Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 19973
Det eneste som kan gjøre din hverdag i garden til en ubehagelig opplevelse er hvis du er en slask, slapp faen som ikke gidder å gjøre jobben din, hater militæret, eller får idiot-befal.
Heldig vis er det utrolig lite idiot-befal i garden i forhold til andre avdelinger jeg har vært borti. Så lenge du er grei mot befalet i garden, så vil de gjøre livet ditt ganske så behagelig mens du er der.

Jeg vil btw anbefale alle som skal inn til å søke seg inn i tropp 2, aka SIBO-tropp. Dette er en genial tropp å være i. Den byr på utrolig variert tjeneste, og en sinnsykt fet intensitet når det brenner på dass.
Det finnes ingen "SIBO"-tropp lengre. Alle kompaniene har egne geværlag, eskorte og jegere, hvis jeg ikke husker helt feil.
Urovekkande mange som er/har vore i garden frå nff Eg slenger meg med i rekka. Eg hadde innrykk i april i fjor, på terningmoen leir. Dette er ein relativt fin leir, med god mat i messa og gode skytebaner/skog å leike i. Einaste som er negativt er at velferden er altfor liten ( der ein kan slappe av og sjå film/spele ps3 osv). Men det er ikkje eit stort problem då ein ikkje har så mykje fritid her likevel.
Rekrutten består stortsett av felt kvar einaste dag. Det vil sei på med stridsvest og sekk, og sett i marsj til skytebane/skog. Det er ikkje altfor fysisk krevande, og du kjem fort inn i rutinen.
Så er det tid for overføring til Huseby og andre avdelingar. Og som folk seier, vil du til Huseby, så kjem du dit om du ikkje har veldig nedsatt helse eller vandel.
Forskjellen på troppane på Huseby er ikkje stor, anna enn oppgavene på øvelsar. Når jegertroppen ligg og venter, og eskorte er ute å køyrer, så er geværtroppane ute å går. Thats it.
Du kan rekne med vakt kvar tredje veke/kvar andre veke som folk seier.
Huseby har mykje større og bedre velferd enn terningmoen, og det kjem godt med.
Angåande pc, så var det ikkje noko problem på rekrutten, men derimot i gardeperioden (dei fem første vekene i oslo), hadde me forbud mot pc på kaserna. Så det er berre å investera i mobilt bredbånd, det kjem godt med.

Ønsker deg lykke til
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er selv blitt kalt inn til garden, eller en planleggelse av det.. men vil helst noe HELT annet i hæren, er det mulig å fornadre på det?
Sitat av Njord Vis innlegg
Er selv blitt kalt inn til garden, eller en planleggelse av det.. men vil helst noe HELT annet i hæren, er det mulig å fornadre på det?
Vis hele sitatet...
Samme her
Bare å ringe inn til forsvaret å be om å få bytte til en annen avdeling. Ikke noe problem.

Skal forøvrig inn i garden nå i April jeg også.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Et annet triks jeg kom på, er når dere er på huseby og har fri før lunsj så er det bare til å gå inn kjøkkeninngangen til messa. Si at du må noe viktig så du må spise før, hvis noen skulle spørre. Min unnskyldning var som oftest at jeg måtte til rena å levere noe..
Enda lettere å gjøre når ditt kompani har vaktuke, da er det bare å gå inn med de i oppvaska
Til de som vil bytte; ring VPV på 03003 så fort som mulig.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Skal ned til Madla leir i morgen jeg, luftforsvaret
er ikke madla marinen?
Madla er vel både sjø- og luftforsvaret, tror jeg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammeltråd men håper på svar asap! Skal inn på tirsdag og har endel spørsmål!
Jeg har røyket en del hasj har også blitt tatt for dette for to år siden, samtidig som dette fikk jeg en Fyllkjøringsdom på rullebladet..

Dette gjelder da garden!!

Dommen varte i to år og jeg er nå ferdig "sonet"..
Har gått i innkjøp av thc tester og testet meg selv og jeg er clean for thc ifølge prøvene jeg kjøpte på testdegselv.no

Spørsmålet mitt er jo så klart, kommer jeg blir å bli dimmet eventuelt ikke sikkerhetsklarert av det jeg har gjort?
Jeg er villig til å legge alle kort på bordene og forklare meg for dem om det eventuelt skulle bli noe spørsmål...
Håper på svar asap!
Sist endret av pewny; 6. januar 2013 kl. 21:49. Grunn: Glemte no småting
Normal praksis er at du ikke vil bli sikkerhetsklarert med narkodom på rullebladet. Men om du er åpen om det å det er noen år siden sist du ble tatt for noe, så kan det gå bra. Men det er veldig viktig at ALT blir skrevet ned og grundig begrunnet på egenerklæringen.
Skal sies at jeg gikk inn i avtale med politiet "rusavtale for ungdom" det vil si og avlegge pisseprøve hver 14. Dag. I et halvår, jeg avla disse prøvene til ca halvveis inn i avtalen, dette var jo når jeg ikke hadde lappen og det ble vanskelig og komme seg fra a til å. Der av fikk jeg tilsendt en bot på 4000,- og denne betalte jeg. Vil det fortsatt være synlig?

Og når det gjelder klær og denslags! Jakke som jeg har hatt på meg i samband med at andre har røyket, bør denne ligge igjen hjemme, eller har jg bare super noia?

