Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 11398
Er litt lei av at det dukker opp så få nye tråder i programmeringsdelen av forumet, og når det først skjer noe, så er det som regel bare nok en tråd om batch scripting, helt enkle nybegynnerspørsmål, eller "hvilket språk bør jeg lære?" De gode diskusjonene uteblir stort sett.

Derfor foreslår jeg at vi setter igang et open source prosjekt, som alle som er interesserte kan være med på. Vi kan diskutere utviklingen av programmet her, og når noen gjør endringer i programmet poster de en beskrivelse av hva de har implementert/forbedret, slik at alle kan følge med og lære av det.

Vi kan f.eks. prøve oss på en kompilator, et operativsystem, eller en emulator, bare for å nevne noen prosjekter jeg selv er interessert i. Jeg er klar over at disse idéene kan virke noe overambisiøse, men det er også litt av poenget: å starte på noe som ligger godt over kompetansenivået til de fleste her, slike at vi kan lese, diskutere, finne løsninger, og lære--sammen, og av hverandre. Jeg snakker uansett ikke om å lage et OS som er bedre enn Linux eller en C kompilator som er bedre enn GCC her, bare noe helt enkelt; hvis vi ender opp med å lage verdens dårligste NES eller Sega emulator, men det oppstår en del interessante diskusjoner underveis, og alle lærer noe, så har prosjektet vært en suksess.

Eller så kan vi prøve å lage et spill. Da kan vi lage selve enginen i C++, men implementere støtte for scripting, slik at f.eks. Python programmerere også kan være med å leke. (Og folk som har peiling på grafikk eller musikk kan bidra med det. Og stort sett alle kan bidra med idéer rundt design osv.)

Vel, det var ihvertfall noen forslag. Så... er det i det hele tatt noen som helst interesse for noe slikt her?
Var ikke så dumt forslag det der Tenker selv å prøve meg på C++
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beklager å helle kaldt vatn i blodet på nokon, for det hadde vore verkeleg interessant å få til. Men eg velger å poste ein figur som er løst inspirert av nicho:
http://bilete.no/l/4888
Sist endret av vidarlo; 15. mai 2008 kl. 16:57.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det var da et bra forslag- enig i at Programmeringsforumet er mostly bullshit for øyeblikket.
Selv kan jeg bare C#, noe PHP... kan man gjøre noe med det i dette prosjektet ditt?
Høres stilig ut. Tror ikke jeg kan bidra med noe mer enn idèer, men hadde vært morsomt å se hvordan det utviklet seg.
Tviler på at jeg kan "bidra" med noe, men å se utviklingen i prosjektet, kode og forklaringer hadde vært supert. Personlig er jeg meget positiv til forslaget.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ikke for å være buzz-kill, men hvis du vil starte et open source prosjekt så er det antakeligvis en bedre idé å bare begynne et sted, og hvis du er heldig så kommer det folk å bidrar etter en stund. Men det må jo nesten være et poeng bak det, å lage noe bare for å lage noe er ikke særlig inspirerende.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Selv kan jeg bare C#, noe PHP... kan man gjøre noe med det i dette prosjektet ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva prosjektet er enda. Sjekker bare interessen her. Forslagene over var bare ting jeg selv er interessert i. Har f.eks. gått rundt å tenk på å lage en enkel NES emulator en stund nå, men jeg er en mester i prokrastinering, og jeg har et lite håp om at et prosjekt som dette vil inspirere meg til økt aktivitet på programmeringsfronten. Men kom gjerne med egne forslag. Uansett, jeg så for meg å gjøre dette i helt enkel C++, med gode forklaringer, sånn at alle som kan C, C#, eller Java kan følge med. Det er klart, hvis det faktisk blir noe av dette (er nesten redd slashdot har rett), og det viser seg at flertallet av de som vil være med er C#-programmerere, er det vel nesten jeg som må føye meg, bite i det sure eplet, og lære meg disse .net greiene.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dette er i bunn og grunn et bra tiltak for å få mer aktivitet i dette underforumet, men jeg må også si meg enig i slashdot sin uttalelse, unionen av de to partene er kanskje ikke tilstedeværende. Ikke at selve greia ikke er interessant nok, men heller at de som besitter en del kunnskap om utvikling ofte sitter i sine egne prosjekter enten privat eller på jobb. Jeg støtter dog all fremming av dette forumet, så go nuts.

