Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 28047
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
On topic: Betalte du 15k med cash eller med kort? Om du betalte med kort er det vel bare å få banken til å dra pengene tilbake?
Vis hele sitatet...
Det er bare mulig med kredittkort, hvordan har jeg ikke satt meg ordentlig inn i enda, men har en følelse av at det har noe med regningen å gjøre..
Han har jo heller ingen "bevis" for at han har blitt lurt. Alt han har er en kvittering på at han overført 15K med en betalingstjeneste som ikke skal bli brukt til kjøp av gjenstander.

Håper allikevel at du greier dette her. Hadde vært utrolig morsomt om nff hadde greid og funnet svindleren!
Sist endret av MrVictor; 22. juni 2011 kl. 03:36. Grunn: Skriveleif
Sitat av pidget Vis innlegg
Det er vel en kommentar til at du skal få hackervennene dine til å hacke en pc som man ikke vet hvor befinner seg. Vi vet ikke engang hva eieren heter, da blir det litt vanskelig. Kanskje en ip fra en mail peker til hvor han var da han sendte mailen, men det er vel også alt..

Hvordan skal du angripe uten mål? Derav kommentaren om filmtitting (tenker jeg)
Vis hele sitatet...

La oss nå gå ut ifra han er på sin egen pc når han sende mailen da. Trenger bare ip addressen !

Trenger ikke være så kritisk veitdu :P
Sitat av gamernuub Vis innlegg
La oss nå gå ut ifra han er på sin egen pc når han sende mailen da. Trenger bare ip addressen !

Trenger ikke være så kritisk veitdu :P
Vis hele sitatet...
Kritisk? hva kan han gjøre med den IP'n? kjøre en botnet, eller kanskje true han, hva om han bruke proxy osv..?

Til ts: Np, Støtter deg kompis!
om jeg hadde jobbet i nextgentel, så hadde jeg tatt en smugtitt, får din skyld

"""jeg har noen kontakter i nextgentel" (skal se hva jeg kan gjøre) """
Sist endret av justastonedhuman; 22. juni 2011 kl. 05:31.
Jeg er tilfeldigvis sønn til en som jobber for nextgentel.

Send meg en Pm med infoen du har så skal jeg se hva jeg kan gjøre. Dog gratis.
Sitat av TheHooster Vis innlegg
Jeg er tilfeldigvis sønn til en som jobber for nextgentel.

Send meg en Pm med infoen du har så skal jeg se hva jeg kan gjøre. Dog gratis.
Vis hele sitatet...
Du vet du ber sønnen din om å risikere jobben sin?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Du vet du ber sønnen din om å risikere jobben sin?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at han ber faren sin om å risikere jobben sin.

Jeg fant ikke noe særlig mer enn det allerede har blitt fisket opp her inne, beklager. Håper du finner personen snart !
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av cagivos Vis innlegg
Hei folkens.

Historien bak:
Er i ett lite dilemma,
Jeg har kjøpt og betalt ett stereoanlegg på finn.no.
Ble grundig lurt da personen som solgte brukte falsk identitet og overbeviste meg å betale på forskudd via noe som heter PaySafe, Det er slike kort man kan kjøpe på narvesen og gi en kode til selger.
Jeg ble veldig overbevist over at dette var trygt.
15.000 ble overført til selger, og etter det har jeg ikke mottat pakke.
Derimot har jeg sendt han masse mailer, anmeldt forholde til alle:
Politi, forbrukerinspektørene, paysafe, hotmail osv.
Disse har ikke gitt meg noe hjelp.
Prøvde å få politiet til å bruke bilder fra narvesen der pengene ble hentet ut.
Men dette har de ikke gjort.

Dette trenger jeg hjelp til:
Har holdt epost samtaler med mannen samt sms.
Tlfnr ble sperret av den ekte personen som eide personnr telefon var registrert i.
Har altså kun eposter å gå etter.
Er det ikke mulig å få hentet Ip ut fra eposten og spore den?
Kan det være mulig å kontakte noen gjennom ip på noe vis?
dersom noen kan hjelpe meg kan dere svare på tråden eller sende meg en melding her på forumet.
Har spart på alle epostene, men får ikke opp noe ip adresse

Det er en dusør på 2500kr til han som finner rette personen til meg.
Vis hele sitatet...
Du kan jo liksågodt rundlure meg med de 2500 hvis jeg finner gjerningsmannen?

