Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 38984
Hva i alle dager er det som får folk til å tro at 18-20 år gamle vernepliktige ikke takler å se en naken dame? Mistenker sterkt at ingen av dere som gjør det har vært gjennom noen ordentlig militærtjeneste. Enda det selvsagt utvikles en relativt primitiv machokultur soldatene imellom er det fortsatt et snitt av befolkningen med forsøkt utsiling av: Latsabber, kriminelle, narkomane, svært dumme, feite osv. (Utenom jentene da, det stilles faktisk ingen krav til dem).

Har selv vært med på nakenbading i militæret, og kan forsikre om at øvelsen ikke ble avsluttet med en runkesirkel i fellesdusjen. Det eneste jeg husker snakk om var hvor latterlig det var at en av jentene kranglet seg til å bade i undertøy. Kan jo også skyte inn at kun de mest "begavede" av gutta var høy i hatten der vi sto med det som er igjen av manndommen når man kler seg naken en høstnatt i Nord-Norge.

Og det er nettopp meningen at man skal føle seg utilpass, militære avdelinger over hele verden bruker nettopp nakenhet som stressfaktor på øvelser hvor det er ønskelig. F.eks Telemark Bataljon, der nyansatte ihvertfall før måtte være naken under deler av mestringsøvelsen (Husker ikke eksakt hvor lenge, men var snakk om et betydelig tidsrom.)

Btw, selvsagt er ikke det å kunne kjempe naken målet med treningen. Merker jeg blir mektig irritert over folk som ligger på sofaen på et nettforum og tror de er i posisjon til å forkaste militærets metoder som unødvendige med argumenter som at "du kommer ikke til å kjempe naken i krig".

Militæret er ikke for alle, og om du ikke er i stand til å overkomme bagateller som at gutter ser deg naken, da er det heller ikke for deg. Skal alle som føler seg ukomfortabel med høyder slippe å rappellere? Skal mørkredde bli fritatt fra å patruljere om natten? Om folk virkelig mener at det å kle seg naken foran det motsatte kjønn er så fundamentalt forskjellig fra dette er ikke likestillingen moden nok for å benytte seg av en stor andel jenter i militæret. Enda de vernepliktige i Norge ikke vil delta i noen krig med det første er det fortsatt forsvaret vår, og funksjonalitet burde aldri nedprioriteres til fordel for politisk vissvass. Men det er vel fort sånn det blir når vi kjører på 10 år på rad med kvinnelige forsvarsminister uten engang førstegangstjeneste under beltet.

Det handler ikke om at alle må elske å være nakne, det handler tvert imot om at de som ikke gjør det skal vise at de har litt selvdisiplin. Får man en ordre i militæret så bør man ha en god grunn til å nekte på denne, eller i det hel tatt være vanskelig for den saks skyld. Slik sett fungerte det jo helt etter hensikt, fikk silt ut en jente overhodet ikke egnet for tjeneste. Takler man ikke å være naken foran noen gutter uten å knekke sammen har man ingenting i militæret å gjøre.

I militæret skjer det mye kritikkverdig og på hver leir i hele Norge skjer det rett som det er noe VG kunne blåst opp og solgt aviser på. Det er et klart hierarki som skal følges, og hver bidige lille ting er ikke åpent for debatt. Som offiserene så cheesy sa det: "Vi er her for å beskytte demokratiet, ikke praktisere det."

Befalet dret seg absolutt ut, de burde visst bedre enn å behandle soldater som soldater uten å tenke på at det var jenter tilstede med utvidede rettigheter og reduserte krav.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Militæret er ikke for alle, og om du ikke er i stand til å overkomme bagateller som at gutter ser deg naken, da er det heller ikke for deg. Skal alle som føler seg ukomfortabel med høyder slippe å rappellere? Skal mørkredde bli fritatt fra å patruljere om natten? Om folk virkelig mener at det å kle seg naken foran det motsatte kjønn er så fundamentalt forskjellig fra dette er ikke likestillingen moden nok for å benytte seg av en stor andel jenter i militæret. Enda de vernepliktige i Norge ikke vil delta i noen krig med det første er det fortsatt forsvaret vår, og funksjonalitet burde aldri nedprioriteres til fordel for politisk vissvass. Men det er vel fort sånn det blir når vi kjører på 10 år på rad med kvinnelige forsvarsminister uten engang førstegangstjeneste under beltet.
Vis hele sitatet...

Nettopp, militæret er ikke for alle.
Kanskje Alice skulle holdt seg hjemme hvis hun fryktet nakenbading på øvelse.

