Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1479
En kompis fortalte meg at jeg kunne feks gå gk1 elektro vk1 elektro vk2 elektro med utdypning i matte og fysikk så gå dataenginer evt etter et kurs eller.no

Noen som vet noe om dette?
Sist endret av Bat2reZ; 31. mars 2004 kl. 21:54.
Dataingeniør, tror jeg du mener. Og jeg tror nok du trenger generell studiekompetanse, ihvertfall her oppe i Trondheim. Du burde heller kontakte dem hvis du vil være helt sikker.
men for å svare på spm så kan man gå GK Elektro VK1 Elektronikk og så VK2 Service Elektronikk\Data og kontor systemer.
Jeg går vk2 nå innen Data og kontor systemer.
Du kan jo snakke med rådgiveren på skolen du går på nå om dette...
NTNU, UIO og andre universiteter krever at du har generell studiekompetanse. Det innebærer VKII Allmen påbygging eller at du tar fagene som privatist.

Men, vanlige ingeniørhøyskoler kan du komme inn på med spesiell studiekompetanse. Det betyr at du må bare skaffe deg ett fagbrev(hvilket som helst) og ta forkurset til ingeniørhøyskole som er 6 måneder med matte og fysikk. Jeg kan anbefale at du tar den mekaniske veien hvor teorien er fantastisk mye lettere og det dermed er veldig mye lettere å skaffe seg gode karakterer til du skal søke på ingeniørhøyskolen. GK Mekaniske/Elektro-> VKI Elektromekanisk-> VKII Automatikkmekaniker-> 3 år lærling = 2 fagbrev, industrimekaniker og automatikkmekaniker. Tar du ta 6 måneder forkurs kan du gå ingeniørskole.

Du nevner fordypning i matte og fysikk, så om skolen har slikt ett tilbud kan det mye gjerne stemme. Husk bare på at 3mx og 3fy(er vel kodene(?)) er knallhardt.
Trådstarter
18 0
Ok, takker. Ville egentlig ta en lettere vei, men det virker ikke som den fins uten seriøse mafia kontakter som jeg ikke har. Dataingeniør, er det jeg vil bli så 3 år lærling må jeg vel takle. eller hur? Noen som vet lærlinglønnen? menne, VK2 Service Elektronikk\Data og kontor systemer. er det noe penger å tjene i det? kor kan jeg jobbe da? gi et eksempel. Det hadde vært fint
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvis du går service el.nikk kontor og datasystemer kan du ta fagbrevet etter endt skoleår, noe som resulterer at du slipper unna lærlinge perioden.

Så kan du vel ta allmen.påbygg. 20 timers kurs og matte og fysikk som studieretningsfag evt. på universitet. Da har du vel det som skal til for å komme inn på ingenør studiet. Jeg er usikker på dette, men det er slik jeg har fått det for meg.
Sist endret av z0p; 31. mars 2004 kl. 22:00.
de skolene som krever noe om du skal studere data krever 2fy, 2mx og 3mx. altså IKKE 3fy.

Enkleste måte å finne ut av slikt på er å snakke med rådgiver i en norsktime eller noe
Opprinnelig postet av TipeX
Du nevner fordypning i matte og fysikk, så om skolen har slikt ett tilbud kan det mye gjerne stemme. Husk bare på at 3mx og 3fy(er vel kodene(?)) er knallhardt.
Vis hele sitatet...
Føler nesten at en liten protest er på sin plass her. Disse fagene fikk jeg begge 5 i, uten egentlig å gjøre en eneste lekse gjennom hele året, bare litt skippertaks-lesning rett før prøver. Norsk og historie er langt verre, imo.
3mx og 3fy er vel strengt tatt regnet som de vanskeligste fagene. men selvsagt, enkelte har lettere for tall enn skriving osv.
Det er jo en opp til en hver person om hvilke fag de ser på som lette.
Angående de 3 årene som lærling, du er bare lærling det første halvannet året til du har industrimekanikerfagbrevet. Så får du full fagarbeiderlønn mens du tar automatikkmekanikerfagbrevet. Forutsatt at du finner en bedrift som vil la deg gjøre det(mange som gjør det).
Trådstarter
18 0
Love you guys Har lurt lenge på kor jeg skulle få tak i info. Bra at jeg har nff
Opprinnelig postet av rune420
Føler nesten at en liten protest er på sin plass her. Disse fagene fikk jeg begge 5 i, uten egentlig å gjøre en eneste lekse gjennom hele året, bare litt skippertaks-lesning rett før prøver. Norsk og historie er langt verre, imo.
Vis hele sitatet...
fysikk er et helvette!
djman: Ikke for å la dette skli helt ut, men NEI. Fysikk er et av de fagene som faktisk er litt interessante. Fysikkens lover er faktisk det dypeste jeg noensinne har vært borti.

