Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3941
Jeg liker veldig godt tegneserier. De siste åra har jeg importrert Sandman, Preacher, Bone og etter hvert 100 bullets. Disse er meget gode kvalitets-serier men nå er jeg snart ferdig med disse. Er det noen som kan anbefale noen nye serier jeg bør sette meg inn i?
Helt ny er den ikke akkurat, men jeg anbefaler Transmetropolitan av Warren Ellis.
Transmetropolitan er faktisk en av de bedre jeg har lest. Anbefaler den jeg også.
Tiltredes. Transmetropolitan ruler gata. Ellers syns jeg at The Walking Dead er en bra serie, zombiesak med en menneskelig vinkling. Just A Pilgrim av Garth Ennis (mannen bak Preacher), er en herlig sak. Det finnes dog bare to miniserier av denne, på 5-6 album hver. Nyere Punisher, også av Garth Ennis, er ganske underholdende.

Så har vi jo Sin City, 300, Hard Boiled, etc etc. av Frank Miller.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Transmet er så langt den beste tegneserien jeg har lest. Er også veldig fascinert av Konvojen (dansk, Wake på engelsk, og Sillage på fransk). Den handler om ei jente ved navn Navis som er eneste overlevende etter et styrtet romskip på en øde skogplanet. Hun blir plukket opp av en enorm konvoi bestående av tusenvis av romskip, og like mange forskjellige raser romvesner. Hun blir ansatt som spesial agent og opplever mange unike eventyr. Historien utspiller seg flere tusen år inn i fremtiden, og hun er så langt det eneste mennesket Konvoien har truffet på. Tegningene er strøkne, og fargelegginga er episk. Denne serien anbefales på det varmeste. Har så langt kommet ut i 8 volumer.

Andre serier som må sjekkes ut er Incal/Inkalen/John Difool's eventyr. Et episk, dystert, magisk og veldig spesielt eventyr som har forandret mange liv igjennom tidene. Det foregår på uvisst årstall, men jeg kan anta det finner sted iallefall over 5000 år frem i tid.

Og så vil jeg anbefale Fantonald. Og da mener jeg ikke pocket fortellingene som er tilpasset spedbarn. Jeg mener bladserien. Den kødder ikke rundt:
http://www.fantonald.net/historie/ver4/serie/200102.jpg http://www.fantonald.net/historie/ver4/serie/199902.jpg http://www.fantonald.net/historie/ver4/serie/199903.jpg http://www.fantonald.net/historie/ver4/serie/199911.jpg

Desverre er serien avsluttet nå. Den første serien gikk som smurt, men så måtte disney drite over kanten og starte historien på nytt med tegnere og skrivere av barneblader. Den fikk desverre en treg død.
Men nå er heldigvis Disney i gang med å få serien i gang igjen, og de skal gjenoppta den der den gamle sluttet. Håper de har lært av sine feil.
Nemi og Pondus.
Fantonald var en idiotisk ide basert på Donald Duck karakteren som ødelegger ham helt. Du har en and som er misslykket, hissig, uheldig og dum og så finner noen retarderte tegnere ut at de skal gjøre ham om til Fantonald om natten. Det sier seg selv at dette kræsjer totalt. Plutselig er han smart, utspekulert og mystisk. Donald Duck er den morsomste tegneseriefiguren som noen gang er laget og Fantonald er bare et håpløst forsøk på å lage noe nyskapende.

Fantonald kan ta seg en bolle, jeg derimot åpner en av Carl Barks klassikerene.
Sist endret av Pheromone; 17. juni 2008 kl. 01:01.
Må inrømme at jeg er litt enig med deg. Om man ser det på den måten virker det helt idiotisk, men så har Fantonald som bladserie fint lite med den vanlige Donald å gjøre. Jeg velger å ikke trekke noen tråder mellom de to forskjellige seriene.
Den serien var en av mine store favoritter igjennom oppveksten, og jeg synes fremdeles den er fantastisk.
Merk: Dette er ikke en hel serie, men en bok (relativt kjent også). Muligens en smule off-topic også.

The Life and Times of Scrooge McDuck er jo et must syns jeg Man trenger jo ikke være Donald-fan for å like den, og man trenger ikke være 10 år heller. Det er en veldig god historie med flotte tegning synes jeg!
Watchmen er legendarisk! Kommer jo film av det snart også.
Anbefaler også Astro City og Blacksad. Spesielt blacksad.

Også mine all time favorites: Batman: Year One, Batman: The Long Halloween og Batman: The Dark Knight Returns!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Watchmen, From Hell, Transmetropolitian, Preacher, Sandman, Death, Lucifer, Books of Magic, Black Hole og The Invisibles er vanvittig gode tegneserier som jeg kan gå god for. Liker du noen av disse kommer du nesten garantert til å like alle.
Jeg har også lest en tegneserie som heter Testament. Så langt har det kommet ut 3 bind, og den gikk dessverre fra å være genial til drit. En annen jeg kom over var Y: The Last Man. Det er noe ganske annerledes, men er forsatt veldig kult.
Suicide bunnies
Har du prøvd å lest manga? Japanske tegneserier. Det er veldig mye bra i den kategorien. Men du trenger ikke å lese japansk da, det meste er oversatt til engelsk eller andre språk. En veldig bra manga serie er Bleach! Men du er sikkert ute etter orginale tegneserier.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Jeg personelig holder meg stadigvekk til Donald, som jeg har funnet en viss glede i de siste ~7 årene.
Selvfølgelig leser jeg det mye mindre nå, enn jeg gjorde som liten. I disse dager har f.eks. M, Pondus og Rutetid tatt mer og mer over.

