Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3041
Skal ta en test for å starte utdredding med adhd? Tror jeg ho sa ihvertfall, noen som har peiling på hva som er på slike tester, ho sa også om at det ble 2 tester en hvor jeg brukte hørsel og annen hvor jeg ikke gjorde. Noen som har tatt slike tester som vet hva de går ut på
Hørsel ja, du skal gjenkjenne lyder osv.

Men mye styr, IQ-test, spørreundersøkelse, og hørsel.

Så er det oppstart av alle dritt medisinene, først strattera (om du ikke har pisset rent i 3mnd og har rushistorie), Ritalin (værste medisinen i verden!!! Helvete for noe dritt) så vyvanz eller elvanse.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Hørsel ja, du skal gjenkjenne lyder osv.

Men mye styr, IQ-test, spørreundersøkelse, og hørsel.
Vis hele sitatet...
Er så jævlig nervøs, peiling på hvordan jeg kan svare for å mest sannsynlig få adhd diagnose, er 99% sikker jeg har det og 100% jeg trenger adhd meds
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
vær erlig, de merker hvis du juger.
Anonym bruker
"Uvøren Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er individuelt, men som regel skal du i gjennom et eget-utfylt spørreskjema, så skal du fylle ut et par skjema sammen med behandleren/spesialisten i tillegg til at de som regel vil hente ut informasjon fra foreldre eller lærere. Det er for å bekrefte at du har hatt de her plagene fra tidlig av. Hvis du har en omfattende journal fra før av så ettergår de informasjonen i den, og da kan du med hell slippe at familie eller lærere involveres. Var i allefall sånn i mitt tilfelle. Tok under tre uker å få en ADHD-diagnose så min utredelse var ikke særlig omfattende, det var fordi uro kunne dokumenteres i en 10-år gammel journal.

Vær ærlig, det er ikke noe poeng i å prøve å lyve på seg en diagnose hvis du er 99% sikker. Det er varianter av et svar, så du må ikke oppfylle alle krav 100% uansett. Hvis du begynner å lyve så kan du fort få autisme-diagnose da det er samme skjema som brukes i utredningen.
Nei du skal ikle ta en IQ-test. Håper du ts selv skjønner at dette bare er bittert vas uten rot i virkeligheten.
Det kan hende du skal ta en nevrologisk test å det er ikke noe å grue seg til det er bare å gjøre som du blir bedt om da de kartlegger kognitive evner som f.eks oppmerksomhet og konsentrasjon. En sånn test alene kan være en god erfaring da den lærer deg mer om dine utfordringer uavhengig av diagnose.
Anonym bruker
"Avhengig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg nevner ikke nøyaktig hvilke tester jeg tok siden jeg ikke vil at folk skal "øve" på dem, men mitt inntrykk er det mange av testresultatene tolkes relativt til din generelle intelligens, så gjør ditt beste på IQ-testene (om du får noen).
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei du skal ikle ta en IQ-test. Håper du ts selv skjønner at dette bare er bittert vas uten rot i virkeligheten.
Det kan hende du skal ta en nevrologisk test å det er ikke noe å grue seg til det er bare å gjøre som du blir bedt om da de kartlegger kognitive evner som f.eks oppmerksomhet og konsentrasjon. En sånn test alene kan være en god erfaring da den lærer deg mer om dine utfordringer uavhengig av diagnose.
Vis hele sitatet...
Jeg tok vertfall IQ-test når jeg tok ADHD-test, dette var på AFR "avdeling for rusmedisin".
De prøver jo å skille ut de relevante kognitive funksjonene og se dem i sammenheng ned ditt generelle funksjonsnivå. Hvis du 99% sikkert har ADHD så er nok din beste sjanse for å få diagnosen å svare så oppriktig som mulig. Å skulle gjøre det dårlig med vilje vil trolig bare ødelegge.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde nylig tester hos en nevropsykolog, og han benyttet "WEIS-III" tester. Disse innebærer tester som blant annet går på hukommelse, allmennkunnskap, og fokus.

Hijacker denne tråden litt for å spørre om noe: min rapport fra nevropsykologen konkluderte med at jeg har ADHD. Venter nå på time hos fastlegen. Har skjønt det slik at jeg må til en psykiater for å stadfeste diagnosen og få medisiner, stemmer dette? Og vil man uten unntak bli bedt om å pisse rent?

Takker for svar!
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Jeg tok vertfall IQ-test når jeg tok ADHD-test, dette var på AFR "avdeling for rusmedisin".
Vis hele sitatet...
Du må nå gjerne kalle det IQ-test, men det er ikke akkurat en nevrologisk undersøkelse jeg forbinder med IQ-test og mensa. Mye mer enn inteligens i dette hvis du er litt interessert i hva du sliter med annet enn at en diagnose og amf på blåresept skal løse alt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde nylig tester hos en nevropsykolog, og han benyttet "WEIS-III" tester. Disse innebærer tester som blant annet går på hukommelse, allmennkunnskap, og fokus.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Konsentrasjon og oppmerksomhet var det jeg fikk ut av en sånn test.
Sist endret av Dough; 29. november 2021 kl. 11:14.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde nylig tester hos en nevropsykolog, og han benyttet "WEIS-III" tester. Disse innebærer tester som blant annet går på hukommelse, allmennkunnskap, og fokus.

Hijacker denne tråden litt for å spørre om noe: min rapport fra nevropsykologen konkluderte med at jeg har ADHD. Venter nå på time hos fastlegen. Har skjønt det slik at jeg må til en psykiater for å stadfeste diagnosen og få medisiner, stemmer dette? Og vil man uten unntak bli bedt om å pisse rent?

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Nevropsykologen har ikke lov til å gi deg diagnose så vidt jeg har forståt det. Det er det kun psykiateren på DPS som kan. Rapporten skal si noe om hvorvidt du har antydninger til ADHD eller ikke. Så tar psykiateren en helthetsvurdering basert på nye tester og samtaler. Dersom det konkluderes med at du har ADHD vil du bli tilbudt medisiner. Så skal dere sammen "titrere" for å finne riktig dose.

Du blir ikke bedt om å pisse rent med mindre du ikke har stadfestet rusmisbruk historikk.
Testen består av ulike deler som skal teste deg på forskjellige områder. En indikasjon på ADHD er at resultatene er ubalansert sammenliknet med normalbefolkningen. Om du faktisk har ADHD vil dette slå ut nesten 100% garantert. Denne testen kan ikke si om du har ADHD, men den får deg inn på riktig spor. Det er mange som slår ut på denne testen som ikke har ADHD, men det vil en erfaren psykiater kunne finne ut mer av ved mer utdypende samtaler. Om du føler behov for å lyve eller fake resultater på testen har du nok flere/andre problemer enn bare ADHD.