bare en vane det med å ta seg et glass vin,øl eller cognac til grillingen.

Og for og stille spørsmålet på en annen måte. Man oppnår ingen merkbar effekt av et glass øl(de fleste gjør iallefall ikke det), så hvorfor presse det i seg bare for og gjøre det om man ikke liker øl?
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc
Synes det virker som om du er litt ute etter å ta de kristne her. Og som sagt før så sender man ut endel signaler som mange kansje ikke vil sende. Er jo mange som ikke er kristne men avstår fra ALL alkohol. Et glass cola kan vel være like godt til grillingen? Er jo bare en vane det med å ta seg et glass vin,øl eller cognac til grillingen.

Og for og stille spørsmålet på en annen måte. Man oppnår ingen merkbar effekt av et glass øl(de fleste gjør iallefall ikke det), så hvorfor presse det i seg bare for og gjøre det om man ikke liker øl?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ute etter å ta noen kristne! Som jeg sa, respekterer jeg avholds, la oss legge den død!

Det jeg mener, er hvorfor kristne ofte er prinsipielt imot alkohol, og bruker kristendommen som svar på at dem ikke drikker?

Liker man ikke pils, for all del! Men å bruke kristendommen som et argument mot at man ikke drikker, er for meg uforståelig!
Sist endret av hyys; 30. mai 2008 kl. 16:22.
De to kristene der tåler sikkert en god del press!, som igrunn viser at dem er sterke. Men jeg skjønner ikke problemet i å ta et glass øl eller vin. De sier jo :

Men vi mener at alkohol kan få oss til å gjøre ting som er synd. Som for eksempel sex før ekteskap, la den ene raskt til.

Men da mener jeg du må være ganske wasted da hvis du ikke greier å kontrolere deg.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av wesc
De to kristene der tåler sikkert en god del press!, som igrunn viser at dem er sterke. Men jeg skjønner ikke problemet i å ta et glass øl eller vin. De sier jo :

Men vi mener at alkohol kan få oss til å gjøre ting som er synd. Som for eksempel sex før ekteskap, la den ene raskt til.

Men da mener jeg du må være ganske wasted da hvis du ikke greier å kontrolere deg.
Vis hele sitatet...
..og hva er egentlig et glass rødvin? En slags trylledrikk som gjør deg øyeblikkelig så kåt at du bare må kaste deg over nærmeste hull og jumpe i vei?
Sitat av wesc
Men da mener jeg du må være ganske wasted da hvis du ikke greier å kontrolere deg.
Vis hele sitatet...
Du klarer så og si kontrolere deg så lenge du er ved bevisthet. Greit nok at du er ganske svekket, men det er veldig dårlig unnskyldning å si "jeg var så full", hver gang du gjør noe dumt på fylla.
Sitat av Matthiesen
Jeg svarte egentlig på det du spør om der i posten. Jeg har valgt å ikke drikke i det hele tatt på grunn av signaleffekten og det å være et forbilde med det å ikke drikke. Står man med en åpen flaske i hånden på vors, så tror jo alle at man drikker. Derfor har jeg valgt å ikke drikke i det hele tatt.. Hvis du absolutt må vite det har jeg drukket både øl, vin, cider osv osv. Jeg har smakt det ja. Men som du sier så er det så fantastisk med en duggfrisk pils, det synes faktisk ikke jeg. Selv om dere gjerne kan si at "du blir vant til smaken", så ønsker ikke jeg å tvinge i meg mer øl bare for å like det. Jeg drikker jo ikke uansett, så det er ikke vits. Mange av mine krisne venner drikker vin til mat osv, men de drikker uansett ikke seg fulle.. aldri. Men grunnen min er som sagt signaleffekten.


Jeg vet jo selvfølgelig det, du trenger jo ikke ta den ene setningen fullstendig ut av konteksten. Jeg er mye på fest selv, og selvfølgelig ser det mange ganger veldig hyggelig ut når folk drikker i riktige mengder. Men det ender mange ganger med at en eller annen slenger drit, det blir krangling, kjærester får problemer, utroskap, osv osv. Jeg trenger ikke være noe trangsynt for å hevde at det forekommer. Det er den kulturen jeg ikke ønsker å være en del av ved å ruse meg på alkohol. Som sagt er det å ta drikke med måte noe helt annet, og jeg har forklart grunnen til at jeg ikke er en av dem.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke liker alkoholrusen så har jeg full forståelse for at du ikke drikker, men er vel litt feil å uttale seg om noe man ikke har prøvd?

