Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 27800
Dette er jo alvorlige saker som ikke burde bli hennlagt uansett (tenker på at de slo eller hva de gjorde mot deg).
hmm.. nokk en gang kjenner jeg mob mentaliteten i meg blomstre.. får så lyst til og samle en gjeng og banke de svina til det ugjenkjennelige og så sette fyr på de..

politiet gjør mye faenskap, det skal være sikkert..
Sist endret av jossa; 22. november 2008 kl. 13:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Siste nytt er at di etter 6 måneder har innkalt vitnet mitt. Lurer på om det er pga at etter 6 måneder at jeg ikke hadde anmeldt di at det har noe med det å gjøre?
Sist endret av bitchplz; 29. november 2008 kl. 19:45. Grunn: Skriveleia så d hyle etter`n
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Fikk en telefon fra advoktaten i dag.
Det blir rettsak den 19ende februar, men da jeg er lærling som matros så drar jeg ut på havet igjen den 28 ende januar å er borte 1 måned!

Så må vel få utsatt saken! håper virkelig det blir betinget å en bot.
Noe jeg tviler sterkt på.

Er rimelig drit lei politiet, får hjertet i halsen bare jeg ser en politibil evt en mann. Syns dette bare blir før dumt!

Ps: Er det noen som har/kjenner noen som har opplevd en lignende episode?
Hva ble straffen osv?
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Politiet mener jo du gjorde dette før dem satte på deg håndjern.

"Ifølge politiet skal mannen ha sparket etter en bil, for så å sparke og skalle mot en eller flere polititjenestemenn da de konfronterte han med dette."
Vis hele sitatet...
Oh, en gang jeg og 2 kompiser gikk i en mørk bakgate kommer 2 menn hoppende ut av en svær jævla varebil, som viste seg å være politi, la oss skippe rett til handlinga, de sto å konfronterte oss "dere har tatt dop osv", mine 2 kompiser ble agressive, kjenner dem godt og var ikke langt unna før det klikka, joa! da la de meg i håndjern, bare rundt et tre, også ransaka meg, jeg var rolig, hadde storyen straight og snakket til dem på en rolig og voksen måte(hele tiden!), da jeg har lært av mine feil Mens mine kompiser, som er betydelig mye større enn meg sto å kjefta på snuten.. Alright, jeg kasta et simkort jeg hadde funnet en time før i sentrum(hehe..), som de ikke fant, men la merke til at jeg kasta noe, de tok begge skoa mine og lot meg stå i sokker, i gjørme, også gav de meg tilbake skoa, de purkeschwina ikke veit var at coken lå i sokken, rasshøl som ikke gjør jobben ordentlig engang(ja jeg er faktisk irritert over at de lager så mye hælvette også sjekker de ikke sokka mine engang(og mine 2 kompiser hadde gasgun på seg og kniv, som ikke ble ransaka i det hele tatt), da ene kameraten min begynte argumentere på pupillene, og det ble feil siden de "lysta han i trynet med en jævla maglite" og lysstolpe rett i nærheten osv.. La meg legge til vi var alle cokestuka som faen.
alt de sa når de dro "ja da får dere kose dere videre da gutter!" og dro.. Vi 3 sto der og bare wtf..
Hadde vi blitt tatt inn hadde det blitt noen betydelig bøter for oss
Sitat av bitchplz Vis innlegg
Fikk en telefon fra advoktaten i dag.
Det blir rettsak den 19ende februar, men da jeg er lærling som matros så drar jeg ut på havet igjen den 28 ende januar å er borte 1 måned!

Så må vel få utsatt saken! håper virkelig det blir betinget å en bot.
Noe jeg tviler sterkt på.

Er rimelig drit lei politiet, får hjertet i halsen bare jeg ser en politibil evt en mann. Syns dette bare blir før dumt!

Ps: Er det noen som har/kjenner noen som har opplevd en lignende episode?
Hva ble straffen osv?
Vis hele sitatet...

Er nok ikke noe problem og få utsatt rettsaken.
Det blir jo ditt ord mot dems ord i rettsaken. Skal du si deg uskyldig ja?
Når du skal forklare deg, så si det du har sakt her. Det virker som det er troverdig, og at du er ærlig.
Hvis du er heldig blir du frikjent.
Hvis du blir dømt skyldig, så er vel prosedyrestraffen ubetinget fengsel.
Tror det er rundt noen og 20 dager, men mulig jeg husker feil..
Og det kommer også an på hvor grov vold det er snakk om.
For i mange slike saker, blir det man dømt til samfunnstraff, i stedet for fengsel.

Jeg har nylig vært i retten pga "vold" mot offentlig politi. Jeg sa meg skyldig, har ikke fått vite straffen enda.
Men er rimelig sikker på at jeg får samfunnstraff, aktor gikk også for dette.
Det beste man kan gjøre er å kjenne sine rettigheter, ingen kan arrestere dere uten at dere blir tatt rett på fersken eller har arrestordre mener jeg... Kjenn dine rettigheter og bruk den mot snuten om de er imot deg, fordi at de har skilt å papir på at de er politi betyr det ikke at de er gud den allmektige. Men drittkasting av offentlige tjenestemenn er jeg i en grad imot, fordi vi må også huske at det er noen gode mennesker der ute som gjør det de kan for å prøve å gjøre hverdagen vår lettere. Selv om det fins korrupte frekke jævler, de fins overalt i hvert et yrke så på den side skal vi kaste dritt på alle snekere, elektrikkere, butikkselgere osv?
Men skal si meg enig, politiet vi har her til lands er ikke all verdens å skryte av, synes det blir mer byråkrati hele greia!
Har mer tro på MP og forsvaret, politi blir nesten som 18åringer som nettop har kjørt opp og har en gamal volvo, bmw... you name it med et anlegg i bagasjerommet som dunker å bråker, "oi for en tøffing".