Men som Tias sier hadde det nok vært greit med et utgangspunkt å starte med, og en klar prosjektbeskrivelse. Antar at en public (lesbar) SVN eller annet revisjonskontrollsystem er underforstått i dette?

Dersom jeg selv vil kunne avse noe tid, og jeg ser litt framtid i det grunnleggende arbeidet skal man ikke se bort i fra at jeg også kan bidra med noe i form av tanker og/eller kode. Hvilket språk som blir valgt har egentlig ikke så veldig mye å si for min egen del. :P
Et gratis open source os sånn som Linux hadde vært nice da. Et som kunne vært tilpasset til grafiske designere og kodere. Eller en spill version, som takler windows spill. Største problemet blir vel kjernen? Jeg kan godt begynne å lære meg litt enkel C++ eller noe annet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Janpfo: man lager ikke et OS ved å lese en bok, trust me. Anyways, NES-emulatorer finnes det innmari mange av, det er ikke mye vits i.
Man kunne laget et spill? Trenger ikke være noe fancy greier, går vel tilmed an å satse på 2D? Multiplayer over nettet? Noe med et skriptsystem?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Janpfo
Et gratis open source os sånn som Linux hadde vært nice da. Et som kunne vært tilpasset til grafiske designere og kodere. Eller en spill version, som takler windows spill. Største problemet blir vel kjernen? Jeg kan godt begynne å lære meg litt enkel C++ eller noe annet.
Vis hele sitatet...
En linuxdistro tilpasset nFF-brukere mener du? Som passer best til gaming, koding, musikk, fotografi, torrent, webdesign, datasikkerhet, rusmidler (?) m.m.?

Jeg tenkte også mer på et 2D-spill, støtter forslaget generelt, og håper å kunne opparbeide meg nok kunnskap til å kunne bidra i andre former enn "masse ideer det ville vært driiiiiiitfett å ha med".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jonta
En linuxdistro tilpasset nFF-brukere mener du? Som passer best til gaming, koding, musikk, fotografi, torrent, webdesign, datasikkerhet, rusmidler (?) m.m.?

Jeg tenkte også mer på et 2D-spill, støtter forslaget generelt, og håper å kunne opparbeide meg nok kunnskap til å kunne bidra i andre former enn "masse ideer det ville vært driiiiiiitfett å ha med".
Vis hele sitatet...
Et prosjekt kommer ikke langt uten idéer heller, og jo fler, jo bedre. Det som må forhindres er at det bare blir idéer og at ingenting blir gjort. Det er vel kanskje greit å lage en undersøkelse om hvor mange som faktisk ER interesserte, hvor mange som "kan noe", hva de kan, hvor mye de kunne tenke seg å bidra med, osv.
Men først trenger vi jo å bestemme oss for HVA vi skal lage.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av robhol
Et prosjekt kommer ikke langt uten idéer heller, og jo fler, jo bedre. Det som må forhindres er at det bare blir idéer og at ingenting blir gjort. Det er vel kanskje greit å lage en undersøkelse om hvor mange som faktisk ER interesserte, hvor mange som "kan noe", hva de kan, hvor mye de kunne tenke seg å bidra med, osv.
Men først trenger vi jo å bestemme oss for HVA vi skal lage.
Vis hele sitatet...
Et 2-D-spill har fordelen at det er ganske modulært, og relativt simpelt. (Modulært: Kan påbygges, i dette tilfellet ved nye levels osv.)
mr_eff's Avatar
Trådstarter
NES-emulatorer finnes det innmari mange av, det er ikke mye vits i.
Vis hele sitatet...
Ja, den skal visst være relativt enkel å lage emulator for. Jeg har lyst til å lagen den for erfaingens skyld, ikke fordi jeg føler at verden trenger enda en NES emulator.

Uansett, et spill er vel kanskje den beste idéen, da det andre er noe esoterisk.
Sist endret av mr_eff; 15. mai 2008 kl. 19:34.
Kan jo lage et open source prosjekt for newbies og et for mer viderekommende
Vel, vi har jo tråden for de enkle oppgaver, for de som starter med programmering, men kanskje det skulle vært en for de litt mere avanserte oppgavene også? Ikke akkurat hyperavansert, men jeg har da sett at det finnes noen med peiling her på huset.
Kan dere ikke bygge videre på grillsimulatoren som var oppe her for noen år siden?
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=28352
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jonta
Et 2-D-spill har fordelen at det er ganske modulært, og relativt simpelt. (Modulært: Kan påbygges, i dette tilfellet ved nye levels osv.)
Vis hele sitatet...
Riktig. Vi kan også lage et multiplayerspill, med et scriptingsystem, sånn at det blir enda lettere å forandre... begge blir kanskje litt mye å begynne med.
Da er det selvfølgelig noe å klarhet i; hvilken type spill? Shooter? RPG? Basics + scriptsystem sånn at folk kan lage egne modes? Racing? You name it?