Neida.. Virker jo som at du er veldig stuck desverre..
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
det er nok da en .exe fil som antageligvis blir kalt for bilde.jpg eller noe og som har endret ikon.

dette kommer det advarsel på når man bruker hotmail. skal man lure personen til å laste ned filen så skal man være god på social engineering.

skal man ha tak i svindlere så må man enten lure de i en felle eller så må politiet få gjort noe med det.
Vis hele sitatet...
Jeg såg det programet jeg også... De de gjorde for og få tak på IP-Adressen.
Det var og legge ut et jpg bilde på en server som overvåkret hvilke ipadresser som lastet ned bildet. Så satte de inn bilde ved URL i eposten. Og hvis han valgte og se på bildene. så kunne de se ipen hans.
Om tilfellet er at han kjørte all form for info gjennom en proxy er det to logiske antagelser vi kan gå ut i fra;
Han kjørte det gjennom en ganske sikker proxy som beskytter sine klienter (som vanligvis koster mye penger), eller så gjorde han det gjennom en gratis proxy.

Det mest logiske er at han gjorde det gjennom en gratis proxy, da den andre kan bli for dyr. Om det er tilfellet så kommer det godt på vei, siden gratis proxier er primært til å snike seg rundt beskyttelser mot browsing av nettsider som vanligvis er stengt (youtube, facebook, osv.) på jobb og lignende. De gir ut ip adresser til brukere på null komma niks om man ber om det, naturligvis siden de ikke støtter hacking.

Om det viser seg at han kjørte det gjennom en proxy fra en netcafè, kan du oppsøke netcafeen med ip oppgitt fra proxy, da er det mulig for netcafè administratører å finne personen gjennom logger. Er du heldig, har han betalt med bankkort, da kan han finnes. Betalte han med håndfaste kontanter, kan han finnes gjennom kamera bruk, men det blir som å finne en nål i en høystak, og siden det er snak for en 'liten' sum i dette tilfellet, antas det at ingen kommer til å gjøre noe med det.

Dette ser desverre litt mørkt ut for deg.
Sist endret av Patrick; 22. juni 2011 kl. 19:40.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du(TS) Oppretter en ny hotmail, og sier du så finn annonsen hans, og er interrisert i å kjøpe steroanlegget (Han har jo mange, duh) Så får du kanskje en ny mulighet til å spore han opp igjen!

Edit: Ikke gjør det så fort, la oss først tenke gjennom hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det, evt få lurt ut et navn av han.
Sist endret av Fleff; 22. juni 2011 kl. 19:49.
Kamera-opptakene hos Narvesen slettes etter 4-7 dager, så du burde insistere på politistasjonen! Har gutten sendt mail hjemmefra kan du også politiet kontakte ISP-en som da finner ut hvem eieren er.

15k er en ganske stor sum, ikke gi deg.
Ip'en traca fra mailen

http://img694.imageshack.us/img694/8815/iptrace.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freak0.0 Vis innlegg
Ip'en traca fra mailen
Vis hele sitatet...
Det er verdiløst. I beste fall treffer du på rett by. I verste fall treffer du på omtrent rett land.

Nextgentel bruker stortsett dynamiske IPer, og da kan den flytte seg ganske så langt på kort tid...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er verdiløst. I beste fall treffer du på rett by. I verste fall treffer du på omtrent rett land.

Nextgentel bruker stortsett dynamiske IPer, og da kan den flytte seg ganske så langt på kort tid...
Vis hele sitatet...
Sant så sant, den traff vertfall rett land

Fortsatt verdt et førsøk.
kjedelig streiting
Det er jo litt påfallende at begge personene med navn Brede Hoel holder til i Sør-Trøndelag også da. Men det behøver ikke å bety noe annet en at det er noen i nærheten som har stjålet identiteten dems.

Jeg hadde pressa litt mer på for å få politiet til å spore ipen.
Sist endret av legalize_it; 23. juni 2011 kl. 16:58.
IP-adressen er et godt spor, men det er ikke utenkelig at personen har funnet seg et åpent nett, brukt mobilt bredbånd, proxy, e.l. Hadde han vært smart hadde han skrevet svar på alle mailer på forhånd, så kjørt et sted med åpent nett for å sende dem.

