Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3489
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel mistenkt i en sak (antar det i og med at hun fortalte at jeg ikke hadde rett på forsvarer) og politiet spurte om de kunne få kopi av journalen fra fastlegen med bakgrunn i å vurdere tilregenelighet.

Hva burde jeg gjøre? Har noen av dere vært borti dette før?
Du bør finne ut av på hvilket grunnlag de krever legejournal. Antar at det dreier seg om krav, hvis ikke så kan du evt ta stilling til om du vil utlevere denne eller ikke.

Har du snakket med politiet per tlf? Syntes det er rart at du ikke stilte spørsmål rundt dette da du ble forespurt.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spør på hvilket juridisk grunnlag de ønsker innsyn. Det er ikke noe de vanligvis kan kreve. Forstår jeg deg rett krever de det ikke, men spør om å få se?

Hvis det kan hjelpe deg i saken, bare gi dem. Taler det ikke til din fordel så sier du bare at legejournalen er privat og at det er en prinsippsak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hun fortalte at jeg ikke hadde rett på forsvarer
Vis hele sitatet...

Det stemmer ikke.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Du bør finne ut av på hvilket grunnlag de krever legejournal. Antar at det dreier seg om krav, hvis ikke så kan du evt ta stilling til om du vil utlevere denne eller ikke.

Har du snakket med politiet per tlf? Syntes det er rart at du ikke stilte spørsmål rundt dette da du ble forespurt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spør på hvilket juridisk grunnlag de ønsker innsyn. Det er ikke noe de vanligvis kan kreve. Forstår jeg deg rett krever de det ikke, men spør om å få se?

Hvis det kan hjelpe deg i saken, bare gi dem. Taler det ikke til din fordel så sier du bare at legejournalen er privat og at det er en prinsippsak.
Vis hele sitatet...
Ja snakket med de på tlf. Årsaken til at de gjerne ville ha det var jo fordi de sa at "greia" (husker ikke nøyaktig ord han brukte ) med denne saken var å vurdere tilregenelighet. Jeg har lyst til å bli regnet som utilregnelige, men er usikker om at det at de får lese min fastlegejournal kommer til å tale til min fordel eller ikke..?

Men er veldig interessert i hvis noen andre har vært utfor det samme.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Det stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Jo det gjør det.

Fra man blir siktet, har siktede etter straffeprosessloven § 94 rett til å la seg bistå av en forsvarer etter eget valg på ethvert trinn av saken. En mistenkt kan også engasjere en advokat, men vedkommende vil måtte engasjeres for egen regning før vedkommende blir siktet, og vil frem til eventuell siktelse ikke være regnet som forsvarer med alle straffeprosessuelle rettigheter som forsvarer har.
Vis hele sitatet...
http://jusinfo.no/index.php?site=def...1930/1959/1960.

Det er en vesentlig forskjell på å være mistenkt eller siktet. Sikker på at du ikke forveksler disse begrepene?
Det er ikke politiet som vurderer tilregnelighet. Vanligvis må saken opp i retten først - og så må forsvarer, aktor og dommer bli enige om det skal oppnevnes sakkyndige i saken. Det er frivillig å la seg underlegge en slik rettspsykatrisk undersøkelse, som vanligvis utføres av en psykiater og en psykologspesialist.

De fleste advokater gir en times gratis veiledning, så bare ta kontakt med en advokat og forklar saken. Ikke snakk med politiet selv!! Uansett hva de måtte si...

Igjen, ring en advokat.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det er en vesentlig forskjell på å være mistenkt eller siktet. Sikker på at du ikke forveksler disse begrepene?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri fått med meg, jeg trodde at man har rett på advokat gjennom hele prosessen fra starten av, altså som mistenkt, og videre til dom. Dette var nytt for meg.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av f83j Vis innlegg
Det er ikke politiet som vurderer tilregnelighet. Vanligvis må saken opp i retten først - og så må forsvarer, aktor o[/b]g dommer bli enige om det skal oppnevnes sakkyndige i saken. Det er frivillig å la seg underlegge en slik rettspsykatrisk undersøkelse, som vanligvis utføres av en psykiater og en psykologspesialist.

