Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4047
Tidligere i kveld når jeg var på butikken skjedde det noe som faktisk er første gang for meg. Fikk øye på en som puttet diverse produkter i lommene inne på Kiwi, det var relativt seint og svært få mennesker på butikken. Mannen var kanskje i cirka 30 årene, en helt vanlig fyr du ellers ikke ville hatt noen fordommer mot. Han var ikke klar over at jeg så han.

Jeg tenkte bare "holy shit, stjeler i en matbutikk", noe som i seg selv er ganske wtf spør du meg. Uansett, jeg begynte jo selvfølgelig å vurdere om jeg skulle eventuelt konfrontere han selv, si i fra til betjeningen (det rette å gjøre moralsk sett imo), eller om jeg bare skulle drite i det.

Var ikke i noe spesielt godt humør og hadde det litt travelt med å komme meg hjem, så denne gangen ble det det siste alternativet, heldigvis for tyven.

Hva ville du gjort om du så noen stjele foran øynene dine og tyven trodde han var uoppdaget? (er sikkert mye man kunne gjort for å fucke med tyven også, bare for å ha det litt gøy) Er det rett å være en såkalt hverdagshelt og blande seg inn i hva andre gjør selv om det ikke er ditt ansvar? Mange mener kanskje også at det er alle sitt ansvar i samfunnet å blande seg opp i saker som dette, personlig så vet jeg ikke helt hvor jeg står når det kommer til dette.

En annen historie ang. hverdagshelter gjelder en kamerat av meg. Når vi var mindre, 10-11 års alderen eller noe antar jeg, så forsøkte han å stjele en DVD på L-kjøp. Alarmen peip når han gikk ut av butikken (hadde filmen i en sekk, kjøpte heller ingenting i butikken, bra plan). Han begynte naturligvis å løpe som faen, hvor det da kom en sprek type som stod i kø for å betale springende etter som om han konkurrerte i OL. Kompisen ble deretter dratt tilbake til butikken av han, men han slapp unna ved å gråte og komme med en haug med unnskyldninger til butikksjefen.
For ikke lenge siden, da en bekjent av meg og jeg var i en kiosk stjal han med seg litt godte. han sa det etterpå til meg og lo, min første reaksjon var at han ikke delte med meg >

Men det spørs avhengig av hva man stjeler, hadde jeg sett en mann som stjal med seg f.eks dyr elektronikk i en butikk ville jeg kanskje sagt noe til betjeningen, men om det var bare smågodt ville jeg ikke brydd meg.
Jeg stapper også gjerne ting i lommen i matbutikker. Er ikke stjeling før du passerer siste betalingspunkt i kassen. Stapper gjerne en Urge Intense i lomma, og går rundt om kring, for så å dra den opp og betale før jeg går ut.
Jeg hadde personlig gitt faen, han skadet jo ikke noen. Han vinner noe sikkert noe der og da, men en eller annen gang så blir han fucked. Naturens gang. Alle samfunn har gode og "dårlige" (du veit jo aldri hva han gjennomgår i livet) karer, thats just the way shit works mener jeg.
Sist endret av Denzel; 22. juli 2011 kl. 00:44.
Jeg hadde håpet du skulle si at du tok med deg tingene hans til kassen og betalte de for han. Det er det eneste som kunne gjort deg til hverdagshelt i mine øyne, han stjeler nok ikke uten grunn.
Hva har dette med begrepet "hverdagshelter" å gjøre?

I si ifra når noen stjeler er det vanlig folkeskikk å si ifra. Dette har ingenting med heltemot å gjøre.