Men kan heller ikke si at jeg har rett til å påstå dette og si at det gjelder alle.
bare stå på ditt

men ut i fra det ene bildet ditt som du har lastet opp. http://d.imagehost.org/0929/134.jpg så ser det ut som ut i fra markene at de har "stått" på skulderen din for og holde deg nede? for det ligner veldig på et sko avtrykk :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
bare stå på ditt

men ut i fra det ene bildet ditt som du har lastet opp. http://d.imagehost.org/0929/134.jpg så ser det ut som ut i fra markene at de har "stått" på skulderen din for og holde deg nede? for det ligner veldig på et sko avtrykk :P
Vis hele sitatet...

Ja når du sier det så :O ikke er jeg spessielt sterk heller:P

Sitat av jossa Vis innlegg
hmm.. nokk en gang kjenner jeg mob mentaliteten i meg blomstre.. får så lyst til og samle en gjeng og banke de svina til det ugjenkjennelige og så sette fyr på de..

politiet gjør mye faenskap, det skal være sikkert..
Vis hele sitatet...
He he, ja bare si ifra:P
Sist endret av bitchplz; 23. januar 2009 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Ja da fikk jeg utsatt rettsaken til 28ende April.

Jeg satt å tenkte her om dagen. Tro om politiet ventet 6 måneder ++
for at jeg ikke skulle anmelde de?

Advokaten ba meg la vær, men jeg angrer jo litt nå da.
Får håpe denne saken blir henlagt.

Evt en kjip bot, syns ikke jeg fortjener en dom på meg da jeg ikke har gjort noe alvorlig. Hadde skjønt det hadde jeg "klappa" til vedkommende.


Men i Norge er jo terskelen rimelig lav for politivold, jeg mener. Du trenger jo bare å ta "kyllingdansen" nær en politimann/kvinne så er det Politivold.

Men jeg fant en paragraf som omhandlet politiets opptreden
Tror det var § 5 - 2 elns. Skal se om jeg finner den.

Ps: er rimelig trøtt, sitter nattevakt så er det noe skriveleif si ifra?
Det jeg er litt interesert i er om noen har funnet en lov som som sier det er forbudt å sparke ut i luften. For det er jo tross alt det du gjør når du sparker etter en bil, for alt man vet kan det jo bare hende at vedkommende strekker på bena. Må jo også være et skille på om man sparker etter bilen for å treffe den, eller bare for å vise sin "forakt" for de som kjører den?

btw: du kommer sikkert til å få spørsmål i rettsaken om hvorfor du ikke anmeldte forhåldet, jeg anbefaler deg da å si noe mer enn at "advokaten min anbefalt meg ikke å gjøre det".
Trådstarter
25 2
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Det jeg er litt interesert i er om noen har funnet en lov som som sier det er forbudt å sparke ut i luften. For det er jo tross alt det du gjør når du sparker etter en bil, for alt man vet kan det jo bare hende at vedkommende strekker på bena. Må jo også være et skille på om man sparker etter bilen for å treffe den, eller bare for å vise sin "forakt" for de som kjører den?

btw: du kommer sikkert til å få spørsmål i rettsaken om hvorfor du ikke anmeldte forhåldet, jeg anbefaler deg da å si noe mer enn at "advokaten min anbefalt meg ikke å gjøre det".
Vis hele sitatet...

Ja du har et meget godt poeng der. (men skjønner ikke hvordan de kan si det når de ikke var der). Det sto i rapporten fra politiet at det hadde stått en politimann i sivilt å observert "episoden" (Å da begynner jeg jo å tenke, er det en sammensvergelse?) for jeg vet at det er vanelig å "bæcke" hverandre innad i politiet.

å forklaringene til de som pågrep meg var noe av det dummeste jeg har lest.
Det sto så mye usant der at jeg ble rett å slett forbanna.

Mye avsporing her!

Men hva skal jeg si vis jeg f. eks får det spørsmålet da? For jeg så f@en ikke ut dagen derpå.

Takk for svar

BRGDS Bitchplz
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Ja da er rettsaken den 28.04.09
Så får man se om det finnes rettferdighet i dette landet?

Har mine tvil, man får bare krysse fingrene.
Jeg ønsker deg lykke til og håper vi på nFF får en oppdatering.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hadde du bare holdt kjeft og latt dem ta deg med ville dem aldri ha gjort noe som helst. Leksa er: du holder kjeft så dem ikke har noe som helst på deg. Du har faktisk ikke krav på å vite hva du blir tatt inn for - tror jeg. Ikke før det er gått 24t eller noe sånt. Det er jo imot loven å sitte mer enn 24t på glattcelle, am I right?
Vis hele sitatet...
Du HAR krav til å vite hva du blir tatt inn for - hvis du blir arrestert, om saken ikke gjelder rikets sikkerhet eller terrorisme - om jeg husker riktig. Politiet er også pålagt å informere om rettighetene dine før de drar fra stedet. Og det du sier her er helt idiotisk. "Leksa er: du holder kjeft så dem ikke har noe som helst på deg". Sett deg selv i samme posisjon som trådstarter. Politiet er til for å beskytte. Det må da få være lov å spør spørsmål...
Sitat av GvB Vis innlegg
Du HAR krav til å vite hva du blir tatt inn for - hvis du blir arrestert, om saken ikke gjelder rikets sikkerhet eller terrorisme - om jeg husker riktig. Politiet er også pålagt å informere om rettighetene dine før de drar fra stedet. Og det du sier her er helt idiotisk. "Leksa er: du holder kjeft så dem ikke har noe som helst på deg". Sett deg selv i samme posisjon som trådstarter. Politiet er til for å beskytte. Det må da få være lov å spør spørsmål...
Vis hele sitatet...
vi har ikke patriot loven i bruk her, så en har krav på å vite det uansett
Til trådstarter: Nå har du skaffet deg advokat, så vedkommende vil ta seg av de juridiske aspektene ved dette. Men én mulig forsvarsstrategi er som følger:

Som vold mot offentlig tjenestemann etter strl. § 127 regnes enhver kraftanstrengelse mot vedkommende - stor eller liten. Men også ved vold mot politiet anerkjenner loven en nødvergerett etter strl. § 48. Denne retten er dog meget begrenset i utgangspunktet, og dessuten tolkes vilkårene ekstra strengt når det er tale om vold mot politi.