Å legge ut navnet var for øvrig ikke særlig smart. For det først er det nå en haug med freaks som er overbevist om at navnene har noe for seg, at det må være en slektning av en av dem, eller at det kan ha noe for seg å kontakte personen. "Offeret" har nok fått nok bråk fra før fra de andre som har blitt scammet, og da settes det nok ikke pris på å få navn og rykte vanæret ytterlige.

For det andre kan nå denne scammeren lett finne seg selv og følge informasjonen om de forskjellige scammingofrene sine ved å søke etter sitt falske navn. Da var kanskje ikke det noenlunde unike navnet "Sigred" det dummeste valget han kunne ha gjort. Kanskje han sitter og slår seg på lårene og ler høyt, når han ser datasinte freaks true med å banke opp uskyldige individer i Trondheimsregionen og selv sitter trygt i Bergen.

Ja, det er kjipt å bli scammet, og ja, det er ikke alltid at politiet har ressurser til å prioritere saken din. Det er fint at du da gjør undersøkelser på egenhånd, men prøv å hold kortene litt nærmere brystet. Epost-adressen er vi nærmest garantert at tilhører scammeren, og den er det fint at du oppgir. Navn, not so much. Det beste skrittet du kan gjøre nå er egentlig å prøve å gjenoppta kommunikasjonen og sjekke IP-adresser fra header-data, eventuelt lure personen til å besøke spesielle linker som enten lagrer IP og/eller laster ned forskjellige typer trojanere som kan brukes til å hente ut mer informasjon. (Ja, jeg mener virkemidler som dette er på sin plass om det kan bidra til å hente info om kjipe mennesker).
Sist endret av Dyret; 23. juni 2011 kl. 18:17.
Jeg har nå snakket med min far (IKKE MIN SØNN, som jeg hadde klart og skrive her tidligere).

Han jobber for nextgentel, og kunne gi meg all info.
Personen bak den IP adressen betaler med kort @ nettbank, derfor ringte vi til banken for å skjekke at navnet han har registrert hos nextgentel stemmer, og det gjør det.

Om din gjerningsmann er den jeg nå har funnet vet jeg ikke, men navnet på eier og betaler av abonomentet stemmer IKKE overens med navn nevnt her,og denne personen bor alene ettersom det jeg fant ut.

Vi logget oss videre inn på hannes router (pappa har tilgang, mtp fjernhjelp, oppdateringer osv) og fant ut at det var 2stk maskin til koblet til dog 1 trådløst, denne hadde svak dekning, derfor trolig i nabohuset.

Den trådløse routeren er sikret med wpa2, derfor meget sikker. Det vil si at eieren av abonomentet kjenner personen, antar jeg ihvertfall.
I morgentimene skal jeg selv ringe dit og spørre om personen kjenner noen med navn i denne tråden.
Sist endret av TheHooster; 24. juni 2011 kl. 04:37.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av TheHooster Vis innlegg
Jeg har nå snakket med min far (IKKE MIN SØNN, som jeg hadde klart og skrive her tidligere).

Han jobber for nextgentel, og kunne gi meg all info.
Personen bak den IP adressen betaler med kort @ nettbank, derfor ringte vi til banken for å skjekke at navnet han har registrert hos nextgentel stemmer, og det gjør det.

Om din gjerningsmann er den jeg nå har funnet vet jeg ikke, men navnet på eier og betaler av abonomentet stemmer IKKE overens med navn nevnt her,og denne personen bor alene ettersom det jeg fant ut.

Vi logget oss videre inn på hannes router (pappa har tilgang, mtp fjernhjelp, oppdateringer osv) og fant ut at det var 2stk maskin til koblet til dog 1 trådløst, denne hadde svak dekning, derfor trolig i nabohuset.

Den trådløse routeren er sikret med wpa2, derfor meget sikker. Det vil si at eieren av abonomentet kjenner personen, antar jeg ihvertfall.
I morgentimene skal jeg selv ringe dit og spørre om personen kjenner noen med navn i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at noen gjør seg fortjent til belønningen! Bra jobba!!
Sitat av griped Vis innlegg
Ser ut til at noen gjør seg fortjent til belønningen! Bra jobba!!
Vis hele sitatet...
Vi får vente å se i morgen.
Jeg har forøvrig sagt til trådstarter at jeg skulle gjøre dette gratis.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av TheHooster Vis innlegg
Vi får vente å se i morgen.
Jeg har forøvrig sagt til trådstarter at jeg skulle gjøre dette gratis.
Vis hele sitatet...
Fint og se noen som hjelper folk som er litt stuck, uten og ta noe for det

