Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2236
Neste år starter jeg å studere Informatikk. Mest sannsynlig via Westerdals. Og trenger der av en ny laptop.


Det står mellom litt forskjellige maskiner, for det meste Macbooks, pga mobil programmering osv. (Lettere å dualboote den veien enn andre)



De jeg har sett på er:
  1. Macbook Pro 15 2015 - Base Modell - 18 990kr
  2. Macbook 12 256 Base Model 13 990kr
  3. Macbook pro 13 128GB Base Model 13 990



Grunnet at det står mellom base line macbook og ikke 256gb er fordi da er nesten allerede oppe på 15 tommeren. Ønsker mest egt 12 tommeren. Men vet ikke hvordan den holder opp de neste 4 årene innen programmering. Blir jo ikke noe 3D rendering osv. men feks Xcode, Android Studio o.l.



Noen som kan hjelpe meg å skaffe en formening ? Blir gal av å gå fram og tilbake
12 tommeren er ganske ubrukelig. Elendig tastatur og y-serie prosessor. Til informatikk tror jeg du trenger noe kraftigere. Se på de to andre heller.
Trådstarter
10 0
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
12 tommeren er ganske ubrukelig. Elendig tastatur og y-serie prosessor. Til informatikk tror jeg du trenger noe kraftigere. Se på de to andre heller.
Vis hele sitatet...
Ser mann på 2017 modellen har jo den 2. Gen tastatur (Samme som på MbP) så ser ikke på det som det største problemet.

Men ja ytelse er vell der jeg er mest usikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For programmering er jo stortsett ytelse totalt irrelevant? Det er kjekt med nok RAM, og ein ikkje totalt utdatert CPU, men det er ikkje om det er i7 eller i5 som avgjer resultatet...
Trådstarter
10 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For programmering er jo stortsett ytelse totalt irrelevant? Det er kjekt med nok RAM, og ein ikkje totalt utdatert CPU, men det er ikkje om det er i7 eller i5 som avgjer resultatet...
Vis hele sitatet...
Det var jeg faktisk ikke klar over. Da er kanskje 12" et ok valg. Hadde valgt 13 tommeren, hvis den hadde 256GB, usikker på om 128 blir for lite...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marcus M. Vis innlegg
Det var jeg faktisk ikke klar over. Da er kanskje 12" et ok valg. Hadde valgt 13 tommeren, hvis den hadde 256GB, usikker på om 128 blir for lite...
Vis hele sitatet...
Det kjem jo sjølvsagt an på kva du skal. Skal du jobbe med store datasett, eller 3D-grafikk må du jo ha maskinvare som takler det, men i utgangspunktet er det ikkje allverdens maskinvarebehov...
Trådstarter
10 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kjem jo sjølvsagt an på kva du skal. Skal du jobbe med store datasett, eller 3D-grafikk må du jo ha maskinvare som takler det, men i utgangspunktet er det ikkje allverdens maskinvarebehov...
Vis hele sitatet...
okok -Da må jeg revurdere igjen
Jeg har to laptoper jeg bruker jevnlig til ymse IT-arbeid:

1. Lenovo t470s, i5 something, 20gb minne og 512gb ssd
2. Macbook pro 13", i5 something, 16gb minne og 512gb ssd

Jeg hadde ikke hatt noen store kvaler med å halvere diskstørrelsen. Ingen av prosjektene jeg jobber på tar særlig mye diskplass og Onedrive sin "files on demand"-funksjon funker finfint på Windowsmaskinen slik at jeg kan frigjøre plass lokalt. Akkurat hvilken CPU jeg har bryr jeg meg så lite om at jeg ikke vet det engang og jeg har uansett satt Lenovoen til å være konservativ i bruk av CPU fordi jeg syns batteritid er viktigere enn at noe går bittebittebittelitt raskere. Det eneste jeg er skeptisk til er maskiner som fortsatt leveres med 8gb minne. Det finnes så akutt mye shitty software man bruker daglig som spiser minne at det er null problem å bruke opp.

Det jeg bryr meg mest om er ergonomi, batteritid, holdbarhet, god skjerm og at maskinen leveres uten bloatware og juggel.