Men det er ingen overdrivelse å si at dersom politibetjenten er i ferd med å kvele deg, har du nødvergeretten på din side om du gjør motstand. Dessuten - og dette er det sentrale i din sak slik jeg oppfatter faktum - spørsmålet er ikke hvorvidt det faktisk forelå en nødvergesituasjon. Spørsmålet er om du oppfattet situasjonen på den måten. Dette følger av strl. § 42 første ledd - en villfarelse om faktiske forhold som betinger straffbarheten legges ikke gjerningspersonen til last. Som du skrev - du trodde vedkommende var iferd med å kvele deg. Dermed var nødvergevilkårene oppfylt slik du oppfattet situasjonen. Og ved vurderingen av hva du trodde der du lå, skal all rimelig tvil komme deg til gode.

Til Butterfly:

Å sparke i luften etter en bil kan straffes som forsøk på skadeverk, strl. §§ 291 jf. 49 første ledd. Forutsetningen er dog at den som sparket hadde fullbyrdelsesforsett, dvs. at han etter sine subjektive forutsetninger forsøke å gjøre skade på bilen.
Sist endret av Out_there; 16. april 2009 kl. 20:05.
Sitat av Out_there Vis innlegg
Til trådstarter: Nå har du skaffet deg advokat, så vedkommende vil ta seg av de juridiske aspektene ved dette. Men én mulig forsvarsstrategi er som følger:

Som vold mot offentlig tjenestemann etter strl. § 127 regnes enhver kraftanstrengelse mot vedkommende - stor eller liten. Men også ved vold mot politiet anerkjenner loven en nødvergerett etter strl. § 48. Denne retten er dog meget begrenset i utgangspunktet, og dessuten tolkes vilkårene ekstra strengt når det er tale om vold mot politi.

Men det er ingen overdrivelse å si at dersom politibetjenten er i ferd med å kvele deg, har du nødvergeretten på din side om du gjør motstand. Dessuten - og dette er det sentrale i din sak slik jeg oppfatter faktum - spørsmålet er ikke hvorvidt det faktisk forelå en nødvergesituasjon. Spørsmålet er om du oppfattet situasjonen på den måten. Dette følger av strl. § 42 første ledd - en villfarelse om faktiske forhold som betinger straffbarheten legges ikke gjerningspersonen til last. Som du skrev - du trodde vedkommende var iferd med å kvele deg. Dermed var nødvergevilkårene oppfylt slik du oppfattet situasjonen. Og ved vurderingen av hva du trodde der du lå, skal all rimelig tvil komme deg til gode.

Til Butterfly:

Å sparke i luften etter en bil kan straffes som forsøk på skadeverk, strl. §§ 291 jf. 49 første ledd. Forutsetningen er dog at den som sparket hadde fullbyrdelsesforsett, dvs. at han etter sine subjektive forutsetninger forsøke å gjøre skade på bilen.
Vis hele sitatet...

Du gir helt gale råd som ikke har holdepunkter i jussen. En høyresrettsdom fra 1979 omhandler dette. Høyesterett bemerket at det i juridisk teori og praksis er lagt til grunn at nødvergerett overfor offentlige tjenestehandlinger bare kan anerkjennes i sterkt begrenset utstrekning. En eventuell feiltakelse fra politiet i faktisk eller rettslig henseende kan ikke gi adgang til nødverge mot en pågripelse fra politiets side, med mindre denne fremstår som et "klart overgrep".

Jeg har sett på det trådstarter har skrevet, og her er det vel helt uomtvistet at det ikke har foregått et "klart overgrep". Hendelsen synes helt dagligdags i politimessig forstand.

Problemet her er vel heller en ung mann som ikke før har blitt korrigert på feil han har gjort, og som ikke kan akseptere å bli justert.
Du har misforstått det jeg skrev. Jeg nevnte at vilkårene for nødverge tolkes strengt i saker om vold mot politiet, hvilket var ment som en folkelig henvisning til "klart overgrep"-kriteriet som er oppstilt i praksis. Jeg hevdet ingen steder at det forelå en reell nødvergerett i denne saken.

Mitt poeng er følgende: Dersom politiet i den situasjonen som her forelå hadde begynt å kvele trådstarter mens han lå på bakken slik at han holdt på å besvime eller endog dø, så ville dette kvalifisert som et "klart overgrep" og dermed berettiget utøvelsen av nødverge. Og siden trådstarter trodde politimannen var i ferd med å kvele ham, er det hans oppfatning av situasjonen som skal legges til grunn. Det følger av § 42.

I klartekst: Spørsmålet er ikke om politiet var i villfarelse, men om gjerningspersonen var det. SKjønner?
Ikke forsøk å unndra deg din opprinnelige mening. Du foreslo en forsvarsstragegi som gikk ut på å oppkonstruere en nødvergesituasjon som ikke kan ha funnet sted, og en tolkning av nødvergebegrepet som hjemmekonstruert.

Påtalemyndighetene, også med støtte i trådstarters egen forklaring, vil hevde følgende.

Trådstarter ble lovlig anholdt av politiet.
Trådstarter satte seg opp og gjorde motstand.
Trådstarter utøvde (mulig) vold mot politiet for å unndra seg.
Under den lovlige pågripelsen benyttet politiet nødvendig og forsvarlig makt for å gjennomføre pågripelsen.

Ditt poeng om at nødverge skulle ha inntruffet om trådstarter lå på bakken og ble kvelt, vil heller ikke kunne høres. Politiet kan benytte den makt som er nødvendig og forsvarlig for å gjennomføre tjenestehandlingen. I dette ligger at det kanvære situasjoner der også kveling benyttes. Dette vil selvfølgelig være i helt uvanlige og ekstreme situasjoner, da kvelning er svært farlig. Likefullt vil det ikke være slik at det inntreffer noen automatisk nødvergesituasjon.

