Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5240
Hei. I natt ble jeg utsatt for overfall og ran. 2 personer fulgte etter meg fra Pilestredet på nattbussen og helt hjem til inngangen på blokka mi før dem overfalt meg og stjal halskjedet mitt. (verdt 15 kr, gullimitasjon køpt på Ebay). Det eneste stedet jeg forteller om dette er på Jodel. Nå kl. halv seks begynner det å ringe på døra mi samt i begge telefonene mine. Nummeret kommer opp som ukjent nummer. Jeg ser i kjikkhullet at det er personen utenfor som ringer i mobilen. Til slutt får jeg en sms hvor det står at det er Politiet som er utenfor døra mi og vil snakke om ranet.

Hvor sansynlig er det? Hvordan har dem fått greie på det? Går dem virkelig på hjembesøk mitt på natta for et lite ran?? Så jeg tror ikke dette er Politiet.

Noen som har forslag til hva jeg skal/bør gjøre?

Har sterk lyst til å reise på Politihuset i morgen og høre hva dem mener. Midt på natta føler jeg meg ikke trygg siden jeg ikke så noen uniform. Nå er jeg ikke sikker på om jeg tør å legge meg å sove igjen.
Hadde det vært politiet ville h*n antakeligvis brukt uniform? Tviler på at politiet sitter på jodel.
Akkurat det jeg tenkte også, derfor åpnet jeg ikke. Og dem ville vel også ringt på ved inngangen, ikke rett på døra mi?
Evt kunne du jo bedt om å få se politi-legg gjennom kikkhullet først
Hvorfor ringte du ikke politiet?

02800 og du kommer rett til operasjonssentralen som hadde kunne svart deg.
Hvis det hadde vært politiet, hadde de ikke ringt fra ukjent nummer. De hadde heller ikke sendt SMS.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Politiet vil gjerne rope at det dem når de står utenfor døra.
hvordan skal disse ranhorene fått tlfnr ditt? hva er sammenhengen?

du skylder vel ikke noen penger eller sånt..
Sist endret av tetragrammaton; 21. januar 2017 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du tatt kontakt med politiet? Kom SMS uten nr og? Vil tro at politiet ikke har voldsomt sansen for folk som utgir seg å være politi. Spill videre på det!
Sitat av Kroniz Vis innlegg
Hvis det hadde vært politiet, hadde de ikke ringt fra ukjent nummer. De hadde heller ikke sendt SMS.
Vis hele sitatet...
Eg har fått både tlf med ukjent nr og sms frå politiet. Rett nok som vitne, men dog...
Jeg ville ringt politiet å spurt om de har prøvd å oppsøke deg, hvis ikke ville jeg gitt dem nummeret som sms-en kom fra. Om det kommer folk på døra igjen ville jeg prøvd å få tatt ett bilde gjennom kikkehullet.

Hele fremgangsmåten virker litt merkelig om det skulle vært politiet, men det kan være noen naboer som har sett dette og ringt politiet og at det er grunnen til at de vet hva som har skjedd og hvem du er.
Er nummeret ditt registrert i telefonkatalogen?
Har du noe utestående hos noen?
Sist endret av Cybergasm; 21. januar 2017 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politiet er så absolutt på Jodel. For et par mnd siden la de ut en Jodel der jeg bor og oppfordret mindreårige til å være på vakt, (var rett før de annonserte Dark Room saken). Typen sendte bildebevis også.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hvorfor ringte du ikke politiet?

02800 og du kommer rett til operasjonssentralen som hadde kunne svart deg.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er det beste, men det er ikke alle som vet eller innser dette når de stresser med 198 BPM i brystkassa. Dessuten hadde de aldri dukket opp slik.
Sitat av snegler Vis innlegg
Eg har fått både tlf med ukjent nr og sms frå politiet. Rett nok som vitne, men dog...
Vis hele sitatet...
Jeg har fått sms og blitt ringt opp mens de har stått utenfor, på skjult nummer fordi de har vel tenkt kanskje jeg tok telefonen. Sov på lovlige sovetabletter og våknet dermed ikke mens de sparket i døra. De hadde tydeligvis ikke ransakelsesordre, da hadde de slått inn døra.
Når du skaper en jodel konto knytter de telefonnummeret ditt til kontoen.