Denzel, selvsagt skader tyven noen. Han skader firmaet, og alle som har noe med det å gjøre, fra eiere til ansatte.
Husker det var en fyr på rema 1000 for noen år siden som stjal frosne store fisk
Det endte med at butikkeieren hamra løs på han med en fisk han selv tok opp fra frysedisken.
Jeg elsker å se trynet på folk som ser meg putte ting i lommene før jeg går videre rundt i butikken for så å ta ut alt og betale i kassa

Kjæresten min pleier å stjele, dessverre mens jeg er med. Hun vet foreløpig ikke dette, men vi har blitt busted via videokamera, jeg ble skrevet ut av saken da de ikke kunne bevise at jeg hadde stjålet noe (Det har jeg ikke), mens videoen viser at hun og venninna legger ting i veska. Politiet kommer nok til å ta kontakt med begge etter ferien, da skal jeg flire som faen
Og ja: Jeg har holdt kjeft om at jeg ble innkalt til avhør ang dette. Jeg nektet også å fortelle hva de het, nektet å bekrefte at de faktisk stjal, "jeg vet ikke, jeg er ikke med på det" sa jeg bare.

Dessverre er det en sak på meg der navnene til begge jentene dukker opp

BTW: Det var Politiet som oppfordret meg til å ikke fortelle om at jeg ble tatt inn til avhør, fordi dette visstnok kunne ødelegge videre etterforskning. Ikke at jeg bryr meg om DET, men kjæresten min er en sånn type som klikker bare fordi jeg blir innkalt til avhør selv om jeg holder kjeft der ...
Sist endret av KRS93; 22. juli 2011 kl. 00:56.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av homer666 Vis innlegg
Jeg hadde håpet du skulle si at du tok med deg tingene hans til kassen og betalte de for han. Det er det eneste som kunne gjort deg til hverdagshelt i mine øyne, han stjeler nok ikke uten grunn.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke en absolutt, men om jeg hadde sett en voksen person som stjal ordentlige matvarer(type brød, melk, etc.) hadde jeg nok syntes ganske synd på personen, evt. betalt varene hans.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg elsker å se trynet på folk som ser meg putte ting i lommene før jeg går videre rundt i butikken for så å ta ut alt og betale i kassa

Kjæresten min pleier å stjele, dessverre mens jeg er med. Hun vet foreløpig ikke dette, men vi har blitt busted via videokamera, jeg ble skrevet ut av saken da de ikke kunne bevise at jeg hadde stjålet noe (Det har jeg ikke), mens videoen viser at hun og venninna legger ting i veska. Politiet kommer nok til å ta kontakt med begge etter ferien, da skal jeg flire som faen
Og ja: Jeg har holdt kjeft om at jeg ble innkalt til avhør ang dette. Jeg nektet også å fortelle hva de het, nektet å bekrefte at de faktisk stjal, "jeg vet ikke, jeg er ikke med på det" sa jeg bare.

Dessverre er det en sak på meg der navnene til begge jentene dukker opp

BTW: Det var Politiet som oppfordret meg til å ikke fortelle om at jeg ble tatt inn til avhør, fordi dette visstnok kunne ødelegge videre etterforskning. Ikke at jeg bryr meg om DET, men kjæresten min er en sånn type som klikker bare fordi jeg blir innkalt til avhør selv om jeg holder kjeft der ...
Vis hele sitatet...
Feel bad for you?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Feel bad for you?
Vis hele sitatet...
Jess.
IRC entusiast
dach's Avatar
Til dere som stjeler; skam dere og takk for at dere er med på å ødelegge for resten av oss i samfunnet.
Trådstarter
Hverdagshelt er kanskje litt feil begrep å bruke, var bare det beste jeg kom på i farten. Tenkte i retning av at man strekker seg utenfor hva sikkert mange ville gjort(spekulasjon) for å bidra til at loven blir fulgt og at de som ikke følger den får sin straff, med tanke på at man har kun ansvar for hva en selv gjør og ikke hva vilt fremmede mennesker gjør som sivil, teoretisk sett. Loven sier kanskje noe om at man er pliktig til å si i fra dersom man vitner til noen kriminelle handlinger, det er jeg i så fall ikke klar over.