Nødvergebegrepet kan en for alle praktiske sammenhenger se bort fra i denne sammenheng. Reelle slike saker er en raritet for domstolene, og det er som sagt 30 år siden høyesterett behandlet en slik sak sist.
Sitat av GvB Vis innlegg
Du HAR krav til å vite hva du blir tatt inn for - hvis du blir arrestert, om saken ikke gjelder rikets sikkerhet eller terrorisme - om jeg husker riktig. Politiet er også pålagt å informere om rettighetene dine før de drar fra stedet. Og det du sier her er helt idiotisk. "Leksa er: du holder kjeft så dem ikke har noe som helst på deg". Sett deg selv i samme posisjon som trådstarter. Politiet er til for å beskytte. Det må da få være lov å spør spørsmål...
Vis hele sitatet...
Er politiet i Norge pålagt å informere om rettighetene dine før de drar fra stedet?
drQ
Egendefinert
Sitat av paranoy Vis innlegg
Er politiet i Norge pålagt å informere om rettighetene dine før de drar fra stedet?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder grunnlaget for pågripelser skal vel dette gis "så snart som mulig", og i praksis ved pågripelsen. Men at det kanskje ikke blir gitt før du kommet innendørs vil nok aksepteres, særlig med mindre det foreligger noen spesielle omstendigheter.

Den kjente "right to remain silent" skal gis før det foretas avhør. Spørsmålet blir hva som skal regnes som avhør. Alt samtale regnes ikke nødvendigvis som avhør som krever informering. Blant pågripelser kan det nok være ganske 50/50 i forhold til om samtalene gir grunnlag for å kreve informering eller ikke.

Beklager at jeg ikke gidder finne referanser.


Når det gjelder utøvelse av nødverge overfor offentlig myndighet: Ny straffelov 2005 (som gir uttrykk for gjeldende rett):
§ 18 Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.
Vis hele sitatet...
I praksis trolig en raritet, og neppe noe de fleste dommere vil gidde å ofre minutter å høre på.

En feiloppfatning kan korrekt nok gi grunnlag for nødverge, men her? Nei.
Greit nok med grunnlaget og avhøret, det var jeg forsåvidt klar over, men at de plikter å informere deg om dine rettigheter før de drar fra stedet var jeg ikke klar over.
Jeg gjør ett forsøk til på å forklare dette.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Trådstarter ble lovlig anholdt av politiet.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Trådstarter utøvde (mulig) vold mot politiet for å unndra seg.
Under den lovlige pågripelsen benyttet politiet nødvendig og forsvarlig makt for å gjennomføre pågripelsen.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Nødvergebegrepet kan en for alle praktiske sammenhenger se bort fra i denne sammenheng. Reelle slike saker er en raritet for domstolene, og det er som sagt 30 år siden høyesterett behandlet en slik sak sist.
Vis hele sitatet...

Enig.

Alt det du har skrevet om ovenfor, går på hvorvidt de objektive vilkårene for straff var oppfylt, hvilket i denne sak beror på to omstendigheter: (i) Forelå en overtredelse av straffeloven § 127 (var den motstand trådstarter benyttet "vold" i bestemmelsens forstand), og (ii) forelå en nødvergeadgang mot tjenestehandlingen etter straffeloven § 48 (var politiets tjenestehandling et klart overgrep).

Jeg er enig med deg i at svaret på det første spørsmålet er ja, og at svaret på det andre spørsmålet er nei.

Mitt poeng har imidlertid ingenting med de objektive vilkårene for straff å gjøre. Det gjelder de subjektive vilkårene for straff. Prinsippet her er at gjerningsmannen skal bedømmes ut fra hans subjektive oppfatning av situasjonen. Dels følger dette prinsippet av regelen i § 40 om at det kreves forsett eller uaktsomhet for domfellelse. Dels følger det av regelen i § 42 om at faktisk villfarelse om omstendigheter som betinger eller forhøyer straffeskylden ikke skal legges gjerningspersonen til last (med ett snevert unntak i bestemmelsens siste ledd. Dels har Høyesterett stadfestet ulovfestede regler som er utslag av samme prinsipp - f.eks. at en innbilt provokasjon likestilles med en reell provokasjon iht. reglene i § 228 tredje ledd (se Rt. 1983 s. 1268). (Reglene om provokasjon er straffritaksgrunner, de "betinger" ikke straffeskylden i alle tilfeller og går derfor ikke inn under ordlyden i § 42.)

Poenget er derfor at spørsmålet i saken ikke er om det objektivt sett forelå en nødvergerett som berettiget vold mot tjenestemannen. Spørsmålet er om gjerningspersonen oppfattet situasjonen slik at det forelå en nødvergerett.

Ta følgende eksempel:

A ser at hans rival B befinner seg i samme resturant. Plutselig ser han B nærme seg med en stol løftet over hodet. A tror B skal slå ham med stolen, og springer derfor opp og slår B ned. I realiteten hadde B bare hentet stolen for å sitte på den.

Objektivt sett er dette en overtredelse av § 228 om legemsfornærmelse. Vilkårene for nødverge etter § 48 er ikke oppfylt - det forelå intet rettsstridig angrep. Likevel skal A frifinnes. Bedømmer man situasjonen ut fra hans subjektive oppfatninger, forelå vilkårene for nødverge. Da skal resultatet bli frifinnelse etter § 42 første ledd.

Og så vår sak:

A legges i bakken av politimann B. A tror at B er i ferd med å kvele ham til døde. A utøver vold mot B fordi han tror dette er nødvendig for å berge livet. I realiteten har B full kontroll, og det er ingen fare for As liv. Objektivt sett er dette en overtredelse av § 127 om vold mot offentlig tjenestemann. Vilkårene for nødverge etter § 48 er ikke oppfylt - det forelå intet rettsstridig angrep. Likevel skal A frifinnes. Bedømmer man situasjonen ut fra hans subjektive oppfatninger, forelå vilkårene for nødverge. Da skal resultatet bli frifinnelse etter § 42 første ledd. Og, som jeg skrev i mitt første innlegg: Ved bedømmelsen av As oppfatning av situasjonen - altså av om han trodde det forelå en nødvergesituasjon - skal all rimelig tvil komme ham til gode.

