Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5173
Er det farlig å gi 12 volts led strips for få ampere? Er det noen mulig å måle seg frem til hvor mange ampere den trenger? Dette er led strips fra ebay hvor det oppgis forskjellig watt og ampere hos forskjellige forhandlere for tilsynelatende samme produkt.

Er ikke 100 prosent sikker på hvilken type jeg har. Produktene jeg sammenligner på ebay kan være forskjellige uten at jeg ser det.
Sist endret av angstbarn; 18. februar 2021 kl. 18:00.
En link til produktet/produktene du snakker om hadde vært kjekt.

Farene så vidt jeg vet er vel at strømforsyning du bruker blir overbelastet.
Hvor mye mindre ampere? Overbelastning eller støy fra trafo kan forekomme ved for mye strømtrekk.

Og jeg vet også at led pærer generelt krever litt mer startstrøm enn tradisjonell halogen men så klart vil jo det generelle forbruket gå ned men usikker på hvordan dette utspiller seg på strips
Sist endret av 420master; 18. februar 2021 kl. 18:34.
Tror det er 5050 led.

https://www.ebay.com/itm/5-10-20M-LE...EAAOSwDVFe7Lsa

Features:
Power note:
5M 5050/3528 12V 2A
10M 5050/3528 12V 3A
15M 5050/3528 12V 6A
20M 5050/3528 12V 2X3A

Output Voltage: 12V
Power Consumption: 75 W - 99 W

Power Source: Wall Plug-In
Size: 20m
Voltage: 12V


20 meter forsynes med 12V og 2*3A. Blir ikke det 12(volt)*6(ampere)=72 watt? men oppgitt Power Consumption er 75 W - 99 W

Regner jeg med feil tall?

En annen på 5 meter har 12 volt og 5 ampere og Power Consumption: 40 W - 59 W
12*5=60 så den strømforsyninga er innafor med en watt til overs. men den leveres med 2 ampers forsyning om jeg leser det rett. Power supply note: 5M 5050/3528 12V 2A

https://www.ebay.com/itm/5M-10M-20M-...0AAOSw3rNd901m
Farlig for lysstripen? Neppe. Men langsiktig overbelastning av Kina-strømforsyning kan bli spennende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mulig jeg dummer meg litt ut her nå, men kan de forskjellige tallene komme av antall led pr meter ? Har ikke vært inne på linkene, men ville bare kaste tanken ut sånn i forbifarta

For få ampere kan gi flere rare effekter, som f.eks at gjerne 3 av 5 meter lyser som de skal, noen strips lyser bare svakere, andre tar knekken på strømforsyningen etter en stund. Hvis du vet at du har for lite, bør du unngå farger som er "hvit" eller veldig lyse da de trekker mest strøm.

Selv bruker jeg mest slike strømforsyninger som har plenty med amps ( link til ebay )
Sist endret av ParaTorMal; 26. februar 2021 kl. 04:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Why I dont shop on ebay...

Du regner forsåvidt riktig men du tolker litt feil sånn jeg set det og har ikke helt grunnlaget da det ikke er oppgitt hva LED trekker. Det er bare spec på PSU hva PSU leverer og hva PSU trekker av strøm. Usikker på hvor det utgjør men noe varmetap gjennom PSU pog Driver må du regne med.

Skal du regne på dette må du gå inn på den spesifikke lista med antall LED. F.eks

https://www.wholesaleledlights.co.uk...10-lumens.html

■ 1 Metre - 7.2 Watts;

■ 3 Metres - 21.6 Watts;

■ 5 Metres - 36 Watts;

■ 10 Metres - 72 Watts;

■ 20 Metres - 144 Watts;

■ 30 Metres - 216 Watts.

Utifra de du har sett på ser det jo ut som en grei forsikting å holde seg på 5 og 15m da de kjiper mer på strømmen på 10 og 20m.
Fant denne siden etter jeg svarte sist og ville planlegge et eget prosjekt.. syntes dette var veldig bra forklart på hvordan du finner ut av hvilken strømforsyning til type led og lengde. Enjoy