Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 14292
Jeg lurer på hva mine rettigheter og plikter er ovenfor politiet i situasjoner der jeg skulle blitt stoppet i byen eller lignende.

Hovedsaklig hva jeg er pliktig til å si og hva de har rett til å gjøre, som f.eks. ransakelse osv.

Jeg vet at jeg er pliktig til å oppgi personalia, men vet ikke hvor omfattende personalia jeg må oppgi.

Et søk på google ga meg dette, men føler ikke at dette er den mest pålitelige kilden.

EDIT: Vær varsom om du klikker på linken, det er veldig mye reklame og popups der.
Sist endret av Paradigm; 26. mars 2012 kl. 03:08.
Du er pliktig å oppgi fullt navn, fødselsdato (ikke hele person-nr), bosted, yrke (ikke nødvendigvis HVOR). De har rett til å ransake deg for ingenting
Ellers er du vel ikke pliktig å forklare deg for politiet (altså du kan holde kjeft og være stille), med mindre du er vitne, da har du forklaringsplikt.
Tror dette stemmer, men mulig jeg tar feil :P jeg orket desverre ikke google noe heller, men har lest litt om det før
Ikke helt korrekt.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
med mindre du er vitne, da har du forklaringsplikt.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt:

Selv om du har status som vitne behøver du aldri forklare deg for politiet. Om de mener det du har å si er viktig kan de likevel innkalle deg til å avgi forklaring for forhørsretten. Om du møter i retten med status som vitne er du i følge loven forpliktet til å avgi forklaring. Du har ingen vitneplikt mot din samboer eller familie. Og du har rett til å nekte å forklare deg dersom svarene du må gi gjør at du selv risikerer å bli siktet for noe. En forklaring i Forhørsretten eller direkte til politiet vil seinere bli brukt mot deg om du forklarer deg i retten.
Vis hele sitatet...
Til ellers ser jeg ingen feil på den siden TS linket til
Sist endret av Fuzzybossen; 26. mars 2012 kl. 03:56.
Wunderkind
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Til ellers ser jeg ingen feil på den siden TS linket til
Vis hele sitatet...
Da var det hvertfall mye klarere.

Hva med når det kommer til etterforskning; Har sett flere ganger her inne at folk har blitt bedt om å oppgi brukernavn og passord på facebook, har politiet virkelig rett til å vite dette?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Da var det hvertfall mye klarere.

Hva med når det kommer til etterforskning; Har sett flere ganger her inne at folk har blitt bedt om å oppgi brukernavn og passord på facebook, har politiet virkelig rett til å vite dette?
Vis hele sitatet...
nei, selvfølgelig har de ikke det.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Da var det hvertfall mye klarere.

Hva med når det kommer til etterforskning; Har sett flere ganger her inne at folk har blitt bedt om å oppgi brukernavn og passord på facebook, har politiet virkelig rett til å vite dette?
Vis hele sitatet...
Nei, det har de ikke.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du er pliktig å oppgi fullt navn, fødselsdato (ikke hele person-nr), bosted, yrke (ikke nødvendigvis HVOR). De har rett til å ransake deg for ingenting
Ellers er du vel ikke pliktig å forklare deg for politiet (altså du kan holde kjeft og være stille), med mindre du er vitne, da har du forklaringsplikt.
Tror dette stemmer, men mulig jeg tar feil :P jeg orket desverre ikke google noe heller, men har lest litt om det før
Vis hele sitatet...
Må man oppgi år også?

Må man nevne adresse, eller hvor nøyaktig må det være?
Neutral Good
Mith's Avatar
Fødselsdato er de seks første tallene i personnummeret ditt, det er ikke bursdagen din de spør om. Og bosted er selvfølgelig adresse.
Vis du bor i boligblokk så er du ikke pliktig til å angi hvilken leilighet. Vis det er 20 leiligheter i Eneveien 28 fordi det er en boligblokk, trenger du ikke å oppgi leiligheten.
Bor du derimot i et hus, som har egen gateadresse(Toerveien 20 f.eks), så er det ikke mye "skjønn" å bruke til å ikke oppgi selve plassen.


Edit: Du trenger heller ikke å angi hvor du arbeider hen, bare yrkestittelen sånn circa. F.eks butikkmedarbeider eller student.
Sist endret av del_diablo; 26. mars 2012 kl. 11:27.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Til ellers ser jeg ingen feil på den siden TS linket til
Vis hele sitatet...
Jeg fant en liten en:

Du kan alltids spørre, men ikke gjør deg noen forhåpninger om å få den ene telefonsamtalen du har krav på.
Vis hele sitatet...
Det står ikke, så vidt jeg vet, ingenting hverken i politiloven eller politiinstruksen om noe krav om noen telefonsamtale. Dette er en misforståelse gjerne spredd av folk som har sett for mye på amerikansk film.
Sitat av juster Vis innlegg
Det står ikke, så vidt jeg vet, ingenting hverken i politiloven eller politiinstruksen om noe krav om noen telefonsamtale. Dette er en misforståelse gjerne spredd av folk som har sett for mye på amerikansk film.
Vis hele sitatet...
Det må man jo ha rett til!? man skal jo kunne ta kontakt med en advokat, ordne kausjon og si ifra til arbeidsgiver/foresatte.. jeg trodde det var slik at du MÅTTE få en samtale, men du fikk sikkert så mange du trang, fordi i Norge er vi snille mot hverandre. (selv polti & røver)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hynne: Du har rett på forsvarer, men det kan politiet ordne for deg om du oppgir namnet. Du har stortsett rett på å få varsla pårørande, men det også kan politiet fikse for deg. I mindre alvorlege saker får du gjerne lov til å ta den telefonen sjølv, men det vil sei at det er ein rett du har.
Du har ikke krav på selv å varsle dine pårørende om at du er
arrestert, men du kan navngi en person som skal få beskjed.
Politiet plikter da å kontakte vedkommende, med mindre det
ville anses for å være til vesentlig skade for etterforskningen
å gjøre dette. Dersom politiet mener underretning kan føre
til slik skade avgjøres spørsmålet om meddelelse første gang
du er i fengslingsmøte. Imidlertid vil politiet ofte gi deg lov
til å ringe selv dersom du spør om dette.
Vis hele sitatet...
fant dette her: http://www.jussbuss.no/files/Image/p...oka_1_korr.pdf

så tydligvis ikke noe krav om telefonsamtale er tilrettelagt så man får gitt beskjed selv om da
Sitat av Hynne Vis innlegg
Det må man jo ha rett til!? man skal jo kunne ta kontakt med en advokat, ordne kausjon og si ifra til arbeidsgiver/foresatte.. jeg trodde det var slik at du MÅTTE få en samtale, men du fikk sikkert så mange du trang, fordi i Norge er vi snille mot hverandre. (selv polti & røver)
Vis hele sitatet...
Hei. Det var her snakk om innbringelse etter politiloven - ikke pågripelse etter straffeprosessloven. Dette er to vidt forskjellige ting (selv om de av natur er svært like).

Dersom man er pågrepet har man så klart krav på forsvarer, samt krav på at pårørende/arbeidsgiver blir varslet. Dette kan politiet ordne for deg.

I Norge eksisterer det forøvrig ikke noen ordning med kausjon. Dette er også noe som kommer fra amerikanske filmer.
Sist endret av juster; 27. mars 2012 kl. 21:07.
Det kommer litt ann på situasjonen.

Er det slik at du blir stoppet "tilfeldig" på gata av purken så må du nesten svare på det de spør om. Som eks personalia.
Hoved forskjellen på politiet og den vanlige mannen i gata er at politiet kan annholde deg bare de minstenker noe. Oss andre må ha sett gjerningen eller å ha ferske spor å gå etter.

Dersom du skal bli ransaket så må politet pågripe deg. Da kan de sjekke hva du har i lomma, sekken osv. For å kunne gå inn u huset ditt eller bilen så må de ha en ransakelseordere.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
For å kunne gå inn u huset ditt eller bilen så må de ha en ransakelseordere.
Vis hele sitatet...
Ikke dersom det foreligger "friske spor" :-) Men ellers trengs en ransakingsordre fra jurist. Denne kan være muntlig, men skal da nedtegnes skriftlig så snart som mulig
Sitat av juster Vis innlegg
Ikke dersom det foreligger "friske spor" :-) Men ellers trengs en ransakingsordre fra jurist. Denne kan være muntlig, men skal da nedtegnes skriftlig så snart som mulig
Vis hele sitatet...
Ja, helt riktig som du sier. Kom på det når jeg fikk tenkt meg litt om
▼ ... over en måned senere ... ▼
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

Sakset fra lovdata. Politi kan ikke ransake deg med mindre vilkår i straffesprosessloven er oppfylt, de kan dog visitere deg (hjemmel i politiloven) for å finne ID (dersom du nekter å oppgi navn m.m) eller for å avdekke om du har farlige gjenstander på deg (i forbindelse med evt innbringelse til arrest).

Som et flott ordtak lyder: "man kan ikke snakke seg ut av en innbringelse, men man kan fint snakke seg inn i en".

Når det gjelder advokat, så ha du krav på bistand av advokat på et hvert trinn av saken (om du er siktet), men vanmlig praksis er at man ikke ringer til advokater mellom 2200 og 0800, da de også er glade i søvn som oss andre.
Sist endret av Karma81; 13. mai 2012 kl. 06:36. Grunn: Oppdatert
▼ ... flere år senere ... ▼
Selv om denne tråden er gammel, vil jeg kommentere den. Det er riktig at du skal oppgi navn, fødselsdato og slikt, men ut over det har du ikke plikt til å forklare deg til politiet. Er du mistenkt for en straffbar handling, vil jeg anbefale å la deg bistå av en advokat. Den første forklaringen du gir til politiet vil bli regnet som den mest troverdige hvis du senere blir tiltalt i en straffesak. Det sitter mange uskyldige i norske fengsler. På denne siden kan det leses mer. http://www.mistenkt.no