Unntaket fra dette, vil være situasjonen der politiet er berettiget til å kvele vedkommende. Det hører til sjeldenhetene at en slik fremferd ikke vil berettige nødverge, av de grunner du skriver. Men da faller de objektive og subjektive vilkår for straff sammen - A tror han blir kvelt, og han blir også kvelt, men kvelingen er rettmessig og berettiger ikke nødverge. Slik trådstarter beskriver situasjonen er det imidlertid ikke slik forholdene ligger an i vår sak, slik at dette faller på siden av poenget i denne sammenheng.

Jeg må også legge til at dersom du ikke evner å skille mellom de objektive og subjektive vilkårene for straff, burde du ikke uttale deg om strafferettslige spørsmål. Dette er strafferettslig barnelærdom.
Sist endret av Out_there; 17. april 2009 kl. 11:23.
drQ
Egendefinert
Sitat av Out_there Vis innlegg
A legges i bakken av politimann B. A tror at B er i ferd med å kvele ham til døde. A utøver vold mot B fordi han tror dette er nødvendig for å berge livet. I realiteten har B full kontroll, og det er ingen fare for As liv. Objektivt sett er dette en overtredelse av § 127 om vold mot offentlig tjenestemann. Vilkårene for nødverge etter § 48 er ikke oppfylt - det forelå intet rettsstridig angrep. Likevel skal A frifinnes. Bedømmer man situasjonen ut fra hans subjektive oppfatninger, forelå vilkårene for nødverge. Da skal resultatet bli frifinnelse etter § 42 første ledd. Og, som jeg skrev i mitt første innlegg: Ved bedømmelsen av As oppfatning av situasjonen - altså av om han trodde det forelå en nødvergesituasjon - skal all rimelig tvil komme ham til gode.
Vis hele sitatet...
Nå burde du kanskje slenge på de forsterkede kravene ved nødverge mot offentlige tjenestehandlinger, men prinsippet ditt er jeg enig i.

Men jeg tror du må frigjøre deg fra det teoretiske, og tenke litt på hvordan den virkelige verden er.

Hvis en pågrepet forklarer at han gjorde motstand fordi han trodde han ble kvalt - tror du nødvendigvis at dette blir trodd av domstolen? Eller tror du det vil legges til grunn at vedkommende bare var motvillig og forsøkte å unngå pågripelse?
Det er absolutt et betimelig spørsmål. Det prinsipielle er greit nok: All rimelig tvil skal komme tiltalte til gode. Men hvordan dette arter seg i praksis, er jo som kjent noen ganger en annen sak. Jeg har ikke gjort noen søk på rettspraksis i underrettene for å klargjøre dette. Det hele vil nok i høy grad bero på bevissituasjonen. Hvis f.eks. politimannen nekter for å ha rørt ved tiltaltes hals overhodet, vil han nok vanskelig bli hørt med villfarelse i saken overhodet. Men om politimannen vedgår å ha vært borti dette området, slik at tiltalte kunne forestille seg at han ble kvalt, og hans forklaring virker troverdig (trådstarters opplevelse som barn vil bl.a. være relevant her), er ikke en frifinnelse utelukket.

Straks vi forlater de teoretiske tåkemyrene og beveger oss inn i det praktiske liv, er det imidlertid mange variabler som kommer i sving: Dommerens personlighet, tiltaltes fremtoning, de øvrige forklaringer, osv. Generelt vil jeg vel tenke meg at dommerne kvier seg for å frifinne i slike saker, fordi de er redde for å gi andre gjerningsmenn en billig unnskyldning for å øve vold mot politiet. Men man vet aldri.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Først å fremst må jeg bare takke alle dere som har såpass mye "erfaring" om diverse lover og regler.
Veldig mye kloke ord å fornuftige innlegg.

Er det noen som har opplevd lignende situasjoner evt er advokater/jurister?
Maktsyke mennesker, som får tilfredstillelse av å rakke ned, underkue og utøve vold mot andre, ser jeg gjerne får det verste som karma har å by på. Noen politi-menn/kvinner finner nytelse i overnevnte. Det er et tankekors, når vi bor i big-brother verden, alt blir fanget på film, men alt blir også redigert og tilpasset den sannheten man vil ha.

KAIEN MÅ HA VÆRT VIDEO-OVERVÅKET! FÅ TAK I OPPTAKENE, INDESPUTABLE EVIDENCE!

Lykke til med saken din, jeg håper du og dine kommer dere helskinnet gjennom.

ProCon
Hvordan gikk det? Ser du har skrevet tydeligvis etter rettsaken
Trådstarter
25 2
Hei.


Rettsaken gikk ikke så bra, Skal gå å få dommen senere i dag.
Så sitter bare å krysser fingrene.
Hvordan dom kan du evt få ?
Trådstarter
25 2
Alt fra 21 dager ubetinget å oppover + bot. :/
Dette er sykt!!!

Jeg har noe å dele med deg/dere,
Har selv blitt utsatt for politi-vold og er 16 år gammel.
Dette skjedde da jeg var 15 faktisk.

Det var en sen etter-middag, jeg og en kompis var på vei hjem til meg.
Da vi kom til tog stasjonen så vi at det stod en taxi der, det var visst istedenfor Buss. (dette var en lørdag)
Jeg og "Erik" gikk inn i mini buss'en og satte oss, det var ingen andre der.
Jeg viste ungdoms kortet mitt og han kremtet: " Det koster 70 kroner for voksen til Klepp" (i tilleg var det kun 4 km ca)

Jeg spørte " Hva? jeg har busskort som er gyldig og betaler 250 kroner måneden for å reise kollektiv"
Han så på meg igjen og sa jeg skulle pelle meg ut av bilen og trua med neven.

Jeg så på han og sa han hadde ingen rett til å true meg med noe, og at jeg var villig til å betale normal buss pris.
Men han rista på hodet og trua med at viss jeg ikke kom meg ut av bilen i en fart skulle han dra meg ut av bilen og kjøre over meg. (True med å drepe meg? har jeg rett? )

Jeg gikk ut av bilen og gjorde noe jeg kanskje ikke skulle ha gjort, da viste jeg finger'n og så hoppa han ut av bilen i en fart.