Håper for all del at du har rett person der, blir litt av en historie om du/dere finner han, og topic starter gir han en lærepenge

Off-topic: TheHooster: Hvordan går det med måke ungene?
Sist endret av lordstian; 24. juni 2011 kl. 06:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheHooster Vis innlegg
Han jobber for nextgentel, og kunne gi meg all info.
Personen bak den IP adressen betaler med kort @ nettbank, derfor ringte vi til banken for å skjekke at navnet han har registrert hos nextgentel stemmer, og det gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er et par ting som ikkje rimer spesielt. Det er straffbart for ein ISP å utlevere slik info utan dom på det, ref. ekomlova §2-9. Risikerer faren din sparken for å hjelpe tilfeldige folk på internett?

Risikerer bankansatte sparken for å hjelpe tilfeldige personer som ringer inn? Og kvifor har nokon som jobber i Nextgentel ein IP fra ein annan ISP? Har dei ikkje greie rabatter for tilsette?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er et par ting som ikkje rimer spesielt. Det er straffbart for ein ISP å utlevere slik info utan dom på det, ref. ekomlova §2-9. Risikerer faren din sparken for å hjelpe tilfeldige folk på internett?

Risikerer bankansatte sparken for å hjelpe tilfeldige personer som ringer inn? Og kvifor har nokon som jobber i Nextgentel ein IP fra ein annan ISP? Har dei ikkje greie rabatter for tilsette?
Vis hele sitatet...
Det at han risikerer jobben er da en ting, men siden ingen her kan avsløre han, så føler han seg trygg på det. Det finnes heller ingen beviser for at han har sett i loggen, og det er i teorien bare jeg som VET at det faktisk har skjedd.

Å hvis dere idioter er så forbanna inkompentente at dere melder det, så betyr jo det at dere ikke ønsker og hjelpe trådstarter, hvertfall i mine øyer.

Men jeg kan godt tilbakeholde info, dersom det er det du vil.
Hei Cagivos.
Jeg er 100% sikker på at den samme personen har lurt meg også.

Jeg betalte via paysafe og sendte han kodene på mail. Da brukte han denne mailen :

Hvis du får tak i han så vær så snill og kontakt meg så jeg kan lage kaos med han.

Edit:
Jeg anmeldte selvfølgelig til politiet som ringte etter 1 time og sa henlagt..
åååhh som jeg elsker dem..
Sist endret av Greker; 24. juni 2011 kl. 18:24.
Sitat av Greker Vis innlegg
Hei Cagivos.
Jeg er 100% sikker på at den samme personen har lurt meg også.

Jeg betalte via paysafe og sendte han kodene på mail. Da brukte han denne mailen :

Hvis du får tak i han så vær så snill og kontakt meg så jeg kan lage kaos med han.

Edit:
Jeg anmeldte selvfølgelig til politiet som ringte etter 1 time og sa henlagt..
åååhh som jeg elsker dem..
Vis hele sitatet...
Må bare spille inn at jeg syntes det hadde vært klokt om du kunne sjekke ip adressen denne mailen kom fra, det kan du f.eks. gjøre slik: http://www.emailtrackerpro.com/suppo...s/hotmail.html

EDIT: Jeg glemte å legge til at jeg støtter deg i "etterforskningen" og håper du vil finne tullingen til slutt. Skulle ønske jeg kunne hjelpe til, men er nok mest en scriptkidde
EDIT 2: Beklager, så ikke at den mailen du fikk ble sendt med gmail, men jeg antar at du vil finne en måte å gjøre det på der også
Sist endret av minimono95; 24. juni 2011 kl. 19:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av minimono95 Vis innlegg
Må bare spille inn at jeg syntes det hadde vært klokt om du kunne sjekke ip adressen denne mailen kom fra, det kan du f.eks. gjøre slik: http://www.emailtrackerpro.com/suppo...s/hotmail.html
Vis hele sitatet...
IP-adresser er uinteressante å vite for privatpersoner. Du finn ikkje ut meir ved å vite den, og enklaste måten å få info om personer er stortsett phishing. Kan du utføre et målretta phishing-angrep er det godt mulig at du får ut informasjon om vedkommande.
Sitat av slashdot Vis innlegg
IP-adresser er uinteressante å vite for privatpersoner. Du finn ikkje ut meir ved å vite den, og enklaste måten å få info om personer er stortsett phishing. Kan du utføre et målretta phishing-angrep er det godt mulig at du får ut informasjon om vedkommande.
Vis hele sitatet...