De fleste advokater gir en times gratis veiledning, så bare ta kontakt med en advokat og forklar saken. Ikke snakk med politiet selv!! Uansett hva de måtte si...

Igjen, ring en advokat.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor var det da politiet som spurte om å få fastlege journalen min og ikke noen rettsakyndige? Kan det være fordi politiet har lyst til å finne ut først ved å lese i journalen min OM de faktisk ser noen grunn til å hyre inn rettsakyndige eller ikke?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvorfor var det da politiet som spurte om å få fastlege journalen min og ikke noen rettsakyndige? Kan det være fordi politiet har lyst til å finne ut først ved å lese i journalen min OM de faktisk ser noen grunn til å hyre inn rettsakyndige eller ikke?
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med en sakkyndig da? Burde du ikke i det minste være siktet før man begynner å vurdere tilregnelighet? Det er ikke politiet som hyrer inn sakkyndige. Tilregnelighet skal vurderes av en rettspsykiater.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva burde jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Kontakt advokat.

Vanskelig for folk her på forumet å gi råd når det
ikke fremgår hva du er mistenkt for, og hvorfor politiet
ønsker å vurdere tilregnelighet?

Er det gitt at de kommer til å sikte deg?
Politiet har lov til å be om legejournal, hvis de spør deg så er de på fisketur, hvis de går til legen din så trenger de ransakelsesordre.

Hvis det går på tilregnighwt så skal dette komme fra retten i brevs form, ikke en telefonsamtale, informer fast legen om at du ikke tillater at de deler din journal med politiet. De er på fisketur høres det ut som.

Har jobbet en del med dette og aldri utlevert en pasientjournal uten skriftlig samtykke fra pasient eller retten.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Du bør finne ut av på hvilket grunnlag de krever legejournal. Antar at det dreier seg om krav, hvis ikke så kan du evt ta stilling til om du vil utlevere denne eller ikke.

Syntes det er rart at du ikke stilte spørsmål rundt dette da du ble forespurt.
Vis hele sitatet...

Det synes jeg ikke er noe rart, fort å bli fullstendig satt ut i øyeblikket om en mottar en slik samtale. Aldri hørt om at snuten på eget initiativ ringer opp og ber om hele journalen Tror sannelig ikke jeg heller hadde vært såpass på om det var jeg som mottok den samtalen at jeg hadde klart å få frem noe fornuftig. Rart med det, etterpå da dukker alle spørsmålene en skulle spurt opp i hodet. Og da er jo ofte ingen grenser for hvor mange kloke tanker som dukker opp. Men i øyeblikkets hete er det fort gjort å bli helt lammet i hodet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja snakket med de på tlf. Årsaken til at de gjerne ville ha det var jo fordi de sa at "greia" (husker ikke nøyaktig ord han brukte ) med denne saken var å vurdere tilregenelighet. Jeg har lyst til å bli regnet som utilregnelige, men er usikker om at det at de får lese min fastlegejournal kommer til å tale til min fordel eller ikke..?