Det er ihvertfall min mening, men jeg gidder ikke si mer om dette her, da dette egentlig er veldig off-topic.
rune420: we are a dying breed

men, matte er jo mye bedre enn norsk.
jeg gikk bare gk almenn, men husker godt at det var en lettelse å ha 1mx etter norsken.
Love you guys Har lurt lenge på kor jeg skulle få tak i info.
Vis hele sitatet...
hva med å faktisk sjekke offisiell informasjon: www.samordnaopptak.no

i stedet for halvkorrekte svadasvar (som det dessverre er MANGE av her).

Husk bare på at 3mx og 3fy(er vel kodene(?)) er knallhardt.
Vis hele sitatet...
hvis du synes de fagene er et helvete bør du seriøst vurdere et annet it-studie enn ingeniør
Trådstarter
18 0
Jeg syns matte er lett, men har aldri hatt fysikk... Noen ord om dette kanskje. Hva er det som er i faget fysikk?
Bat2ReZ: Fysikk er læren om hvordan naturen fungerer rent mekanisk. Du lærer om bevegelse, gravitasjon (altså masselære), elektrisitet, magnetisme og bølger, og hvordan dette virkelig fungerer rent mekanisk.

Det er en del matte, siden naturen oppfører seg forbløffende matematisk, men denne er ikke så ille (på vid.gående nivå ihvertfall). Stort sett formelplotting.

I 3FY lærer du dessuten om relativitetsteori, kvantemekanikk og astrofysikk.

edit: Kom på et fint sitat - "hvis det dør er det biologi, hvis det eksploderer er det kjemi, og hvis det rett og slett ikke funker er det fysikk".
Sist endret av rune420; 31. mars 2004 kl. 23:09.
Trådstarter
18 0
Nice sitat. Sikker på at det ikke kom direkte ut av en lærerbok?
Hehe, nei. Fikk høre det av en professor her oppe i Trondheim da jeg var på kjemiforkurs forrige sommer.
Trådstarter
18 0
Slum professor. Gleder meg litt til jeg tjener ordentlige penger. Ikke monopol penger
Du trenger ikke engang gå vk2. Man kan faktisk begynne på et helårs-forkurs, noe enkelt høgskoler bl.a. NiH (Narvik) tilbyr, rett etter vk 1 elektronikk. Tror kanskje det er lurere fordi vk2 service el. er utrulig slapt teoretisk, så det kan bli tungt med et forkurs etter et år nesten uten lekser og almenn fag... men det er opp til den enkelte.

Personlig så tar jeg vk2 romteknologi etter vk1 elektronikk, som jeg går nå, før jeg går inn på et hel års forkurs. (Man får også andre almenne fag der eks norsk)
Trådstarter
18 0
Bobowhale så du mener jeg skal gå gk vk1 elektronikk så et helårs forkurs.. Hvor skal jeg da gå vidre? dataingeniør? Å er det noen måter å sjekke om jeg kan ta dette kurset i tromsø? anyone
Jeg har gått gk elektro, vk1 elektronikk, vk2 serviceelektronikk og vært lærling som serviceelektroniker i 1,5år. og skal begynne på forkurs til ingeniør som er 1 år til høsten.
da kan jeg endelig begynne på ingeniør studiet, ikke data da, men elektronikk
Opprinnelig postet av Bat2reZ
Bobowhale så du mener jeg skal gå gk vk1 elektronikk så et helårs forkurs.. Hvor skal jeg da gå vidre? dataingeniør? Å er det noen måter å sjekke om jeg kan ta dette kurset i tromsø? anyone
Vis hele sitatet...
Inntakskrav Forkurs for ingeniørutdanning (1-år):

9-årig grunnskole og godkjent fagbrev, eller fullført VK1 fra andre studieretninger enn allmenne/økonomiske fag, eller fullført VK2 fra studieretning for allmenne/økonomiske fag, eller 9-årig grunnskole og minst 5 års praksis/utdannelse

http://www.hitos.no/studietilbud/afi/forkurs/ - Høgskolen i Tromsø har forkurs.

Gikk forøvrig dette selv i år, jævla stritt. 2mx, 3mx, 2fy og 2kj. Norsk/samfunnslære/engelsk på forkurset er plankekjøring for de aller aller fleste tror jeg, latterlig lavt nivå.
Sist endret av Benson; 2. april 2004 kl. 11:11.
Opprinnelig postet av djman
fysikk er et helvette!
Vis hele sitatet...
Mattematikk er værre... synes jeg.. (2-3mx)