Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3663
Noen som har noen erfaringer med de? Har nettop bestillt et par dager siden

20/5mbit fiber here i come!.

Noen som vet om det er enkelt å åpne porter og sånn der?


-flexd
Om det er enkelt å åpne porter kommer an på hvilken router du har, ikke hvilken nettleverandør.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Ja det vet jeg, men hvilken følger med viken? Og det blir vel endel anderledes siden det må være en fiber ruter
Jeg vet ikke hvilken router som følger med, men det kan du jo sjekke ved å sende en mail og spørre de du bestillte hos. Blir nok ikke noe spesiell router da det vil brukes standard telefon-kabler vil jeg tro, med mindre du har bestilt og gravd egen grøft til fiberkablene inn til huset.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
De sier det blir fiber helt inn, dermed antar jeg de skal ut å grave o_0
Enten det, eller så må du ut å grave den grøften selv
Eller så har de gravd der allerede og satt opp en "fiberboks" (usikker på hva det heter) som du kobler deg på.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Skal få det innen sommerferien eller noe sånt tror jeg, er bare en slags forhånds bestilling
Hvor bor du?

Fibern kommer inn i husveggen din og kobles til en hjemmesentral fra Telsey (italiensk) 2 utganger for TV, 2 for telefon og en for internet, kjøres på separate VLAN.

Det skal ikke være noen blokkerte porter, så det bør gå greit

Viken Fibernett leverer fra altibox (altibox.no) og er en partner av Lyse, Lyse er også medeiere.

Viken Fibernett er ikke en ADSL leverandør, ikke drit deg ut mer jonarnev og slutt med drittet du kommer med.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Bor på Stabekk :-) (I bærum hvis det finnes noen flere steder), fikk en lapp i posten om at de skal bygge ut.

Edit. så med andre ord betyr det at jeg burde skaffe meg en ordentlig brannmur osv før jeg får internett fra de? Har jo bare den i NGT boksen nå.
Sist endret av flexd; 17. februar 2007 kl. 18:17.
Jeg vet ikke hvordan et er med Viken. Men Lyse leverer på følgende måte: De graver kabler til gaten din, så for du tilbud om å grave selv eller la dem gjøre det. De tar seg godt betalt... Så er jeg litt usikker på hvordan overgangen er, men alt ender til slutt i en boks som har 4 utganger om jeg ikke husker feil. TV1, TV2, Telefon, PC. Deretter kobler du på en helt vanlig router(som støtter hastigheten) de fleste nye gjør det. Men av de litt eldre er det noen som bare støtter opp til 6mb og 10mb.
Sitat av fredrikweb
Jeg vet ikke hvordan et er med Viken. Men Lyse leverer på følgende måte: De graver kabler til gaten din, så for du tilbud om å grave selv eller la dem gjøre det. De tar seg godt betalt... Så er jeg litt usikker på hvordan overgangen er, men alt ender til slutt i en boks som har 4 utganger om jeg ikke husker feil. TV1, TV2, Telefon, PC. Deretter kobler du på en helt vanlig router(som støtter hastigheten) de fleste nye gjør det. Men av de litt eldre er det noen som bare støtter opp til 6mb og 10mb.
Vis hele sitatet...
Viken Fibernett er som jeg skrev leverandør av altibox og partner til Lyse. De oppererer omtrent likt.

Viken skal vel ikke bygge ut på Stabekk, er det Jar du mener? (Bor du på grensen kan du kanksje falle til Jar).

Om jeg fikk tilbud om Viken Fibernett ville jeg i alle fall tatt det, det blir bare bedre og bedre. Dessuten har de blitt fått bedre TV dekodere som mange klagde på før. (Nok en gang, samme dekodere som Lyse hadde).
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Ja er på Jar sånn ca (like ved Stabekk banen hvis du vet hvor det er)

Har bestilt allerede, tar vel en 4-5-6 måneder eller noe sånt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Nå kommer det snart! Nå kommer det snart! *glede seg som en unge på julaften*
Noen som har det.. adsl er litt igår liksom
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av devotio
Hvor bor du?

Fibern kommer inn i husveggen din og kobles til en hjemmesentral fra Telsey (italiensk) 2 utganger for TV, 2 for telefon og en for internet, kjøres på separate VLAN.

Det skal ikke være noen blokkerte porter, så det bør gå greit

Viken Fibernett leverer fra altibox (altibox.no) og er en partner av Lyse, Lyse er også medeiere.

Viken Fibernett er ikke en ADSL leverandør, ikke drit deg ut mer jonarnev og slutt med drittet du kommer med.
Vis hele sitatet...
Det er blokkerte porter ja...

EDIT: så feil på datoens
Sist endret av LeifArne; 7. januar 2008 kl. 14:39.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Sånn bare til informasjon, de har ikke levert enda

Fiber tar år.

Skal installeres Januar-Mars perioden, håper det kommer snart
Her begynte de å grave for 3-4 måneder siden, bygda vår har ca 5000 inbyggere, og noen av oss fikk det instalert for noen uker siden.
Sitat av LeifArne
Det er blokkerte porter ja...

EDIT: så feil på datoens
Vis hele sitatet...
Hvilke porter er stengt?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Nå har jeg fått fibern inn, og det er elsk <3

Så absolutt verdt det.