Er det noen andre programmer vi kunne laget?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Jonta
Et 2-D-spill har fordelen at det er ganske modulært, og relativt simpelt. (Modulært: Kan påbygges, i dette tilfellet ved nye levels osv.)
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er et 2d-spill mer modulært enn hvilket som helst spill eller applikasjon? Den egenskapen kommer ut i fra en strukturert og gjennomtenkt planlegging, og ikke hvorvidt det er et 2d- eller 3d-spill. At noe er 2d er heller ingen garanti for at noe er lite avansert, 3d-programmering er ikke så fordømt vanskelig som folk vil ha det til. Skjønt, ville muligens ikke satt en totalt nybegynner inn i det heller, men poenget mitt står fortsatt.

Edit: Nå som jeg først er inne på spill og 2d. Hva med noe så klassisk som en remake av Breakout? Her er mulighetene mange muligheter. Våpen, fysikkendringer, levels (og editor), highscores, effekter og mye moro. En 2d-versjon av dette, med 3d-modeller kunne sikkert vært en interessant vinkling.
Sist endret av m0b; 15. mai 2008 kl. 20:14.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av |d13m0b
På hvilken måte er et 2d-spill mer modulært enn hvilket som helst spill eller applikasjon? Den egenskapen kommer ut i fra en strukturert og gjennomtenkt planlegging, og ikke hvorvidt det er et 2d- eller 3d-spill. At noe er 2d er heller ingen garanti for at noe er lite avansert, 3d-programmering er ikke så fordømt vanskelig som folk vil ha det til. Skjønt, ville muligens ikke satt en totalt nybegynner inn i det heller, men poenget mitt står fortsatt.

Edit: Nå som jeg først er inne på spill og 2d. Hva med noe så klassisk som en remake av Breakout? Her er mulighetene mange muligheter. Våpen, fysikkendringer, levels (og editor), highscores, effekter og mye moro. En 2d-versjon av dette, med 3d-modeller kunne sikkert vært en interessant vinkling.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på et 2d-plattformspill, type tidlig rayman, mario elns. Jeg har liten erfaring med utvikling av spill, men for meg ser det ut som om 2d-spill er veldig modulære.

Breakout høres ut som en bra idé. Jeg tror ikke det vil være så vanskelig å lage en leveleditor heller. Her kan folk som liker å holde på med design brukes (oldskool og "vanlig" design?). Musikk (kunne velge forskjellig musikk?), osv.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Kan jo Lage Gta in Norway:P, hørres jævli stress ut
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DannyFugl
Kan jo Lage Gta in Norway:P, hørres jævli stress ut
Vis hele sitatet...
Det hadde vært kult, men tror "jævlig stress" er en enorm underdrivelse. Kunne jo laget et framework eller noe der man kunne lage mer eller mindre hva man ville? (á la Game Maker?)
Hva med å lage et webdesign-program. Med WYSIWYG-editor, fantastisk CSS-støtte, enkel mulighet for lokal PHP/database, automatisk FTP-uploading etc.?

Eller en hardcore versjon av MSPAINT?
hadde vært kult prosjekt, men slik som jeg har opplevd og erfart så ender det slik:

-mye aktivitet og engasjemang i begynnelsen (om man får kvalifisert personel til å gi en liten kickstart)
-dabber smått av etter 1 til 2-3 måneder
-dødt/lagt på is et par måneder etter fase 2.

folk har kanskje ikke altid mye tid, må omprioritere mye...de som er meget erfarne i programmering driver kanskje på med det som jobb, og er ikke altid like opplagt eller "på" til å fortsette med det på kveldstid.