En annen ting kan jo også være det man er en rolig person og at alkohol og fest ikke passer den livsstilen du har. Kjenner dog mange som var denne typen men som etterhvert slo seg litt mer løs og ble mer utadvente og hadde det mye mer moro i årene etter.

For min egen del ser jeg absolutt ingen fordeler med å holde seg avvholds hvis man bare kjenner sine egne grenser. Kjenner fler som er avvholds som sier at de har det like moro på fest som de som drikker, men ser jo tydelig at det ikke er sannheten (Hvertfall de tilfellene jeg har vært borti). Jeg har vært på to bryllupsfester, hvorav det ene var alkoholfritt og det andre var åpen bar. Du kan jo gjette hva som var en av de beste minnene jeg har hatt, i motsetning til det andre som var direkte dritt-kjedelig.

En annen siste ting: Man går jo glipp av så mange fantastiske smaker! Godt øl, god vin(Alkoholfri vin smaker herk), gode drinker osv, - De tingene man vender seg til å like er de tingene som oftest er det som smaker best, f.eks: Vin, øl, oliven, kaffe osv.

Har ingen hensikt med å overtale deg, men prøver bare å dele mine egne erfaringer, ettersom jeg selv ikke likte alkohol, oliven eller kaffe før.
Sist endret av novastar; 30. mai 2008 kl. 16:36.
Sitat av wesc
De to kristene der tåler sikkert en god del press!, som igrunn viser at dem er sterke. Men jeg skjønner ikke problemet i å ta et glass øl eller vin. De sier jo :

Men vi mener at alkohol kan få oss til å gjøre ting som er synd. Som for eksempel sex før ekteskap, la den ene raskt til.

Men da mener jeg du må være ganske wasted da hvis du ikke greier å kontrolere deg.
Vis hele sitatet...
Alle vet at dømmekraften blir svakere når man drikker. Så jeg vil påstå at man ikke trenger å være utrolig baisa før man gjør noe man ikke ville gjort i edru tilstand.

Novastar: Han sier jo at han har prøvd.
Sitat av sum_user
Du klarer så og si kontrolere deg så lenge du er ved bevisthet. Greit nok at du er ganske svekket, men det er veldig dårlig unnskyldning å si "jeg var så full", hver gang du gjør noe dumt på fylla.
Vis hele sitatet...
Enig.
"Ekke min skyld at jeg voldtok hu dama, jeg var jo full!"
Er _ikke_ en unskyldning, ingen går fra "dr. jekyll" til "mr. hyde" i fylla.
Jenter er mer utsatt for voldtekt også når dem drikker

Folk sier: Fylla har skylla, men hvem har skylla for fylla?
Sist endret av junkpal; 30. mai 2008 kl. 16:40.
Sitat av Turbolego
Enig.
"Ekke min skyld at jeg voldtok hu dama, jeg var jo full!"
Er _ikke_ en unskyldning, ingen går fra "dr. jekyll" til "mr. hyde" i fylla.
Vis hele sitatet...
Og om man bruker det til unnskyldning hver gang, så burde man heller slutte å drikke.
Det er ikke en unnskyldning, men det kan jo være en forklaring på dum oppførsel. Man må jo stå for det man har gjort selv om man var full.

Har oppført meg dårlig i fylla, og da går jeg og unnskylder meg til den som ble påvirket av min dumme oppførsel dagen etterpå.
Læreren min er kristen han drikker.
Presten vår både drikker OG røyker.
Rota med ei kristen jente på fest en gang.
tror da hu drakk
Sitat av hyys
..og hva er egentlig et glass rødvin? En slags trylledrikk som gjør deg øyeblikkelig så kåt at du bare må kaste deg over nærmeste hull og jumpe i vei?
Vis hele sitatet...
Akkurat, du blir ikke wasted av et lite glass rødvin..
Sitat av novastar
Hvis du ikke liker alkoholrusen så har jeg full forståelse for at du ikke drikker, men er vel litt feil å uttale seg om noe man ikke har prøvd?