Men er veldig interessert i hvis noen andre har vært utfor det samme.
Vis hele sitatet...
Om de skal ha en vurdering for å ta stilling til din tilregnelighet så må det vel holde lenge med en skriftlig uttalelse om akkurat det fra din psykolog, behandler etc? Eller som andre sier, så får de oppnevne en rettspsykiater som skal vurdere dette. Tror ikke det kan be om fullt innsyn i hele din historikk. I det minste må du da be dem begrunne ønsket, og sende det til deg i brevs form slik at du kan få vurdert forespørselen hos din advokat. Om du nevner advokat og at du trenger skriftlig forespørsel så vil du sikkert punktere enhver fisketur de måtte være ute på.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke under noen omstendighet burde du gi de journalen. Jeg vet ikke hvorfor de spør en gang. De har null kompetanse til å trekke noe vettugt ut av den, utenom inkompetent synsing. Noe de liker godt, og har stor tro på
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Ikke under noen omstendighet burde du gi de journalen. Jeg vet ikke hvorfor de spør en gang. De har null kompetanse til å trekke noe vettugt ut av den, utenom inkompetent synsing. Noe de liker godt, og har stor tro på
Vis hele sitatet...
Ja men hvis jeg faktisk ønsker å bli vurdert utilregnelig burde jeg ikke tillate de å få fastlegejournalen da?
(fastlege journalen min innholder ikke noe om at jeg er psykotisk, kun at jeg går på antipsykotika, har flere psykiske diagnoser og har blitt innlagt en del ganger) usikker hva som vil tale til meg fordel.
Usikker om jeg skal skrive under.
Om journal fra fastlege ikke engang er innom temaet at du kan være utilregnelig så ser jeg ingen grunn til at snuten skal kunne bruke den for å avklare om du er tilregnelig eller ei. Det er uansett neppe slik det foregår.

Utilregnelig er ikke nødvendigvis et frikort til å begå feks vinning el til å selge knark. Det er eksempler på personer som tidligere har vært strafferettslig utilregnelig og selv som notoriske kriminelle så unngikk de å bli fengslet. Helt til noen smartinger kom på de kunne dømmes til forvaring......ikke like kult å havne på anstalt uten fri utgang og uten en fastsatt dato for frislipp.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om journal fra fastlege ikke engang er innom temaet at du kan være utilregnelig så ser jeg ingen grunn til at snuten skal kunne bruke den for å avklare om du er tilregnelig eller ei. Det er uansett neppe slik det foregår.

Utilregnelig er ikke nødvendigvis et frikort til å begå feks vinning el til å selge knark. Det er eksempler på personer som tidligere har vært strafferettslig utilregnelig og selv som notoriske kriminelle så unngikk de å bli fengslet. Helt til noen smartinger kom på de kunne dømmes til forvaring......ikke like kult å havne på anstalt uten fri utgang og uten en fastsatt dato for frislipp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det stått noe i fastlege journalen om tilregnelighet? Tilregnelighet er vel bare et spørsmål i straffesaker. Men ja jeg har en LANG psykiatrisk historie, men tror aldri fastlegen har vurdert meg psykotisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja men hvis jeg faktisk ønsker å bli vurdert utilregnelig burde jeg ikke tillate de å få fastlegejournalen da?
(fastlege journalen min innholder ikke noe om at jeg er psykotisk, kun at jeg går på antipsykotika, har flere psykiske diagnoser og har blitt innlagt en del ganger) usikker hva som vil tale til meg fordel.
Usikker om jeg skal skrive under.
Vis hele sitatet...
Er du usikker er jo regelen at du ikke skriver under... Som nevnt, de har ikke kompetansen til å vurdere noe som helst. Og som mistenkt er det aldri noen grunn til å forvente noen goodwill.

Det er faktisk bedre for deg om de oppretter en sak, og du forhåpentligvis får oppnevnt en forsvarer.
På generelt grunnlag så er det sjeldent positivt å hjelpe politiet.
Høres ut som at saken mot deg i utgangspunktet har et dårlig grunnlag, og politiet er derfor ute etter å ta noen snarveier for å enklere vurdere veien sin videre.

Men sett fra en annen side: Jo mer om og men det er i saken, større sannsynlighet er det for at den blir henlagt, så fremt du ikke har gjort noe som er såpass klare bevis på, at du enkelt kan bli straffet.