"Den tredje syns dette var greit"
Hadde vært fint å få en kommentar fra den jenta som badet naken med gutta uten å whine.
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Men da er også situasjonen helt anderledens... Da ville jenta ha fått valgt selv hva hun ville ha på, hun kunne lagt på svøm etter at alle guttene gjorde det. Hun hadde rett og slett ikke hatt en befal i trynet som står å skriker at hun skal få av seg trusa forran 30menn...
Vis hele sitatet...
Nei, med den formuleringen jeg foreslo ville alle soldatene kledd seg naken for å unngå å marsjere med vått tøy. De få som velger å la et par plagg være på når de bader gjør denne feilen bare én gang.

Dersom man bruker formuleringen jeg foreslår første gang, vil kanskje et par soldater som ikke skjønner tegninga, gjøre denne feilen og ende opp med gnagsår og det som værre er.

Neste gang troppen utsettes for den samme øvelsen vet alle i troppen at for å unngå å marsjere med vått tøy og ende opp med gnagsår i flere mil, må man kle av seg alle klærne.

Det er helt logisk i mine øyne og har ingenting med sexualitet å gjøre.

Men jeg er enig at det å bare skrike "kle av deg!" uten å ha formulert seg skikkelig om hvorfor, kan virke krenkende.

Helst burde kommandøren lede ann, kle av seg, og svømme over elva med det tørre klærne i en vanntett pose/bæg/ryggsekk over hodet, og skifte til de tørre klærne på den andre siden.

I forsvaret er det ikke rom for spesialbehandlig, men det er rom for å gjøre en øvelse på en annen måte, og fortsatt få gjennomført det samme: få en gjeng soldater til å svømme over en elv naken.

Kort sagt: jeg er enig at formuleringen jeg foreslo gjelder for en annen situasjon, men situasjonen som militærjenta har blitt utsatt for har ingen praktisk årsak og oppleves derfor som krenkende. Dersom situasjonen ble endret fra "vask dere nakne" til "kryss elva og gå 2 mil" ville den første situasjonen virket sexuelt krenkende mens den andre ville virket som en logisk begrunnelse for å kle seg naken. Begge situasjonene får soldatene våte og nakene, bare den andre gjør det med et motiv som ikke kan tolkes som en sexuell krenkning fra befalet.

[EDIT:]
Du har for øverig 4 måter å krysse en elv:

1. bygge en enkel bro/slenge over tau.
2. båt.
3. svømme over med undertøyet på og skifte til tørt undertøy på den andre siden.
4. svømme over naken og skifte til tørre klær pga. mangel på undertøysskift.

Om man ikke har utstyret som kreves, tau/båt/klesskift må man gjøre det på den vanskelige måten.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Nei, med den formuleringen jeg foreslo ville alle soldatene kledd seg naken for å unngå å marsjere med vått tøy. De få som velger å la et par plagg være på når de bader gjør denne feilen bare én gang.

Dersom man bruker formuleringen jeg foreslår første gang, vil kanskje et par soldater som ikke skjønner tegninga, gjøre denne feilen og ende opp med gnagsår og det som værre er.

Neste gang troppen utsettes for den samme øvelsen vet alle i troppen at for å unngå å marsjere med vått tøy og ende opp med gnagsår i flere mil, må man kle av seg alle klærne.

Det er helt logisk i mine øyne og har ingenting med sexualitet å gjøre.

Men jeg er enig at det å bare skrike "kle av deg!" uten å ha formulert seg skikkelig om hvorfor, kan virke krenkende.

Helst burde kommandøren lede ann, kle av seg, og svømme over elva med det tørre klærne i en vanntett pose/bæg/ryggsekk over hodet, og skifte til de tørre klærne på den andre siden.

I forsvaret er det ikke rom for spesialbehandlig, men det er rom for å gjøre en øvelse på en annen måte, og fortsatt få gjennomført det samme: få en gjeng soldater til å svømme over en elv naken.

Kort sagt: jeg er enig at formuleringen jeg foreslo gjelder for en annen situasjon, men situasjonen som militærjenta har blitt utsatt for har ingen praktisk årsak og oppleves derfor som krenkende. Dersom situasjonen ble endret fra "vask dere nakne" til "kryss elva og gå 2 mil" ville den første situasjonen virket sexuelt krenkende mens den andre ville virket som en logisk begrunnelse for å kle seg naken. Begge situasjonene får soldatene våte og nakene, bare den andre gjør det med et motiv som ikke kan tolkes som en sexuell krenkning fra befalet.