En annen ting kan jo også være det man er en rolig person og at alkohol og fest ikke passer den livsstilen du har. Kjenner dog mange som var denne typen men som etterhvert slo seg litt mer løs og ble mer utadvente og hadde det mye mer moro i årene etter.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ingenting av det der traff noe godt i det hele tatt. Tror du helt ærlig at jeg er mindre utadvent og har det mindre gøy enn deg på grunn av at jeg ikke drikker? Jeg har skrevet et langt innlegg om hvorfor jeg er imot det å ruse seg, derfor synes jeg det er rart at jeg ikke kan ha den meningen i følge deg fordi jeg ikke har prøvd det.

Sitat av novastar
For min egen del ser jeg absolutt ingen fordeler med å holde seg avvholds hvis man bare kjenner sine egne grenser. Kjenner fler som er avvholds som sier at de har det like moro på fest som de som drikker, men ser jo tydelig at det ikke er sannheten (Hvertfall de tilfellene jeg har vært borti).
Vis hele sitatet...
Ingen fordeler med å være avholds? Hva er det jeg går glipp av egentlig? Hyggelige samtaler? Høre på musikk sammen med andre? Kunne være litt vill og gal og slå seg løs? Være sosial og omgå andre mennesker? Vel, jeg gjør alt dette uten å være påvirket.

Sitat av novastar
En annen siste ting: Man går jo glipp av så mange fantastiske smaker! Godt øl, god vin(Alkoholfri vin smaker herk), gode drinker osv, - De tingene man vender seg til å like er de tingene som oftest er det som smaker best, f.eks: Vin, øl, oliven, kaffe osv.
Vis hele sitatet...
Den tror jeg vi kan la ligge med en gang. Det har jeg svart på for lenge siden.
Sitat av hyys

Det jeg mener, er hvorfor kristne ofte er prinsipielt imot alkohol, og bruker kristendommen som svar på at dem ikke drikker?
Vis hele sitatet...
Nå vil ikke jeg fornærme eventuelle kristne forum-medlemmer her, men min teori er at enkelte kristne som ikke drikker har vokst opp i kristne familier, gått på en kristen skole osv. og har muligens lært av sine forelde, venner, lærere osv. at alkohol og kristendom ikke går sammen. Dette vil nok henge igjen i ungdomsårene og for mange ut hele livet. Det man lærer som barn, er det ikke alltid man har behov for å sette spørsmål ved senere i livet, så hvis en kristen person har blitt oppdratt til ikke å drikke alkohol og trives med dette som voksen, ser han kanskje ingen grunn til å begynne å drikke, men har kanskje ingen annet argument enn kristendommen å henvise til.

Jeg vil understreke at dette bare gjelder en gruppe kristne mennesker, så jeg sitter ikke her å sier at alle kristne har blitt fortalt sine meninger som barn og følger dette helt ukritisk. Kristne er like forskjellig som andre mennesker, jeg ville bare nevne mine tanker og erfaringer. (Har selv gått på en kristen skole (uten å være kristen selv), og ja, jeg vil si det var mye "hjernevasking" og innprenting av "kristne verdier" der.)

Når det er sagt vil jeg bare nevne, som min gode venn Murloc var inne på, at drikking bare er en vane, og hadde man aldri vært introdusert for alkohol ville mest sannsynlig ute-colaen i mai smake like jævla godt
jaG
Produktutvikler
Sitat av AndyCandy
Læreren min er kristen han drikker.
Presten vår både drikker OG røyker.
Vis hele sitatet...
Røyking er ikke en synd.

Anyway, er kristen selv, eller prøver i hvertfall. Og det med drikking er det et veldig spredt syn på i det kristene trossamfunn, men generelt så er det slik at de fleste ser på alkohol som synd, noe jeg syntes er feil. Jeg ser ikke faren med å ta seg et glass vin til maten eller en kald og god pils når en griller. Jeg sier meg enig i hva Matthiesen sier om å ikke sette et dårlig eksempel ovenfor andre som eventuelt ser opp til deg, søsken, kistene venner osv. Hadde min søster sett at jeg hadde hatt en sixpac i kjøleskapet er jeg sikker på at hun ganske fort hadde skjønt tegninga, noe jeg ikke vil at hun skal tro er greit, bare fordi broderen hennes gjør det.

