Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 573
Synes det er på tide med en ny PC for meg nå. Det jeg har nå er noe jeg satt sammen sjæl for noen år siden, og har 2GB RAM, 500GB 5400rpm harddisk, Intel Core 2 Duo E6300 og Et nVidia 7900GS-skjermkort. Bruken min er i all hovedsak "normal" bruk, med mye nettsurfing, kontorarbeid etc. Har to skjermer som er i bruk hele tiden. Den står konstant på, dag og natt. Har ikke blitt så mye spilling, men har lyst på noe som kan spille noen nyere spill (som GTA4 etc.). Driver litt med lydredigering, og har opplevd PCen min som helt ok til mitt bruk. Har eksternt lydkort, men lurer på om jeg kanskje skulle påspandert meg et ordentlig integrert et. Så jeg har sett på en pakke fra komplett:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10448

Hvis jeg fjerner skjerm og høyttalere, og velger 1TB harddisk som ikke er sånn "Green power"-sak, koster hele greia 5126kr. Si at jeg finner et greit lydkort, helst noe som overgår mitt eksterne M-Audio MobilePre til rundt 500-600kr (noen som her forslag, forresten?), er dette en god PC for pengene? Eller vil det være fordelaktig å se på noe annet til samme pris ?

Lurer forresten på hvordan mulighetene for 3 skjemer er? Har en TV det hadde vært kult om det gikk ann å koble til samtidig.
Ferdigpakkene til komplett er ikke dårlige de, men jeg anbefaler deg virkelig å bygge selv. Da kan du vektlegge det du selv vil og tilpasse maskinen fullstendig til din bruk.

I ditt tilfelle ville jeg f.eks. fått en SSD inn i budsjettet, så går nettsurfingen og kontorarbeidet så mye glattere (for det er vel stort sett det flest timer går unna til?).

Alle nye hovedkort har integrerte lydkort - stort sett av greit kvalitet. Men her lønner det seg å kjøpe et dedikert lydkort som du setter i et av PCI(express)-sporene, dersom bruken din tilsier at du trenger det. Men for 98% av alle brukere vil det integrerte fungere fint. Det du har fra før, kjenner jeg dessverre ikke til!

Om du vil koble til 3 skjermer kommer det litt an på hvilke innganger du har på skjermene dine, for du må ganske sikkert kjøpe noe dyre overganger for å få til såkalt eyefinity.

Så er du helt fremmed for å bygge selv? Hva er isåfall maksbudsjett?
Maksbudsjett er rundt 5000kr for bare PCen. Har aldri erfart på PCer jeg har lekt med at integrert lydkort er bra nok, men det er ikke noen prioritet ettersom jeg kan fortsette å bruke det eksterne jeg har. Jeg er ikke helt fremmed for å bygge selv, den PCen jeg bruker nå har jeg satt sammen selv, men synes det er veldig greit å ha den ferdig, om det ikke er dramatiske prisforskjeller på ferdigbygd og selvbygg.

Angående det med SSD - er litt usikker på det enda. Det koster jo ganske mye, og opplever jo ikke at nettsurfingen og kontorarbeidet er spessielt treigt som det er. Med budsjettet jeg har vil det vel dra ned på grafikk-kort og CPU?
Det er et litt stramt budsjett til å få med en SSD, ja. 6000,- og det ville vært en selvskreven komponent.

Skal se om jeg får satt sammen noe som kan passe deg bra. Skal du ha med operativsystem i totalsummen? Annet som skal med?
Det er jo ikke noe problem å legge til en SSD i senere tid. Operativsystemet følger jo med på den pakka fra komplett, synes det er veldig behagelig og sleppe piratstresset, men er jo litt å spare på det. Kan ikke tenke meg noe annet som må være med...