[EDIT:]
Du har for øverig 4 måter å krysse en elv:

1. bygge en enkel bro/slenge over tau.
2. båt.
3. svømme over med undertøyet på og skifte til tørt undertøy på den andre siden.
4. svømme over naken og skifte til tørre klær pga. mangel på undertøysskift.

Om man ikke har utstyret som kreves, tau/båt/klesskift må man gjøre det på den vanskelige måten.
Vis hele sitatet...
Du later til å missforstår poenget med hele aktiviteten. For det første er løsningen hvor soldater skal "vurdere selv" en helt håpløs løsning. Det samme er tilnærmingen om at alle ordre skal være forankret i et en uttalt praktisk årsak. Som fotsoldat er man på bunnen av kommandokjeden, og et premiss for at hele greia skal fungere er at folk følger ordre. Innledende øvelser handler mye om nettopp dette, soldater skal lære seg at de ikke jobber i kommunen og kan ringe HMS-ansvarlig om de må sitte 20 min tvungen overtid.

Vil befalet at alle skal bade naken, ja da skal alle bade naken. Vil befalet at alle skal ut å løpe klokken 03:30 skal alle ut å løpe 03:30. Det trenger ikke å eksistere et eneste praktisk formål, utover trening på nettopp det å følge ordre uten å stille spørsmål ved det. Det finnes selvsagt unntak, som f.eks åpenbare brudd på menneskerettighetene.

Om man ikke er i stand til å legge egne psykiske sperrer på hylla for å utføre en enkel ordre er man ikke soldatmateriale. "Pål med vannskrekk tvunget til å bade i militæret" hadde ikke vært verd en liten notis i avisen engang. Hvorfor "pyse med kroppskomplekser" skal være så forbannet annerledes, bare fordi hun har pupper og innovertiss, det skjønner faen ikke jeg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du later til å missforstår poenget med hele aktiviteten. For det første er løsningen hvor soldater skal "vurdere selv" en helt håpløs løsning. Det samme er tilnærmingen om at alle ordre skal være forankret i et en uttalt praktisk årsak. Som fotsoldat er man på bunnen av kommandokjeden, og et premiss for at hele greia skal fungere er at folk følger ordre. Innledende øvelser handler mye om nettopp dette, soldater skal lære seg at de ikke jobber i kommunen og kan ringe HMS-ansvarlig om de må sitte 20 min tvungen overtid.

Vil befalet at alle skal bade naken, ja da skal alle bade naken. Vil befalet at alle skal ut å løpe klokken 03:30 skal alle ut å løpe 03:30. Det trenger ikke å eksistere et eneste praktisk formål, utover trening på nettopp det å følge ordre uten å stille spørsmål ved det. Det finnes selvsagt unntak, som f.eks åpenbare brudd på menneskerettighetene.

Om man ikke er i stand til å legge egne psykiske sperrer på hylla for å utføre en enkel ordre er man ikke soldatmateriale. "Pål med vannskrekk tvunget til å bade i militæret" hadde ikke vært verd en liten notis i avisen engang. Hvorfor "pyse med kroppskomplekser" skal være så forbannet annerledes, bare fordi hun har pupper og innovertiss, det skjønner faen ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, som jeg sa:


Sitat av Turbolego Vis innlegg
I forsvaret er det ikke rom for spesialbehandlig
Vis hele sitatet...
Men jeg lurer på hvordan kommandanten formulerte seg i denne saken?

Sa han "kle deg naken!" eller "kle deg naken, vi skal øve på å krysse en elv med bare ett skift!" til dama?

Jeg mener hele saken grunner i kommunikasjonsfeil, og kunne vært unngått om kommandøren formulerte seg anderledes.

En endring i utførelsen av øvelsen ville hjulpet enda mer, men ikke nødvendig; for at dama skal fatte at kommandøren ikke er interessert i å se fitte og bryst, men er interessert i å få henne til å fullføre "bade-i-vann-naken-for-å-øve-på-svøm-over-innsjø-uten-ekstra-klesskift" -øvelsen.

Vi er på samme side her, dersom kommandøren sier du skal gjøre noe, så gjør du det. Dersom du som kommandør har et par stykker i troppen din som kanskje missforstår "kle deg naken og hopp i havet!" -orderen første gang, formulér deg på en annen måte andre gang...

Det blir omtrendt som dumme turister i utlandet som først spør "where is the toilet" og når den innfødte personen bare sier "hæ?" med kropsspråket så gjenntar turisten samme spørsmålet bare litt høyere "WHERE IS THE TOILET?!?!?!"...

