Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6191
Hei Freaks! Kl. 00.05 denne natten var jeg iferd med å sove. Jeg slo av apparater og ting før jeg skulle til å velte meg ned. Men akkuratt når jeg skal det, banker det på døren. Jeg åpnet ikke fordi det var jo midnatt og jeg skulle til å sove men plutselig begynner personen å ta tak i dørhåndtaket og prøver å åpne døren. Flaks jeg låser under hver omstendighet, om jeg er hjemme eller ikke. Dette syntes nå jeg var skremmende så jeg kledde på meg igjen, fant fram en ganske rå kjøkkenkniv og la den ved siden av meg mens jeg sjekket ut vinduet, sørget for at jeg ikke kunne bli sett selv. Det var altså bare en person men da jeg så han, var han på vei bort fra leiligheten og bare gikk videre utover parkeringsplassen.

Dette har skjedd før også! Den første gangen var det tre voksne karer som antageligvis bare var fulle (Sparket og slo på døren, ropte på et slags østeuropeisk språk).

Det jeg lurer på er: Hva er det egentlig å gjøre i slike situasjoner? Ringer jeg politiet, kommer de lenge etter at personene har gått men gjør jeg ikkenoe kan det hende personene står der lenge også. Grunnregelen er vel å ikke åpne døren for fremmede men hvis dette fortsetter, skal jeg bare fortsette å ignorere det eller skal jeg løpe ut som en Rambo og spørre hva dem gjør på døren midt på natten?
Du ringer politiet, men siden de for det meste bare labber videre får du ikke gjort stort med mindre du jager de vekk selv. noe som kan resultere i at de oppsøker døren din igjen bare for å kødde med deg senere.
Personlig ville jeg åpnet opp døren og skjelt dem ut som pokker, dersom de ikke har helt ærlige intensjoner er det bare og si at du allerede har ringt politiet pga. ordensforstyrrelser.
Går jo ann å ha med seg kjøkkenkniven som en sikkerhet når du åpner døren for å spørre hva de vil så sent på natten. Eventuellt kan du også ha en telefon med nødnummeret tastet inn på forhånd også. Jeg ville helt klart gått for det, spør med en hyggelig tone hva de vil.
Ikke lurt å åpne døra med kniven i hånda. Vet jo aldri om det tilfeldigvis er politiet som står der og banker på.

Jeg hørte bråk foran min dør en gang, og etter et innbrudd i bilen kort tid i forveien så skulle jeg akkurat til å sende hunden ut først. Bare flaks gjorde at jeg i tide så at det var politiet som hadde tatt noen rett utenfor,
Sist endret av Fuzzybossen; 1. august 2012 kl. 02:34.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ikke lurt å åpne døra med kniven i hånda. Vet jo aldri om det tilfeldigvis er politiet som står der og banker på.
Vis hele sitatet...

Bryter du en lov om du går med kniv i dit eget hjem? Tror ikke det nei, men skjønner hva du mener. Ikke trykk kniven opp i ansiktet på vedkommende som banker på.
Sist endret av Soppsui; 1. august 2012 kl. 02:35.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ikke lurt å åpne døra med kniven i hånda. Vet jo aldri om det tilfeldigvis er politiet som står der og banker på.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan også skape aggresjon fra motparten også, men hvis jeg skulle åpnet døren klokken 05 på natten for fremmede vill jeg nok hatt den innenfor rekkevidde og ute av synet for de vedkommende.
Generelt lite klokt å gå mot disse folkene med kniv. Du vet hverken hvem de er eller hva de er i stand til. Mine forslag er at du melder fra til politiet, vurderer alarm og ikke minst alltid låser dørene dine.

Dette skjer med jevne mellomrom her i nabolaget, men de lager ikke like mye lyd. Det jeg har hørt er at de bare sjekker låsene, og dersom det er åpent forsyner de seg. Gjerne også mens du sover i samme bolig. Sparkinga og skrikinga forstår jeg meg derimot ikke på.
Har opplevd dette selv, jeg tar alltid med meg pulver apperatet, så da kan hvem som helst komme ^^
Åpne døren og vis "fingeren" til personen og så lukke igjen.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Åpne døren og vis "fingeren" til personen og så lukke igjen.
Vis hele sitatet...
Hadde likt å sett deg vise fingeren til 3 voksene utlendinger klokken 5 på nattan.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Hadde likt å sett deg vise fingeren til 3 voksene utlendinger klokken 5 på nattan.
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem det vel
Hvis du står med en kniv i hånden, og en fremmed beveger seg fort mot deg i ditt terriorium, kanskje han angriper eller ei, er sjansen der at du uten å tenke over det, stikker han ned i forsvar. Det tror jeg ville blitt et problem for deg i ettertid.

Vi har akkurat fått montert et alarmsystem med en SOS-knapp.. Hvis jeg trykker på den så ringer alarmselskapet en rekkefølge av familiemedlemmene. De ringer alltid far først, hvis da far sier "Jeg er bortreist og barna er alene hjemme, vil politiet og vektere rykke ut med en gang. Hvis han ikke svarer, ringer de etter en liste og finner ut av det.