Du postet det på jodel, noe som det virker som at ble fanget opp av politiet.
Nå vet ikke jeg hva du skrev på Jodel og hvor alvorlig det virket, men virker som politiet bare ønsker å gjøre en sjekk.
Dette er hvordan de har telefonnummeret ditt som de benytter seg av.
Grunnen til at de sjekker deg midt på natta er vel at de vet ikke hvor alvorlig det er samt det er større sannsynlighet for å ta de som har ranet deg enda er ute på gaten.

Dette virker for meg som en veldig naturlig handling av politiet. Hvorfor skulle dette være merkelig?
Om du blir ukomfortabel av sivilt politi kan du som Eager Igor sier, be de legitimere seg før du evt slipper de inn.

Nå er jo situasjonen over, men om du ønsker å kontrollere det kan du som du selv sier reise ned på politihuset.
Det var neppe politiet. De hadde ikke kommet midt på natten uten legitimasjon. Du skulle ringt politiet.
Sitat av Kroniz Vis innlegg
Hvis det hadde vært politiet, hadde de ikke ringt fra ukjent nummer. De hadde heller ikke sendt SMS.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk SMS fra snuten for litt siden om at de prøver å få tak i meg, etter at jeg ikke har åpna når de har stått utenfor. Sist de sto utenfor prøvde de å ringe meg både fra uregistrert fasttelefonnummer og skjult nummer. Så jo, det kan snuten finne på.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Dette virker for meg som en veldig naturlig handling av politiet. Hvorfor skulle dette være merkelig?
Om du blir ukomfortabel av sivilt politi kan du som Eager Igor sier, be de legitimere seg før du evt slipper de inn.

Nå er jo situasjonen over, men om du ønsker å kontrollere det kan du som du selv sier reise ned på politihuset.
Vis hele sitatet...
Dette er absolutt ikke en naturlig måte for politiet å opptre på, de vil alltid identifisere seg og de vil i hvertfall ikke stå å slå i en dør uten å identifisere seg først i en slik sak.
At du ikke anser to personer som ikke identifiserer seg som står å hamrer på en dør, midt på natten, som ikke mistenkelig ser jeg på som ytterst merkelig og nesten faretruende naivt. Jeg ville aldri ha lukket opp til personer som oppførte seg på slikt vis.

Politiet har ikke i oppgave å aktivt søke rundt på sosiale media etter straffbare hendelser, de er avhengige av tips fra publikum og vil ikke oppsøke en fornærmet person uten at noen rapporterer hendelsen eller at de selv var vitne til det. Om offeret velger å ikke anmelde har politiet heller ikke noe de skulle gjort i en slik sak.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er absolutt ikke en naturlig måte for politiet å opptre på, de vil alltid identifisere seg og de vil i hvertfall ikke stå å slå i en dør uten å identifisere seg først i en slik sak.
At du ikke anser to personer som ikke identifiserer seg som står å hamrer på en dør, midt på natten, som ikke mistenkelig ser jeg på som ytterst merkelig og nesten faretruende naivt.
Vis hele sitatet...
Ønsker å presisere at jeg mente det jeg ikke så det som unaturlig forklaring at politiet hadde funnet jodelen postet av TS og dette også var grunnen til at de hadde telefonnummeret hans.

