Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1333
Heisann!

Jeg har et NAS (Q-NAP) med 8x3TB-disker som er satt opp i RAID6.
På onsdag døde en av diskene, og RAIDet gikk inn i "degraded mode". Jeg bestilte to nye disker samme kveld, men de blir ikke levert før mandag/tirsdag (WD RED 3TB).
Da dette har skjedd flere ganger tidligere tenkte jeg ikke noe mer over det, og lot NAS'et stå og gå i normal drift.

I dag gikk alarmen om at nok en disk har tatt kvelden, og jeg slo umiddelbart av NAS'et på en "trygg" måte via web-ui.

Jeg sitter her nå i vill panikk med et par spørsmål.

1. Var det dumt av meg å slå av NAS'et? Jeg har hørt at disker er under mest stress når de spinner opp, og jeg er derfor redd for at en tredje disk skal ryke under oppstart.
2. Når de nye diskene kommer, bør jeg da sette inn begge samtidig før jeg kjører rebuild, eller bør jeg bytte en og en, og kjøre rebuild mellom byttene?
3. Er all data tapt dersom en tredje disk skulle ryke før RAIDet er ute av "degraded mode"?

Jeg tror årsaken til at diskene døde er overoppheting grunnet høy temperatur de siste dagene. AirCondition er nå montert, men dog litt sent
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Når du først har skrudd det av lar du det være av til nye disker er montert.
Sett inn begge diskene og kjør rebuild en gang. Da sparer du stress på de resterende diskene sammenlignet med to rebuild.
Mister du en disk til er alt tapt. Derfor bør du la det være av til nye disker er på plass.

Jeg har ingen erfaring med WD RED, men jeg har gått gradene fra WD Black, via WD RE Enterprise før jeg endte opp på Seagate Constellation ES.3 som er den desidert dyreste 4 TB S-ATA disken hos komplett.
Jeg har diskene på 24/7 i en server og har hatt flere WD disker som har fått bad sectors etter noen år, noe jeg ikke har opplevd med seagate.
Sist endret av datagutten; 3. juni 2016 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Av constellation es3 har jeg i mitt raid med 32 disker byttet 4-5 på 2 år. Og av es2 har jeg byttet 8 av 12 disker på 3 år. Wd re har jeg byttet ingen (av totalt 24) av og heller ingen wd red pro (av 12).

Så for min del er seagate rimelig uaktuelt bruker zfs for min del så om det kommer crc feil så ser jeg det og kan lett bytte disken det gjelder.
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Når du først har skrudd det av lar du det være av til nye disker er montert.
Sett inn begge diskene og kjør rebuild en gang. Da sparer du stress på de resterende diskene sammenlignet med to rebuild.
Mister du en disk til er alt tapt. Derfor bør du la det være av til nye disker er på plass.
Vis hele sitatet...
Om jeg rebuilder 1 og 1 så vil vel raidet bli "trygt" raskere? Si for eksempel at dette tar ett døgn. Da har jeg bare 1 død disk igjen, kontra det å måtte kjøre med 2 døde disker i to døgn.

Ref.: http://serverfault.com/questions/306...-one-at-a-time
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av curx Vis innlegg
Om jeg rebuilder 1 og 1 så vil vel raidet bli "trygt" raskere? Si for eksempel at dette tar ett døgn. Da har jeg bare 1 død disk igjen, kontra det å måtte kjøre med 2 døde disker i to døgn.
Vis hele sitatet...
Men du vil få dobbelt så mykje IO på dei resterande diskane dine.

Om du har så elendig tiltru til dei at du mistenker dei ikkje vil overleve eit døgn så bør du sørge for _god_ backup og trene på å få tilbake fra backup.
Sitat av rfa Vis innlegg
Av constellation es3 har jeg i mitt raid med 32 disker byttet 4-5 på 2 år. Og av es2 har jeg byttet 8 av 12 disker på 3 år. Wd re har jeg byttet ingen (av totalt 24) av og heller ingen wd red pro (av 12).

Så for min del er seagate rimelig uaktuelt bruker zfs for min del så om det kommer crc feil så ser jeg det og kan lett bytte disken det gjelder.
Vis hele sitatet...
Selv om det er mange disker for en privatperson er det fortsatt et veldig lite utvalg å basere en slik avgjørelse på. Jeg hadde stolt mye mer på f.eks. oversikten Backblaze publiserer: https://www.backblaze.com/blog/hard-...stats-q1-2016/
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men du vil få dobbelt så mykje IO på dei resterande diskane dine.

Om du har så elendig tiltru til dei at du mistenker dei ikkje vil overleve eit døgn så bør du sørge for _god_ backup og trene på å få tilbake fra backup.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vital data på RAIDet. All data kan hentes ned på nytt over en periode på et par måneder, men det hadde spart meg for mye tid og energi

Når NAS'et først ble satt opp installerte jeg 8 disker av lik type fra samme leverandør, som mest sannsynlig stammer fra samme produksjonsbatch. I ettertid har jeg byttet 3 disker over til WD RED fra forskjellige batcher. Det er altså 5 disker igjen fra samme batch, hvorav 2 nå har feilet bortimot samtidig.

Statistisk sett dør disker fra lik batc ofte samtidig, og jeg er redd for at en disk til skal dø under rebuild-prosessen. Derfor tenkte jeg at hvis jeg først får inn en ny disk i RAIDet på to døgn istedenfor fire, har jeg "1 å gå på" de to neste døgnene mens den andre disken bygges opp.

Er jeg helt på tur?