De gangene jeg trenger ytelse har jeg uansett en Azure-konto, og til noe som skal kjøre i en begrenset tidsperiode er skytjenester billige. Trenger jeg en maskin med GPU for et stort datasett og maskinlæring så leier jeg en i noen timer/dager.
Trådstarter
10 0
Sitat av liasis Vis innlegg
Jeg har to laptoper jeg bruker jevnlig til ymse IT-arbeid:

1. Lenovo t470s, i5 something, 20gb minne og 512gb ssd
2. Macbook pro 13", i5 something, 16gb minne og 512gb ssd

Jeg hadde ikke hatt noen store kvaler med å halvere diskstørrelsen. Ingen av prosjektene jeg jobber på tar særlig mye diskplass og Onedrive sin "files on demand"-funksjon funker finfint på Windowsmaskinen slik at jeg kan frigjøre plass lokalt. Akkurat hvilken CPU jeg har bryr jeg meg så lite om at jeg ikke vet det engang og jeg har uansett satt Lenovoen til å være konservativ i bruk av CPU fordi jeg syns batteritid er viktigere enn at noe går bittebittebittelitt raskere. Det eneste jeg er skeptisk til er maskiner som fortsatt leveres med 8gb minne. Det finnes så akutt mye shitty software man bruker daglig som spiser minne at det er null problem å bruke opp.

Det jeg bryr meg mest om er ergonomi, batteritid, holdbarhet, god skjerm og at maskinen leveres uten bloatware og juggel.

De gangene jeg trenger ytelse har jeg uansett en Azure-konto, og til noe som skal kjøre i en begrenset tidsperiode er skytjenester billige. Trenger jeg en maskin med GPU for et stort datasett og maskinlæring så leier jeg en i noen timer/dager.
Vis hele sitatet...

Takk for god tilbakemelding, greit å se andre sine perspektiver når dette er noe jeg skal bruke daglig de neste årene.

Heller mest mot 12 sommeren pga god batteri, god skjerm, lyd og ikke minst lett å ha med seg over alt. Og vil vell faktisk ikke tro at det du gjør på skolen overgår så mye mer en basic utvikling. Så takk skal du ha
No tek ikkje eg informatikk, men informasjonsbehandling, som er ein slags light-tulleversjon for avdanka humanistar. Til alt av programmering og databasar kunne eg sikkert brukt maskina eg hadde for ti år sidan, men plutseleg dukka det opp eit emne kor vi måtte kunne køyre Windows server og Windows 10 samstundes virtuelt. Då byrja maskina mi å knele og eg måtte ut etter større ssd-disk for å få ting til å svive rundt i eit halvanstendig tempo. Meir RAM enn dei åtte eg har kunne sikkert vore greitt det og...
Sist endret av snegler; 19. mars 2018 kl. 13:55.
Sitat av snegler Vis innlegg
plutseleg dukka det opp eit emne kor vi måtte kunne køyre Windows server og Windows 10 samstundes virtuelt
Vis hele sitatet...
Men måtte du ha gjort det mens du satt ute i skogen uten internett? Har du internett har du tilgang til Azure, AWS eller GCE. Da kan du fint spinne opp testmiljøet ditt mens du jobber med det (og skru det av ellers for å spare penger).

Så trenger maskinen din egentlig bare være i stand til å kjøre 2 mstsc-sesjoner
Sitat av liasis Vis innlegg
Men måtte du ha gjort det mens du satt ute i skogen uten internett? Har du internett har du tilgang til Azure, AWS eller GCE. Da kan du fint spinne opp testmiljøet ditt mens du jobber med det (og skru det av ellers for å spare penger).
Vis hele sitatet...
Nei, men det var det ingen som fortalde denne avdanka humanisten før no. Takk.
Batteri og vekt er viktigst når man studerer. Du skal gå rundt å bære på den og det er ikke sikkert alle auditorium har stikkontakter. Da jeg studerte hadde jeg en 15" på 3kg. det var ok den gang, men nå har jeg en 15" lenovo på 3kg og den gidder jeg nesten aldri å ta med meg hjem, selv om den er mye bedre enn den jeg har hjemme.

Skal du kjøre noen heftige workloads som maskinlæring, dataanalyse eller virtualisering, er det bare å spinne opp noe i en skytjeneste. PS: Du får drøyt mye gratis i azure som student https://azure.microsoft.com/en-us/fr...-students-faq/