Om det siste er tilfelle, så bør du fremdeles ikke hjelpe politiet før de faktisk kommer til deg med en konkret sak og gir deg muligheten til å få oppnevnt en forsvarer. Da kan journalen din tale til din fordel, siden de allerede har bestemt seg for å gå videre med saken
"Jeg ønsker ikke å uttale meg" "Det ønsker jeg ikke å uttale meg om" "Jeg samtykker ikke i innhenting av noen opplysninger" "Ønsker ikke å snakke med politiet direkte - pga. hensynet til min rettssikkerhet - ber om at dere oppnevner en advokat hvis det er aktuelt å sikte meg i noen saker" "Ønsker kunn å kommunisere med politiet via advokat - ber om at det respekteres" "Ha en fin dag videre".

*Legg på røret*
Høres mest ut som at det er noen i politiet som prøver å ta en snarvei. Og snarveier pleier sjeldent å tale i din favør.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Høres mest ut som at det er noen i politiet som prøver å ta en snarvei. Og snarveier pleier sjeldent å tale i din favør.
Vis hele sitatet...
En snarvei? Hva mener du? At politiet egentlig håper at journalen min skal inneholde notater om at jeg IKKE er psyk slik at de slipper å oppnevne rettpsykiatriske sakkyndige?

Uansett dersom politiet hadde sett min kege journal hadde de sett at jeg har hatt MYE kontakt med psykiatrien, og det er derfor jeg er så usikker om det kanskje taler til min fordel å skrive under på at de kan innhente journalen.?
Men det er ikke politiet som erklærer deg utilregnlig, de fisker etter bevis for å tiltalende.

Utilregnligher kan bare gjøres av rettsoppnevnt fagkyndige, ikke en politijurist.

Men hvis du er sikker på at det ikke står noe om kriminelle ting du har gjort der så er det bare å levere den ut, hvis du er usikker så ville jeg ikke gjort det.

Da må de gå om domstolene og der må de og klart avgrense hva de kikker etter og for hvilken periode og ikke minst hvorfor.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men det er ikke politiet som erklærer deg utilregnlig, de fisker etter bevis for å tiltalende.

Utilregnligher kan bare gjøres av rettsoppnevnt fagkyndige, ikke en politijurist.

Men hvis du er sikker på at det ikke står noe om kriminelle ting du har gjort der så er det bare å levere den ut, hvis du er usikker så ville jeg ikke gjort det.

Da må de gå om domstolene og der må de og klart avgrense hva de kikker etter og for hvilken periode og ikke minst hvorfor.
Vis hele sitatet...
Men skjønner ikke hvorfor det er politiet som ber om psykiatrijournalene mine da de har jo ikke oppnevnt noen rettsakyndige. Men kanskje de tenkte å se i journalen min først om de anså det som riktig å oppnevne noen eller ikke?
Fisketur, hvi du leverer dem frivillig så kan de bruke det de finner som de vil.

Eksempel hvis du har sagt til legen at du slo til en på byen så og dermed fikk ett kutt i hånda så kan de bruke det for å presse deg.

Det beste og korrekte er å si at du er ukomfortabel med dette, men at du ikke vil motsette deg utlevering hvis de kommer med ransakelses ordre, eller det heter vel rettskjennelse.

Da må de angi til å fra dato, og grunngi hvorfor de skal ha den. Detter den korrekte måten.

Jobbet en stund med det og hente ut data for politiet. så fikk en vis peil om hvordan det fungerer.

Men som sagt det beste er å være høflig og be de ordne det formelt.
Det høres veldig merkelig ut at de vil be deg om ta med pasientjournalen din i et avhør. Det er vel det du er kalt inn til? Kan det være at de har tatt deg for bruk/bestittelse/innførsel av reseptbelagte legemidler og derfor vil se om du har resept på dette? Kontakt politiet igjen å be om de kan repetere innkallelsen og hva formålet med journalen er, og siden du ikke husker hva de forteller deg så tar du opp samtalen, og deretter forhører du deg med en advokat, jussbuss el. om hva du bør gjøre videre. Dette tar deg ca 10 minutter.