Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7121
Hei, dette er mitt første innlegg her. Det burde vel egentlig stått under 'rus på legemidler, men der kommer jeg av en el. annen grunn ikke inn(?);

Jeg har i en periode på ca 10 mnd. Brukt vekslende kodein/paracetamol (KP)og Buprenorfin(B) for smerte grunnet operasjon og delvis for rusopplevelse.
Døgn dosen har ca. vært på KP 300mg/4000mg og for B 1,5mg.
I tillegg har jeg brukt etter behov Lyrica også for smertelindring og Sobril grunnet stressmestring.
P.g.a toleranseutvikling og økende sug, ønsker jeg nå å trappe ned og kutte ut pillene for en periode, dog ikke Sobril.
Så mitt sp.m; er tramadol/nobligan OD (150mg) en god måte ”å lande mykt på” og i så fall hvor lang periode bør jeg regne med/anbefales det å bruke dette substituttet før jeg går over i en paracetamol/ibux tilværelse? Å kutte tvert, merker jeg at er ingen opsjon.
Takker for konstruktive svar og råd, særlig fra dere med erfaring.
Det er ikke å anbefale å bruke paracetamol hverken kort- eller langvarig,paralgin forte kommer du deg av men buprenorfin hmm..,temgesic 0,2mg eller 0,4mg til mykere landing...? subutex=buprenorfin=temgesic,2mg subutex=5x0,4mg/10x0,2mg temgesic
Sitat av Reifr Vis innlegg
Jeg har i en periode på ca 10 mnd. Brukt vekslende kodein/paracetamol (KP)og Buprenorfin(B) for smerte grunnet operasjon og delvis for rusopplevelse.
Døgn dosen har ca. vært på KP 300mg/4000mg og for B 1,5mg.
.
Vis hele sitatet...
Kan du være litt mer spesifikk på hva slags (piller) /medisiner du har tatt?
Reifr
Reifr's Avatar
Trådstarter
4 0
Det har hovedsak gått i PF og Sub (alt utenom Sub er legalt anskaffet).
Det har blitt litt av en cocktail nå, glemte forresten å nevne at jeg også bruker regelmessig Remeron 15mg og Imovane 7,5 - 11,25mg om kvelden. Sobril som tidligere nevnt ved behov, som betyr ca. 4-8 x 25mg i uken.
Har en svak depresjon som kommer og går, har tilløp til angst og mestrer stress og psykisk påkjenning dårlig. Har vært til psykolog, men prat hjelper ikke. Har i tillegg gjennomgått en muskeloperasjon for ca 10 mnd. Siden – derfor smertestillende preparater. Det bør tillegges at opiat/opiod bruken har vært befriende på mange måter…. altså ikke bare grunnet smerte fra operasjonen…
Har forsøkt å alternere mellom ca 10x PF og ca. 1-2mg Sub annenhver dag for å ikke bli for hekta på det ene el. andre.
Kjenner jeg har små til mellomstore abstinenser om morningen og er egentlig ikke helt sikker på hva som i hovedsak forårsaker dem - mulig en kombinasjon. Tror at dagene på PF er mer abstinenspreget enn dagene på sub(?)
Jeg føler jeg bør begynne å redusere det høye forbruket av piller, men er litt usikker på hvilken rekkefølge og type jeg skal starte med. Har forsøkt å snakke med en kompis om det, men han har ikke peiling. Vil ikke diskutere dette med legen, p.g.a. et godt etablert tillitsforhold. Det er heller ingen opsjon å ta det opp med familien (betyr bråk). Jeg vil og må klare det med egenvilje og ved hjelp av gode råd for fremgangsmåte.
PF/paralgin forte eller pinex?. Det er vel en massiv forskjell på PF å sub, subutex er et stoff som kan være like vanskelig som heroin og slutte med, snakker av (egen erfaring). Jeg er ingen ekspert på nedtrapping. Hvis du virkelig har lyst til å slutte helt med kodein/morfin, subu, for en periode anbefaler jeg deg sterkt å snakke med legen din, fortell sannheten. Legen kjenner deg best psykisk og fysisk, legen har bare et mål og det er at du skal ha det bra. Det er mitt beste tips til deg. Lykke til.
Reifr
Reifr's Avatar
Trådstarter
4 0
Takk for svar. Ser også fornuften i løsningen.
Vil først forsøke å minimere sub inntaket, for så å se om jeg klarer å riste den av meg.
Tilbake til mitt opprinelige sp.m. er Tramadol/nobligan OD en brukbar substitutt i denne sammenhengen? PF'n flyr opp og ned i virkning, mens kanskje depot er mere jevn? Vil virkestoffet Tramadol være til hjelpe/stimulere i prosessen? Eller er den for svak og bare nok en pille på CV’n?
Sitat av Reifr Vis innlegg
Takk for svar. Ser også fornuften i løsningen.
Vil først forsøke å minimere sub inntaket, for så å se om jeg klarer å riste den av meg.
Tilbake til mitt opprinelige sp.m. er Tramadol/nobligan OD en brukbar substitutt i denne sammenhengen? PF'n flyr opp og ned i virkning, mens kanskje depot er mere jevn? Vil virkestoffet Tramadol være til hjelpe/stimulere i prosessen? Eller er den for svak og bare nok en pille på CV’n?
Vis hele sitatet...
Jeg går på 250-500mg Tramadol og 75mg Sobril om dagen akkurat nå, det er langt ifra å anbefale. Du får en skikkelig kjemisk metallsmak i kjæften på høye doser Tramadol, så blir du tørst som en svamp.
Har selv brukt Subutex i lengre perioder, og det var lettere å slutte med det kontra Tramadol.