Er altid kult når prosjekt som dette funker, men er så altfor mange ganger at ting bare dabber av etter en stund. spesielt om det ikke blir noe progresjon.

men dette høres absolutt intressant ut :-D
2d-spill i PyGame, gogo!
Sitat av Tracker54
Er altid kult når prosjekt som dette funker, men er så altfor mange ganger at ting bare dabber av etter en stund. spesielt om det ikke blir noe progresjon.

men dette høres absolutt intressant ut :-D
Vis hele sitatet...
Vel, hvis vi sørger for at mest mulig av koden og endringene havner online da kan prosjekter gjennopplives og dabbe av så mange ganger som det bare må.

Kansje det første prosjektet ville være å finne programvare som kan ta seg av slikt? Ie, kodelagring og endringslagring?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kan jeg få foreslå at første prosjekt blir en webapp/-side? Da blir inngangsterskelen lavere, og det er flere potensielle bidragsgivere. At det er eb webapp betyr ikke at den ikke trenger å være kompleks eller god kode, og man kan lett ha oppgaver av forskjellig vanskelighetsgrad.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Så hva blir det til? Spill, program?
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Jeg syntes en web applikasjon er en god idè, vil også foreslå at noe av det kan gjøres i Ruby on Rails. Veldig raskt og greit å lære, og veldig greit til applikasjoner som skal gjøre ting med databaser

Jeg er ihvertfall med!
Sikkerhetsklarert
AIDS er vel et produkt av et samarbeid mellom flere nff medlemmer?
(ja vet at den setningen kan høres jævli rar ut)

Hva med å lage noe tilsvarende bare for filklipp?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av DannyFugl
Så hva blir det til? Spill, program?
Vis hele sitatet...
Ro bæret -- det er en pågående diskusjon.

Stumpet over denne: http://www.assembla.com/ - Gratis subversion og teamstuff
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har tatt meg den friheten å arrangere en liten undersøkelse.
http://robhol.net/limesurvey/index.p...=63827&lang=nb
Sist endret av robhol; 16. mai 2008 kl. 11:08.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av meitemark
Vel, hvis vi sørger for at mest mulig av koden og endringene havner online da kan prosjekter gjennopplives og dabbe av så mange ganger som det bare må.

Kansje det første prosjektet ville være å finne programvare som kan ta seg av slikt? Ie, kodelagring og endringslagring?
Vis hele sitatet...
Nevnte dette tidligere, SVN er vel underforstått i slike prosjekter uansett. nso har også funnet noe rimelig greit som både er gratis og har en del andre funksjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern
AIDS er vel et produkt av et samarbeid mellom flere nff medlemmer?
(ja vet at den setningen kan høres jævli rar ut)

Hva med å lage noe tilsvarende bare for filklipp?
Vis hele sitatet...
Ja, og det begynte på den måten at eg skreiv litt kode, greide å få nso til å meine at eg var en idiot som ikkje hadde skills for fem flate øre på design, så da kom han med litt der, så kom voldern og z0p med og skreiv om alt eg hadde gjort...

Mange ting som begynner slik og som får fleire og fleire med...
Sitat av nso
Ro bæret -- det er en pågående diskusjon.

Stumpet over denne: http://www.assembla.com/ - Gratis subversion og teamstuff
Vis hele sitatet...
Hm, er det ikke like greit å registrere prosjektet på sourceforge? De gir prosjektet alt det trenger av "infrastruktur". SVN, webplass, forum, mailinglists, bug-tracking, you name it! I tillegg er jo siten kjent, og flest mulig vil oppdage prosjektet.
Sist endret av Benson; 16. mai 2008 kl. 11:59.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Stillingen fra undersøkelsen så langt:
Spill: 4
WWW-app: 5
Program: 1

(Redigeringsgrensa er ei bitch)
Sist endret av vidarlo; 16. mai 2008 kl. 17:19. Grunn: oppdaterte...
Dette kan faktisk være interessant om en del folk blir med.
Min stemme går til spillutvikling, på denne måten får man engasjert de som kan programmering, 3D modelering, musikk, 2D grafikk osv.

Om det er interesse nok kan jeg få slengt opp Trac med SVN.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg stemmer for en Artificial Intelligence applikasjon. Jeg tror f.eks et OS er helt håpløst å forsøke seg på med skill-levelet i denne tråden, men det kunne jo gått ann å lage en sandbox-applikasjon - hvor en orm med artificial intelligence befinner seg, og hvor du skal forsøke å drepe den, f.eks med en liten kniv... Avhengig av hvilken retning du angriper ormen fra, så tilpasser den både fart, kveilemønster og fluktruter - for å forsøke å komme unna angrepet ditt...

