Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8135
Hei,

Utforsket noen gruver i Romeriksåsene i sommer (skal dit igjen da dette var veldig spennende). Folk som er kjent i området vet nok hva jeg snakker om.

Problemet er i grunn at jeg enda ikke har funnet andre gruver som kan sammenlignes med disse i omfang og størrelse. Tenkte kanskje at det var noen spennende gruver i Eidsvoll gullverk, men mange av disse er visstnok oversvømt / stengt av. Virket ikke som det var spesielt store heller.

Er det noen her som vet om noen gruver av betydelig størrelse som kunne vært spennende å besøke? Leave a comment or PM
Smaragdgruvene kanskje? Eneste jeg kommer på sånn i farta.
Det er jo litt turisme hele opplegget, men imho så er det også en ganske bra opplevelse. Anbefales å sjekke ut.
Sølvgruvene på Kongsberg kan jo være verdt et besøk. Er mye som er murt igjen men er mulig å finne åpne ganger en kan gå et stykke inn i. samt rappellering ned i gruvesjaktene. Det er også mye gjenværende "pumpehus" og andre synlige ruiner på overflaten.

Det er også mulig å bestille tur, der du går inn i gruva ved Idrettsparken og går igjennom hele komplekset til du kommer ut ved Kongens Gruve.
Kanskje Hadelands bergverk? Noe av gruvene er avlåst med gitterport, mens noe er gjerdet inn. Eller så er det jo St. Pauls gruve på Feiring. Men, det finnes jo haugevis med gruver rundt om i åsene på Romerike. Bare å zoome langt nok ned på kartene på f.eks 1881.no og bla deg rundt og se etter gruve-symbolene.

Ligger også en gruve rett ved stien opp til toppen av Misteberget i skråningen her en eller annen plass: https://goo.gl/mcYNZV
Jeg vet ikke noe om størrelsen på den

edit: Lykkens Gruve
Sist endret av Jerazol; 6. mars 2017 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Kanskje Hadelands bergverk? Noe av gruvene er avlåst med gitterport, mens noe er gjerdet inn. Eller så er det jo St. Pauls gruve på Feiring. Men, det finnes jo haugevis med gruver rundt om i åsene på Romerike. Bare å zoome langt nok ned på kartene på f.eks 1881.no og bla deg rundt og se etter gruve-symbolene.

Ligger også en gruve rett ved stien opp til toppen av Misteberget i skråningen her en eller annen plass: https://goo.gl/mcYNZV
Jeg vet ikke noe om størrelsen på den

edit: Lykkens Gruve
Vis hele sitatet...
"Lykkens Gruve" har jeg faktisk tenkt på å utforske en gang (gått tur i området før). Skal definitivt sjekke den ut, sammen med de andre gruvene i Eidsvoll gullverk (skal ikke bryte meg inn noen steder selvfølgelig).

Har funnet en del andre gruver i åsene på Romerike, men i følge arkiverte dokumenter fra NGU er ikke disse spesielt store (100/200M). Skal allikevel sjekkes ut i sommer

Har fremdeles utrolig mye å utforske på stedet jeg var i sommer, så de andre stedene blir en fin bonus
▼ ... over et år senere ... ▼
Finnes det gruver i Romeriksåsen med litt dypde? Hvor man må rappellere ned?
Trådstarter
Sitat av Vadore Vis innlegg
Finnes det gruver i Romeriksåsen med litt dypde? Hvor man må rappellere ned?
Vis hele sitatet...
Ja, men området er i jævlig stand. Møkkete, glatt og stor rasfare. Remote, er ikke dekning der og tviler på at man blir funnet med det første om man skulle bli utsatt for en ulykke.

Mener å huske at det var et par karer som slo seg ihjel inne i sjaktene mens området fremdeles var i drift.
Har kun funnet noen som går rett inn i fjellet. Men det må vel finnes noe som har litt størrelse....i fler nivåer?
Trådstarter
Sitat av Vadore Vis innlegg
Har kun funnet noen som går rett inn i fjellet. Men det må vel finnes noe som har litt størrelse....i fler nivåer?
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært noen verdifull gruvedrift i Romeriksåsene, 95% av alt man kan utforske er små stoller. Finnes som sagt et par gruver med skråsjakter og forskjellige nivåer (men ikke mer en 2-3). Enkelte av disse er i tillegg stengt av...

De absolutt mest hissige og sinnsyke gruvene ligger i de gamle gruvedistriktene til Kongsberg Sølverk. Store fallhøyder, haugevis med nivåer og god Indiana Jones stemning. Mye er fredet, men det er massevis av deilige gruver man kan ferdes i uten problemer. Hadde heller tatt turen dit TBH.
Hva med gruvene på Gullverket i Eidsvoll? Hva slags størrelse er det snakk om der? Der var det vel drift over en mye lengre periode enn noe av det som ligger i Romeriksåsen.
Molybdengruvene i Sørumåsen kan være verdt å sjekke ut eller Skarragruvene Øvre Eiker
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Hva med gruvene på Gullverket i Eidsvoll? Hva slags størrelse er det snakk om der? Der var det vel drift over en mye lengre periode enn noe av det som ligger i Romeriksåsen.
Vis hele sitatet...
Gullverket består av en haug med små stoller og et par små sjakter/skråsjakter som har vært oversvømt eller blokkert av ras i snart hundre år. Ikke et spesielt interessant sted om man er glad i å utforske gruver. Det er et relativt pent dagbrudd oppe i åsen, though.