TaxiMann: Jævl* Ho*mo Dri*t , kom her så skal jeg knuse deg
Erik: Hold kjef*, du snakker ikke slik til vennene mine.

Han kom mot meg i en brasende fart og kløp meg i armen, jeg rista meg løs og sprang derfra.
Kompisen min var opptatt med å ringe til politiet.

Da vi gikk langs veien gikk vi innom en butikk, kjøpte en cola og satte oss utfor.

Da kom politiet med blå lyset på, jeg reiste meg og trodde de skulle ta han taxi-fyren.
Men tydeligvis hadde han ringt og sakt vi hadde slått og sparket etter han, og at jeg hadde nekta og plukke opp et daim papir fra golvet i bilen hans. (Liker ikke sjokolade og hadde ikke spist daim)

Da kom politiet ut av bilen i en sinnsyk fart, la meg i bakken, tok på meg håndjern og tok grep rundt nakken på meg.
Jeg skrek og var redd.

De tok meg inn i bilen og rista meg etter halsen, jeg sa "sorry" mange ganger fordi jeg ville han skulle slutte,
Men han fortsatte og kløp meg og kalte meg MASSE stygge skjellsord.

Jeg lå der og grein og hadde vondt over hele kroppen.
Kompisen min hadde ringt til moren min og etter 10 min sto hun utfor politi bilen.

Politiet åpna døra og smilte til meg og sa: "Da er alt i orden, har snakket med moren din og du går visst ikke på stoff eller noe"

Jeg smilte tilbake og sa: "Heldigvis er ikke alle politi lik deg, god helg"

Takk for at dere leste dette!!

-Mvh Ghandi
Sitat av RogalandFX Vis innlegg
Jeg gikk ut av bilen og gjorde noe jeg kanskje ikke skulle ha gjort, da viste jeg finger'n og så hoppa han ut av bilen i en fart.

TaxiMann: Jævl* Ho*mo Dri*t , kom her så skal jeg knuse deg
Erik: Hold kjef*, du snakker ikke slik til vennene mine.

(...)

Jeg smilte tilbake og sa: "Heldigvis er ikke alle politi lik deg, god helg"
Vis hele sitatet...
Det å være 15 år gammel sidestilles ofte med å være frekk, udannet og respektløs. Du oppfyller alle disse kravene, og jeg gratulerer deg hjertelig med at du faktisk slapp så billig unna.

Lær deg å respektere folk som er eldre deg (og andre folk generelt), hvis ikke vil du få deg en overraskelse en dag, og da vil ikke moren din være der for å baile deg ut.

Jeg lever etter en ganske grei kodeks, nemlig at jeg lar idioter være idioter. De er ikke verd tiden min. Men å slenge med leppa hver gang du _føler_deg_urettferdig_behandla_ kommer ikke til å få deg særlig langt i livet.
Jeg gratulerer deg med å "forstå" historien min, BTW er du politi? skulle tro du var han der poltien som hoppa ut og la meg i bakken.


Men Ok, du er også en ungdom hater som jeg forstår
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det å være 15 år gammel sidestilles ofte med å være frekk, udannet og respektløs. Du oppfyller alle disse kravene, og jeg gratulerer deg hjertelig med at du faktisk slapp så billig unna.

Lær deg å respektere folk som er eldre deg (og andre folk generelt), hvis ikke vil du få deg en overraskelse en dag, og da vil ikke moren din være der for å baile deg ut.

Jeg lever etter en ganske grei kodeks, nemlig at jeg lar idioter være idioter. De er ikke verd tiden min. Men å slenge med leppa hver gang du _føler_deg_urettferdig_behandla_ kommer ikke til å få deg særlig langt i livet.
Vis hele sitatet...
At han viser fingeren syns jeg han burde tåle! At han oppfyller alle disse kravene vet du ingenting om..

Edit: Faktisk så du oppfylte disse kravene ganske bra selv, i posten din
Sist endret av A-H; 29. april 2009 kl. 20:35.
Men jeg er et ikke-vold menneske har blitt veldig inspirert av min gode venn ghandi

Jeg ville ikke ty til vold, det er det siste jeg gjørt uansett hva!

At jeg viste fingern til angrer jeg på. men gjort er gjort.

Bronsky? du kjenner meg ikke så vær grei å ikke døm meg etter inlegget mitt.

Beklager at jeg kan virke respektløs men jeg respekterer ALLE mennesker og alle er lik i verdi.


"Ingen over, Ingen under"

-Mvh Ghandi
Sitat av RogalandFX Vis innlegg
Men jeg er et ikke-vold menneske har blitt veldig inspirert av min gode venn ghandi

Jeg ville ikke ty til vold, det er det siste jeg gjørt uansett hva!

At jeg viste fingern til angrer jeg på. men gjort er gjort.

Bronsky? du kjenner meg ikke så vær grei å ikke døm meg etter inlegget mitt.

Beklager at jeg kan virke respektløs men jeg respekterer ALLE mennesker og alle er lik i verdi.


"Ingen over, Ingen under"

-Mvh Ghandi
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke skal dømme oppførselen din etter hvordan du beskriver den, hvordan skal jeg da kunne hjelpe deg på vei til å bli en god borger?

Jeg mener fortsatt at oppførselen din var barnslig, og det å sitte her å skryte av at moren din fikk deg ut av en knipe du skapte selv, er bare toppen av kransekaka.
Artig hvor ydmyke og "snille" folk blir når de skal forsøke og bevise sin uskyld.. Stå for det som en mann. Hadde overhodet ingenting blitt gjort av deg, hadde du ikke vært i denne situasjonen. Buhu...
Sist endret av tafsern; 30. april 2009 kl. 09:01.
Bronksy jeg syns du skal vurdere å sjekke synet ditt, jeg har ikke skrevet noen ting om skryting.
Det jeg mente var jo at da mora mi kom forandret politi folka seg helt og ble "vennlige".