Selv har jeg vært full ved èn eller to anledinger og jeg har hatt det moro, men det va ikke hovedsaklig pga. alkoholen. Jeg er ikke av den sinssterke typen, så jeg drikker aldri mer enn at jeg vet jeg har kontroll over meg selv. Jeg hadde kanskje ikke kontroll over ALT jeg gjorde, slik som koordinasjonsevnen min osv, men jeg var såpass tilstede at jeg lett klarte å styre unna anledninger til å være utro, samt andre absurde ting. Så i den forstand så syntes jeg det helt OK å drikke.

Jeg har to forskjellige vennekretser. Den ene er folka fra u.skole og videregående, mens den andre er folka fra forskjellige trossamfunn rundt om i Grenland, deriblant kjæresten min. Jeg må si jeg ser en veldig stor forskjell på folkene. Jeg må også si jeg har det like gøy med begge "gruppene", men som du sikkert har funnet ut nå, på helt forskjellige måter. Som sagt så er jeg lett påvirkelig, og man blir nesten alltid påvirket av miljøet man er i. Jeg syns alle u.skole vennene mine er koselige folk, men de aller fleste prøver å holde seg kul på en eller annen måte, enten ved å være litt overlegen, frekk eller rett og slett høylytte og innpåslitene. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, med det er dog mitt syn på de. De aller fleste av dem drikker. Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er nå bare. Trossamfunn-gjengen derimot, der må jeg bare få sagt at det er en kjempe bra gjeng som jeg har lyst å bli påvirket av, men demmes syn på alkohol er som de fleste kristne, feil i mine øyne. Men slik er det dog bare. Kjæresten min og meg selv har samme syn på alkohol, dvs. at så lenge ikke alkoholen blir missbrukt, så er deg helt OK.
Sitat av Matthiesen
Grunnen til at jeg da ikke tar et par pils og koser meg med det, er signaleffekten jeg sender ut ved å gjøre det. Hvis jeg ikke drikker meg full, vet likevel ikke folk det rundt meg når jeg uansett står med en åpnet pils i hånden.
Vis hele sitatet...
What? Så grunnen til at du ikke drikker er rett og slett at du er redd for at folk skal mistenke at du er full?

For det første, hvorfor skulle noen bry seg?

Og for det andre, er du en smule oppegående vil det ikke ta mer enn 30 sek med dialog å merke at du ikke er dritings.

Personlig er jeg heller ingen tillhenger av å drikke meg ravende dritings, rusen man får av 2+ promille er ingenting å trakte etter.

Men den behagelige følelsen man får av en helt moderat mengde alkohol er uten tvil en behagelig følelse som jeg mener at alle burde kunne belønne seg med etter en endt uke med hverdag. Jeg er faktisk overbevist om at godene for sjelen her er større enn belastningen på kroppen, noe jeg har sett både leger og psykologer si seg enig i.

Ja, har du promille på 3,5 og fortsatt er bevist kan du ende opp med å gjøre IDIOTISKE ting. Er du derimot bare litt godbrisen så vil ikke en trofast kjæreste ha tilfeldig sex, en passifist vil ikke slåss og en kristen vil ikke banne. Man har full kontroll over hva man gjør, det bare går litt tregere. Derfor man ikke får kjøre bil f.eks

Og en ting til. Er tankemønsteret ditt overførbart til andre aspeketer ved livet? Lar du vær å spille poker fordi man kan miste huset om man blir spilleavhengig?
Drikking er ikke en vane, det er en livsstil. Enten drikker du eller så gjør du det ikke.

Alkohol gjør noe med en som menneske. Det er ikke til å komme unna. Det skaper en signifikant sosial forskjell da samfunnet er bygget rundt alkohol. Det er synd, men slik er det. Vi er en nasjon med noen jævla alkoholikere. Vi trenger pilsen i alle sosiale lag.

Jeg har den dypeste respekt for de som ikke drikker og skulle ønske jeg ikke gjorde det selv til tider. Men jeg valgte alkoholen, og kan nok aldri leve uten. I alle fall ikke inntil et bedre alternativ har blitt legalisert.

Alle mennesker har et behov for å ruse seg i en eller annen form. Hva ruser avholdsfolket seg på? Gud? Kjærlighet? Rebel-faktoren ved å være en minoritet?
Sitat av Elefanten
What? Så grunnen til at du ikke drikker er rett og slett at du er redd for at folk skal mistenke at du er full?