Det er også mulig at han hadde planer om å betale for varene, men han hadde med seg handlekurv slik at om det var tilfellet, så ville han sannsynligvis bare ha brukt den.
Butikktyveri? Jeg er er flau av å lese dette på norsk, er dere som stjeler så fattige at dere ikke kan betale for maten deres? lavmål spørr du meg.

Edit: dere har tydeligvis råd til en datamarskin, selg den og kjøp dere mat om det er så ille, har så lyst til å føye til en skikkelig regle, men sparer meg!
Sist endret av FoFoFo; 22. juli 2011 kl. 01:14.
Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Butikktyveri? Jeg er er flau av å lese dette på norsk, er dere som stjeler så fattige at dere ikke kan betale for maten deres? lavmål spørr du meg
Vis hele sitatet...
Litt synd at du ser sånn på fattige. Det er ikke alle som faktisk kan ha en god økonomi vet du...
Trådstarter
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Litt synd at du ser sånn på fattige. Det er ikke alle som faktisk kan ha en god økonomi vet du...
Vis hele sitatet...
Må nevne at uansett hvor fattig du er i Norge, så har du alltids NAV. Så lenge du ikke ble smuglet inn via en pappeske og bor under ett tre.
Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Butikktyveri? Jeg er er flau av å lese dette på norsk, er dere som stjeler så fattige at dere ikke kan betale for maten deres? lavmål spørr du meg.

Edit: dere har tydeligvis råd til en datamarskin, selg den og kjøp dere mat om det er så ille, har så lyst til å føye til en skikkelig regle, men sparer meg!
Vis hele sitatet...
Han så en FYR gjøre det, han gjorde det ikke selv.
Sitat av robz1 Vis innlegg
Må nevne at uansett hvor fattig du er i Norge, så har du alltids NAV. Så lenge du ikke ble smuglet inn via en pappeske og bor under ett tre.
Vis hele sitatet...
Hei NAV. Per idag har jeg ingen inntekt, så jeg stjeler på butikken hver dag. Kan ikke dere bare hive inn noen kroner på kontoen min da, eller??

Lyst å prøve?
Trådstarter
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Hei NAV. Per idag har jeg ingen inntekt, så jeg stjeler på butikken hver dag. Kan ikke dere bare hive inn noen kroner på kontoen min da, eller??

Lyst å prøve?
Vis hele sitatet...
Nei, siden jeg tok selv ansvar for at jeg har en inntekt den dag i dag.
Hadde jeg derimot vært nødt til å stjele for å ikke leve som Bear Grylls, så ja, med glede!
Å stjele er så jævlig lavmål at det ikke skulle vært mulig. Ille nok fra bedrifter o.l, men å stjele fra PRIVATPERSONER er faenma så råttent gjort at jeg ikke kan beskrive det nok. Ødelegge for andre personer ved å ta en ting for å få glede av det selv? Nei fytti.
Jeg er som mange andre her uenige i bruken av ordet hverdagshelt, da jeg mener at det å gjøre butikkpersonale obs på eventuelle tyverier som er i ferd med å forekomme er en selvfølge, og noe enhver person delaktig i det norske samfunn - som ønsker å opprettholde en standard ønskelig og en standard vi kan være stolte av - bør gjøre. (Puh, setning.)

Dessuten går faktisk tyverier i en butikk direkte utover andre kunder (inkl. meg som kunde obviously) da prisene i butikkene automatisk er satt en viss % høyere enn det de egentlig kunne tatt for varen, da for å ta høyde for tyverier som blir gjort.
Sist endret av Dibsent; 22. juli 2011 kl. 01:38.
Ikke noe verre enn alle de som later som de er syke fordi de er for late til å lette på den feite rævva si, og så stjeler fra velferdsamfunnet og statskassa med en forbanna ufortjent trygt de aldri i verden har fortjent seg til. DET er stjeling det.
Det er også sant Martinzsky. Nesten like ille om du spør meg.
Hahah, en tulling som bor her, stjeler ofte godteri i butikken..