Ellers har jeg en golfkølle stående ved senga som jeg ikke nøler med å kline til noen med hvis en fæl situasjon oppstår når jeg er alene. Kanskje ikke lurt det heller, men det gir en god sikkerhetsfølelse.
<?=getUserTitle()?>
Er ganske kjekt å må gå forbi våpen skapet fra mitt rom til døren
Og alle som kjenner meg, er ikke jeg den kjappeste ned til døra med vilje. Og da er det veldig greit på et slikt tidspunkt, fordi da får jeg tatt ut pistolen og lada noen skudd og ha den med som sikkerhet.
Og siden vi bor i ett så ganske fint strøk og ganske så fint hus så var det veldig fint å være 2 uker hos telemarks bat. på utplasseringen
ta frem hagla å spørr om det var noe han ville.
IRC entusiast
dach's Avatar
Mye tøffinger her.. Skaff deg ett kikkehull i døra.
Jeg vedder på at noen har fått høre (gjennom den beryktede hviskeleken) at det bor noen andre enn deg i den leiligheten, og at de gjerne vil snakke litt hardt med han de tror bor der. Siden du ikke åpner så får de ikke vite sannheten? Om du åpner med kjøkkenkniv så kommer de kanskje bare tilbake med hagle, like greit å avvente litt mer enn som så...
Har opplevd dette selv, men da var det 4 gutter hvor en av dem var døden nær etter en kraftig bilulykket rett utenforbi huset vårt.

Glad vi åpnet døren for dem for å si det sånn, visst ikke kunne personen som var hardest skadet vært død den dag i dag.

Han slo inn kraniet kraft etter å ha tatt flere rotasjoner med bilen i lufta. Fikk speilet slått i hodet som resultat av dette, var ikke noe vakkert syn.
Dette er vel strengt tatt ikke først gang i historien at noen fulle mennesker banker på feil dør.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Keyboard warriors; UNITE!
Men rly, ta og ring politiet og åpne døra med en kniv i nærheten.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
ta frem hagla å spørr om det var noe han ville.
Vis hele sitatet...
Ta frem våpenet du har tilgjengelig, og hvis h*n som er på døra ikke har et våpen, bare sier du PROBLEM?
Sist endret av øyvind95; 1. august 2012 kl. 10:41.
Det burde ikke være store problemet å spørre gjennom døra hva noen vil så seint på natta, isteden for å fekte med kjøkkenkniver i fjeset på personer du ikke vet hvem er.

Ring politiet, opplys dem om at det er bråkmakere/innbrudstyver eller hva du oppfatter dem som i nabolaget, ikke fordi de trenger å rykke ut, men så de er oppmerksome på det.
Noe lignende skjedde meg i går kveld da jeg egentlig hadde tatt kvelden, men jeg hadde ikke låst døra. Det var bare onkelen min som skulle levere posten min som var kommet i hans postkasse.
Alkoholisert gamer
Det er null vits i å løpe rundt med våpen og fult kjør.
Klart, det kan bli mange spennende resultater av å dytte en hagle i kjeften på en random på døra, men det kommer mest sannsynlig til å ende i værre bråk, eller politianmeldelse.

Det beste du kan gjøre er vell som sagt over her å spørre gjennom døra/ ett vindu.
Enten spørre, eller ligge og ignorere det..
Hiver meg på bølgen av meningsløse og idiotiske forslag... løsning er: vær Batman, bare enda mer superhelt!
Naboe'n min brukte å dra fram hagla å springe etter oss når jeg var mindre da vi plaget ham (Han var en agressiv liten jævel). Og dette fikk oss bare til å gjøre det igjen og igjen og igjen... Aldri jag bort slike folk, de kommer tilbake (Uannsett om de er 7 eller om de er 45 år...). Enten ignorerer du det bare, eller så ringer du onkel blå ganske enkelt med 112 nr.
Og husk jo sintere du blir og jo mere du reagerer, jo morsommere blir det for dem :P
TS, dersom du bor i et "belastet" nabolag er det kanskje
en idé å få seg en slik dørlenke som pensjonister er så
glade i. Eventuelt en menneskeetende doberman med
naglehalsbånd som "dørvakt".
Legg miner under dørmatten, og fortell om dem til alle som får lov til å banke på døren slik at det kun er ubudne gjester og deler av huset som sprenges til h*****
Opplevde selv at en narkoman som bodde her i bygget kom ned kl 2 på nattan og tok i dørhåndtaket, mitt og naboen sitt. Han stjelte ting fra kjelleren her også. Jeg merka jeg ble drittforbanna, men siden jeg er så snill så lot jeg han være.. ^^
Skaff deg katana.
Eller du kan få deg sånne blålys fastlåst over døra, når noe skjer switcher du bare over bryteren og borte er dem!
Viss du er redd de prøver å komme seg inn, burde du kanskje oppgradere døren. Da vil jeg anbefale denne som kanskje ser ut som en helt allminnlig tredør, men det er en sterk tredør.
Sist endret av Splittr; 1. august 2012 kl. 15:06.
sett strøm på dørklinka da vel!
Skaff deg pepperspray, fort gjort å drepe om du forsvarer deg med en kjøkkenkniv.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Om du finner ut hvordan disse menneskene ser ut og du tilfeldigvis møter på dem om dagen kan du spørre dem på en nabovennlig måte hvorfor de gjorde det de gjorde. Eventuelt kan du klistre på en lapp på vinduet nærmest døren der det står "Alarmsikret bolig -Securitas" elns.