Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 4031
Som sikkert alle har fått med seg er det fredag den 13. idag. Mitt spørsmål til dere er : Er dere overtroiske, kommer dere til å se dere en ekstra gang til høyre og venstre før dere krysser veien idag ? Eller er dette bare tull ?

Min dag startet kl. 0300 inatt, etter to og en halv times søvn, og jeg har allerede vært gjennom et lite drama og føler meg allerede ganske utslitt.. Er igrunnen ikke fanatisk overtroisk, men av og til kan man begynne å lure.

Derfor lurer jeg på hva dere mener om denne dagen/datoen ?
Håper på noen utfyllende svar og anekdoter, ikke la dette bli en listetråd.

Gode historier setter vi pris på !

edit : ja vet dette er helt på kanten, men historier har sikkert noen ev forumets 30k+ brukere å komme med..
Sist endret av pidget; 13. juni 2008 kl. 08:08.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bullshit bullshit bullshit.
Derfor lurer jeg på hva dere mener om denne dagen/datoen ?
Vis hele sitatet...
Jeg synens det er helt utrolig at det faktisk finnes folk som tror på dette. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Jeg tror at dersom du tror at dagen blir uheldig, så tolker du alt som skjer denne dagen som "skjebnen". For min del var gårsdagen svært uheldig, og jeg nekter å gå med på at dagen i dag blir verre
Hittil har jeg vært våken hele Fredag den 13. noe som gjør at det er større sjanse for at jeg skulle blitt rammet av ulykke enn en person som lå og sov. Men det har enda ikke skjedd noe med meg, værste som har skjedd her er at en medsoldat sølte vann på seg, men han gjør stort sett ikke annet enn å søle, så jeg legger ikke skylda på fredag den 13.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Jeg har eksamen i dag, bevis nok det.
Wow, føler meg akkurat som mr_eff... Tror folk VIRKELIG på dette!?
SÅklart en eneste dag i året er forbannet, og den kommer aldri på samme dato, jaja, heeelt sansynlig.

Jeg tenkte ikke over at det var Fredag den 13 idag, men bryr jeg meg allikevel? Nei. Å tro på det her er jo som å tro på gud, bare værre.
Nederlansk forkning: Det skjer færre ulykker på fredager som faller på den 13 dag i måneden, enn den vanlige fredag.

Tall:

Ulykker vanlig fredag: Gj.snitt 7900
Ulykker fredag 13: Gj.snitt 7500

Mindre branner etc også.. (var noen sånne tall på tidligere artikkel på vg)

Kilde 1: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=513309
Kilde 2: Kommer.

Så tro hva dere vil overtroende folk
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Et av mine 2 lykketall er 13 og fredag er en kul dag,så jeg er fornøyd hver gang det blir fredag den 13'de.
Har nesten ødelagt ett LCD-display på jobben i dag. Men jeg tror mer på tilfeldigheter
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
jeg stod på oppkjøringa fredag den 13ende. så da tenkte jeg bare "IN YO FACE fredag den 13."

Senere på dagen krasja jeg...
Sitat av Maddy
Jeg har eksamen i dag, bevis nok det.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk vite at jeg ikke kom opp i eksamen i dag. Det var digg.
Tror ikke Fredag den 13. er noe mer uheldig en Torsdag en 12.

Lay back, open a beer and enjoy life!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det e bare bs, håper jeg, har muntlig nam eksamen i dag
Folk som tror på denne dagen/datoen er de det skjer ulykker med, de er så nervøse å venter på at ting skjer, dermed driter de seg ut, de ordner det selv.
Det verste som har skjedd med meg i dag er at jeg våknet med tett nese, noe som jeg ikke skylder på fredag den 13. etter som det har skjedd hver dag den siste uken!
Sitat av dark_jocketen
Nederlansk forkning: Det skjer færre ulykker på fredager som faller på den 13 dag i måneden, enn den vanlige fredag.

Tall:

Ulykker vanlig fredag: Gj.snitt 7900
Ulykker fredag 13: Gj.snitt 7500

Mindre branner etc også.. (var noen sånne tall på tidligere artikkel på vg)

Kilde 1: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=513309
Kilde 2: Kommer.

Så tro hva dere vil overtroende folk
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt, mange er mer oppmerksomme på hva de gjør på denne dagen, altså blir det færre kjeler som tørrkoker, færre kaffetraktere som står på, og færre folk som klatrer opp i kjempehøye stiger.
Pure logic.
I Kina er det tallet 4 som betyr ulykke. På registreringskilt på kjøretøy finner man derfor ikke dette tallet. Det vil jeg kalle en større form for overtro.
Vell jeg klarte og knekke nøkkelen til scootern min når jeg fylte bensin på vei til skolen i dag, men så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom opp i eksamen så det gikk opp i opp
bare bull. Fikk vite at jeg ikke kom opp i noe som helst form for eksamen idag. Så, JA!
Ble mere til en lykkedag for meg det her.
Bare et lite spørsmål.. Hvorfor er det akkurat fredag som er valgt til ulykkesdagen?
I Spania og Hellas er det vel tirsdag 13. som er the shit?
jeg hadde eksamen idag; Norsk (kjærlighet og kjønnsroller)

fikk 3'er
Sist endret av VivaLatrina; 13. juni 2008 kl. 12:30.
Jeg er ikke overtroisk, men nattesøvnen min til i dag har ikke vært i sitt beste slag.