en gang så stjal han 6 sånne store smash plater, som han hadde i bukseræva.. Man kunne ikke se det så godt, men jeg visste at de var der.
Når han gikk ut fra kassa "fredelig" , sa jeg; "DU! , DU glemte å betale for sjokoladene du har i buksa!"
Det værste er at kassadama bare lo..... Jaja, 2bad4 them
Jeg så en fyr bli slått/dyttet i bakken i kveld på byen. Jeg hjalp han på bena igjen og ga han hatten tilbake og ønsket han en god kveld videre. Teller det?
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av dach Vis innlegg
Til dere som stjeler; skam dere og takk for at dere er med på å ødelegge for resten av oss i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Slutt å overdramatiser så mye. Mange har sikkert stjålet en cola, godteri osv når de var yngre, så vokser man opp og slutter med det. Jeg ser ikke hvordan dette ødelegger for resten av oss i samfunnet.
Sist endret av Widow; 22. juli 2011 kl. 02:57.
Jeg lever etter regelen om å ikke stikke nesa mi i hva andre driver med, med mindre det direkte skader noen.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Å stjele er så jævlig lavmål at det ikke skulle vært mulig. Ille nok fra bedrifter o.l, men å stjele fra PRIVATPERSONER er faenma så råttent gjort at jeg ikke kan beskrive det nok. Ødelegge for andre personer ved å ta en ting for å få glede av det selv? Nei fytti.
Vis hele sitatet...
Ble nylig frastjålet lommebok med 7000 av en utlending. Han brukte nok det på hasj, da han noen dager etter ble tatt for langing av større kvanta.

Etterforskningen pågår fortsatt, og jeg venter enda på forsikringspengene.

Og jepp, jeg kjenner fyren. Han visste ikke det var min lommebok før han så førerkortet
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Ble nylig frastjålet lommebok med 7000 av en utlending. Han brukte nok det på hasj, da han noen dager etter ble tatt for langing av større kvanta.

Etterforskningen pågår fortsatt, og jeg venter enda på forsikringspengene.

Og jepp, jeg kjenner fyren. Han visste ikke det var min lommebok før han så førerkortet
Vis hele sitatet...
Hvem går med 7000 kr i kontantet på seg?
kjedelig streiting
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Hei NAV. Per idag har jeg ingen inntekt, så jeg stjeler på butikken hver dag. Kan ikke dere bare hive inn noen kroner på kontoen min da, eller??

Lyst å prøve?
Vis hele sitatet...
Hvis det er så ille at du må stjele for og ikke sulte så vil du nok enten få matpenger, kuponger eller bli hevist til noen hjepestasjonene der dem deler ut mat. Men det spørs jo litt om du er i en reel situasjon, eller om du bare har lyst på en potetgullpose til å ha ved siden av pilsen da :P
Sist endret av legalize_it; 22. juli 2011 kl. 14:42.
Sitat av dach Vis innlegg
Til dere som stjeler; skam dere og takk for at dere er med på å ødelegge for resten av oss i samfunnet.
Vis hele sitatet...

Ærlig talt. slike innlegg passer seg vel best på vgnett sine debattsider?
Og om folk gjør noe ulovlig som ikke direkte skader andre mennesker, så synes jeg folk skal holde seg langt unna å blande seg. Jeg ville gjort noe for å stoppe en voldttekt, vold eller feks fyllekjøring, men butikktyveri og hasjrøyking osv skal man bare se bort ifra imho.
Sitat av robz1 Vis innlegg
Tidligere i kveld når jeg var på butikken skjedde det noe som faktisk er første gang for meg. Fikk øye på en som puttet diverse produkter i lommene inne på Kiwi, det var relativt seint og svært få mennesker på butikken. Mannen var kanskje i cirka 30 årene, en helt vanlig fyr du ellers ikke ville hatt noen fordommer mot. Han var ikke klar over at jeg så han.