Og en ting til. Er tankemønsteret ditt overførbart til andre aspeketer ved livet? Lar du vær å spille poker fordi man kan miste huset om man blir spilleavhengig?
Vis hele sitatet...
Jeg drikker meg ikke full, og heller ikke brisen. Og når man ikke gjør det, så er det eneste godt som kan komme ut av en pils på terassen en god smak. Jeg velger å drite i den smaken, og la være å drikke i det hele tatt fordi da slipper andre å tro at jeg drikker. Mine søsken, de jeg er støttekontakt for (ja, jeg er det), kameratene mine som vet jeg ikke drikker. Ingen trenger å lure eller mistenke noe som helst så lenge jeg ikke drikker den pilsen fordi den er så vanvittig god. Det handler IKKE om at jeg ikke tar en pils, fordi at jeg tror jeg ikke kan styre meg og tar flere og flere. Derfor blir det også ikke vits for meg å svare på dette om poker, for jeg antar svaret mitt setter lys på misforståelsen. (vi kan gjerne ta en headsup på partypoker om du vil)..
Sitat av Pølse
Alle mennesker har et behov for å ruse seg i en eller annen form. Hva ruser avholdsfolket seg på? Gud? Kjærlighet? Rebel-faktoren ved å være en minoritet?
Vis hele sitatet...
Nei, det har ikke alle et behov for. Det der er bare en løs tanke du har valgt å slenge ut, og ikke noe fakta.
Sist endret av Matthiesen; 30. mai 2008 kl. 17:54.
Sitat av jaG
Røyking er ikke en synd.
Vis hele sitatet...

Det står nå vitterlig i Bibelen at kroppen er et tempel, og skal behandles deretter. Alt annet er synd. Bare sånn for the reccord

Jeg mener ihvertfall at om folk skal kalle seg "kristne" så får de faen meg ta hele pakken. De kan ikke drive å velge å vrake hva de vil tro på fra Bibelen (les: Kirken). Det står i Bibelen at homofili er en fristelse fra Satan himself, og at om man er "kristen nok" så må man overvinne fristelsen. Hvorfor er det da i det hele tatt et tema innad i kirken om man skal vie homser og lesber??
Sitat av minigolf
Det står nå vitterlig i Bibelen at kroppen er et tempel, og skal behandles deretter. Alt annet er synd. Bare sånn for the reccord

Jeg mener ihvertfall at om folk skal kalle seg "kristne" så får de faen meg ta hele pakken. De kan ikke drive å velge å vrake hva de vil tro på fra Bibelen (les: Kirken). Det står i Bibelen at homofili er en fristelse fra Satan himself, og at om man er "kristen nok" så må man overvinne fristelsen. Hvorfor er det da i det hele tatt et tema innad i kirken om man skal vie homser og lesber??
Vis hele sitatet...
Heihei! La det der ligge! Denne tråden handler om alkohol, ikke om homofili eller bibelen.
Må si meg enig med Matthiesen her, er avholds jeg og. Har aldri vært full, å tror samtidig at jeg ikke har gått glipp av noe stort. Det er jo bare en avgjørelse som folk tar, i likhet med og røyke eller og ikke røyke...eller og spise godteri eller ikke spise godteri.
Sitat av ^ProXo^
Må si meg enig med Matthiesen her, er avholds jeg og. Har aldri vært full, å tror samtidig at jeg ikke har gått glipp av noe stort. Det er jo bare en avgjørelse som folk tar, i likhet med og røyke eller og ikke røyke...eller og spise godteri eller ikke spise godteri.
Vis hele sitatet...
Jada. Å drikke eller ikke drikke. Å dope seg eller ikke dope seg. Å gamble eller ikke gamble. Å røyke eller ikke røyke.

Alle de overnevte er valg man tar, og samtlige av valgene respekterer jeg dersom de er gjort på et fornuftig grunnlag.

Fornuftig grunnlag er f.eks som mathiaseen utdypet rett ovenfor - han mener han har et ansvar ovenfor sine omgivelser, og det er en nobel og fornuftig grunn. Jeg ville ikke gjort det samme, men meg om det.