Vondt i huet, alt surrer... Er skikkelig vondt.
Litt rart hvis "alle" skal bli ledet til ulykker av en eller annen kraft på akkurat denne dagen. Meget ulogisk. Men klart, de som er overtroiske vil legge merke til hver minste negativ hendelse idag og vips, dagen bringer uhell..
Sitat av Epinosa
Bare et lite spørsmål.. Hvorfor er det akkurat fredag som er valgt til ulykkesdagen?
I Spania og Hellas er det vel tirsdag 13. som er the shit?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Friday_the_13th#History
Jeg skal fly i dag
Det å være redd og nervøs på fredag den 13. kommer jo faktisk av et fobi det.. Det heter paraskevidekatriafobi
Jeg kom ikke opp i muntlig idag. Slapp også unna "Intern muntlig tentamen", som skolen vår som ca. den eneste hadde søkt om.

I tillegg fant jeg en Nokia N95 på bussen ista

Uflaks ? nei
Jeg slapp også unna muntlig! Ulykke? Neppe.
Er ikke vanligvis overtroisk, men ble trukket ut til Norsk munlig idag, mens halvparten av klassen slapp pga. sensor mangel, så jeg begynner å lure...
Sitat av SameGeriljaen
I Kina er det tallet 4 som betyr ulykke. På registreringskilt på kjøretøy finner man derfor ikke dette tallet. Det vil jeg kalle en større form for overtro.
Vis hele sitatet...
Finner heller ikke rad 13 på fly, værtfall ikke i Norge. Det kan jo du som skal ut å fly bekrefte..
våkna av at katten satt fast på foten min ( med kløre noen cm inni foten).
den gjør det vær dag men i dag var det skikeli bad, værre en vanlig.
fredag den 13 sucks
Lykke dagen min detta

Fant 200 kroner på bakken i dag, fant også 3 øl på rommet mitt som jeg sikkert hadde gjemt vekk i fylla og det pleier som regel å være slik hver fredag 13. men så har det seg at jeg også er en ulykkesfugl alle de andre dagene
Skjønner ikke hvordan noen kan tro på noe som elst, og sist av alt overtro.
Det er ingen naturlige forklaringer på hvorfer akkurat fredag den 13. skulle føre til mer uhell enn andre dager ellers i året.
Dette er bullshit fra ende til annen, og jeg ser ikke en gang hvorfor noen gidder å lage en tråd om det.
Det eneste som gjør at folk føler seg mer uheldige på fredag den 13. er at tanken om at "steike, i dag kommer jeg til å ha uhell" ligger i bakhodene deres. Søler de litt kaffe, så skylder de det på nettopp dagen og datoen.
Førøvrig finnes det ingenting som godt og dårlig hell. Det er kun et begrep som brukes når tilfeldighetene vrir seg enten med eller mot deg.
Fikk vite at jeg kom skal opp i muntlig eksamen i dag. Og det ødela hele helgen min!
Sitat av SamC++
Jeg skal fly i dag
Vis hele sitatet...
si ifra vis du lander
Sitat av Joseph Kerr
Fikk vite at jeg kom skal opp i muntlig eksamen i dag. Og det ødela hele helgen min!
Vis hele sitatet...
Det har jo ikke en gang noe med overtro å gjøre en gang. Eksamenstrekket forblir.
Dette er egentlig lykkedagen min (født fredag den 13) men i dag har jeg forsovet meg, holdt på å kjøre på en katt og kræsje i en lyktestolpe. Men kom ikke opp til eksamen så går bra likevell
Pure BS.

Skal se på den nye Halloween filmen, michael myers. Idag med noen venner.
Så forventer ikke no særlig at noe skal se idag.
Jeg tror selvsagt ikke paa noe slikt, men synes det er interessant at en slik dag som skal bringe ulykke eksisterer. Noe som er paa det rene er at det skjer flere ulykker i trafikken enn andre dager rundt om i verden fredag den 13. Grunnen er selvsagt at noen er saa overtroiske at de blir nervøse, og dermed begaar feil.

edit: skivefeil
Sist endret av illuSiOn^; 13. juni 2008 kl. 16:30.
Jeg kom opp i norsk muntlig eksamen i dag! Jeg gleder meg.
Jeg hørte at ølsalget stenger klokka 6 idag, fordi det er fredag den 13. Er det rett, eller slipper jeg å stresse med å dra til butikken? :P
Sitat av freaker911
Jeg hørte at ølsalget stenger klokka 6 idag, fordi det er fredag den 13. Er det rett, eller slipper jeg å stresse med å dra til butikken? :P
Vis hele sitatet...
haha, dommeste jeg har hørt. Er nok bare noen som har køddet med deg
Ja, han sa nå at han bare kødda med meg ^^
Huh, hadde skoleforestilling idag, var i stavanger og skulle til Ålgård, men så tok jeg bussen til Sola ved et uhell.
Jeg rakk forestillingen akkurat heldigvis! :/
Kanskje litt off topic, men er det noen som klarer å forklare hvorfor det er flere fredager den 13. enn torsdager den 13.?
Kjører aldri mer bil fredag. 13 - Lofotposten

Truls Fenes fra Fygle har krasjet tre ganger med bil - alle på fredag den 13.
Vis hele sitatet...
Er dette tilfeldig?
Sist endret av stian3108; 13. juni 2008 kl. 17:55.
haha, veit ikke hva jeg skal tro om fredag den 13 jeg :P ble 18 i dag, pluss at det lå brev fra politiet hvor det sto dem vil ha meg i avhør :P
Sitat av MatsBABZ-!
haha, veit ikke hva jeg skal tro om fredag den 13 jeg :P ble 18 i dag, pluss at det lå brev fra politiet hvor det sto dem vil ha meg i avhør :P
Vis hele sitatet...
Hva har du gjort nå da?
det jeg også lurer på hehe, var i en episode for 2 måneder siden, hvor navnet mitt kom opp, men er litt drøyt og bli innkalt 2 mnd senere ;P