Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1353
Det virker som om det har blitt mye mer kriminalitet de siste årene. Det er hele tiden noe skriverier om mord eller ran i avisene. Hva kommer dette av? Eller tar jeg feil?
Jeg er ikke sikker på om det har blitt mer. Jeg tror (og det er godt mulig jeg tar feil i dette) at det skyldes at, gjennom internett og TV og whatever, nyhetene har simpelthen blitt mer tilgjengelig enn de var før.
Det er bare media som får det til å virke slik. media har bare en interesse, og det er å tjene penger. Jo flere som leser eller ser, jo mer penger får de. Den enkleste måten å skaffe lesere på er blod, vold og faenskap. Vi liker å lese om slikt.

Det er grunnen til at du tenker at det er blitt mye mer.

Eller er dette nyttig lesestoff: http://ssb.no/sosiale-forhold-og-kri.../lovbrudda/aar , det viser at det faktisk ikke er så mye mer, men nok er det.
Trådstarter
33 5
Vil bare si at det er snakk om Norge! Glemte det i mitt forrige innlegg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er bare media som får det til å virke slik. media har bare en interesse, og det er å tjene penger. Jo flere som leser eller ser, jo mer penger får de. Den enkleste måten å skaffe lesere på er blod, vold og faenskap. Vi liker å lese om slikt.

Det er grunnen til at du tenker at det er blitt mye mer.

Eller er dette nyttig lesestoff: http://ssb.no/sosiale-forhold-og-kri.../lovbrudda/aar , det viser at det faktisk ikke er så mye mer, men nok er det.
Vis hele sitatet...
Flere andmeldte lovbrudd.. Det betyr jo ikke nødvendigvis at antall lovbrudd i seg selv har økt.

Bare se på narkotikalovbrudd: Gjennomsnittsøkingen i alle andmeldte lovbrudd var på 2,3 %. For narkotikalovbrudd var tallet 7,3 %. Dette bidrar klart til å presse "total-tallet" opp. Det virker svært lite sannsynlig at antall narkotikalovbrudd har økt med over 7 %. Dette må skyldes økt aktivitet fra politiets side..
Sitat av Nekran Vis innlegg
Jeg er ikke sikker på om det har blitt mer. Jeg tror (og det er godt mulig jeg tar feil i dette) at det skyldes at, gjennom internett og TV og whatever, nyhetene har simpelthen blitt mer tilgjengelig enn de var før.
Vis hele sitatet...
Dette er forøvrig et godt poeng. Før var nyheter nyheter, nå er det mer et konstant press. Jeg personlig sluttet å se på Dagsrevyen (den gang det var det store nyhetsmediet) etter at jeg fant ut formelen de brukte på hver bidige sending. Les dette, se dette, hør dette. Bry deg om dette, men dette... bah.

Enkelte artikler jeg har lest forteller om forskere (og andre for den saks skyld) som ser en økende trend til at folk slutter å bry seg, og noe av dette forklares av det store mediepresset vi har.
I 2003 hadde Kripos 44 registrerte drapssaker i Norge, i 2012 var det 28.

"Sett i et lengre perspektiv har det vært en tydelig nedgang.
Oslo og Agder politidistrikt er de to distriktene hvor det er registrert flest drap. 15 av 27 politidistrikt er ikke
registrert med drap i 2012."

Kilde: Strasak (politiets straffesaksregister)
Sist endret av synthetic; 24. mai 2013 kl. 21:12.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er mye lettere å måle hva publikum vil ha nå om dagen. Med nettaviser ser de nøyaktig hva slags saker vi digger mest med antall klikk. Selv om vi kanskje ikke vet eller vil helt inrømme det. De gir folket akkurat det de vil ha via en slags landsdekkende anonym spørreundersøkelse man ikke kan lyve på. Vi ønsker tydeligvis å lese om voldtekt, kriminalitet og paradise hotel.
-La folket få se akkurat det de vil se
-Nei, de fortjener da bedre
Sist endret av Bothrops; 24. mai 2013 kl. 21:23.
Syntes denne var veldig beskrivende, fra meitemarks link:

http://ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda/aar/_image/111225.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13e6961d7a0




Forøvrig:

På 90-tallet husker jeg det var en del blind vold, og mye mer slåssing på byen enn nå. Jeg tror det generelt er blitt mye tryggere å være gutt på byen nå, og at risikoen for å få tilfeldig juling er gått betraktelig ned.

.. samtidig som det i 95 var 3-4 overfallsvoldtekter i Oslo, og hver eneste en var en skikkelig skandale. Ifjor var det 55 overfallsvoldtekter i samme by, og vi bryr oss knapt.. så det er nok også blitt vesentlig farligere å være jente ute på byen.
Sist endret av DumDiDum; 24. mai 2013 kl. 21:21.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

.. samtidig som det i 95 var 3-4 overfallsvoldtekter i Oslo, og hver eneste en var en skikkelig skandale. Ifjor var det 55 overfallsvoldtekter i samme by, og vi bryr oss knapt.. så det er nok også blitt vesentlig farligere å være jente ute på byen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt..? Man ser langt flere holdningskampanjer og lignende mot voldtekt nå til dags enn hva man gjorde på 90-tallet. Samtidig går det jo sport i politikken om alle disse overgrepene og hvem som utfører dem. For ikke å snakke om all mediadekningen, som de etter hva jeg har forstått har måttet redusere litt fordi det var så mye at man fryktet at det førte til enda flere voldtekter.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det stemmer vel ikke helt..? Man ser langt flere holdningskampanjer og lignende mot voldtekt nå til dags enn hva man gjorde på 90-tallet. Samtidig går det jo sport i politikken om alle disse overgrepene og hvem som utfører dem. For ikke å snakke om all mediadekningen, som de etter hva jeg har forstått har måttet redusere litt fordi det var så mye at man fryktet at det førte til enda flere voldtekter.
Vis hele sitatet...
Tja, det spørs jo litt hvordan du ser på det.. på starten var dette hendelser på lik linje med drap og andre ting som skjer sjeldent. Det var en "big deal". Dagen etterpå gikk alle og snakket om at "det" hadde skjedd igjen, og hele fenomenet var særdeles nytt. Vi lurte på hva som var galt med individene som gjorde denne type ting, og tenkte at de som hadde gjort denne type ting egentlig hørt hjemme på mental-institusjoner..

.. imens nå er det noe vi tar for gitt at skjer systematisk. Vi ser på det mer som all annen kriminalitet. At du trekker fram holdningskampanjer, som er et generelt, bredt virkemiddel, viser veldig tydelig hvordan synet på overfallsvoldtekter har forandret seg.

Det er sikkert merkelig for folk under 25 å tenke seg dette, men det fantes knapt overfallsvoldtekter når jeg vokste opp. Det er absolutt helt nytt.
Joda, jeg er selv oppvokst på nittitallet og skjønner hva du sikter til. Det jeg var uenig med i innlegget ditt var måten vi reagerte på voldtekter. At reaksjonene forandrer seg i takt med at antallet går opp virker for meg bare naturlig, men at vi "knapt bryr oss" er jeg ikke med på. Jeg kan jo ikke snakke for andre, men i min omgangskrets reageres det med fullstendig avsky. Sammen med nasjonale holdningskampanjer og nesten-ramaskrik når det er "sesong" for overfallsvoldtekter vil jeg påstå at dette ikke er noe som taes lett på.
Jeg husker jeg sa det til noen kamerater for 10 år siden. Jeg tror det var mye av det før i tiden også, det er bare det at nå kommer det fram i avisene mye mer.