Jeg tenkte bare "holy shit, stjeler i en matbutikk", noe som i seg selv er ganske wtf spør du meg. Uansett, jeg begynte jo selvfølgelig å vurdere om jeg skulle eventuelt konfrontere han selv, si i fra til betjeningen (det rette å gjøre moralsk sett imo), eller om jeg bare skulle drite i det.

Var ikke i noe spesielt godt humør og hadde det litt travelt med å komme meg hjem, så denne gangen ble det det siste alternativet, heldigvis for tyven.

Hva ville du gjort om du så noen stjele foran øynene dine og tyven trodde han var uoppdaget? (er sikkert mye man kunne gjort for å fucke med tyven også, bare for å ha det litt gøy) Er det rett å være en såkalt hverdagshelt og blande seg inn i hva andre gjør selv om det ikke er ditt ansvar? Mange mener kanskje også at det er alle sitt ansvar i samfunnet å blande seg opp i saker som dette, personlig så vet jeg ikke helt hvor jeg står når det kommer til dette.

En annen historie ang. hverdagshelter gjelder en kamerat av meg. Når vi var mindre, 10-11 års alderen eller noe antar jeg, så forsøkte han å stjele en DVD på L-kjøp. Alarmen peip når han gikk ut av butikken (hadde filmen i en sekk, kjøpte heller ingenting i butikken, bra plan). Han begynte naturligvis å løpe som faen, hvor det da kom en sprek type som stod i kø for å betale springende etter som om han konkurrerte i OL. Kompisen ble deretter dratt tilbake til butikken av han, men han slapp unna ved å gråte og komme med en haug med unnskyldninger til butikksjefen.
Vis hele sitatet...
latt det gå, for som regel så stjeler en ikke for morroskyld i en matbutikk. kan være pengeproblemer, ja vi bor i verdens rikeste land, men alle har det ikke like godt.

en annen grunn er, hvorfor skal jeg gidde å lage pes for et annet menneske, når det kunne vært meg i hans situasjon.
Det kommer helt an på hvilken kar det er som står og plyndrer. Ser jeg en tilsynelatende velstående kar med tilsynelatende dyre klær stå og putte småting i lomma hadde jeg vel konfrontert han. Men om det var en sulten stakkar som ikke har råd til å forsørge seg selv hadde jeg vel ikke gjort noe.
Det er bare fint for kjedene overpriser alt alikevel! Så får de seg en lekse! De setter ikke opp prisene fordi vi stjeler, men fordi de -kan- og -har makt- til det.

Med det sagt så stjeler ikke jeg, er ikke tøff nok.
Sist endret av Taurean; 23. juli 2011 kl. 23:11.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er bare fint for kjedene overpriser alt alikevel! Så får de seg en lekse! De setter ikke opp prisene fordi vi stjeler, men fordi de -kan- og -har makt- til det.

Med det sagt så stjeler ikke jeg, er ikke tøff nok.
Vis hele sitatet...
Får sannelig ikke håpe du ville stjelt om du hadde vært tøff nok heller, men kun om du MÅTTE.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er bare fint for kjedene overpriser alt alikevel! Så får de seg en lekse! De setter ikke opp prisene fordi vi stjeler, men fordi de -kan- og -har makt- til det.

Med det sagt så stjeler ikke jeg, er ikke tøff nok.
Vis hele sitatet...
Fabelaktig logikk her! Det er selvsagt mange grunner til at kjedene setter opp prisene, men du kan være helt trygg på at det ikke blir billigere av at folk stjeler i alle fall!

Å stjele handler ikke om å være tøff. Du er enten ikke desperat nok eller ikke apatisk nok til å stjele. "tøffhet" har ingenting med saken å gjøre!
Jeg lider av naivitet og ville tenkt "stakkar", og oversett det. Jeg vil tro at folk som stjeler mat trenger det. Jeg vet det ikke er riktig å stjele, og ville aldri stjålet selv. Uansett er det vanskelig å tenke seg på forhånd, synes jeg.
Hadde vel bare sett på å gitt faen.. gått videre for å stappa ett par dvder i buksa...