Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5848
Er det noen som vet hvor lenge politi i sivilbil må måle deg før han har deg?

100 meter, 1 km, eller 0 meter?

Har alltid tenkt at det krever en liten strekning og at det dermed lønner seg å følge med litt i speilet.
Uvaksinert 👍
100 meter

"Politidirektoratet MÅLEMETODER Felles for alle målemetoder er at tidsmålingen skal foregå mens det kontrollerte kjøretøy tilbakelegger en noe lenger distanse enn den oppmålte som benyttes ved beregning av gjennomsnittsfarten. Eksempler på målemetoder: 3.1 Stasjonær gjennomsnittsfartsmåling Plassering av kontrollplass beskrives i Logg for stasjonær trafikkontroll (GP ) under Merknad. Gjennomsnittsfarten måles mellom to godt synlige referansepunkter med stasjonært måleapparat. Dette kan være fastmontert i kjøretøy eller bærbart. Vegstrekningen som det skal kontrolleres over måles opp med største nøyaktighet med en gjennomsnittsfartsmålers distansemåler eller målebånd. Den oppmålte distanse minus minst 10 m sikkerhetsmargin programmeres inn i apparatet. Oppmålingen av vegstrekningens lengde skal skje rett ut for referansepunktene og slik at eventuelle skråvinkler på siktelinjer for tidsmåling går i den måltes gunst, ved at tiden måles over en lengre strekning. Minste måledistanse er 100 m. Måleapparatet plasseres slik at det er god oversikt over startpunktet. Har man også god oversikt over avslutningspunktet, kan man foreta hele målingen alene. Hvis ikke må man ha en egen post ved avslutningspunktet. Ved stasjonær måling betjenes bare tidsmåleren. Denne startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert når frem til startpunktet. Tidsmåleren stoppes tidligst idet kjøretøyet passerer avsluttingspunktet. Sikkerhetsmargin er allerede lagt inn i apparatet. 3.2 Mobil måling mellom to punkter Tidsmåleren startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert, når et godt synlig referansepunkt. Distansemåleren startes tidligst idet politibilen når det samme punktet. Deretter lar man kjøretøyet som måles, tilbakelegge en passende distanse før man konsentrerer seg om å finne et referansepunkt for avslutning av målingen. Minste måledistanse er 100 m. Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene. Målingen avsluttes ved at tidsmåleren stoppes tidligst når kjøretøyet foran passerer et godt synlig referansepunkt. Sikkerhetsmargin legges inn i målingen ved at en forvisser seg om at distansemåleren stoppes minst 20 m før politibilen når frem til referansepunktet det kontrollerte kjøretøy passerte da tidsmåleren ble stoppet. Målingen kan også avsluttes ved å stoppe tids- og distansemåler samtidig mens politibilen kjøres med en avstand på minst 20 m fra det kontrollerte kjøretøy foran. Sikkerhetsmargin blir da lik avstanden mellom kjøretøyene. Tidsmåling kan også foretas på en vegstrekning hvor distansen mellom to punkter er oppmålt på forhånd. Distansen måles opp med største nøyaktighet enten med apparatets distansemåler eller målebånd. Den oppmålte distanse minus minst 10 m sikkerhetsmargin programmeres inn i apparatet. Tidsmåleren betjenes som beskrevet ovenfor. Sikkerhetsmargin er da allerede programmert inn i apparatet."
Da kan jeg slutte å tro at jeg er lur med å følge med i speilet og analysere folk hvertfall :/
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Attentionspan Vis innlegg
Da kan jeg slutte å tro at jeg er lur med å følge med i speilet og analysere folk hvertfall :/
Vis hele sitatet...
Tror du kan bruke tiden på å følge alminnelige trafikkregler istedenfor
Du pleier å ligge i 80 km/t på firefelts motorvei siden skiltet sier du skal det eller?

Jeg blir slapp og uoppmerksom av å kjøre sakte. Det betyr ikke at jeg bryter fartsgrensen grovt eller i 40 og 50 soner. Men både bil og de gode motorveiene som finnes enkelte steder i landet tåler vesentlig høyere hastighet enn 80-100 km/t
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vel bare å regne litt på hvor mye du har lyst til å støtte statskassen hvis du blir tatt. Så holder du opp til den hastigheten.
F.eks 80 ligge opp til 95, da får du ikke prikker, men må betale opptil 3300. (husk å sjekke hva fartsmåleren i bilen din har som avvik og legg det på også).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Attentionspan Vis innlegg
Jeg blir slapp og uoppmerksom av å kjøre sakte. Det betyr ikke at jeg bryter fartsgrensen grovt eller i 40 og 50 soner. Men både bil og de gode motorveiene som finnes enkelte steder i landet tåler vesentlig høyere hastighet enn 80-100 km/t
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det du gjer er å lure deg sjølv?

I tillegg har du den litt småkjipe samanhengen E=1/2mv^2. Kollisjonsenergien aukar med kvadraten av farten. Dvs. at kollisjonsenergien i 100 er over 1.5 gongar så stor som i 80! Aukar du til 120 (altså langt langt langt unna dobling av farten) er den 2.25 gongar så stor - eller over dobla. Kort sagt er kollisjoner i 80 relativt overlevbart i nye biler, men i 120 er sjansen sterkt redusert.

Viare er jo den ekstra energien et problem om du må panikkbremse... bremselengda aukar proporsjonalt med energien, ikkje farten. I tillegg vil jo reaksjonsstrekningaauke lineært med farten.

Så høgare fart gir deg mindre sikkerhetsmargin før det skjer uhell, og mindre sikkerhetsmargin når uhellet først har skjedd.
Sist endret av vidarlo; 31. juli 2017 kl. 14:08.
Sitat av Attentionspan Vis innlegg
Du pleier å ligge i 80 km/t på firefelts motorvei siden skiltet sier du skal det eller?

Jeg blir slapp og uoppmerksom av å kjøre sakte. Det betyr ikke at jeg bryter fartsgrensen grovt eller i 40 og 50 soner. Men både bil og de gode motorveiene som finnes enkelte steder i landet tåler vesentlig høyere hastighet enn 80-100 km/t
Vis hele sitatet...
Da må det vel være bedre å skjerpe seg, enn å kjøre for fort? Jeg vil tro at det å kjøre for fort øker sjansene for ulykke langt høyere enn om du kjeder deg når du kjører bil. Ikke minst vil alvoret av ulykkene være mye større i høy fart. Og dette gjelder ikke bare deg, alvoret går også utover andre involvert i ulykken.
Sitat av Attentionspan Vis innlegg
Jeg blir slapp og uoppmerksom av å kjøre sakte. Det betyr ikke at jeg bryter fartsgrensen grovt eller i 40 og 50 soner. Men både bil og de gode motorveiene som finnes enkelte steder i landet tåler vesentlig høyere hastighet enn 80-100 km/t
Vis hele sitatet...
Jeg kjente en som sa det samme. Han kjørte som en gris i 80 sona. Men plutselig var det ei ungjente på en skuter i veien. Han inn i ræva på skuteren, hun fikk en flytur på en god del meter, en flytur hun ikke hadde mulighet til å overleve. Han satt inne for uaktsomt drap. Når du kjører fort, så skal det mye mindre til, før helvete er løs. Dessverre.
Jeg kjenner ei dame, som sto og så på det hele skjedde.