At de i sivil ikke identifiserte seg ved døra er jeg enig i at er merkelig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Politiet har ikke i oppgave å aktivt søke rundt på sosiale media etter straffbare hendelser, de er avhengige av tips fra publikum og vil ikke oppsøke en fornærmet person uten at noen rapporterer hendelsen eller at de selv var vitne til det. Om offeret velger å ikke anmelde har politiet heller ikke noe de skulle gjort i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Nå vet vi ikke hva TS skrev på jodel, noe som er veldig vesentlig rundt vurderingen til politiet. I dette tilfellet er det fult mulig at noen har rapportert jodelen til TS. Joden har ganske gode rutiner på å viderekoble slik info til politiet. Jeg tror de hadde en ledig patrulje i området som ville sjekke hvordan det stod til med TS og høre om han ville anmelde forholdet.

Blir spennende å høre hva TS finner ut om han reiser ned på politihuset
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Erlpil:
Du har rett i at
jodel sammarbeider med politiet, men det er da spesifikt bombe/terrortrussler og mobbing som nevnes. At Jodel skulle overbringe en beskjed om ran til politiet og at de reagerte med å sende en sivil patrulje ser jeg på som særdeles usansynlig.
Det hele høres nesten ut som en scene fra en dystopisk fremtid der vi alle er overvåket.

Saker der gjerningsmenn har lurt seg inn i leiligheter ved å identifisere seg som politi finnes det nok av, sannsynligheten for at det var samme gjeng som ville prøve å ta seg inn videre er for stor til at jeg hadde tatt sjansen på å slippe disse to folkene inn.

Men, jeg vil også oppfordre trådstarter til å ta kontakt med politiet og komme til bunns i saken.
Og hvis det faktisk VAR politi som var på døra, så er det jo sant at han var for redd til å åpne opp nettop på grunn av disse bandene som har plaget norge med lignende innbruddsmetoder.
Hei igjen. Da har jeg fått klarhet i saken. Politiet ringte meg igjen på en mer normal tid av døgnet. Det viste seg at sivilspanere hadde oppdaget situasjonen allerede i sentrum og fulgt etter oss på bussen. Dem hadde visst arrestert kjeltringene på fersk gjerning etter at jeg hadde gått inn i blokka mi. Så dem ville snakke med meg om hendelsen. Og dem hadde full forståelse at jeg ikke ville svare om natta etter en slik hendelse. [Det jeg ikke fikk svar på er hvordan dem fant ut at det var meg og hvilken leilighet jeg bodde i. Det er jo ca. 260 leiligheter i blokka mi. Kan dem ha lagt merke til at jeg slo på lyset? Jeg trykket på de 6 øverste etasjene i heisen, så dem burde ikke sett hvilken etg jeg gikk ut i.] Uansett, det viktigste er at jeg fikk en avslutning. (Har en del dårlige erfaringer med onkel Blå, så det er ikke dem jeg har mest lyst til å snakke med uansett).
Sist endret av ivar_oslo; 22. januar 2017 kl. 10:03. Grunn: Staveleif
Vel, cred til politiet iallefall. Tilfeldige overfall har det til felles med overfallsvoldtekter at de skaper utrygghet langt utover den faktiske hendelsen, så veldig bra at politiet får tatt folk. Tror heller ikke det er mange de trenger å ta for at risikovurderingene til smårampen forandrer seg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
[Det jeg ikke fikk svar på er hvordan dem fant ut at det var meg og hvilken leilighet jeg bodde i. Det er jo ca. 260 leiligheter i blokka mi.
Vis hele sitatet...
Alle leilighetene har et leilighetsnummer og dørnummer. Utifra Telefonnummeret ditt fikk de adressen din, og vil tippe at de tok en kjapp titt mot USBL/Obos sine databaser for å se hvem etasje og eksakt hvor du bodde.
For noen få år siden ringte et ukjent nummer meg 6-7 ganger iløpet av en dag, og til slutt fikk jeg en melding der det sto "Dette er politiet, fortell hvor du er så slipper vi å lete etter deg". Merkelig praksis av offentlige tjenestemenn å bruke telefonnumre som ikke kan søkes opp. Kort fortalt kom de på døra med både en sivil bil, og en uniformert storbil etter en times tid.