Det kan du godt si, men vi har tidligere i tråden en person som forteller at han har funnet informasjon om eier av ipadressen som tidligere er funnet, ved hjelp av sin kontakt i nextgentel (sin far). Derfor er det greit å få bekreftet det ved hjelp av mailen som Greker fikk..
Kjipt å bli lurt, men enda kjipere er det at selv om de tar jæveln så vil du nok aldri se pengene dine igjen.
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Kjipt å bli lurt, men enda kjipere er det at selv om de tar jæveln så vil du nok aldri se pengene dine igjen.
Vis hele sitatet...
Viss de finner ut av hvem det er,så er det jo ikke noe problem og få penga sine tilbake.Bare og oppsøke han hjemme og kreve penger,nekter han så er det bare og forskyne seg av verdisaker i huset hans.
Æhæ? Paysafecard? Hvilken svindler ber om betaling i paysafecard? Må være en pokerspiller eller en skikkelig zynga fan! Helt utrolig!

Kjipt og alt det der osv. føler med deg -bla-bla-bla, typisk at ingen vil hjelpe, etc. [må rekke butikken, hakke tid til å "kondolere" (?)]

Her: Vær så god! Dette er tungt skyts! Jusstudenter som bare venter på å bli advokatfullmektig eller hva søren de nå skal bli for noe er Tor Erling Staff x 2! Om du er psykiatrisk pasient, går på sossen, narkoman på avvenning eller langer med dårlig timing - truer du NAV med disse ser du byråkrater på speed! Kjip saksbehandler og føler deg maktesløs? Bare send saksbehandler navnet på jusbuss-studenten og en tidsfrist så er saken løst i går. Tipper at de kan sette noen griller på forbrukerombudet, politi, paysafe norge, finn.no, elns. (kanskje ikke microsoft da). Verdt å prøve? Det er det tyngste skytset du/dere kan komme med uten å måtte bryte lover for å spore opp "paysafe hustlers" gratis, utenom en symbolsk sum til meg hvis det ordner seg, hehe. For øvrig tar jeg betalinga i UKash jeg da, beløp valgfritt. Lykke til!
Sist endret av noy; 24. juni 2011 kl. 20:28.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Viss de finner ut av hvem det er,så er det jo ikke noe problem og få penga sine tilbake.Bare og oppsøke han hjemme og kreve penger,nekter han så er det bare og forskyne seg av verdisaker i huset hans.
Vis hele sitatet...
Joda sant det, men jeg tenkte mer på det at hvis politiet tar han.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Viss de finner ut av hvem det er,så er det jo ikke noe problem og få penga sine tilbake.Bare og oppsøke han hjemme og kreve penger,nekter han så er det bare og forskyne seg av verdisaker i huset hans.
Vis hele sitatet...
Åssen drømmeverden er det du lever i? Du blir mest sannsynlig dømt for minimum innbrudd og selvtekt. Dette hadde vi et fint eksempel på i Fauske, Nordland der en forretningseier var plaget med en småtyv som stjal fra biler de hadde til reparasjon. Etter 3 henlagte anmeldelser tok de saken i egne hender og dro hjem til skyldige og hentet tyvegodset. Tyven selv møtte de i døra og han fikk et (diskutabelt) svært fortjent slag i ansiktet.

Tyven fikk ei uke eller to, bedriftseieren fikk et halvt år.

Jeg ble selv frastjålet verdier for 60.000-70.000 pluss skader på bil til ca 50.000-60.000 for noen år siden. Her ble noen de stjålte artiklene lagt ut på finn.no, men saken ble henlagt. Etter onlineetterforskning og noen tapre bekjente som bodde i området fikk vi dokumentert at identifikasjon på delene matchet og vi kunne levere dette pluss navn, adresse, bilde og facebook-id på de tre som sto bak til politiet. Folket ble tatt inn og bekreftet at felger og stereo var stjålet, og at felgene var solgt videre til Stavanger for 1/10 av hva de er verdt (kjøper risikerer å ryke for heleri).