Jeg mener at en mann på 50 år som starter en krangel som også er taxi sjåfør er uhørt.
Og slike ting skal ikke forekomme, ungdommer kan bli kalt for "Frekke utdannende og respektløse" Men blir ofte syndebukker for ting som dette.

Og til deg tafsern, om du ikke har noe ordentlig kommentar og komme med så lar vær!
Bank opp politiet før de rekker og banke opp deg

Politiet er kun drittsekker, og de er stolte over og være det... Overreagerer for alt og bruker midler som absolutt ikke hadde vært nødvendig. Dette skjer gang på gang.

Nå snakker jeg bare for meg selv, men jeg er drittlei oppførselen til polititet... Og har begynt og behandle de som de behandler meg...
Sitat av RogalandFX Vis innlegg
Bronksy jeg syns du skal vurdere å sjekke synet ditt, jeg har ikke skrevet noen ting om skryting.
Det jeg mente var jo at da mora mi kom forandret politi folka seg helt og ble "vennlige".

Jeg mener at en mann på 50 år som starter en krangel som også er taxi sjåfør er uhørt.
Og slike ting skal ikke forekomme, ungdommer kan bli kalt for "Frekke utdannende og respektløse" Men blir ofte syndebukker for ting som dette.
Vis hele sitatet...
Ja, du understøtter jo hele poenget mitt. Hvis han på 50 oppførte seg barnslig, så er du like barnslig som svarer med samme mynt, er du ikke? Å vise fingeren eller slenge med leppa fører for det meste aldri noe positivt med seg.

Jeg har ikke uttalt meg om hvem som hadde skyld, jeg uttalte meg om at oppførselen din var barnslig. Hvis jeg ikke er enig med en person, så tar jeg da heller en diskusjon. Dersom jeg har rett, og det allikevel ikke fører frem, vil jeg legge om strategien. Eksempelvis ringe transportselskapet som opprinnelig hadde ruten som taxien skulle erstatte, og heller få dem til å understreke hva som er fakta.

La meg understreke at det finnes sorte får i alle bransjer, og selvsagt også i politiet. Når det er sagt, så har jeg allikevel full tillit til politiet i Norge, og jeg er glad for at de ikke bærer våpen eller tar imot bestikkelser. At Spesialenheten for politisaker har sine utfordringer er det ikke tvil om. La oss nå ikke gå helt av skaftet og dra alle politifolk over en kam, bare fordi en beruset kar fikk noen skrubbsår etter å ha motsatt seg arrest. Det at han får panikk av håndjern fungerer på en måte ikke så bra i utgangspunktet. Det hadde jo tatt seg ut om også farlige kriminelle kunne anmelde politiet fordi de måtte gå hardere til verks da mistenkte motsatte seg arrest. Hadde han fulgt med og gjort som de sa, hadde han antakeligvis sluppet alt dette tullet.
Jepp, tydeligvis har du veldig lite å gjøre på, men jeg velger å ende diskusjonen- du vant, ok?

Tillit til politiet? Okei, skal si deg det at jeg har mer tillit til Siv jensen en dem :-P ( Og Erna solberg )

Jeg tror du bør lese 2 ganger hva bitchplz sa i det hele tatt, det er tilfelle at han ikke gjorde noe galt, jeg velger å tro ham.

-Mick
Sitat av leopex Vis innlegg
Bank opp politiet før de rekker og banke opp deg

Politiet er kun drittsekker, og de er stolte over og være det... Overreagerer for alt og bruker midler som absolutt ikke hadde vært nødvendig. Dette skjer gang på gang.

Nå snakker jeg bare for meg selv, men jeg er drittlei oppførselen til polititet... Og har begynt og behandle de som de behandler meg...
Vis hele sitatet...
Ohhh, så tøff vi var..
Utspill som "politiet er kun drittsekker" og "drittlei oppførselen til politiet" burde en våken Norsk ungdom se seg for god til.

Jeg er utrolig glad for at de finnes, så slipper slike som deg å gjøre hva de vil...
Sitat av RogalandFX Vis innlegg
Jepp, tydeligvis har du veldig lite å gjøre på, men jeg velger å ende diskusjonen- du vant, ok?

Tillit til politiet? Okei, skal si deg det at jeg har mer tillit til Siv jensen en dem :-P ( Og Erna solberg )

Jeg tror du bør lese 2 ganger hva bitchplz sa i det hele tatt, det er tilfelle at han ikke gjorde noe galt, jeg velger å tro ham.

-Mick
Vis hele sitatet...
Ja, dersom du har mer tillit til Siv Jensen enn det norske politi, så syns jeg bare synd på deg. Det finnes andre ting i verden enn mindre innvandring, bruk av oljepenger og lavere alkoholavgifter. Erna Solberg derimot, er en dyktig politiker.

Men la oss si det sånn da, jeg setter ingen lit til historien hans, siden jeg vet at politiet har andre ting å gjøre på en typisk utekveld enn å arrestere og banke opp en kar for moroens skyld. Hvilken grunn skulle de hatt for å gjøre dette? At de bare er rasshøl holder på en måte ikke som en god grunn.

Jeg undres til stadighet hvorfor så mange hater politiet. Jeg er ikke noen innbitt supporter selv, men ser det som et nødvendig tiltak for å sikre demokratiet og mine grunnleggende rettigheter. De som hater politiet som institusjon bedriver som oftest med skyggefulle aktiviteter som i bunn og grunn går utover ærlige borgere. Dersom fyren jeg kjøper rev av blir arrestert og buret inne, så er det synd for ham. Jeg betaler ærlig min skatt og holder meg til loven på de aller fleste punkter. At noen skal undergrave demokratiets funksjoner på bekostning av andre kan i og for seg ikke aksepteres, og må derfor straffes. Hvis alle kunne gjort som de ville og følte for, ville samfunnet rett og slett gå til helvete av den simple grunn at det alltid er noen som ikke er villige til å følge spillereglene.