Noe slikt trenger ikke å være så veldig vanskelig (eh, foruten AIen da) :-)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hei, "Stromen", det var en ide... En annen ting som hadde vært artig hadde jo vært en annen slags sandbox (nesten bokstavelig) á la:
http://dan-ball.jp/en/javagame/dust/
eller
http://fallingsandgame.com/sand/fall1.html
Med tweaks som vind som i Dust, temperatur som i noen kloner av FS, mye rart man kan adde. Tanker?
Hva med å lage et helt simpelt 2D-spill som foregår i en verden der det er nødvendige ressurser, farer, andre spillere, osv. Men i stedet for at man styrer personen i spillet selv, så styrer man personen via et script som spilleren må lage på forhånd.

Da kan man plutselig konkurrere med AIs, lage bot-kriger, studere AIer mens de kjemper om ressurser og unngår farene på et enkelt 2D-brett.

Hvis hver AI igjen kunne spawne "barn" så hadde man plutselig fått en hel drøss med "roboter" som måtte kjempe for å overleve i en verden med konkurranse fra andre boter.

Måtte den mest kreative spilleren vinne!


edit: Alternativt kunne man jo laget spille slik at man kunne kjempe sammen med botene sine også da. Altså en person man kunne styre med tastaturet + hjemmelagde boter. Men det bør være ressursorientert, slik at man dør om man ikke får ressursene man trenger (eg. mat). Da får man også noe å kjempe om når man blir for mange på brettet


edit2: Til scripting av botene kunne man jo kanskje brukt Kross? Da kunne brukerne selv valgt hvilket script-språk de ville bruke.
Sist endret av BigBud; 16. mai 2008 kl. 16:30.
Jeg stemmer også for spill.
Noe med våpen og multiplayer støtte.
Selvfølgelig cross-platform, ved bruk av OpenGL, OpenAL, BSD Sockets, SDL/GLFW ++.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man skal skripte botter er det sannsynligvis så enkelt som en fire-fem commands, og man kan bygge en enkel parser og spare 99% av arbeidet man måtte brukt for å implementere en hel engine.

Cross-platform er greit nok, men da faller mange av lasset, for eksempel jeg.. C# funker dårlig uten .Net-rammen, og .net fungerer dårlig uten Windows.

[CENTER] Nåværende stilling i undersøkelsen:
Spill: 8
Web-app: 6
Program: 1

Stem, stem, stem!

[/CENTER]

PS: Melding til fyren som skrev han kunne bidra med "joda" og ikke skrev noe mer: Hold kjeften din.
Sist endret av robhol; 16. mai 2008 kl. 17:52. Grunn: Oppdatert data
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av robhol
Cross-platform er greit nok, men da faller mange av lasset, for eksempel jeg.. C# funker dårlig uten .Net-rammen, og .net fungerer dårlig uten Windows.

PS: Melding til fyren som skrev han kunne bidra med "joda" og ikke skrev noe mer: Hold kjeften din.
Vis hele sitatet...
Vel, har du noe å underbygge denne påastanden med? Såvidt meg bekjent har man Tao-rammeverket (Tao.OpenGL) som også kan kjøres helt fint (med mono) under GNU/Linux.
Om dere på død og liv vil lage ett spill..

Sååeh; hva med å lage en mod til ett allerede eksisterende spill?

f.eks warsow.net eller noe i quakeserien..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av |d13m0b
Vel, har du noe å underbygge denne påastanden med? Såvidt meg bekjent har man Tao-rammeverket (Tao.OpenGL) som også kan kjøres helt fint (med mono) under GNU/Linux.
Vis hele sitatet...
Var ikke OpenGL jeg snakket om. Uansett, etter et par google-søk fant jeg ut at det har blitt laget noen versjoner til Linux- beklager så meget.

[CENTER] Stilling i undersøkelsen:
Spill: 9
Web-app: 6
Program: 1[/CENTER]
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av robhol
Var ikke OpenGL jeg snakket om. Uansett, etter et par google-søk fant jeg ut at det har blitt laget noen versjoner til Linux- beklager så meget.
Vis hele sitatet...
Nei for all del, det var virkelig ikke ment som kritikk, var bare interessert i å vite om du hadde spesifikk erfaring med det. Har personlig ikke erfaring med å blande både C# og OpenGL under GNU/Linux, men antar at det bør fungere rimelig greit med de forskjellige OpenGL-bindingene man har nå om dagen. Et annet alternativ kan sikkert være Qt, men jeg mener det stort sett vil være aktuelt med C++.