Når man derimot lar være å drikke fordi det "kan lede til synd eller avhengighet" er det derimot ikke annet enn patetisk i mine øyne og et perfekt eksempel på svakhet og indoktrinerte konservative verdier man ikke greier å vokse av seg. Derfor lurer jeg, og sikkert mange av de andre her som stiller spørsmål, på hva i alle dager som foregår oppi hodene til dem som er avholds uten å engang ha prøvd å drikke.

Er som å aldri spise biff fordi man har hørt det er dårlig, uten å gidde å ta en bit.
Sitat av ^ProXo^
Må si meg enig med Matthiesen her, er avholds jeg og. Har aldri vært full, å tror samtidig at jeg ikke har gått glipp av noe stort. Det er jo bare en avgjørelse som folk tar, i likhet med og røyke eller og ikke røyke...eller og spise godteri eller ikke spise godteri.
Vis hele sitatet...

Joda du går glipp av masse!!!

Jeg nevner:
-fyllesjuke
-ekstra utgifter
-fylleangst
-risk for og skade deg selv og andre
-osv..

Jeg drikker alkohol, men det blir mindre og mindre for tiden. Er nå 20 å det er ikke i nærheten like gøy å drikke seg drita som det var for 4 år siden. Man blir vel vooksen tenker jeg.

Men uansett så er det helt sykt å kreve at noen skal ha en "grunn" til ikke å drikke! Man skal heller spøøre hvorfor "må" du drikke?

For min del så er det fordi jeg blir mer utadvendt. Men jeg skulle gjærne kunne vært like utadvendt uten alkohol, tror faktisk ikke jeg hadde drukket meg full igjenn hvis dette endret seg magiskt over natta!
Sitat av Matthiesen
Heihei! La det der ligge! Denne tråden handler om alkohol, ikke om homofili eller bibelen.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg blandet de to trådene.
Litt offtopic: Synes ikke du bør ha "dårlig samvittighet" da man er MEGET korttenkt om man er 2 kristne gutter som drar på ett nachspiel med en cola i hånden og IKKE forventer ett eneste skjevt blikk eller noe som helst oppmerksomhet. Det du sa er jo ingenting i forhold til hva mange andre hadde sagt. Tåler de ikke det har de ingenting de skulle gjort verken på en fest, på byen eller på ett nachspiel.

Hvis alle superfanatiske kristne i Norge hadde prøvd å slakke litt ned og ikke vært så trangsynte så tror jeg dette ville tjent både dem selv og deres religion. Hvis en kristen hadde tatt seg en pils på fest/nachspiel/whatever sosial sammenkomst der det nytes alkohol så tror jeg verden og folk rundt dem ville fått ett bedre og mer nøytralt bilde av kristendom. Mange ler av kristne, mange respekterer ikke kristne. Er ikke litt av deres mening å frelse og "vinne folk for jesus"? Hvordan er det når dere fremstår som så roborisert/hjernevasket/trangsynte? At det er synd å innta alkohol, hvor har dere det fra? Nå har det seg sånn at jeg ikke har lest hele Bibelen men jeg har hatt mine diskusjoner ang. kristendom og jeg har ofte stilt spørsmål ang bibelen som har kristne ikke har klart å svare på og da har jeg ofte fått som svar; "det er ikke alt vi mennesker kan forstå, gud kan ha en høyere plan" eller "det kommer ann på måten du tolker det bibelen". Vel, hvis det da viser seg at det står i Bibelen at det er synd å drikke alkohol (og som det tydeligvis gjør pga linkene til hyys) kan man ikke da tolke det til sitt favør? (i dette tilfelle å nyte alkhol)

Jeg synes hele bibelen virker som å gå rundt seg selv/motsi seg selv men de har alltids ett eller annet vers som igjen bygger opp for denne motsigelsen. F.eks dette med at jesus gjorde om vann til vin, senere kan vi lese at det var vist synd å drikke alkohol. ops.

Men men. Kansje kirkene og menighetene vil at samfunnet skal ha denne oppfatningen av de, som kjedelige, hjernevaskede tullinger nettopp fordi de vet at normale oppegående folk med sterk psyke ikke kan hjernevaskes på samme måte som slitne, narkomane, alkholikere og andre med nedsatt dømmekraft, selvtillit og psyke? kansje det også er derfor de vil at folk skal ha dette synet om kristne for å skape en størst mulig edge fra samfunnet vs kristendom? hvor større edgen er hvor mer isolert blir man og hvor lettere blir det å manipulere mennesker til å gi penger til menigheten/sekten.