Saken IGJEN henlagt da ingen økonomiske saker under 200.000,- kunne prioriteres.
Sist endret av norboost; 25. juni 2011 kl. 11:52.
Sitat av norboost Vis innlegg
Åssen drømmeverden er det du lever i? Du blir mest sannsynlig dømt for minimum innbrudd og selvtekt. Dette hadde vi et fint eksempel på i Fauske, Nordland der en forretningseier var plaget med en småtyv som stjal fra biler de hadde til reparasjon. Etter 3 henlagte anmeldelser tok de saken i egne hender og dro hjem til skyldige og hentet tyvegodset. Tyven selv møtte de i døra og han fikk et (diskutabelt) svært fortjent slag i ansiktet.

Tyven fikk ei uke eller to, bedriftseieren fikk et halvt år.

Jeg ble selv frastjålet verdier for 60.000-70.000 pluss skader på bil til ca 50.000-60.000 for noen år siden. Her ble noen de stjålte artiklene lagt ut på finn.no, men saken ble henlagt. Etter onlineetterforskning og noen tapre bekjente som bodde i området fikk vi dokumentert at identifikasjon på delene matchet og vi kunne levere dette pluss navn, adresse, bilde og facebook-id på de tre som sto bak til politiet. Folket ble tatt inn og bekreftet at felger og stereo var stjålet, og at felgene var solgt videre til Stavanger for 1/10 av hva de er verdt (kjøper risikerer å ryke for heleri).

Saken IGJEN henlagt da ingen økonomiske saker under 200.000,- kunne prioriteres.
Vis hele sitatet...
Sykt land vi lever i. Uansett dumt av dem å slå til tyven. De kunne eventuelt stjålet tingene tilbake fra tyven uten problemer, da han ikke har mulighet til å anmelde dem for det. Samme om trådstarter finner denne personen. Tviler på at politiet bryr seg noe mer om han stjeler fra tyven enn at tyven stjal fra han (men man vet jo aldri). Spørsmålet er da om man vil synke ned til deres nivå..
Fyren benytter seg av en gratis Hotmail adresse. Med mindre han har satt opp en epostklient (Outlook, Thunderbird etc) til å sende via SMTP så vil du ikke se hans IP adresse. Og selv om du finner IP-adressen så geografiske søk kun lokalisere hvilken POP IP-adressen er allokert til, ikke hans adresse. Og hvis du tror noen med tilganger til IP-logger hos ISP'er gir ut slik info på diverse nettfora når det er nettopp slike ting som ikke bare vil føre til at de mister jobben, men også blir anmeldt selv.

ISP'er gir kun ut informasjon om brukere bak IP-adressen til politimyndighet. Og selv da vil du kun få hvem som er juridisk ansvarlig for abonnementet, som ikke nødvendigvis er den faktiske svindleren.
Det beste du kunne gjøre må da være å lage en falsk profil selv på finn, og prøve å "baite" han til du finner han igjen. F.eks. skrive du har lyst til å kjøpe høyttaleranlegg i prisklasse 10-20 tusen, og evt se etter annonsen du bet på.
Sitat av norboost Vis innlegg
Åssen drømmeverden er det du lever i? Du blir mest sannsynlig dømt for minimum innbrudd og selvtekt. Dette hadde vi et fint eksempel på i Fauske, Nordland der en forretningseier var plaget med en småtyv som stjal fra biler de hadde til reparasjon. Etter 3 henlagte anmeldelser tok de saken i egne hender og dro hjem til skyldige og hentet tyvegodset. Tyven selv møtte de i døra og han fikk et (diskutabelt) svært fortjent slag i ansiktet.

Tyven fikk ei uke eller to, bedriftseieren fikk et halvt år.

Jeg ble selv frastjålet verdier for 60.000-70.000 pluss skader på bil til ca 50.000-60.000 for noen år siden. Her ble noen de stjålte artiklene lagt ut på finn.no, men saken ble henlagt. Etter onlineetterforskning og noen tapre bekjente som bodde i området fikk vi dokumentert at identifikasjon på delene matchet og vi kunne levere dette pluss navn, adresse, bilde og facebook-id på de tre som sto bak til politiet. Folket ble tatt inn og bekreftet at felger og stereo var stjålet, og at felgene var solgt videre til Stavanger for 1/10 av hva de er verdt (kjøper risikerer å ryke for heleri).