Setter stor pris på svaret jeg fikk, og håper på flere

Forresten er det noen som kan bekrefte/avkrefte om de tar hårprøver?
Sitat av pewny Vis innlegg
Skal sies at jeg gikk inn i avtale med politiet "rusavtale for ungdom" det vil si og avlegge pisseprøve hver 14. Dag. I et halvår, jeg avla disse prøvene til ca halvveis inn i avtalen, dette var jo når jeg ikke hadde lappen og det ble vanskelig og komme seg fra a til å. Der av fikk jeg tilsendt en bot på 4000,- og denne betalte jeg. Vil det fortsatt være synlig?

Og når det gjelder klær og denslags! Jakke som jeg har hatt på meg i samband med at andre har røyket, bør denne ligge igjen hjemme, eller har jg bare super noia?

Setter stor pris på svaret jeg fikk, og håper på flere

Forresten er det noen som kan bekrefte/avkrefte om de tar hårprøver?
Vis hele sitatet...
Tror du gjør lurt i å legge kortene på bordet og være ærlig. Si at du er motivert for tjenesten og poengter at det er lenge siden denne "dommen". Om du viser at du vil inn tror jeg det vil gå bra. Ang. jakke og hårprøve, hårprøver så jeg ikke bli gjennomført, men på innrykksdagen er det personell med narkotikahunder som kontrollerer rekruttene. Kan med andre ord være lurt å legge igjen den jakka hjemme. Håper du kommer inn om det er det du vil og lykke til!
Legg igjen alt som har vært med på røyking/passiv røyking hjemme da narkohunden vil markere på deg om du har på dette. Hårprøver blir ikke gjennomført, men mobil kan bli sjekket for blant annet hasjpartikler.
NSM er de som godkjenner sikkerthetsklareringer og de vil ha full tilgang til alt som er registrert på deg noensinne, også eventuelt konfliktråd.
Så det lønner seg å være 100% åpen.

Les mer om sikkerhetsklarering:
https://www.nsm.stat.no/
Sist endret av synthetic; 7. januar 2013 kl. 13:01.
Angående sikkerhetsklarering varierer det stort. Hadde tjeneste med en som ikke ville inn i militæret, hadde vært nylig bustet for bruk av en liten stabel ulovlige rusmidler, og han fikk strengt hemmelig. En annen på troppen hadde sonet for promillekjøring, blitt stoppa av tollen ned 50 brett øl, og fikk aldri klarering. Så varierer (-:
Takker for svar :-) føler jeg kan roe ned nervene mine nå! Har vært ute å handla ny klær idag som skal brukes på innrykket når det gjelder telefonen så har jeg spraya den med jif universal kan det funke? Lommeboka mi dropper jeg tar heller med meg et bankkort!

Har forresten en kompis som var i Amsterdam i slutten av november, han var med og handlet klær dag.. Bør han ha noe spesielt noia? Om han tar samme forhåndsregler som meg?
Dere er gull as!

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Angående sikkerhetsklarering varierer det stort. Hadde tjeneste med en som ikke ville inn i militæret, hadde vært nylig bustet for bruk av en liten stabel ulovlige rusmidler, og han fikk strengt hemmelig. En annen på troppen hadde sonet for promillekjøring, blitt stoppa av tollen ned 50 brett øl, og fikk aldri klarering. Så varierer (-:
Vis hele sitatet...
Du sier han sonet, aka fengsling? For jeg har aldri vært inn i buret.. Fikk "bare" 10k i bot og mistet lappen i to år.. Mye spørsmål her nå men
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sikkerhetsklareringa tar gjerne noen mnd, så innen den tid har de allerede utdannet deg til soldat og har all intensjon om å ha deg i tjeneste (hvis du duger selvsagt).

Så om du funker som soldat og gardist vil worst case scenarioet være at du ikke får stått vakt ved de kongelige residenser.

Lykke til=)
Sitat av r0bin Vis innlegg
Sikkerhetsklareringa tar gjerne noen mnd, så innen den tid har de allerede utdannet deg til soldat og har all intensjon om å ha deg i tjeneste (hvis du duger selvsagt).

Så om du funker som soldat og gardist vil worst case scenarioet være at du ikke får stått vakt ved de kongelige residenser.

Lykke til=)
Vis hele sitatet...
Sweet for å være ærlig er det ikke akkurat vaktgardist jeg drømmer om! Haha men tusen hjertelig for svar!:-)
Noen som skal inn i april ?
Skal ikke inn i garden, men jeg er også redd for sikkheretklareringen min grunnet et trafikklys jeg ødela.. Ble bare forenklet forelegg da, men likevel, siden det ikke er lenger enn 6-7 måneder siden. Men regner med at det går bra, siden jeg ser det er folk som har kommet inn for verre ting.
Forsvaret har nulltoleranse mot narkotika, men siden det er lenge siden, så aner jeg ikke.
Lurer også på en ting...

Teoretisk sett: Hvis man ble tatt med en joint for ca 2 år siden, og ble ilagt 2 år prøvetid, og klarte man den så ble det ikke noe dom. Vil dette bli noe problem?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hahah må bare le! jeg har vært inne i garden siden januar som noen av dere vet, og jeg er fortsatt inne. har ikke avlagt en pissings enda! så meg gikk det kjempe bra med, har også fått sikkerhetsklarering.

legg alt på bordet, smått og stort er mitt eneste og beste tips
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Skal inn i august 2015, men pga min bakgrunn med telekommunikasjons fagbrev(in progress) sa sesjonsfyren det at jeg ikke kom til å være på rekruttleir i elverum mer enn 1 måned og at jeg kom ikke til å stå like mye vakt og sånt :s hva skal dette bety? Hvordan blir førstegangstjenesten min? Noen som har vært borte i nettopp dette?