Det går ann å omformulere seg uten at soldaten skal tenke selv.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Vet ikke om noen andre allerede har kommentert dette, siden jeg ikke orket å lese hele tråden, men har jenter nå fått enerett på blyghet?
Var vel sikkert ganske mange av gutta der som også kunne tenkt seg å ikke kledd seg naken. Hvorfor er overskriften "jeg måtte" og ikke "vi måtte"?

Noe som leder over til et annet ting som irriterer meg voldsomt, jenter i militæret!
Ikke fordi ikke jenter kan være like gode soldater, for det kan de helt sikkert være, men det systemet som er bygd opp for de med lavere krav over hele linja.

Det henger bare ikke på greip i det hele tatt at en større og større andel av forsvaret skal få de fysiske kravene senket og bli særbehandlet. Kravene er der for en grunn, de er der for i ytterste konsekvens å redde liv. Ikke bare ditt eget, men også din medsoldat.
Det er en av flere grunner jeg håper det aldri blir noe verneplikt for jenter. Det hadde _aldri_ fungert. (se bare for deg en av de rosa blogger damene ligge på op midt på natta i over 20minus. eller drite på en bc midt i skauen)
Sist endret av r0bin; 29. november 2011 kl. 02:29.
Om man ikke er i stand til å legge egne psykiske sperrer på hylla for å utføre en enkel ordre er man ikke soldatmateriale.
Vis hele sitatet...
Sant nok.

Men med fare for å virke kverulerende og en anelse offtopic, vi har jo verneplikt, vi menn har i prinsippet ikke noe valg.

Har vi nok et argument for professjonalisering av militæret her?
Sist endret av Petter H; 29. november 2011 kl. 03:14.
IRC entusiast
dach's Avatar
En ting å først bli utsatt for dette harmløse nakenheten, så fortelle hele nasjonen det. Folk rister bare på hodet, forsvaret har ikke brukt for sutrete jenter som dette.
Sitat av dach Vis innlegg
En ting å først bli utsatt for dette harmløse nakenheten, så fortelle hele nasjonen det. Folk rister bare på hodet, forsvaret har ikke brukt for sutrete jenter som dette.
Vis hele sitatet...
Rister folk på hodet? Forsvaret, og ganske mange politikere har reagert på hendelsen sammen med drøssevis av nordmenn, og godt er det.

Forsvaret har ikke bruk for maktsjuke befaler som dette.
Hvis jeg hadde fått ordre om å kle meg av og bade foran en eller flere kvinner hadde jeg nektet med mindre det var kroppstemperert vann.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Å få kle av seg foran et par- og tjue unge gutter hvor samtlige ikke har sett en kvinnekropp på flere måneder bør klassifiseres som et privilegium.
B-cupen og fettet på hoftene vil de ikke oppfatte, i sin desperasjon vil de stirre sultent på deg og for noen skarve minutter får du føle deg som Jessica Alba.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Å få kle av seg foran et par- og tjue unge gutter hvor samtlige ikke har sett en kvinnekropp på flere måneder bør klassifiseres som et privilegium.
B-cupen og fettet på hoftene vil de ikke oppfatte, i sin desperasjon vil de stirre sultent på deg og for noen skarve minutter får du føle deg som Jessica Alba.
Vis hele sitatet...
Tullete. Tror du jenta følte seg som Jessica Alba? Jenta følte seg seksuelt krenket, derfor ble det en sak av dette!
Løytnanten har nå blitt omplassert og fått bot for hendelsen. -- VG

På sin plass mener jeg...
Sist endret av Plornt; 7. desember 2011 kl. 23:35.
damer vil jo ha likestilling Det var det som skjedde haha!
Men helt erlig mener jeg det var drøyt.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Tullete. Tror du jenta følte seg som Jessica Alba? Jenta følte seg seksuelt krenket, derfor ble det en sak av dette!
Vis hele sitatet...
Og hva med guttene? Ble ikke de seksuelt krenket på samme måte som måtte kle av seg forran andre gutter og damer?
Har hun enerett på å føle seg krenket av dette?

Jeg reagerer igrunn bare fordi de ropes høyt om likestilling og da kanskje spesielt i forsvaret, men det virker nå som om det skal kun gjelde når det kommer det kvinnelige kjønn til gode.
Dette er vel allerede blitt nevnt til døde, men jeg tviler på at jenta vill hatt særlig problemer med å kle av seg sammen med 20 andre jenter.
En gutt hadde heller ikke syntes det hadde vært så veldig festlig å være alene med jentene, så det argumentet blir helt galt å bruke.