Saken IGJEN henlagt da ingen økonomiske saker under 200.000,- kunne prioriteres.
Vis hele sitatet...
Åssen (??) drømmeverden lever du i? Det du skriver er bare tull. Bedriftseieren ga ikke et svært fortjent slag i ansiktet. Fint om du i fremtiden slutter å diktet opp historier og komme med vås.

http://www.an.no/nyheter/article2572786.ece

Sitat av phish Vis innlegg
"Beslagene er stort sett mindre mengder til eget bruk, med unntak av en 25 år gammel mann fra Drammen som ble tatt med halvannen liter GHB."

Jeg mener det er helt feil å bruke så mye ressurser på å opprettholde en nulltolleranse mot "narkotika", når man samtidig "ikke har ressurser" til å rettsforfølge grov vinnings- og voldskriminalitet som går ut over privatpersoner.

Ressursene som blir satt inn for å forhindre bruk er uforholdsmessig store i forhold til de potensielle problemene.
Vis hele sitatet...
Gjennomtenkt.

http://www.budstikka.no/nyheter/stre...door-1.6324127

http://www.vg.no/rampelys/festivalso...artid=10087764

182 tatt. Med inntill 5000kr i bot har man større inntekter enn kostnader ved dette.
Hei. Politiet har tilgang til å gjøre det 100% sikker. Men du må bare få dem til å lette på rævva.
Gå til lensmannskontoret i området ditt på mandag, også sier du at du vil anmelde en sak.
Du burde ta å kopiere ut samtale loggen deres.

At du virkelig er så lettlurt at du ga penger før du fikk stereoanlegget!

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Åssen (??) drømmeverden lever du i? Det du skriver er bare tull. Bedriftseieren ga ikke et svært fortjent slag i ansiktet. Fint om du i fremtiden slutter å diktet opp historier og komme med vås.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bare spørre, hvordan er du så sikker på at han dikter opp?
Var du på stedet da det skjedde eller?
Hadii: han lenket til saken i Avisa Nordland.

Det jeg da ikke skjønner er at de skriver dette "Hjemaas innrømmet å ha slått tyven en rekke ganger, blant annet med en mobiltelefon rett i ansiktet, slik at han fikk knekt nese". Dersom pappagutten da mener at det jeg skrev ble så hoppende galt da får være hans sak :P
Sitat av norboost Vis innlegg
Hadii: han lenket til saken i Avisa Nordland.

Det jeg da ikke skjønner er at de skriver dette "Hjemaas innrømmet å ha slått tyven en rekke ganger, blant annet med en mobiltelefon rett i ansiktet, slik at han fikk knekt nese". Dersom pappagutten da mener at det jeg skrev ble så hoppende galt da får være hans sak :P
Vis hele sitatet...
Pappagutt er tydeligvis selv litt tullete, for den eneste feile påstanden du kom med var at han fikk bare ET velfortjent slag i ansiktet.
Han fikk en velfortjent runde med go nord-norsk fettjuling ;D
Håper virkelig TheHooster ikke ble utestengt fordi han holdt på og avslører en mod her...

men til tråden.
har det skjedd noe? funnet han?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du finner ut av hvem vedkommende var, så blir jeg dypt skuffet om du ikke tar saken i egene hender. Det vil si:

Ta med noen kompiser og balltre. Få han til å innrømme skyld ved å slå han i ryggen. Når han endelig innrømmer det, sett han i kottet med bind for hender, ben og munn. Robb deretter alle verdisaker og føl den deilige følelsen av rettferdighet.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Få han til å innrømme skyld ved å slå han i ryggen.
Vis hele sitatet...
Å risikere at han blir lam? Gå etter ben og armer hvis du først skal slå for å skremme.
ingen som vet om en bra torpedo i han nærområde... vist torpedoen tar 50%, jaja. da får du såfall NOE igjen for det)
lite trolig at en torpedo hadde brydd seg for 6-7tusen kroner.. men verdt et forsøk kanskje? noen må da kjenne en som har er ja 190-200cm høy å store muskler, hva ville du ha gjort om du viste at du hadde svindla noen å han troppa opp på trappa di med en som var to meter alle veier av muskler? trolig at jeg ville vurdert å gitt tilbake pengene
Vet ikke om du har fått nokk info men eg skal svare på dine spørsmål.

Er det mulig og finne IP og spore den gjennom Email?
Ja

Kan en normal person/politi i den lokalebyen din gjere det?
Nei

Kan man kontakte en person gjennom en IP adresse?
Ja, man kan spore han og finne ut kor han bor, eventuelt hacke pcen skrive meldinger til han der.