Men jeg forstår også at dette er vanskelig å forstå for en sekstenåring. Kanskje du vil stifte familie en dag, og da skulle jeg likt å se om hvorvidt du hadde syns det var akseptabelt at noen kunne skade dine barn uten at det fikk konsekvenser.
Hvordan gikk det?
... Politiet såkalte Piece Officers ...

Politi Vold overasker meg ikke lengre så mye som dem slipper unna hver eneste DAG.

Veldig vanskelig og felle en snut i en sak, hvis det ikke er veldig alvorlig,
har en venn som ble slept rundt i undertøyet og fikk så mye brannskader og hudskader at han måtte operere og få flytta hud fra den andre leggen og få fiksa de stygge skadene...

Purken, snuten, dritten, tapere, lokere, vold fetish, makt SJUKE folk som skulle blitt kastet ut av samfunnet... og ikke gi meg Politi bullshitten at dem går igjennom mye hver dag... Har dem ikke KONTROLL ovenfor dems egen sinn og hissige attitude shiz whiz .... så send dem tell Lier..

Min venn brukte to år og Vant saken og fikk en stor sum tilbake, men politiet som slepte han rundt på politi huset i gangen fram og tilbake får å få min venn mer pissed, er fortsatt ute og gjør sine daglige fuck ups...

Hvis du noen gang har lyst til å bli ¨PIGS!¨ F### Y## !
@bronsky:

I første innlegg til RogalandFX står det tydelig at kompisen ringte politiet. Det som da kan skje er faktisk at politiet dukker opp på åstedet. Der møtte de en taxi-sjåfør som snekrer sammen en historie fordi han ikke vil innrømme at han truet en 15 år gammel gutt med juling, noe som i verste fall er ulovelig. Jeg har ingen problemer med å tro på en slik historie. Virker faktisk veldig sannsynlig, spør du meg.

Når det gjelder det som følger, er det klart det fins to sider av en historie - minimum. Og hvis dette stemmer som gutten påstår, er det i mine øyne kritikkverdig av politiet å håndtere saken slik. Det som bør skje, er at tjenestemennene går bort til guttene og snakker med de som voksne folk. Det er i mine øyne ikke akseptabelt å slenge en 15 åring i bakken og putte håndjern på ham i full offentlighet, hvis det ikke foreligger andre grunner enn litt sjokoladepapir og et påstått angrep.

Forsøkte guttene å flykte?
Gjorde han motstand?
Var han en fare for seg selv eller andre?

Dette er sider av historien som selvsagt vil variere avhengig av hvem som forteller, og dermed skal tjenestemennene være så profesjonelle i sitt yrke at de ser på omstendighetene rundt det. Det er nemlig ikke akseptabelt at politiet utøver makt unødvendig eller når de måtte finne det for godt - uansett aldersgruppe som er representert. Å basere seg på at slikt er forsvarlig grunnet en 15 årings mentalitet er derimot bekymringsverdig. Det er nemlig slik behandling som dette som medfører til politiforakt blant ungdom, og ifølge politiets egne utsagn, så er målet å tilnærme seg ungdommen for å nå ut med deres budskap - for eksempel i stoffrelasjoner, vold og ungdomskriminalitet.

I tillegg så er det svært krenkende å bli satt håndjern på i full offentlighet, uten forvarsel eller annen grunn. Dette gjelder alle aldersgrupper. Det ligger et ansvar hos polititjenestemennene å vite når deres myndighet kan utøves for slik behandling, og skal - der ingen skader foreligger, eller en annen alvorlig trusse - ikke iverksettes som førsteprioritet. Politiet skal overfor ungdom oppføre seg voksent. En voksen samtale for å kartlegge situasjonen er viktig å prioritere, så intet overgrep blir gjort urettmessig. Dette gjelder alle aldersgrupper forøvrig. Det er nemlig sånn at tvilen skal komme mistenkte til gode, hvis intet annet taler imot.

Hvis guttene ikke forsøkte å flykte for eksempel, er det unødvendig å pågripe dem med håndjern - uansett om beskyldningene er sanne eller ikke. Håper du ser at hvis denne historien er sann, så dreier det seg ikke om hvor frekk unggutten var, såpass må slike yrker tåle - både autoriteter og servicemessige yrker - til at slike hendelser ikke skal forekomme. Og om det uheldigvis inntreffer -skal- politiet være voksne nok til å beklage det inntrufne. Dette er voksen oppførsel. Siden gutten nå sier at han ikke føler seg "stor" for oppførselen han viste overfor taxi-sjåføren, ser jeg ingen grunn til å dìsse ham på dette. Derimot støtter jeg hans uttalelse: "Jeg håper virkelig ikke alle politifolk er som du (tjenestemannen som gjorde overgrepet)."

At vi alle kan oppføre oss dumt av og til, er helt normalt, og personlig har jeg opplevd det gang på gang. Men som RogalandFX sier: "Gjort er gjort" og ingenting som kan omgjøres i ettertid uansett. Det er derimot ikke ensbetydende med at man skal forsvare politiets behandling fordi det var en forventet oppførsel av en 15 åring som utløste årsaken. Det er, i mine øyne må jeg betro deg, større sjanse for at en urettferdig behandling oppstår, når en antatt mindreårig kriminell tas hånd om, enn en 25 år gammel "body boler" med pitbullen i bånd skal tas hånd om. Sistnevnte ville vel antageligvis kastrert taxi-sjåføren med pitbullens gebiss, så om politiet hadde satt håndjern på ham, ville dette vært forsvarlig. Ser du forskjellen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
25 2
Joda, da fikk jeg dommen.
16 dagers ubetinget fengsel for hva da?

Joda, for politivold, når det er meg som fikk kjenne "volden".
De mente jeg hadde utført politivold, (han flakset med armene)
Dette var da jeg lå på bakken med håndjern.


Skulle ønske jeg hadde flere vitner i rettsaken.
Historiene til Politiet var så sammenkjørt at jeg begynner å lure på om de har brukt noen kvelder hjemme for å sammenkjøre forklaringene så mye at de kunne fortelle de i søvne.


Hurra for Politiet i Norge (hø hø)