Andre ting som er verdt å sjekke ut er en del manga, Nemi, Watchmen++
Pushwagners mesterverk "Soft City" som nylig er utgitt i bokform av No Comprendo Press burde alle sjekke ut. Kan kjøpes på Tronsmo, bokklubben og sikkert flere andre steder.
Asterix er fortsatt en klassiker
Sitat av Scr0tum
Suicide bunnies
Vis hele sitatet...
det er alltid en god latter
Christopher Nielsens Propaganda er veldig bra, dypere enn to trøtte typer o.l.

og ja, Fantdonald bladene er kule
Sist endret av Lynet; 18. juni 2008 kl. 15:38. Grunn: la til
Rocky er jo ganske kul tegneserie..
Arne Anka.

Edit: også tilgjengelig som teater.
Sist endret av mr_eff; 18. juni 2008 kl. 16:38.
Jeg vil anbefale superman red son, tre album som handler om superman, bare at han lander i Sibir i Sovjet istedet for i Usa. =)
Jeg har lest jævlig mye tegneserier oppigjennom oppveksten, Conan, Tex Willer, Billy, Donald, Agent x9, Tommy og Tigern, Viggo, Mad, TinTin etc. Men jeg har aldri beveget meg inn i den modne verdnen av serier og da mener jeg vel egentlig at jeg kun har lest Norskspårklige serier. Hvor er det jeg finner et godt utvalg av gode Engelske serier?

Ser det er mange anbefalninger av serier i denne tråden og jeg kunne tenke meg å ha noe lettfordøylig å lese uten å måtte ty til bøker. Hvilke av anbefalingene vil dere gå god for? Det må jo nevens at de fleste seriene kommer til å forøyes på dass.

Når det er sagt: Tintin og Sprint (Spirou et Fantasio) er kanskje de seriene jeg har vendt meg til når jeg virkelig skal kose meg. Begge seriene har solide historier, fantastiske tegninger, humor på sitt beste og karakterer man blir fryktlig glad i. Ble introdusert for disse når jeg var i 10års alderen og jeg kjøpte kjapt begge seriene i bokformat på diverse bruktsjapper og loppemarked. Om dere ikke har lest noen av dem så er de virkelig å anbefale!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/ee/Spirou-ensemble1.jpg/230px-Spirou-ensemble1.jpg
Eller du kan starte å lese JTHM

http://img108.imageshack.us/img108/2935/jthm58ch.jpg

også kjent som Johnny The Homicidal Maniac
... og Squee, og I Feel Sick, og så videre.
Sist endret av mr_eff; 18. juni 2008 kl. 17:18.
Oppdager til min forskrekkelse at ingen har anbefalt "Battle pope"... Noe av det vittigste jeg har lest. Fullstendig uten mål og mening, men så grov og så blasfemisk at jeg til tider tar meg i å undre på hvordan de fikk lov å gi ut dette:P Ikke så veldig dyp, muligens, men helt vidunderlig. "Smax", av Alan Moore anbefales også varmt og dypt og inderlig. Morsom, men samtidig dyp og reflekterende. "Vent litt" Burde være pensum, en utrolig nydelig oppvekst roman, av norges egen Jason. "V for vendetta". selvsagt.
"Persepolis", av Marjane Satrapi anbefales varmt. Selvbiografisk om hennes oppvekst i iran. Er også blitt filmatisert, med stort hell! Både den grafiske romanen, og filmen anbefales på det varmeste. "Maus", av Art Spiegelman - forfatteren forteller sin fars historie som polsk jøde under andre verdenskrig, som fange i Auschwitz, og fletter elegant inn historien om seg selv og sitt forhold til sin far. Nydelig, dyp, historisk, politisk, og rørende. "In the shadow of no towers" av Art Spiegelman anbefales også. Her tar han for seg sine tanker og opplevelser under og etter terror-aksjonen 9/11. Alle striper Karine Haaland har laget stiller sterkt... Og jeg tror jeg kunne fortsatt i det uendelige, og jeg er helt sikker på at jeg har glemt ett eller annet vesentlig, men det har jeg jo alltid gjort...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Etter å ha sett filmen "Wanted" (som for øvrig var skinke) kan jeg varmt anbefale å lese den originale tegneserien. Der filmen handler om en hemmelig liga av snikmordere, går tegneserien i motsetning ut på et univers av superskurker. Hundre ganger mer hardcore enn filmen, vil jeg si. Manus er så vidt jeg vet skrevet av Mark Millar, en fyr som definitivt kan sakene sine.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det beste er Billy eller James bond fra fleire år sida. James bond kan du bare kjøpe på qxl.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som nevnt her er Skrue McDuck liv og leven et must, særlig for samlere. Har sett et eksemplar her i byen. En nedstøvet bibliotekbok.