Til slutt vil jeg si at jeg har ingenting imot kristendom eller folk som tror på jesus. Jeg vil bare at folk skal våkne litt mer opp! Jeg benekter heller ikke for at kristendommen er sann, jeg bare deler mine tanker med dere og prøver å se ting mest mulig objektivt.

Jeg beklager at jeg gikk så OT nå men jeg måte bare få det ut.
jeg må ærlig si at alkohol er jo et skadelig rusmiddel, det er bevist. Det er som nevnt i mange andre tråder mye mindre helsefarlig å røyke f.eks. hasj. Alkoholen har mange dårlige sider, og det kan vi se opp i gjennom historienm og sikkert de fleste og gjennom egne erfaringer. Men alkohol blir som alt annet, det er ikke farlig og det er ikke noe galt med den i moderate mengder, tilpasset deg som person.

Videre vil jeg lede det videre, hvorfor er det mange som fort anntar at det at en person ikke drikker, fort betyr at han er i mot at andre drikker? Jeg tror at de fleste av de som er avholds mener at en person som drikker ikke er en dårliggere person enn han selv; han finner bare rett og slett ingen interesse av å ruse seg, eller i det hele tatt prøve.

Og tror dere at en som er avholds går glipp av noe? har han det mindre gøy i hellgene? Nei det tror jeg egentlig ikke, for det kommer helt ann på personligheten. Jeg har vært på fester hvor den personen som virker mest frampå var den som faktisk ikke drakk. Og går de glipp av noe? egentlig ikke vil jeg si. Det blir som med røyken, har du egentlig aldri hatt noen god opplevelse med det så savner du det vel heller aldri heller.

Personlig vil jeg si at personen som faktisk trenger 2-3 øl for å danse på dansegulvet eller sjekke opp ho fine jenta han møtte på byen på en måte erm indre utadvendt enn personen som faktisk gjør det samme uten å ta knekken på nervene med alkohol.

Videre vil jeg legge til at jeg er en person som drikker, og ikke avholds selv. Hvis det har noe å si.
Jeg kan ikke forklare hvor mye jeg missliker kristne som skal presse sin religion på andre.

Men det har ikkeno med deres religion og gjøre. De jeg missliker enda mer er de som skal rakke ned på, og presse andre til og drikke og ta stoff når de ikke vil det. Skal de kristne begynne å gå imot sin tro fordi v ser rart på dem? nei faen heller da er det vi som burde endre vårt syn på andre menneskers meninger!

Kristne verdier, som forøvrig er felles for mange religioner er MEGET sunne verdier. Jeg lever ettert mange av disse selv om jeg ikke er kristen. Du skal ikke stjele, du skal ikke slå ihjel, du skal være ærlig osv..

Det er vel relativt få kristne fundamentalister her til lands. Og fundamentalister er jeg helt IMOT. Men så lenge de ikke plager noen kan de tro hva de vill.

Alle kristne kan jeg kjenner er gode mennesker som respekterer at jeg ikke deler deres tro. Hvorfor skal jeg se skjevt på dem fordi de utøver sin tro?

Edit: Ironisk nok har mine 4 halvitere allerede redusert min evne til å delta i denne debatten så måtte rydde opp litt skrivefeil.
Sist endret av murloc; 30. mai 2008 kl. 19:23.
Sitat av Elefanten
Jada. Å drikke eller ikke drikke. Å dope seg eller ikke dope seg. Å gamble eller ikke gamble. Å røyke eller ikke røyke.

Alle de overnevte er valg man tar, og samtlige av valgene respekterer jeg dersom de er gjort på et fornuftig grunnlag.
[...]
Er som å aldri spise biff fordi man har hørt det er dårlig, uten å gidde å ta en bit.
Vis hele sitatet...
Sitat av murloc
Alle kristne kan jeg kjenner er gode mennesker som respekterer at jeg ikke deler deres tro. Hvorfor skal jeg se skjevt på dem fordi de utøver sin tro?
Vis hele sitatet...
Diskusjonen har bunnet ned til om man skal respektere andres valg av rasjonelt grunnlag eller tro. Jeg må si at jeg heller mot Elefantens holdning. Jeg respekterer ethvert valg dersom mennesket kan redegjøre for det på en rasjonell og fornuftig måte. Å si at du gjør (eller ikke gjør) noe fordi du har tolket det fra en mange tusen år gammel bok holder ikke for min del. Jeg kommer til å sette deg i fundamentalistbåsen, sammen med Taliban, republikanere og Dagfinn Høybråten.