Slik jeg ser det, med de forskjellige erfaringene med språk som folk har er nok et høynivå-språk som C# et greit valg. Det er ikke for vanskelig å lære seg, og produktiviteten (med tanke på selve rammeverket samt debugging- og profiling-mulighetene det kan tilby) det kan gi folk er, i mangelen av et bedre ord, kjærlighet - til beinet.
Sist endret av m0b; 16. mai 2008 kl. 19:43.
Om vi skal lage spill el foreslår jeg at vi bruker Frontend APIet og C++. Dette er støttet på både GNU/Linux og Windows og er relativt enkelt å sette seg inn i.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Jeg tror et spillprosjekt kunne vært gøy, og lett å få folk engasjert i. Noe av idéen er jo å få folk som kan programmer til å følge med på, og diskutere, prosjektet. Og kanskje også få folk som ikke kan programmere til å lære seg, slik noen her allerede har uttrykt interesse for.

Og jeg liker breakout-idéen best så langt. Det er et realistisk prosjekt (i motsettning til f.eks. GTA Norge). Samme gode gamle 2D gameplay, slick 3D grafikk.

Om vi skal lage spill el foreslår jeg at vi bruker Frontend APIet og C++. Dette er støttet på både GNU/Linux og Windows og er relativt enkelt å sette seg inn i.
Vis hele sitatet...
Jeg er tror også at C++ er et godt valg av språk. Jeg tror det vil gjøre det lettere å få med folk som bruker Linux eller OSX. Og noe av poenget at alle endringer som gjøres i programmet skal postes her på forumet, slik at alle kan følge med og diskutere, så jeg tror ikke det er noen fare for at noen faller av lasset. Utifra det jeg har lest er ikke forskjellene mellom C++ og C# så veldig store. Som sagt: alle som kan C, C# eller Java burde klare å følge med, og er det noe du lurer på er det jo bare å spørre.

Om det er interesse nok kan jeg få slengt opp Trac med SVN.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært flott. Som |d13m0b har påpekt, så er det nesten en nødvendighet for et prosjekt som dette.

Edit: Sourceforge er vel også en mulighet, men jeg har ikke noen erfaring med det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mr_eff
Jeg tror et spillprosjekt kunne vært gøy, og lett å få folk engasjert i. Noe av idéen er jo å få folk som kan programmer til å følge med på, og diskutere, prosjektet. Og kanskje også få folk som ikke kan programmere til å lære seg, slik noen her allerede har uttrykt interesse for.

Og jeg liker breakout-idéen best så langt. Det er et realistisk prosjekt (i motsettning til f.eks. GTA Norge). Samme gode gamle 2D gameplay, slick 3D grafikk.



Jeg er tror også at C++ er et godt valg av språk. Jeg tror det vil gjøre det lettere å få med folk som bruker Linux eller OSX. Og noe av poenget at alle endringer som gjøres i programmet skal postes her på forumet, slik at alle kan følge med og diskutere, så jeg tror ikke det er noen fare for at noen faller av lasset. Utifra det jeg har lest er ikke forskjellene mellom C++ og C# så veldig store. Som sagt: alle som kan C, C# eller Java burde klare å følge med, og er det noe du lurer på er det jo bare å spørre.



Det hadde vært flott. Som |d13m0b har påpekt, så er det nesten en nødvendighet for et prosjekt som dette.
Vis hele sitatet...
C# og C++ har ganske mange forskjeller. Jeg håper ikke C++ blir språket, det vil nemlig si at jeg ikke får vært med, og dette høres absolutt spennende ut. C# er noe jeg, og antakelig en god del andre også, kan mye bedre, det er også lettere å lære seg for begynnere, lettere å bruke for alle ferdighetsnivåer, og krever rett og slett mindre pes for å utrette mer pga. .net-rammeverket som har objekter for nesten alt og som sparer deg for API-calls til den minste ting.

Stilling i undersøkelsen:
Spill: 9 stemmer
Web: 7 stemmer
Program: 1 stemme
Sist endret av robhol; 16. mai 2008 kl. 21:08.