Valium er veldig fint å avruse seg på sånn generelt, og den kan erstatte behovet ditt for Sobril også.
Jeg får inntrykket av at du ikke helt er klar over hvor omfattende (miss)bruket ditt er.

Du sier du har forsøkt å unngå avhengighet ved å varierere annenhver dag, noe som ikke hjelper mye når sub ligger i kroppen flere døgn etter inntak.

Som nevnt over, dette er noe du bør ta opp med legen din. Selvmedisinering er neppe alt som skal til for at du skal "riste det av deg". Ikke for å skremme deg, men mange med langt mindre omfattende forbruk må på avrusning for å bli ferdig med det.
For all del ikke bruk tramadol/nobligan til nedtrapping, siden det er opioder og du da bare vil opprettholde problemet.
Jeg gikk av tramadol for litt over et år siden etter langvarig hyppig bruk og de abstidensene du får på det ønsker jeg ikke på min værste fiende engeng. Det er helt for jævlig, jeg fikk lettere abstidenser når jeg kuttet subutex/xone en på tramadol.
Så vær så snill å legg den tanken i fra deg.
Søk heller profesjonel hjelp og vær forsiktig med Lyrica da de skaper noen av de værste abstidensene man kan tenke seg.
Sist endret av EuroPalleJesus; 24. august 2012 kl. 03:59.
Reifr
Reifr's Avatar
Trådstarter
4 0
OK, takker for god input!
Planen blir (allerede i gang) å kompensere/fortsette med PF også på de tradisjonelle Sub dagene. Får heller øke mengden PF til Suben har vært fraværende en god stund for så å trappe langsomt ned på antall PF.
Tror resepten blir å innta regelmessig med korte intervaller for å holde 'steady state'. Utfordringen blir vel Paracetamolen som da med sikkerhet overgår anbefalt dags dose, mener legen pratet om 4g/døgn (ca 88kg).
Løsningen her blir vel å prøve ekstraheringsmetoden jeg har lest om andre steder på forumet. Har jeg forstått det riktig at det bare er å knuse pillene til pulver, røre godt rundt i lunka vann, og la det stå til kjøling over natta, for så å helle forsiktig av det klare vannet på en flaske og filtrere resten (grumset) gjennom et kaffefilter?
Så ledes kan jeg vel bare ta jevne sipper av flasken gjennom dagen.
Natta må jeg vel spe på med ekstra sove stimulerende i og med at kodein går raskt gjennom systemet.
Jeg syns det er verdt et forsøk og gir det en sjanse. Således legger jeg Tramadol tankene på "hylla", og putter "lege kortet" løst i lomma som en sekundær plan. Sett i perspektiv og ut i fra de signaler dere velvillig har gitt meg, skjønner jeg at omfanget er større en jeg i utgangspunktet trodde og at veien muligens blir lang og kanskje hard også....?
Lyrica'n bruker jeg uregelmessig, så den tror jeg blir den enkleste.
Neste prosjekt blir vel å se på Benzo bruken, men her føler jeg at behovet for medisinering også er til stede. Blir uansett ikke noe jeg kommer til å ta tak i akkurat nå..
Viljen og sterk motivasjon har jeg, men håper selvfølgelig at dette ikke feiler og blir en stor skuffelse med større avhengighet som resultat! Fint om noen gir en tilbakemelding på hva oddsen til suksess egentlig er…
Siste sp.m som sikkert oppfattes som dumt og naivt, men hva gjør man egentlig på avrusing el. hjelp via lege som man ikke kan få til hjemme?
\Reifr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skjønner ikke at folk kan si at tramadol avstinenser er verre enn subutex!!!!
Hadde lett begynt å ta nobligan depot 1 stk morgen og 1 kveld og pf 2 stk 3-4 ganger om dagen og kutte ut sub helt.
Abstinens symptomene imellom dette er nok det at kodeienen omdannes til morfin og "krasjer" med sub siden sub ligger i kroppen i ca 2-3 dager Pga lang halveringstid. Så begynner du å trappe ned med en pille of i uka med pf til du kun sitter med tramadolen så får du heller ta og nedtrappe den til slutt.
[quote=jayforall10;2686531]Skjønner ikke at folk kan si at tramadol avstinenser er verre enn subutex!!!!
Forskjellig fra person til person. på meg så er subutex abstinenser helt forferdelig, jeg syntes apstinensene av subu minner sterkt om heroin apstinensene, personlig synes jeg heroin apstin.... er det aller værste. Det spørs jo hvor lenge man går på stoffet og hvor mye man bruker. Men til de folka som leser denne tråden> Det er absolutt ikke vært og prøve slike stoffer hvis du er hypp på rus, risken for avhengighet er dessverre for stor. Mange på dette forumet tar disse stoffene pga sykdom sånn som meg for eksempel.
Sist endret av Handy andy; 1. september 2012 kl. 12:36.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sub-abstinenser kan være brutale nok, selv om de riktignok ikke ligger helt på høyde med heroin/morfin-abstinenser. Det verste med sub er at det har en så enormt lang halveringstid så de verste abstinensene setter gjerne ikke inn før etter 2-3 dager og varer i verste fall i flere uker. Det er mao. en langvarig og ekstremt demotiverende prosess i motsetning til ved heroin/morfin der man er over det verste iløpet av en uke+-. Alt er individuelt selvfølgelig.