Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4794
Hei

Vi har laget rail i hagen, og har lyst til og ta noen kule bilder.

Vi har et Canon eos 450D.
Hvilke instillinger er bra når vi skal ta et raile bilde?
Hvor skal man fokusere?
Fra hvilken side er best å stå når vi skal ta bilde?

Vis gjærne bilder som jeg kan ha som inspirasjon, helst med info om bildet.

Takker for svar
Jeg anbefaler deg å se på bilder du liker, se hvilke vinkler de er tatt fra og prøve deg frem til du får til noe du liker. Det er ikke noe fast
Freak Trooper
Joey's Avatar
Du kan jo sjekke ut friflyt.no å se om du finner noe inspirasjon der.

Jeg har ikke så mye erfaring med slike type bilder, men har hørt at det kan være lurt å undereksponere med ett punkt viss du tar bilde i dagslys. Viss ikke blir snøen overeksponert.
Sitat av Joey Vis innlegg
Jeg har ikke så mye erfaring med slike type bilder, men har hørt at det kan være lurt å undereksponere med ett punkt viss du tar bilde i dagslys. Viss ikke blir snøen overeksponert.
Vis hele sitatet...
Nesten, hvis du overeksponerer med omtrent ett helt stop (mener jeg) vil du få natrulig hvit snø. Kameraet ser den fine hvite snøen, og vil tro at det er overeksponert/utbrent, og vil dermed at du skal undereksponere bildet i forhold til slik det egentlig er.

Du bør egentlig ta bilder i bra dagslys, når skumringen kommer er det vanskelig med lyset med mindre det er et opplyst sted. Den integrerte blitsen kan du bare la være å bruke, ikke tenk på det engang.

Jeg tok nettopp bilder på en railsession, sjekk bloggen min for inspirasjon på boks!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Stemmer det, var motsatt
Hugs at et skibilde (og alle andre bilder) som oftest ikke skal vise et trick, men vise en stemning! Legg vekk spader og sånne ting fra motivet, tenk på bakgrunnen, tenk på lyset og eksperimenter deg fram! Lær deg basic kameraregler på nettet, og bryt reglene på en positiv måte etterhvert som du får teken! Om alle bilder har vært laget av en fasit, så hadde jo alt vært likt!
Noe som er utrolig viktig å huske på når man skal ta skibilder, som veldig mange "nybegynnere" glemmer, er å ha referansepunkt til hva som foregår i bildet. Dette er en klassisk feil som ofte blir gjort av vanlige journalister når de skal dekke skiarrangement. De tar bilder av skikjøreren i "løse luften", eller med kun fine bakgrunnfjell. Husk alltid at man skal kunne forstå hva det er som foregår i bildet! Ta med hoppkant, flate, og landing når du tar bilder av et hopp, til en slik grad at den som skal se bildet forstår hvor høyt, langt og hvor i trikset, og hvor i svevekurven kjøreren befinner seg. Når det er rails, så ikke ta bilder som starter med stål i bunn av bildet, så det ser ut som railen er mye høyere enn den egentlig er. Få med hoppkant, stål, snøen/bakken stålet står på, enden av rekkverket og avstanden fra enden av rekkverket til det punktet på bakken der kjøreren typisk lander. Du kan selvfølgelig prøve deg frem med mer eller mindre av det ene eller det andre, men ha alltid i tankene at bildet skal fortelle sannheten om hva som foregår, fremfor å få det til å se ut som kjøreren gjør noe helt sinnsvakt.
Sist endret av gulunderstrek; 20. desember 2009 kl. 09:52.
Det er heller ikke lov å gå oppå railn med skiene, og pose til fotografen! ^^
Jeg digger seriebilder satt sammen til ett bilde, men antall eksponeringer kommer jo helt an på hvor lenge man er i lufta.

http://snowboarding.transworld.net/files/2008/12/22/snb0908_tha_morph_r11.jpg

Da må du ha selvjusterende heltids-autofokus og sette på serie-bilder på kameraet. Dette krever selvsagt endel etterbehandling iphotoshop, men det blew me away første gang jeg så det =)


(dette bildet var litt bedre)
Sist endret av dynamite; 20. desember 2009 kl. 12:58.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Jeg digger seriebilder satt sammen til ett bilde, men antall eksponeringer kommer jo helt an på hvor lenge man er i lufta.

http://snowboarding.transworld.net/files/2008/12/22/snb0908_tha_morph_r11.jpg

Da må du ha selvjusterende heltids-autofokus og sette på serie-bilder på kameraet. Dette krever selvsagt endel etterbehandling iphotoshop, men det blew me away første gang jeg så det =)
Vis hele sitatet...
Han skal ta bilder av en rail i hagen, da...
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Han skal ta bilder av en rail i hagen, da...
Vis hele sitatet...
Hehe, men han trenger kanskje ikke nødvendigvis 16 eksponeringer =)