Misforstå meg rett - jeg prøver ikke å henge ut noen religiøse, jeg bare ber om at når alt kommer til stykket; vennligst tenk selv. Den egenskapen er et krav til en fungerende verden. Hjernen er ikke til pynt.
Sitat av etse
Og tror dere at en som er avholds går glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Å ruse seg er en opplevelse, det være seg på alkohol eller ecstacy. Ingen som har prøvd noen av de kan si seg imot det.

Det man derimot må spørre seg om er om det er verdt det. Å ruse seg på dop vil brye ned en barriere, bryte loven og for mange være en start på slutten.

Men slik er det ikke med alkohol. Sikkert godt over 90% av de som prøver alkohol i norge har det med seg som en + videre i livet, de kan ta etter en lang dag på jobb, eller som et "friminutt" fra hverdagen i helgene.

Å si at man ikke har gått glipp av noe ved å være avholds er som å si man ikke går glipp av noe om man er vegetarianer 4 life.
Sitat av Pølse
Diskusjonen har bunnet ned til om man skal respektere andres valg av rasjonelt grunnlag eller tro. Jeg må si at jeg heller mot Elefantens holdning. Jeg respekterer ethvert valg dersom mennesket kan redegjøre for det på en rasjonell og fornuftig måte. Å si at du gjør (eller ikke gjør) noe fordi du har tolket det fra en mange tusen år gammel bok holder ikke for min del. Jeg kommer til å sette deg i fundamentalistbåsen, sammen med Taliban, republikanere og Dagfinn Høybråten.

Misforstå meg rett - jeg prøver ikke å henge ut noen religiøse, jeg bare ber om at når alt kommer til stykket; vennligst tenk selv. Den egenskapen er et krav til en fungerende verden. Hjernen er ikke til pynt.
Vis hele sitatet...

Så om kristne vil ha din respekt for sitt valg så bør de helst skylde på at de skal kjøre bil senere?

Du sier altså at man må ha en god grunn for og leve slik man vill? Og når forklaringen ikke passer ditt snevre syn på hva som er rett og galt, fornuft og ufornuft så er de idioter?

Og du sier på slutten "Misforstå meg rett - jeg prøver ikke å henge ut noen religiøse, jeg bare ber om at når alt kommer til stykket; vennligst tenk selv. Den egenskapen er et krav til en fungerende verden. Hjernen er ikke til pynt." Det tolker jeg som at du sier kristne bruker ikke hjernen sin.
Pølse: Så med andre ord respekterer du ingenting du ikke selv kan rasjonalisere. Helt i orden det, men da er du med andre ord en trangsynt dritt..

Personlig forsøker jeg å respektere andres livssyn uansett hva de begrunner dem med.
Sitat av murloc
Så om kristne vil ha din respekt for sitt valg så bør de helst skylde på at de skal kjøre bil senere?

Du sier altså at man må ha en god grunn for og leve slik man vill? Og når forklaringen ikke passer ditt snevre syn på hva som er rett og galt, fornuft og ufornuft så er de idioter?

Og du sier på slutten "Misforstå meg rett - jeg prøver ikke å henge ut noen religiøse, jeg bare ber om at når alt kommer til stykket; vennligst tenk selv. Den egenskapen er et krav til en fungerende verden. Hjernen er ikke til pynt." Det tolker jeg som at du sier kristne bruker ikke hjernen sin.
Vis hele sitatet...
Man må ikke ha en god grunn. Men om man utelukker noe andre bedriver så og si alle sine "frinetter" på uten engang å prøve det er jo litt merkelig. Om en person så bruker "det står i bibelen" som et argument betyr ikke det at jeg trøkker spritflasken i halsen på han, men det betyr at jeg stille tenker for megselv at vedkommende ikke greier å trekke sine egne konklusjoner og ta sine egne valg.

Jeg ser ned på personen, og kanskje tilogmed helle mot idiot, men ingen av oss har noengang sagt at man "må ha en god grunn".