Jeg eier selv 4 fulle skap med Donald-permer, Sotert etter tiår. Alt fra 70 og 80-tallet er arvet fra en avdødd onkel, mens resten er abbonert og raidet fra en bruktbutikk.

Den serien jeg skulle sett her, er Zits. Går fast i bladet Billy, som også det er en strålende tegneserie, som nå begynner å matte av ettersom Mr. Mortimer Walker sakte går mot høneblunden.

Zits er en hysterisk morsom serie om en ungdom og foreldrene hans. Hans livsstil og foreldrenes forfengte forsøk på å forme gutten. Utrolig ^^
Sist endret av Genetic; 8. januar 2009 kl. 22:17.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen nettsider hvor man kan lese hele tegneserieblad? (Norske?)
Altså ikke stripe for stripe, alternativet er vel å gå på Torrentsider (Noe jeg ikke oppfordrer til)
arkham asylum. av bl.a. dave mckean

http://en.wikipedia.org/wiki/Arkham_..._Serious_Earth
Sist endret av Eolin; 11. august 2009 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
agnet X, enyone?
Sitat av Archj Vis innlegg
Merk: Dette er ikke en hel serie, men en bok (relativt kjent også). Muligens en smule off-topic også.

The Life and Times of Scrooge McDuck er jo et must syns jeg Man trenger jo ikke være Donald-fan for å like den, og man trenger ikke være 10 år heller. Det er en veldig god historie med flotte tegning synes jeg!
Vis hele sitatet...
Denne skal finnes på Norsk også, men fant ikke så mye på google, men den står i en eller annen bladhylle her en plass. Anbefaler denne til alle fans av "Donald universet", dog er donald selv svært lite med i boka.
Her er det jo ufattelig mye å velge mellom. Mine klare favoritter er blant norske serier:

Eon
Pondus
M
Hinsidig bar & grill

Siden finnes det flere fantastiske utenlandske serier.

Footrot Flats
Liberty Meadows og University²
Shit nå ble jeg nostalgisk!

Asterix & Obelix, Tintin og Sprint er nok mine favoritter blandt type "lange tegneserier".

Finnes det forresten én bok som inneholder hele Skrues liv? Prøvd google men det eneste jeg fant var hall of fame 4, 5 og 7 til nesten 400 kr stk.


Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Rocky er jo ganske kul tegneserie..
Vis hele sitatet...
Rocky er ikke en tegneserie. Det er illustrert tekst
hmm vet ikke om manga teller her, men pytt pytt :P Anbefaler absolutt mangaen "Berserker" spennende, voldelig og et fantastisk eventyr!
(ps: Donald er jo alltid morsomt)
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sin City, The league of extraordinariy gentlemen, The dark knight returns, Batman: Year one Watchmen, The Swamp Thing, De fire store (Genial norsk tegneserie) og Fables er noe jeg kommer på i farten
Don Rosa sine Donald historier!

Pondus er jo og en genial tegneserie
En annen utrolig bra serie er Valhalla. Dette er en serie om de Norrøne gudene og deres intriger.

Siden er det en artig "nerde" serie på nett. http://www.userfriendly.org/. Her kan man spendere mange timer. Er kanskje litt mye data-tech for noen.
Vil si at Eon er den beste jeg vet om. Frode Øverli kjører det samme gamle bare snudd litt på fortellingen. (dritt kjedelig)
Lars Lauvvik tegner og forteller Eon, Wildlife og Oppgulp. Og mener han tegnet til pyton da det var.
Med andre ord, han er en super tegner og stripene tar gjerne for seg nyhetsbildet per dags dato.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kan anbefale The Walking Dead. Det er noe av det beste jeg har lest.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Kan også legge til at The Boys er bra.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
The Freak Brothers, Transmetropolitan, The Invisibles, Sandman, The Authority, League of Extraordinary Gentlemen, Y the Last Man og Ronin av Frank miller
Sist endret av Norsefire; 24. februar 2010 kl. 00:24. Grunn: skrivefeil
Stort sett alt av Jason er absolutt verdt å få med seg.
Blacksad, det gikk noen av den i Eon i de første nummerene, utrulig bra tegnet og gode historier.
dette er en hard perm tegneserie, joker av brian azzarello
dyp liten histore med joker'n i hovedrollen som viser hans elleville genialitet, stor fan av the joker
samme mannen som lagde 100bullets
Nå gidder jeg ikke å lese gjennom hele "listetråden" så jeg vet ikke om disse er nevnt før. Jeg nevner de jeg liker:
Alt av Christopher Nilsen, spesielt gamle Weltscmertz-blader.. utrolig mye bra. Preacher som mange har nevnt er jo legendarisk. The Goon er en fantastisk en.. Scalped er en kjempekul western med litt preacher stil. Persepolis, Pyongang, Maus, mye av Robert Crumb. Dette er de jeg kommer på nå, har lest utrolig mye bra serier men jeg har ikke god nok hukommelse til å komme på flere nå.