Det er tragiskt kor lite politiet her i norge bryr seg om slikt, og kor lite dem egentleg kan om data.

Husk og alltid møt personer du kjøper ting av. Ta deg en tur til en av storbyene her i norge og få kontakt med nokon serriøse hackere, eventuelt utlandet om du virkelig er så engasjert. Øk dusøren noen tusenlapper. Og viss du er heldig vet du kor svindleren din bur med en gang.
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg
Når jeg gikk på barneskolen, nærmere bestemt 5. klasse, så var det i de tider der å sende e-post til venner og det å chatte på MSN var veldig nytt og spennende. Var selvfølgelig bare de kuleste med internett hjemme og e-post som gjorde dette, men nok om det.

Plutselig får 5-6 stykker i lokal krets (5-6. klassinger) en veldig ubehagelig mail med blant annet innslag av "voldta faren din" "pule deg selv" "bæsje deg i kjeften" og lignende. En av foreldrene til disse barna anmeldte saken. Politiet klarte å spore opp IP, og videre til ISP til den som hadde opprettet hotmailen og sendt ut mailen. Politiet hadde også i regi av dette en stor gjennomgang på skolen, et foredrag, om hvordan det ikke var noe problem å hente ut informasjon fra nettet og at ting som spesielt hotmail kunne leses som "en åpen bok".

Og ja, politiet fant dette ut. Det var en 2 år eldre, som hadde sendt ut e-postene med en egen hotmail som han hadde kalt "super_anonym at hotmail dot com". Jeg tenker gutten angret når konsekvensene ble anmeldelse og offentlig ydmyking i lokalsamfunnet og av medelever.

Jeg bor på et lite sted der de fleste kjenner hverandre. Nylig var det et lignende tilfelle der det var noen som hadde opprettet falske Facebook profiler, opptil flere stykker, av forskjellige lokale. Dette ble anmeldt. Politiet henla først saken, men så gikk en av de som var utsatt ut i avisen og fortalte at hun hadde grått mye og at politiet var latterlige og sånt. Nå ble det fart på ting. Igjen ble de som gjorde det tatt.

Så ja, det er nok mulig å spore opp.
Vis hele sitatet...
Du svarte deg selv der, er det politi ut i distriktet som ikke har stort å gjøre, og media er med i bildet så vil dette bli tatt opp av dem igjen.

Politiet kan løse denne saken nokså enkelt (til tross for at vi bor i et byråkratiland)...
De kan få ip'en til brukeren på finn.no og sjekke denne opp.
De kan sjekke oppringte nr / hvilke område mobilen har blitt brukt på, selv om nr er stjålet, hvis f.eks. personen tabbet seg ut og ringte ungen sin fra nr.
Noen oppdatering i saken?? Var spennende tråd dette!
Enig med deg, zoil! Håper virkelig tyven får som han fortjener!
▼ ... noen uker senere ... ▼
updates? Har lest igjennom alt nå, er utrolig spent på hvordan dette ender. Har dessverre ingen kunnskaper som er verd å bidra med
Oppdateringer
?
Dette var en virkelig spennende tråd !
Sitat av grandiz Vis innlegg
slapp av, den blir nok snart slettet slik som alle andre gøyale tråder...
Vis hele sitatet...
Hmm.. Er til dels enig i at det har blitt i strengeste laget her i det siste. F.eks. den tråden om hva folk annser som flørting som ble slettet. Det var en interessant tråd i mine øyne. Misstenker at den ble slettet på grunnlag av "liste-tråd", men syntes likevel den var litt i strengeste laget. Mulig en av VIFene hadde en dårlig dag eller noe, hehe

On-topic: Er også spent på hva som har skjedd videre i denne saken! Håper det løser seg for trådstarter!
Sitat av nilsern Vis innlegg
F.eks. den tråden om hva folk annser som flørting som ble slettet!
Vis hele sitatet...
Er den sletta også? Det har jeg ikke fått med meg. Noen grunn til det? Lurer også på hvorfor "ting du tror bare du gjør" tråden ble sletta. Sinnsykt mye morsomt folk lirer av seg. Hvis det er liste tråder man skal slå ned på, synes jeg man kan komme igang med alle spotify, alle "hør på denne låta her a!", "hva er tidenes beste bieber låter?" and so on trådene.